سخنرانی عبدالله در دانشگاه ونچستر بریتانیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۳/۱۹ کد خبر: 151785 منبع: پرینت

چشم‌انداز صلح٬ رفاه و کثرتگرایی در افغانستان.
داکتر عبدالله رییس اجرایی در جریان سفر خود به بریتانیا در مرکز دین٬‌ آشتی و صلح دانشگاه وینچستر بریتانیا سخنرانی کرد.

هنگام ورود به دانشگاه ییس دانشگاه وینجستر٬ استادان و دانشجویان از رییس اجرایی و هیات همراه ایشان در محوطه‌ی دانشگاه استقبال کردند. رییس اجرایی بعد از یک صحبت کوتاه با رییس دانشگاه به تالار رفت. رییس دانشگاه خانم پروفیسور جای کارتر طی سخنانی تشریف آوری رییس اجرایی را به شهر وینچستر و دانشگاه خوش آمدید گفت و از او به عنوان قهرمان مبارزات آزادی‌خواهانه و رفاه و مردم‌سالاری در افغانستان یاد کرد.

رییس اجرایی در سخنرانی خود در مرکز دین٬ آشتی و صلح این دانشگاه تحت عنوان «چشم‌انداز صلح٬ رفاه و کثرتگرایی» به تفصیل در باره اهمیت تحصیلات عالی٬‌ وضعیت معارف و تحصیلات عالی در افغانستان در مراحل مختلف٬ دشواری‌ها و پیش‌رفت‌ها در این زمینه٬ مبارزه مشترک با دهشت‌افگنی و همکاری جامعه جهانی به ویژه بریتانیا در این زمینه٬ شکل‌گیری افغانستان جدید با نهادها و نسل تحصیل‌کرده و باز٬ مذاکره با طالبان و نقش کشورهای همسایه در این مذاکرات٬ کثرت‌گرایی٬ باور بنیادین به حقوق بشر٬ آزادی‌ها٬ برابری و تساوی مردان و زنان و حکومت قانون صحبت کرد.

رییس اجرایی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: در حالی‌که ما تلاش می‌کنیم فشار نظامی بالای طالبان را ادامه دهیم و از جان و مال شهروندان کشور حفاظت نماییم٬ حکومت وحدت ملی طرح صلحی را به رهبری و مالکیت افغان‌ها بدون کدام پیش‌شرط ارایه کرده است. رییس اجراییه در ادامه توضیح داد که این طرح صلح بر پنج اصل استوار می‌باشد. ۱. مذاکره و توافق با طالبان. ۲. صلح با پاکستان. ۳. دست‌یابی به اجماع در داخل افغانستان برای رسیدن به صلح. ۴. همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی. ۵. حمایت از روی‌کرد چندجانبه همکاری مشترک در امر مبارزه با دهشت‌افگنی.

رییس اجرایی در پایان سخنرانی خود به پرسش‌های اشتراک کنندگان به تفصیل پاسخ داد و معاون دانشگاه خانم کولیت فلیچر از تشریف آوری رییس اجرایی و سخنرانی در این نهاد به نمایندگی از دانشگاه سپاس‌گزاری و تشکر کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
انگلیس
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
برکناری وزیر انرژی و آب نخستین پیامد سفر نامیمون عبدالله به لندن است.
من در مورد پیامد های سفر نامیمون عبدالله همین دیروز هوشدار دادم. مطابق به دستور لندن عبدالله باید در برابر سیاست های خانمان بر انداز اشرف غنی مثل همیشه از "صبر استراتژیک" خود استفاده کند و پاداش آنرا در انتخابات آینده بحیث معاون اول اشرف غنی از جانب واشنگتن و لندن بدست خواهد آورد.

>>>   Abdul Hai Khurasani
سکوت ننگین را بشکنید!
عزل وزیر انرژی و آب توسط اشرف غنی مغایر قانون اساسی و توافق نامه سیاسی حکومت وحدت ملی است.
جمعیت اسلامی افغانستان، نهاد ریاست اجراییه و امیر اسماعیل خان در برابر مردم افغانستان مسوولیت دارند تا سکوت خود را بشکنند و موقف خود را در برابر حکم فاشیستی و دیکتاتور مأبانه‌ی ارگ به صورت روشن و شفاف اعلام نمایند.
شهروندان عزیز هریوا
دیکتاتور فاشیست ارگ جز زبان قدرت با زبانی دیگری آشنا نیست، به خیابان بریزید و با نمایش مدنی اقتدار پایتخت تمدنی خراسان را به نمایش بگزارید.
خراسانیان بلخ و کابل و تخارستان و فاریاب و پنجشیر نباید با این قضیه برخورد محلی نمایند.
امروز روز امتحان است و اگر فاشیسم را به تمکین به توافق سیاسی کابل وادار نسازید، فردا باید مرثیه بسرایید و بر قبور رفته گانتان دعا کنید.
اشرف غنی دارد آخرین میخ را بر تابوت توافق سیاسی و حکومت وحدت ملی می زند.

>>>   يك چند دانه بلي گوي را آورد و براي خود بيني خميري ساخت ولي نميداند كه نسل امروز دها مرتبه هوشيار تر از گذشته اند

>>>   Rahin
من که میبینم یک نفر هم از آنهاییکه من میشناسم درین دیدار حضور نداشت و ناگفته نماند که بنده خوشبختانه خیلی افغانستانی های سرشناس و سیاستمدار مقیم لندن را میشناسم.
امید خوش گذشته باشد رحیمی عزیز.

>>>   این کله خام در این دانشګاه چه صحبتی کرده باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است