نکته هایی در پیوند به آتش بس میان دولت و طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۲    ۱۳۹۷/۳/۳۰ کد خبر: 152075 منبع: پرینت

نکته هایی در پیوند به آتش بس میان دولت و طالبان:

یک. آنچه در جریان سه روز آتش بس (ایام عید) میان طالبان و نیروهای مسلح دولتی رخ‌داد، سیاستمداران هر دو جانب را غافلگیر کرد؛ از اظهار نظرهایی جوانب مختلف گونه‌ای از نگرانی دیده می‌شود. این امر بیانگر آن است، که سیاستمداران از درک واقعیت‌های جاری عقب افتاده‌اند؛

دو. در تامین آشتی و صلح کفۀ کدام جناح سنگین تر و کدام جناح سبک تر می‌شود، گذشت زمان آن را ثابت می‌سازد، اما آن‌چه مسلم است، این که مردم افغانستان در کلیت از صلح و آشتی سود می برند، و می‌باید از آن استقبال گردد؛

سه. در حال حاضر پیشنهاد آتش بس از جانب اشرف غنی مطرح گردید و بدون تردید در حلقه های جهانی از این مساله به نفع خویش بهره برداری می‌نماید، و هر کس دیگری هم بجای او باشد، عین کار را انجام می‌دهد، لیکن صلح طلبی و آشتی خواهی از 25 سال قبل بدینسو آغاز گردیده است. احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان به میدان وردک غرض گفتگو با طالبان رفت، مذاکراتی در عشق آباد و اسلام آباد میان هیات هایی دولت و طالبان صورت پذیرفت. استاد برهان الدین ربانی نخستین رئیس شورای عالی صلح گردید و سر انجام جان خود را در این راه از دست داد. پس از وی صلاح الدین ربانی ریاست شورای عالی صلح را بعهده گرفت. مرحوم پیر سید احمد گلانی و استاد خلیلی هر یکی تلاش‌های بخرچ دادند. این همه بدین معناست که کوشش‌ شخصیت‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است، تا این نتیجۀ ابتدائی حاصل آمده است.

چهار. در برقراری آتش بس، بیش از همه دو گروه باید نگران باشند؛ یکی افراطی‌های مذهبی که مردم افغانستان را زیر عنوان مسایل دینی بجان هم انداخته و از آن‌ها قربانی می‌گیرند و دیگری مداخله گران خارجی که با جنگ افروزی در افغانستان منافع شان را دنبال می‌دارند.

پنج. هیج کاری بدون قاعده و قانون نمی‌تواند، مفید تمام شود؛ بویژه جنگ و صلح. بر دولت افغانستان است که آتش بس را با رعایت نظم و مقررات پاس بدارد، ورنه می‌تواند به انارشیسم بیانجامد، و به جای سود، زیان‌هائی را بر مردم و دولت افغانستان تحمیل بدارد؛

شش. دولت افغانستان می‌باید از فرصت بدست آمده، برای تمدید آتش بس سراسری در کشور استفاده نماید.

عبدالحفیظ منصور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصور
آتش بس
نظرات بینندگان:

>>>   اگر شما بگوید یا نگوید امریکا اتش بس می کند زیرا پروژه طالب از بین می رود و به عوض ان داعیش روی کار می شود خاطر جمع باشید

>>>   به هر حال تا ‌پشتون استخوان برای خوردن داره به هیچ قیمت آتش بس نمیکنه
گلبی دین طالب و غیره آتش بس را نمی خواهد میخواه گاو شیری همیشه شیر دهد
اگر آتش بس و صلح شوه استخوان از دست پشتون ها گرفته خواهد شد
احمد از کابل

>>>   Nawabi
8 uur ·
طالبان جواب آتش بس اشرف غني را دادند:
تروريست هاي طالب ٣٠ سرباز ارتش را در ولسوالي هاي بالامرغاب و آب كمري ولايت بادغيس كشتند.
آتش بس روز هاي عيد، و سرازير شده تروريستان طالب به شهر ها اعتماد به نفس آنها را بالا برده است. اكنون مي دانند كه هر قدري كه بكشند و جنايت كنند، روزي پاداش بيشتر بدست مي آورند و مورد استقبال بيشتر قرار مي گيرند. از يك جامعه ي عقب مانده قومي كه تروريست و جنايتكار برادر و اتل و... خطاب شود، بيشتر از اين مي توان انتظار داشت؟

