این همه ثروت و دارایی از چه راه پیدا شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۹    ۱۳۹۷/۳/۲۲ کد خبر: 151899 منبع: پرینت

بر اساس گزارش بی بی سی و به نقل قول از وزارت تجارت و صنایع افغانستان، میزان صادرات و واردات این کشور در طی سال 2017 میلادی ۸.۴ میلیارد دالر بوده است. اما از این مقدار پول تنها صادرات افغانستان تقریباْ ۶۰۰ میلیون دالر اعلان شده است. به نقل از بی بی سی مقام‌ها می‌گویند اگرچه میزان صادرات این کشور سالانه رو به افزایش است اما هنوز هم فاصله زیادی با میزان واردات دارد.

سال پار شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی محمد اشرف غنی احمدزی رییس رژیم ع و غ گفت که در افغانستان ۱۰۰ ملیاردر حضور دارد.

اگر ما از حضور ۶۵۷۵ ملیونری که اکثر شان بین ۲ الی ۱۰۰ میلیون دالر پول دارند و ۱۰ درصد آنان بین ۱۰۰ الی ۹۵۰ ملیون دالر پول و ثروت دارند چشم پوشی کنیم و تنها به تجارت همان ۱۰۰ ملیاردر توجه کنیم، پرسش مهم این است که اگر همه صادرات افغانستان فقط ۶۰۰ ملیون دالر می شود و همه واردات این کشور هم ۷.۸ ملیارد دالر می شود، پس این ملیاردر ها این همه پول و ثروت را از کجا به دست آورده اند؟

اگر شاه حسین مرتضوی در باره حضور ۱۰۰ ملیاردر در افغانستان دروغ گفته پس چرا دادگاهی ساخته نمی شود و به جزای دروغ گفتنش محاکمه و زندانی نمی گردد؟
اگر در افغانستان ۱۰۰ ملیلردر موجود است، چرا رژیم از طریق وزارت امور مالیه ۲.۵ درصد پول ذکات را از این افراد جمع آوری نمی کند و به فقرا توزیع نمی نماید؟

پرداخت ذکات موجب از بین بردن فساد در جامعه، به خصوص در بین فقرا و مستمندان و بیکاران می گردد. اگر رژیم موجود بر اساس اسلام استوار می بود و ذکات را از ثروتمندان و سرمایه داران و بازرگانان جمع آوری می کرد امروز ما در افغانستان حتی ی فقیر و مستمند و بیکار نمی داشتیم و حتی تعدادی جوانان فقیر و بیکار افغانستان جهت کسب پول به صفوف دهشت افگنان نمی پیوستند.

همچنین اگر رژیم گذشته و فعلی حداقل ده درصد مالیه از همه کسبه کاران، بازرگانان، شرکت ها، کارخانه ها، کارگاه های تولید، صاحبان مالکان منازل رهایشی، فروشگاه ها، بازار های باز و بسته و ... اخذ می کرد، اکنون افغانستان محتاج کمک های غرض آلود شرق و غرب نمی بود و نمی شد.

اما پرسش اساسی این است که این همه تاجر و ثروتمند و سرمایه گزار این همه پول و مال و منال را از کجا و چگونه به دست آورده اند، در حالی که صادرات افغانستان طی سال گذشته ۶۰۰ میلیون دالر و واردات آن ۷.۸ ملیارد دالر اعلان شده است؟

هجده سال است که یک گروه مافیایی با حمایت خارجی ها استقلال اقتصادی افغانستان را گروگان گرفته اند و به نقل قول از یک خورده تاجر از کابل همین خان جان الکوزی و دار و دسته اش در هنگام انتخابات ریاست جمهوری به دوبی می روند و در آن جا همه شان پول هنگفت جمع آوری می کنند و آن پول ها را به شخصی که خود از وی حمایت می کنند می پردازند. هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری را که این تاجران خون و جان و حیات و مال مردم افغانستان بر می گزینند در اصل این اقدام شان بنابر دستور سفارت امریکا و بریتانیا انجام می شود. امسال هم نمایندگان اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان باز با سفارت امریکا و بریتانیا به تماس شده اند و خواهان هدایت و دستور برای جمع آوری پول برای نامزد مورد نظر کاخ سپید هستتد. قرار است در طی ماه های آینده باز یک مشت از همین سرمایه داران و ثروتمندان فاسد به دوبی بروند و پیرامون همآهنگ ساختن خواست ها و برنامه ها و تصامیم شان در باره نامزد مورد نظر اشغالگران کشور رای زنی کنند و به یک نتیجه مطلوب دست یازند.

