هیچ وزارتی حق هیچ قوم و حزب و شهری نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۸    ۱۳۹۷/۳/۲۳ کد خبر: 151933 منبع: پرینت

همه ادعا می‌کنیم مخالف جهت‌گیری‌های قومی و سمتی هستیم (مثلا مزاری‌ها و هراتی‌ها) ولی در قضیه عطا نور (King of the North) بیشتر تحصیلکرده‌های مدعی مخالفت با جهت‌گیری قومی و سمتی نشان دادند که وقتی پای عمل برسد، قومیت و سیاست‌های محلی کوچک (و اغلب اختلاف‌برانگیز) برایشان از همه چیز مهم‌تر است.

حالا هم هراتی‌های گل و بلبل، هشتگی ساخته‌اند که وزارت انرژی و آب حق مسلم شهروندان هرات است.

بعضی‌ها استدلال می‌کنند که این‌ها واکنش به حق به تمامیت‌خواهی غنی‌خان و دارودسته‌اش است. شاید باشد، ولی ضررش در کل بیشتر از نفعش است و اولین ضرر جدی‌اش این است که این نوع واکنش‌ها به تداوم همان سیاست‌های قومی و سمتی کمک می‌کند که از آن شاکی هستیم.

اولا وزارت انرژی و آب حق مسلم هراتی‌ها نیست؛ حالا چند صباحی امیرصاحب گرامی وزیر بود، ولی قباله مالکیت وزارت را به نام ایشان و هراتیان گل نکردند. درست است که غنی‌خان و عبدالله‌خان وزارت‌ها را بین خود تقسیم کرده‌اند، ولی این دو تا کودک هستند، شما را چه شده؟

هیچ وزارتی حق هیچ قوم و حزب و شهری نیست. یک نهاد خدمات عامه برای کل کشور است،‌ نه یک مرجع قدرت سیاسی. غنی و عبدالله اشتباه می‌کنند که وزارت‌هایی را که قرار است به خدمات عمومی بپردازند، سیاسی می‌کنند. ما هم که همین اشتباه را می‌کنیم.

راه حل درازمدت این است: به جای این‌که بگویید وزارت انرژی حق مسلم ماست،‌ کمی بلند‌پروازتر باشید و بگویید کل کابینه و حکومت و پارلمان و ادارات و نهادهای عمومی حق ماست. برای من مهم است که هرات (و باقی شهرها و قریه‌های کل افغانستان) برق و مکتب و جاده و درمانگاه و شفاخانه و خدمات عمومی داشته باشد، چه فرقی می‌کند که چه کسی وزیر و وکیل باشد؟

تنها راه از بین بردن سیاست‌های قومی و سمتی این است که با واکنش مشابه به آن دامن نزنیم.

عزیز حکیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکیمی
وزارت
نظرات بینندگان:

>>>   عزیر حکیمی دلقک کلمرغک راست میگه، به جز چند گودیکگ نیکتایی دار امریکایی و انگلیسی کسی حق ندارد...

>>>   بسیارعالی نظرخیلی خوب

>>>   بلی محترم درست فرمودند ولی یک مشکل دیگر هم است که سه چهار تا نفر باهفتک و هشتک نماینده یک شهر هم نیست که همه هرات متهم به تنگ نظری گردد ااااف

>>>   کودتای فاشیزم جریان دارد.
وزارت شهر سازی را تصرف کردند.
بهد از عید نوبت وزارت خارجه است.

>>>   بلی اشرف غنی احمدزی با قومگرایی و قوم اندیشی و تعصب که دارد مردم خاموش باشند و ببینند که غنی احمدزی چه گل را به اب میدهد تمام وزارتخانه ها باید وزیر و معین و ریس های عمومی حتی تا مدیریت هایعمومی در اکثر وزارتخانه ها از یک قوم و یک زبان که مربوط به قوم جناب ریس جمهور غنی است کرسی ها را فرق نمیکند که با دانش است و یا بی دانش اشغال کرده اند البته بکمک و دستور اشرف غنی احمدزی تقرری ها انجام گردیده من هراتی نیستم اما باید حق را گفت جرم و گناه اقایعثمانی وزیر انرژی واب چه بوده که ازجانب ریس جمهور غنی برکنار گردیده اگر جرمش در صداقت و ایمانداری و وطندوستی و فرود نکردن به هر کس و نا کس و جدیت در کار است فرمان برکناری ان از دید خودشان درست ولی از دید مردم نادرست خلاف قانون و ضدیت و بد بینی با یک کتله عظیم بزرگ مردم عاقلانه و در شان یک کسی که ریس جمهور نیست مهم نیست که به توافق تیم رقیب بکرسی ریاست جمهوری رسیده ویا به رای مردم دست پیدا کند ریس جمهور غنی احمدزی با خصلت همیشگی خود راواجب الاحترام بالای همهمیداند حالا مشاورین انتخابی خود را نیز مبرا از گناه وخطا دانسته سخن و دستور انها را بالای وزرای کشور فرض عین بدون هیچ منطق و دلیلی قبول وزرای کابینه میداند در صورت تخلف از فرمایش مشاور ارگ کینه ای ریس جمهور چندین برابر افزایش پیدا میکند تا سر انجام باساسکینه شخصی از جانب ریس جمهور غیر قانونیبرکنارمیگردد کهمثال ان بر کناری وزیر انرژی بفرمان غنی احمدزی ریس جمهور است .

>>>   به خاک تیره مزن نقد آبرو بیدل
در این دیار کوران چند صرافان
بیدل

>>>   به خاک تیره مزن نقد آبرو بیدل
در این دیار که کوران چند صرافند
بیدل

>>>   اگر چنین است ، پس چرا از سال 2001 به این طرف وزیر مالیه باید پشتون باشد؟؟ چرا ازبک ، هزاره و تاجک را نمی گذارند وزیر مالیه شود. استاد ربانی کریم خلیلی را وزیر مالیه مقرر کرده بود. کرزی به قانونی آن را در 2003 وعده داد اما آن را به معارف تغییر داد. حافظه تاریخی را ما از دست نداده ایم . هه جق تلفی ها ثبت کرده ایم حتی پر.ژه هایی که در این سال ها در ولایات مختلف انجام شده و رشد متوازن را با خصیتین برابر کرده اید............


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است