خبرنگاران قندهار اجازه تصوير برداري را نيافتند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۳۹۷/۳/۲۳ کد خبر: 151924 منبع: پرینت

خبرنگاران کندهار پس از 7 ساعت انتظار اجازه تصوير برداري ازجريان رونمايي خرقه توسط رييس جمهورغني را نيافتند.
به گزارش ارمان ملی، اشرف غني، رييس جمهور، در سفري که روز دوشنبه به ولايت قندهار داشت، در يک اقدام بي‌پيشنه و نمادين به زيارت‌گاه «خرقه مبارک» رفت و عبا منسوب به حضرت محمد پيامبر اسلام در اين زيارت‌گاه از صندوق که در آن نگه‌داري مي‌شود را باز کرد.

پيش از اين عبا منسوب به پيامبر اسلام را، ملامحمد عمر رهبر گروه طالبان در زمان حکومت اين گروه، باز کرده بود و پس از آن شماري از علمآ قندهار به او لقب «اميرال‌مونين» را دادند.
آقاي غني حد اقل در 50 سال پسين، دومين مقام‌حکومتي پس از ملا عمر رهبر گروه طالبان است که عبا منسوب به پيامبر را باز مي‌کند.

رياست جمهوري افغانستان در خبرنامه‌اي نوشته است: «در سفري که رييس جمهور به ولايت قندهار داشت با هيآت همراه‌اش عبا پيامبر را باز کردند و مشترکا براي صلح و ثبات دايمي اين کشور دعا نمودند.»
اما در جريان بازديد رييس جمهور غني از زيارت‌گاه خرقه مبارک و رونماي عبا منسوب به پيامبر اسلام، براي خبرنگاران ولايت کندهار اجازه تصوير برداري داده نشد.

اين در حالي است که خبرنگاران قندهار، هفت ساعت در زير آفتاب سوزان منتظر ماندند، تا از جريان رونمايي عباي پيامبر اسلام توسط رييس جمهور و سخن‌راني او، گزارش تهيه کنند.
در آخرين لحظات که رييس جمهور وارد زيارت‌گاه خرقه شد، مسوولان مطبوعاتي رييس جمهور به خبرنگاران که به اين مکان خواسته شده بودند، گفتند که متوليان اين زيارت‌گاه اجازه ورود به داخل زيارت‌گاه و تصوير برداري را نمي‌دهند.

صديق الله توحيدي رييس اجرايي کميته مصئونيت خبرنگاران مي‌گويد، اين خلآ نشان مي‌دهد که دفتر مطبوعاتي رييس جمهور هيچ هماهنگي ندارند و به رسانه‌ها و خبرنگاران ارزش قايل نيستند.
آقاي توحيدي تاکيد مي‌کند که هفت ساعت خبرنگاران در زير آفتاب سوزان منتظر مانده اند، اما در آخرين لحظات براي آنان گفته مي‌شود که اجازه تصوير برداري از سويي متوليان زيارت‌خرقه براي شان داده نشد. اين قطعآ بي‌برنامه‌گي مسوولان مطبوعاتي رييس جمهور را نشان مي‌دهد و هم‌چنان بي‌باوري ارزش قايل نشدن حکومت به خصوص رييس جمهور و تيم‌او را به آزادي بيان و فعاليت رسانه‌هاي آزاد ثابت مي‌سازد.

شاه حسين مرتضوي معاون سخن‌گوي رياست جمهوري گفته است: «هم‌كاران محترم هيآت امناي محترم خرقه مبارك اجازه تصوير برداري از مراسم رو نمايي خرقه مبارك را ندادند، اميدوارم خبرنگاران محترم معذرت مارا هم قبول فرمايند.”

خبرنگاران ولايت قندهار، اين برخورد مسوولان هماهنگي مطبوعاتي و سخنگويان رييس جمهور غني بي احترامي اهانت خوانده و آنان را به سهل انگاري و ارزش قايل نشدن به خبرنگاران متهم کرده اند.

در اعلاميه‌اي که از سوي “پرس کلپ” يا مرکز خبرنگاران ولايت قندهار، نشر شده آمده است که اين اقدام مسوولان مطبوعاتي رييس جمهور غني خلاف قانون حق دسترسي به اطلاعات افغانستان است.
اعلاميه افزوده است که اگر قرار بود که متوليان زيارت‌گاه خرقه، اجازاه ورود و تصوير برداري براي خبرنگاران را نمي‌دادند، مسوولان هماهنگ کننده مطبوعاتي رييس جمهور بايد قبلا آنان را در جريان قرار مي‌دادند و مدت هفت ساعت انتظار نمي‌کشيدند.
خبرنگاران ولايت قندهار هم‌چنان مدعي شده اند که پيش از اين از اين هيچ ممانعتي براي تصويربرداري از خرقه مبارک وجود نداشت.

تصاويري که از جريان سخن‌راني رييس جمهور در خرقة مبارک، گرفته شده، نشان مي‌دهد که براي تصوير برداران شخصي رييس جمهور ممانعت وجود نداشته است، و اين مورد با آنچه ارگ رياست جمهوري مبني بر اجازه ندادن از سوي امناي خرقه مبارک بر اجازه نيافتن خبرنگاران ولايت قندهار ذکر کرده در تضاد است.

ني؛ نهاد حمايت کننده رسانه‌هاي آزاد افغانستان با نشر اعلاميه‌اي، گفته است که بر اساس قانون هيچ شخص و نهادي حق ندارد مانع تصوير برداري خبرنگاران و رسانه‌ها شود.
در اعلاميه‌اي ني به نقل از عبدال‌مجيب خلوتگر رييس اجرايي اين نهاد آمده است: “هيچ نهادي حق ندارد مانع دسترسي به اطلاعات به‌شمول تصوير‌برداري رسانه‌ها و خبرنگاران شود، در صورتي که هيات امنايِ خرقه مبارک در مورد قانون دسترسي به اطلاعات و حق دسترسي شهروندان به اطلاعات نمي‌دانستند، رييس جمهور و گروه مطبوعاتي‌اش به احتمال زياد مي‌دانستند و نبايد دست به يک عمل غيرقانوني مي‌زدند.”
نهاد ني از ارگ رياست جمهوري خواسته است، تا در اين مورد وضاحت بدهد و نسبت به اهانتي که بر خبرنگاران قندهار شده است، بايد معذرت بخواهد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قندهار
خبرنگاران
نظرات بینندگان:

>>>   ژورنالستان دروغ میگویند.
چون خرقه مبارک حضرت پیغمبر یک معجزه است،بنأ توسط کمره نمیشود آن را فلم برداری کرد.
وقتی که ژورنالستان بعد از فلم برداری متوجه شدند که فلم خرقه مبارک در کمره هایشان نیامده است ،بهانه کردند که ما را اجازه فلم برداری ندادند.
نه تنها فلم و عکس خود خرقه مبارک،بلکه عکس و فلم همان محوطه بی که خرقه مبارک در آن باشد.نیز همراه با اشخاص حاضر در مجلس،در کمره ثبت نمیشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است