عید فطر رنگ و بوی خدایی دارد
عید فطر همه چیز رنگ و بوی خدایی دارد. هر چه اعمال نیک، تقوا و پرهیزکاری انسان بیشتر باشد، در روز عید به خدا نزدیک تر و عطر و بوی عید برای او دلپذیرتر است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۸    ۱۳۹۷/۳/۲۴ کد خبر: 151956 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در هیاهوی انتخابات و امیدواری ها به تمدید آتش بس، عطر دل انگیز ایمان در دل ها به مشام می رسد. گلبوته های صبر و مبارزه با نفس در جان ها شکفته می شود.
روز عید فطر همه چیز رنگ و بوی خدایی دارد. هر چه اعمال نیک، تقوا و پرهیزکاری انسان بیشتر باشد، در روز عید به خدا نزدیک تر و عطر و بوی عید برای او دلپذیرتر است.

عید فطر زمان شکفتن گل های ایمان در دل و جان انسان است. تحفه خداوند به مومنانی است که با سلاخ روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته اند. آنان که پلیدی را از جان خود بیرون رانده اند و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. آری عید سعید فطر روز تولد دوباره انسان است.

انسان مومن در طول ماه پربرکت رمضان فرمان خداوند را اطاعت می کند، آنچه خداوند واجب کرده است مو به مو انجام می دهد، رنج گرسنگی و تشنگی و تربیت نفس و عبادت حق را تحمل می کند و لذت ترک گناه را درک می کند. هر کس که در این ماه در رسیدن به حق و کسب رضای معبودگری سبقت را برده باشد، سهم بیشتری از برکات خوان گسترده عید سعید فطر خواهد داشت.

در روز عید سعید فطر، انسان با خواندن نماز پرشکوه عید، چه معبود و ولی نعمت واقعی خویش نزدیک تر می شود. بندگان مومن و پرهیزکار خداوند با برآمدنِ اولین اشعه های زیبای خورشید، مهیّای برگزاری نماز پرشکوه عید می شوند. شکوه و عظمت نماز عید دل های مومنان را جلا می بخشد و دشمنان اسلام را خوار و ذلیل می سازد.

عید فطر روزی است که روزه داران پاداش یک ماه عبادت و کوشش خود را دریافت می کنند و عیدی می گیرند. پاداش روزه داران بخشش گناهان و خشنودی حضرت رحمان است. پس باید به هوش باشیم که پس از پایان این ماه مبارک در کارنامه اعمال خود جز نیکی نیاریم و در زمین مصفّای دل جز بذر خوبی نکاریم. حضرت امیر(ع) می فرمایند: «کمترین پاداش روزه داران آن است که در آخرین روز ماه مبارک رمضان فرشته ای آنان را ندا می دهد و می گوید: مژده باد بر شما ای بندگان خدا، که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشید که از این پس چه می کنید»

رمضان به پایان رسید و اینک روزی است که باید نتیجه یک ماه روزه و عبادت را جشن گرفت و چه نتیجه ای زیباتر از این که غنچه های فطرت انسان در سپیده عید فطر، شکوفا شود و جان انسان در فضای معطرش به پرواز درآید. عید فطر، عید فطرت است. روزی است که انسان به فطرت پاک خود باز می گردد و به شکرانه این بازگشت، به ستایش باری تعالی به جشن و سرور می پردازد.

عید فطر، روز جشن است، جشن نزدیکی و قرب به بارگاه الهی، جشنی که به مناسبت پایان یک ماه عبادت مخلصانه برگزار می شود. به راستی که عید فطر، روز بازگشت به فطرت، بازگشت به خدا، اتصال به آسمان و مروج به عرش اعلی است. عید فطر نمادی از پرواز انسان به ملکوت معنویت است.

نماز پرشکوه و دشمن شکن عید فطر، سرچشمه ای از انوار پربرکت الهی است. انسان، جان و روح خود را در زلال آن می شوید و به فطرت پاک خود باز می گردد. صفوف به هم پیوسته در نماز عید، نشانی از وحدت امت اسلامی است که مؤمنان در آن دوشادوش یکدیگر به ستایش حق تعالی می ایستند و نعمت های بیکرانش را سپاس می گویند.