آیا کدام اقتصاددان حرفوی می تواند این معما را به صورت مستند و حقوقی حل کند که این همه ثروت و پول را این همه پولداران افغانستان از کجا و چطور به دست آورده اند؟

نویسنده: سید حسیب مصلح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مصلح
دارایی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر خاین مجازات شود آنوقت حکومت پشتون از بین رفته
بخاطریکه کسی که نطفه پشتون را گذاشته تا حال صادق نبوده
حال پشتون چطور صادق باشه
پنجابی که سر تا پا دروغ و فریب است از خوشبختی نطفه پشتون را بسته کرده و‌فرستاده افغانستان
احمد از کابل

>>>   حقثقت است .
ق ازلوگر

>>>   آن که افزون گشته از سیم و زرش
زر نبارید ز آسمان اندر سرش
از کجا کرد این همه سیم و زر
یا خود دزد بود و یا پدرش
این دیگر تحلیل اقتصادی نیاز ندارد.

>>>   بله ، من جواب شما را میدهم.
شما ششصد میلیون صادرات دارید، اما هشت ملیارد دالر واردات دارید.
این بدان معنی است که شما سالانه هفت ملیارد و چهارصد میلیون دالر کسر تجارتی دارید.
اگر این کسر تجارتی شما، بدون کمک های خارجی در ظرف شانزده سال گذشته به همین منوال باقی میماند،حالا شاید نرخ یک دالر معادل چندین صد هزار افغانی شما بود و سالانه هزار فیصد نرخ تورم میداشتید.
اما درین شانزده سال گذشته، جامعه جهانی هر سال هم در بخش نظامی و هم در بخش بودجه عادی و انکشافی ، شما را ملیارد ها دالر کمک میکند، تا دولت شما را سرپاه نگاه کند. چنانچه تمام بودجه نظامی شما و هفتاد فیصد بودجه عادی و انکشافی شما از طرف جامعه جهانی تمویل میشود.
برعلاوه از طریق انجو ها و سازمان های خیریه نیز صد ها میلیون دالر دیگر سالانه خرچ میشود.
علاوه برآن دولت نیز بیلانس صادراتی سالانه خویش را کم نشان میدهد، تا کمک جامعه بین المللی کم نشود.
علاوه برآن قاچاق مواد مخدره نیز یک مدرک عایداتی غیر رسمی بزرگ برای افغانستان است.
همچنان قاچاق مواد معدنی افغانستان نیز از طرف زورمندان، مدرک عایداتی دیگر غیر رسمی است.
در زمانی که حدود یکصد و سی هزار نیرو های خارجی در افغانستان بودند، نیز مقدار زیاد اسعار خارجی وارد افغانستان شد.
درست است که یک مقدار زیاد این عواید هم از طریق خارجی ها و هم از طریق افغانها از افغانستان خارج میشود، اما یک مقدار آن در داخل کشور باقی میماند و سرمایه گذاری میشود و مفاد ببار می آورد و در نتیجه یک تعداد مردم میلیونر و ملیاردر میشوند.
حالا فهمیدی؟
شاه باش.
اگه کدام سوال دیگه داری بگو!

>>>   در مورد ارقام هیچکس راست نممیگوید و در حقیقت نمیداند!!! در میان اینقدر دروغگویان بگذارید مرتضوی صاحب هم یک دروغ بگوید!!!!! آخر او معاون سخنگوی خنی است!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است