>>>   منصور صاحبگله خورد داری مگر داخل اش مغز است
تحلیل وارزیابی ات عالی است

>>>   در این آتش بس یک سوال بی پاسخ مانده است و آن این است که آتش به معنای متوقف کردن جنگ در مدت زمان مقرر را می گویند. حالا در این آتش بس سه روزه چه شد که طالبان با اسلحه گروه گروه وارد شهرها شده و در کنار ارتشیان و مسئولین دولتی خود شان را قرار دادند؟ طالبان با چه اطمئنانی ئارد شهرها شدند . چه تضمینی از امنیت خود داشتند؟ آیا این آتش بس از نقشه های پشت پرده حکایت ندارد؟ هیچ توجیهی برای این نوع آتش بس وجود ندارد جز اینکه گفته شود در پشت پرده و عقبه این آتش بس از سوی سران طرفین و باداران شان هماهنگی انجام گرفته تا طالبان بتوانند به راحتی در شهرها جا بجا شوند.

>>>   آقای عبدالحفیظ منصور،
اگر مطالب فهرست وار که نوشته آید ما آن را قبول کنیم در حقیقت ساده لو بودن ما را نشان میدهد .مسله آتش بس فرا تر از آن است که که شما فکر میکنید.
رهبران لوی پشتونستان از جمله کوچی زی قبل از تقلب انتخاباتی گفته بود عادلانه نیست که در زندان ها و هر دو طرف جنگ فقط از یک لسان قربانی بگیرد.
هر انسان با شعور معنی این جمله کوچی زی را درک کرده که چه سر نوشت شومی در انتظار مردم افغانستان خواهد بود .گذشت زمان ثابت کرد که جنگ را به دیگر نقاط افغانستان گسترش داد در ارگ و در داخل کابل هر آنچه پشتون بخواهد انجام میدهد ،جلو تظاهرات را از طریق انتحاری گرفته است و........ حالا مرحله رسیده است تا حساسیت مردم را در مقابل طالب ها وحشی تغیر داد تا در آینده نزدیک گروه گروه طالب ها را عملا در کابل خواهیم دید و به سرنوشت دیگر اقوام حاکم خواهند شد.
آتش بس و صلح به قیمت جان دیگر اقوام برای کوچی زی یک ارزش است چیزیکه قبل از تقلاب گفته بود.
پشتون یگانه ملیت در افغانستان است که غربی ها و آمریکا و ای اس ای بالایش اعتماد دارد و میتوانند به اهداف شان برسند که تا حال هم رسیده اند.

مرگ تدریجی دیگر اقوام و یا به ذلت رفتن در زیر یوغ ای اس ای بنام لوی پشتونستان به رهبری کوچی زی روز به روز با رفت و آمد های مقامات ارشد امنیتی پاکستانی و همچنان اتمر لنگ در نزد بادارانش گواهی این پلان شوم میباشد.
(غفور)

>>>   حفیظ جان منصور!
ترسم به مقصود ره نبری ای پنجشیری
این ره که تو میروی به ترکستان است مثل این که خبر نداری بعد از ربانی ومسعود دیگر کشورت اشغال گردیده وممثلین خارجی ها برگرده ای ملت تو سوار اند ومن وتو هم با مخفی کاری ونستر از واقعیت ها به چشم ملت خود خاک میزنیم اگر ربانی در راس شورای به اصطلاح صلح قرار گرفت خود وملت را فریب داد وگیلانی وخلیلی وصلاح ربانی اینها اجیران خارجی ها هستند واگر غنی وعبدالله واتمر وحکمتیار درین راستا قدم می نهند درست نقشه ای ارباب های خودرا پیاده میسازند درینجا کلید صلح وجنگ نزد خارجی هاست انها به عقل ملت ما می خندند وبالای شعور این مردم سلحشور وقهرمان تمسخر مینمایند وما را به جنگ وصلح مصروف نگهداشته خود به چپاول ودستبردمنابع مادی وسرقت ارزش های معنوی ماادامه میدهند وباخبر باش که این امانت ملی رابه خاکش نبری وبا دل چاکش نبریخودرا از شمار وقطار خاینها ووطن فروشها ومزدورها جداکن ومانند مسعود که تعریقش کردی ازاده باش ووطندوست وباشرفودر راه عبدالله وقانونی ومحمدی مروکه از زمره ای اجنت ها محسوب میشوی وچیزی نگرفته ونه خورده بدنام هردو عالم محسوب میگردی
یکی از همسنگران تو ازشمال افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است