شانگهای به هیچ وجه ناتوی شرق نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۷/۳/۲۲ کد خبر: 151895 منبع: پرینت

سازمان همکاری شانگهای به هیچ وجه ناتوی شرق نیست. چون هنوز نمی تواند باشد.
اعضای شانگهای هم فقیر اند، هم نامتجانس و هم غیر دموکراتیک. اقتصاد اکثریت اعضای شانگهای ضعیف است. خصوصا کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان.

شانگهای برای چین ابزار اقتصادی و دیپلماتیک است. برای روسیه نظامی و سیاسی است. برای هند تقویت دموکراسی و برای پاکستان چیزی دیگری خواهد بود. برای کشورهای آسیای مرکزی هم سیاسی و نظامی و هم اقتصادیست. ایران بیاید، جنبه ای آمریکا ستیزی و غرب ستیزی اش باید بیشتر شود. اکثریت اعضای شانگهای نظام های سیاسی سرکوب گر، اقتدارگرا و موروثی دارند. مردم هنوز در این کشورها زیاد مهم نیستند.

شانگهای سه هدف دارد. مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و جدایی طلبی. این سه شر به قول اعضا، هیچ کاهش نیافته است. هر سه معضل با قوت خود باقی است. پس شانگهای هرچند در یک مدت کم، برخی گام های درونی برداشته است اما مشکلات زیادی دارد که هنوز در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی موفقیت نداشته اند. چون هماهنگ نیستند و تفاهم هم ندارند.

ذبیح الله فرهنگ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شانگهای
فرهنگ
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ کدام شان به درد کشور ما نمیخورد فقط اهداف شوم و پلید خود را پیاده میسازند ما همیشه مردمان ساده لوح و خوش باور استیم تمام اختیارات ما بدست بیگانه گان است. خود ما صلاحیت نوشیدن حتی یک گیلاس آب شفاف کشور خود را نداریم. شرم است بر این حکومت های دست نشانده و بی خاصیت. شرم است بر این دستگاه های حاکمه به پروا هر روز مردم ما به کام مرگ میروند اینها فقط میروند حرف های باداران خوده که قاتل مردم ما استند میشنوند ولی خود شان از خود اراده و استقلالیت ندارند. نزد خداوند ج در روز آخرت چه جواب خواهی داشت. افسوس بحال تان

>>>   این دیدگاه فرنگ صاحب است ااا

>>>   خداوند متعال سرمردم افغانستان رحم کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است