روابط روسای جمهوری آمریکا و فرانسه سرد شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۰    ۱۳۹۷/۳/۱۹ کد خبر: 151797 منبع: پرینت

سردی روابط از تنش هایی که درست پیش از برگزاری این نشست علنی شدند، حکایت دارد.
اینطور که به نظر می رسید، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که نتوانست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را به ماندن در توافق هسته ای ایران متقاعد کند وهنوز از تصمیم واشنگتن برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا آزرده است، رویکرد خود را درقبال همتای آمریکایی اش بازبینی می کند.

مکرون در آستانه ی برگزاری نشست سران گروه هفت در پیامی توییتری نارضایتی خود را از اقدام ترامپ در خصوص اعمال تعرفه ها اعلام کرد و ترامپ نیز در پاسخ به این پیام در توییتی از اقدامات تجاری اروپا شکایت کرد.
بنا بود امانوئل مکرون و دونالد ترامپ روسای جمهوری فرانسه و آمریکا اوایل صبح دیروز با هم دیدار کنند اما ترامپ بیش از یک ساعت در ترک واشنگتن تاخیر داشت و به این ترتیب دیدار این دو به پایان روز موکول شد.

ترامپ در مسیر منتهی به نشست گروه هفت مکرون را برای گپی کوتاه کنار کشید و مکرون نیز این خوش و بش ها را در توییتر منتشر کرد.
وقتی در پایان روز بالاخره این دو رییس جمهور با یکدیگر دیدار کردند، مکرون در دست دادن به ترامپ پیش دستی کرد و به مدتی طولانی به فشردن دست وی ادامه داد. مکرون چنان دست ترامپ را فشار داده بود که جای انگشتانش بر روی دستان وی برجای مانده بود.چنین چیزی یادآور دست دادن طولانی و اغراق آمیز این دو در نخستین دیداری بود که سال گذشته در واشنگتن با یکدیگر داشتند.

مکرون در پی آن دیدار ترامپ را برای بازدید از مراسم رژه نظامی روز ملی فرانسه (باستیل) به پاریس دعوت کرد و رئیس جمهوری آمریکا نیز با جبران این دعوت، مکرون را دعوت کرد تا بار دیگر در ماه آوریل به ایالات متحده سفر کند.
اما رابطه دوستانه میان مکرون وترامپ نتوانست مانع از خروج آمریکا از توافق هسته ای شود؛ تصمیمی که مشکلات بسیاری را برای شرکت های فرانسوی که در تهران تجارت می کردند، به وجود آورده است.

این رابطه همچنین نتوانست مانع از اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا شود، تصمیمی که هفته گذشته از طرف ترامپ گرفته شد.
رویترز به نقل ازهیثر کانلی (Heather Conley) از مقامات اسبق وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش نوشت: بالاگرفتن تنش های ترامپ با متحدان آمریکا چیزی فراتر از کوته بینانه بود.

به نوشته این خبرگزاری، کانلی که از اعضای مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن است می گوید: «وقتی با متحدانمان در جنگ باشیم، اگر به چیزی نیاز پیدا کنیم نمی توانیم به آن ها رجوع کنیم. فکر می کنم این همان بخشی است که کاخ سفید توجه لازم را به آن مبذول نداشته است.»
دولت آمریکا اوایل سال جاری میلادی تعرفه های گسترده ای را بر واردات فولاد وآلومینیوم به آمریکا وضع کرد که با اعتراضات گسترده ای از سوی شرکای تجاری این کشور مواجه شد.
این اقدام شامل تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم است.
ترامپ گفت کشورش سالیانه میلیاردها دالر در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مقابله کند.

این تصمیم ترامپ واکنش هایی را از سوی کشورهای مختلف برانگیخت و این کشورها اعلام کردند که در مقابله با این اقدام تعرفه هایی را بر واردات کالا از آمریکا اعمال می کنند.برخی تحلیلگران از این اقدام به عنوان جنگ تجاری یاد می کنند.
به گزارش ایرنا، نشست دو روزه سران گروه هفت از دیروز (جمعه) در شهر کوچک لامالبه در کبک کانادا آغاز شده است. دستور کار این دوره از جلسات سالانه سران 7 اقتصاد بزرگ جهان به شدت زیر سایه جنگ تجاری واشنگتن است.
گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، ژاپن، فرانسه، آلمان و ایتالیا می باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روابط آمریکا و فرانسه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است