دولت افغانستان؛ یک دولت نمایشی و نام نهاد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۷/۳/۳۱ کد خبر: 152092 منبع: پرینت

از دید علم سیاست، دولت افغانستان یک دولت فرمال (صوری) به شمار می رود یعنی یک دولت نمایشی و نام نهاد.

دولتی که نه از دید اقتصادی، نه نظامی و نه سیاسی توان ایستاده شدن بدون پشتیبانی خارجی سر پاهای خود را دارد طرف اینکه این دولت هیچگونه تلاشی برای استقلال اقتصادی و جدای از آن کسب مقبولیت و مشروعیت سیاسی نمی کند‌ بلکه پیوسته برعکس آن عمل می کند.

هرگاه این دولت دست نشانده گاهی هم تظاهر به کسب مشروعیت می نماید بجای تامین مشارکت گسترده احاد مردم در کاست قدرت و مدیریت پیوسته متوسل به جعلکاری، تقلب و خیانت می شود و در نتیجه بیشتر مشروعیت خود را از دست می دهد.

تنها یک دولت برخوردار از مقبولیت نیرومند داخلی و مشروعیت مردمی می تواند بدون کمک خارجی سر پاهای خود بایستد اما رفتارهای دولت های افغانستان همیشه چاکرمنشانه، نوکرمآبانه و ناشیانه و پیوسته متکی بر حمایت اجنبیان بوده است.

در یک سخن دولتمردان خودفروخته و ابروباخته ما همیشه در ازای معامله بر سر آزادی، استقلال و ابروی کشور آن را به یک قدرت خارجی فروخته و خود در زیر چتر آن دولت برای چندی بر اریکه قدرت تکیه زده اند سپس هم با رسوایی و سرافکندگی صحنه تاریخ را ترک و به زباله دانی تاریخ افکنده شده اند.

دردمندانه این تسلسل باطل ادامه دارد و هیچ درس عبرتی گرفته نمی شود.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولت افغانستان
دولت فرمال
نظرات بینندگان:

>>>   احمد بهزاد
رفتار دوگانه ارگ
در این روزها:
جمعی از هموطنان هلمندی ما برای اظهار نارضایتی شان از اوضاع نابسامان امنیتی و طلب صلح و امنیت، راهپیمایی زیبا و مدنی را از هلمند به سوی کابل به راه انداختند و در پایتخت با چهره گشاده و آغوش باز رئیس جمهور شان استقبال شدند. آقای اشرف غنی با وجود تهدیدات امنیتی، در جمع راهپیمایان هلمندی حاضر شد و ....

در آن روزها:
صدها هزار تن از شهروندان این سرزمین (از تباری دیگر) برای بیان نارضایتی شان از تصمیم حکومت برای تغییر مسیر یک پروژه انکشافی (لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان) از بامیان - میدان وردک به سالنگ و مطالبه عدالت و انکشاف متوازن، وقتی بزرگترین تظاهرات مدنی تاریخ افغانستان را برگزار کردند، چهره گشاده و آغوش باز در برابر خود ندیدند؛ بلکه با دیواری آهنین مواجه شدند. روزی دیگر که به خیابان آمدند، با موج انفجار و انتحار پذیرایی شدند و ...

این رفتار حکومت در برابر دو اعتراض مدنی را چه می توان نامید؟

>>>   از همو خاطر گروه دیگر نمایشی حاضر نیست با آن حتی صحبت کند!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است