ساختار و تشکیلات طالبان در سه بخش
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۷/۳/۲۸ کد خبر: 152024 منبع: پرینت

تحریک طالبان از دید تشکیلاتی به سه بخش تقسیم میگردد.
بخش اول رهبری یا قشر استراتژیک است که به آن شورای کویته خطاب میگردد زیرا در ایالت بلوچستان پاکستان مستقر اند. اکثریت مطلق جنگجویان طالبان به این اشخاص شناخت فردی و مستقیم ندارند.

دوم فرماندهان و مسوولین محلی که رابط میان رهبری و توده طالبان را تامین می نمایند و مسوولیت جنگی و ملکی را در محلات تحت کنترول شان به عهده دارند. بیشتر این بخش و این قشر در مدارس پاکستانی تعلیم دینی دیده اند. شماری از این فرماندهان نه همه ای آنها تعلیات نظامی را نیز در پاکستان فراه گرفته اند. از دید مسکلی این بخش را میتوان لایه عملیاتی طالبان نامید. در سالیان پسین صدها تن از این بخش کشته شدند اما جای شان پر شد.

بخش آخر جنگجویان اند که تمامی آنها روستاییان اند که نمیدانند اهداف بزرگ در عقب این ماجرا چیست و از آنها به عنوان وسایل مصرفی استفاده صورت میگیرد.

برای لایه اول و بخش هایی از لایه دوم فعالیت سیاسی و یکجا شدن با جامعه کثرت گرا و همسایه شدن با احزاب و جامعه مدنی بزرگترین تهدید به شمار میرود. در دراز مدت طالبان هیچ هراس از نیرو های خارجی و یا اردوی ملی ندارند حتی حضور خارجی ها میتواند برای آنها سوژه و انگیزه بسیج و سربازگیری باشد.

هراس اصلی و اساسی طالبان از پذیرفتن جامعه کثرت گرا است جایی که آنها یکی از احزاب خواهند بود. اگر لایه اول و دوم طالب صلح را بپذیرند حتی اگر چندین وزارت و ولایت را هم در اختیار داشته باشند در نهایت در ظرف کمتر از یک سال از هم می پاشند.

پس قشر استراتژیک و عملیاتی طالبان جنگ و خشونت را دلیل بقای خویش میدانند. آنهاییکه با تبسم و خوشحالی از آتش بس استقبال کردند و برای سه روز با ما سلفی گرفتند لایه سوم طالبان بودند و شاید چند تن معدود از لایه دوم طالبان. به همین دلیل است که شماری سوال میکنند اینها که با ما نان ونمک شدند و تبسم کردند چگونه امکان دارد که امروز باز جنگ را شروع کردند. پاسخ ساده است زیرا تصمیم در اختیار این لایه نیست.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
صالح
نظرات بینندگان:

>>>   تو گفتي و ما باور كرديم ، مگر همين طالبان نبودند كه شوراي نظار را به طرف سرحت انتقال دادند، و امروز قدرت شان بيشتر از سابق و منظم تَر از گذشته شده اند.

>>>   طالبان همان وطنفروشانبی غیرت هستند که زن و دختر شان را به ضمانت به نظامسان پاکستان و بخاطر خدمت به پاکستانی ها گذاشته اند و خود شان در بدل مزد به نفع پاکستان در کشور مصروفجنگ و تخریب و انتحار و انفجار هستند طالب یعنی وطنفروش بی غیرت خبیث بی خبر از دین و اسلام و انسانیت صفت طالبان همین است وبس .

>>>   واقعیت همین است که آقای صالح بیان فرمود.
اینکه کسی باور کند یا نکند مربوط خودش است.

>>>   این تبصره و تحلیل چه ی آقای صالح برایم جالب بود.
آقای صالح نفرمود که کلید همه صلح و جنگ، شیر و نان تروریستان و بنیادگرایان طالب، نزد انگریز است.
اگر انگلیس تصمیم گیرد، همانطوری که یک شبه طالبان را در تمام ولایات افغانستان داخل شهر ها کرد، همان طور یک‌شبه شورای کویته و قوماندان های جنگی آن را محو و نابود می‌کند.
صالح جان این همه راز ها را خوب می دانند، اما در خفا با اشغال‌گران همراه است.
گلا جان از لغمان شریف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است