عید فطر فرصتی است برای آنکه انسان بتواند برای خود زندگی پاک و سالمی به وجود آورد. ماه رمضان و عید فطر هنگامی مبارک خواهد بود که مسلمانان بتوانند از این فرصت برای خودسازی و به وجود آوردن حیات طَیّبه در نفس خویش استفاده کنند و اصلاً از دیدگاه اسلام، همه فرایض، احکام، تکالیف، واجبات، مستحبات و احکام اجتماعی و فردی، مقدمه ای برایِ تسلط بر نفس و زنده شدن روح انسانی در آحاد بشر است..

در قنوت نماز عيد مى‏ خوانيم:
«... اسئلك بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا و لمحمد صلى الله عليه و آله ذخرا و شرفا و كرامة و مزيدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى في كل خير ادخلت فيه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتك عليه و عليهم اللهم انى اسالك خير ما سئلك عبادك الصالحون و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون‏».

بارالها! به حق اين روز كه آن را براى مسلمانان عيد و براى محمد(ص) ذخيره و شرافت و كرامت و فضيلت قرار داد، از تو مى‏ خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خيرى وارد كنى كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردى! و از هر سوء و بدى كه محمد و آل محمد را از آن خارج ساختى خارج كن! درود و صلوات تو بر او و آنها! خداوندا، از تو مى‏ طلبم آنچه بندگان شايسته‏ ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏ برم از آنچه بندگان خالصت‏ به تو پناه بردند.

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصيبت ما را در اين ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عيدى مبارك و خجسته بگردان و آن را از بهترين روزهايى قرار ده كه بر ما گذشته است: كه در اين روز بيشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشويى و بر ما ببخشايى گناهانى را كه در پنهان و آشكارا انجام داديم...

بارالها! اين عيد را بر تمام مومنان مبارك گردان و در اين روز، ما را توفيق بازگشت‏ به سوى خود و توبه از گناهان عطا فرما.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید فطر
نظرات بینندگان:

>>>   درود برعزیزان!
ازتمامی دوستان وهموطنان خویش خواهشمندم که درصفحه شخصی دیگران از ارسال پیام تبریکی عید ی خود داری نمایید، زیرا ممکن است همین اکنون درخانه یک هموطن دیگرتان غمی ویا بدبختی حکمفرما بوده باشد، برای آن خانواده دیگر عید نیست.
باعرض حرمت.

>>>   Najib Salam
آقاى خليل زاد اعتراف مى كند كه اوغان ( افغان) نام تاريخى پشتون ها است ، اما با پر روى تاكيد مى كند ديگران( غيراوغانها) هم بايد خود را با اين نام تعريف كنند!
از اين آقا بايد پرسيد كه چرا بايد چنين شود ، چرا اوغان ها حاضر نيستند خود را تاجيك ، هزار ه و ازبيك تعريف كنند!
چرا و با چه جبرى مردمان غير اوغان ( غيرپشتون ) بايست هويت تاريخى خود را قربانى كنند !

>>>   نمایش و درامه سازی دولت قومی برای ملت گوسفندی ❗
این نمایش ساختگی ففط برای احمق ساختن مردم افغانستان است.دولت قومی اشرف غنی پلانها و دسیسه های بزرگ برای تداوم دولت پشتونی وتمامیت خواهی خود دارند. اینها میخواهند به جامعه جهانی نشان بدهند که طالب ها آدم های صلحدوست هستند و باید در قدرت اینده افغانستان شریک شوند.

>>>   نسیب جان امانی‎.
دیکتاتور، فکر میکند که خودش چوپان و دیگر همه انسانهای جامعه گوسفند استند. از همین سبب، همه تلاش او این است که جامعه را به راستی و صد در صد گوسفندی بسازد. دور و پیشش از آدمهای گوسفندمشرب و بی خاصیت انباشته است. بدترین دشمن دیکتاتور کسی است که گوسفند نباشد. در کشورهاییکه توسط چند تا دیکتاتور اداره می شوند فقط یک « چوپان » است و چند تا سگش و یک مردم گوسفند شده . دیکتاتور ها، آدمهای احمقی استند. فکر میکنند هیچ مرگ ندارند !

>>>   سپاسگزارِ پیام های دوستان !
نمی خواستم پیام عیدی بگذارم .
سال ها است همه عید های ما عید گرسنگی و عید قربان است . عید قربان شدن آدم ها ، عید سوختن و عید ساختن با سوختن . این همه عید ؛ عید بیکاران نیست ، این همه عید ؛ عید نان آوران خانواده های فقر زده نیست . این همه عید ؛ عیدِ زنانی که جرم شان دوست داشتن است نیست . این همه عید ؛ عید معتادان نیست . همان عید اصلی ما ، نوروز هم عید خاکِ خونین شده .

>>>   دادفر اویانی
شما را بسیار سپاسمندم رفیق گرانمایه، ای مهریار و اما؛ من عید ندارم و نخواهم داشت تا زمانیکه شمشیر «الله اکبر» گردن من و خراسانی ها را بریده داشته باشد!

>>>   Badry
هم میهنان مسلمان و الله پرست من !
عید سعید فطر زمانی سعید و مبارک است که روزه داران در زمان روزه داری بر کسی فخر روزه داشتن نفروخته باشند ، دست یتیم و مسکینی را گرفته باشند ، دروغ نگفته باشند و بر ناموس کسی تجاوز نکرده باشند . در غیر صورت یک مشت خاک را بر دیوار زده اند !

>>>   در انتخابات تقلب كردي ما غرض نگرفتيم
نظام قبيلوي راايجادكردي ما غرض نگرفتيم
خانم يهودي ات را كه هويت خارجي دارد در كشور اسلامي ما بانوي اول بالاي زنان مسلمان مملكت
تعين كرديد
ما غرض نگرفتيم
هفته پنج مليون دالر ازبوديجه ملي به شماره حساب خانم يهودي ات ميرود ما غرض نمي گيريم
روزانه شش مليون افغاني تنها مصارف دفتر خانمت از پول هاي ملت ميكنيد ما غرض نميگيريم
بنام تداركات ملي مليونها دالر را غارت ميكني و قراردادها را براي اقارب خويشواندانت ميدهي ما غرض نميگيريم
وزارت ماليه را مصونيت جرمي داديد و يكنفر حارنوال را اجازه برسي نميدهي ما غرض نگرفتيم
در افغانستان پشتونها بالا تر از بيست درصد نيستند نود درصد موقف هاي دولتي را تصاحب كردند ما غرض نگرفتيم
با آمدن ات موج تعصب قومي دامنه پيدا كرد ما غرض نگرفتيم
آرشيف ملي افغان فلم را به ارگ انتقال دادي و غارت فرهنگي كردي ما غرض نگرفتيم
اكثريت نود درصد اقوام غير پشتون به خاطر استحكام حاكميت خودت در جبهات هروز شهيد ميدهند ما غرض نگرفتيم
نود پنج درصد تلفات ملكي كشورتحت حاكميت شما از طرف قوم پشتون صورت ميگيرد ما غرض نگرفتيم
تمام رهبري و تمويل طالب وداعش از خود ارگ به خاطر نسل كشي اقوام غير پشتون سازماندهي ميشود ما غرض نگرفتيم
نسل كشي هادر مناطق شيعه نشين به وضوع به خاطر غضب زمينهاي شان از طرف كوچي صورت ميگيرد ما غرض نگرفتيم
وزارت ماليه ١٠٠درصد قبيله پشتون را جابجا كرديد ما غرض نگرفتيم
ستون پنجم را حمايت ميكني ما غرض نگرفتيم
پنجا درصد كشور را به طالب و داعش تسليم كرديد ما غرض نگرفتيم
روز به روز اقوام غير پشتون را از ادارات سبگ دوش ميكنيد ماغرض نگرفتيم
حال ميخواهي بنام هويت جعلي و ننگين افغان تمام اقوام غير اوغان را از هويت پر افتخار شان ساقط و سند ملكيت كشور مارا به قبيله مهاجر خودت بسپاريد اما از اين بيشتر قابل تحمل نيست اين را مطمن باشي غني خان كه اين كشور اسم اصلي اش خراسان است افغان ويا افغانستان هويت جعلي قومي است كه از طرف انگليسها بالاي ما تحميل شده بلكي خراسان اسم جغرافيايي است به نام وياهويت هيچ قومي نيست بلكي متعلق به تمام اقوام كشور است
اين كشور دير ويا زود به نام اصلي اش خراسان اعاده خواهدشد .
علي سجادي

>>>   عید برکت دارد ولی فردای عید با این همه گدوودی چه خواهد بود وکی تضمین خواهد کرد .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است