کمیسیون توانایی برگزاری انتخابات شفاف را ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۸    ۱۳۹۷/۳/۳۱ کد خبر: 152120 منبع: پرینت

معاون اول مجلس نمایندگان می‌گوید که انتخابات آینده پارلمانی روند فرمایشی اتحادیه اروپا است و با توجه به دخالت حکومت پر از تقلب برگزار خواهد شد.
همایون همایون معاون اول مجلس روز (چهارشنبه، ۳۰، جوزا) در نشست عمومی این مجلس گفت که کمیسیون انتخابات و حکومت توان و اراده برگزاری انتخابات شفاف را ندارند.
به گزارش اطلاعات روز، آقای همایون با اشاره به خرید و فروش شناس‌نامه‌ها و برچسب رأی‌دهی گفت که مردم نباید در چنین انتخاباتی شرکت کرده و «شهید» شوند.

معاون اول مجلس افزود که اتحادیه اروپا، ناتو و امریکا فشار می‌آورد که برای تأمین دموکراسی انتخابات برگزار شود؛ اما حکومت توان و اراده برگزاری انتخابات شفاف را ندارد.
به گفته او، حکومت از همین اکنون فلترهای مختلفی را در روند ثبت‌نام نامزدان انتخابات ایجاد کرده است؛ بناً مردم نباید خود را قربانی کنند.
او از اتحادیه اروپا و جامعه جهانی نیز خواست که با سرنوشت ۳۰ میلیون افغان بازی نکنند.
آقای همایون یاد آور شد که سران حکومت وحدت ملی فقط به منافع شخصی خود می‌اندیشند و به منافع ملی وفادار نیستند.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نیز گفت که روند انتخابات تا اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد بر مبنی تقلب بوده و برگزاری انتخابات پر تقلب فروپاشی خود حکومت است.
آقای رحمانی افزود که فلترهای مختلف از سوی ارگ ریاست جمهوری ایجاد شده که مانع نامزدی افرادی مخالف حکومت می‌شوند.
به گفته وی، برگزاری انتخابات پر از تقلب، خیانت به دموکراسی بوده و روند مردم سالاری را در کشور آسیب جدی می‌زند.

با این حال عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز گفت که مجلس از برگزاری انتخاباتی که مشروعیت خود را از رأی مردم بگیرد حمایت می‌کند.
آقای ابراهیمی افزود که مسوولیت هرگونه تقلب در انتخابات پارلمانی آینده بر دوش کمیسیون و حکومت خواهد بود.
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که شماری از نامزدان انتخابات خلاف قانون از همین اکنون کمپاین‌های انتخابات را آغاز کرده و از امکانات دولتی هم استفاده می‌کنند.

صادقی زاده نیلی، نماینده مردم دایکندی در مجلس گفت که کمپاین‌های پیش از وقت در برخی ولایت‌ها آغاز شده و برخی نامزدان از امکانات دولتی استفاده کرده و نشست‌های کمپاینی را برگزار می‌کنند.

جعفر مهدوی دیگر عضو مجلس نیز بیان داشت که مداخله حکومت در انتخابات نشان دهنده نبود اراده برای برگزاری انتخابات شفاف است و خود حکومت زمینه استفاده از امکانات دولتی را برای برخی نامزدان فراهم می سازد.

از سوی هم، نمایندگان مجلس با اشاره به مسدود بودن دفتر کمیسیون انتخابات در غزنی و توقف روند ثبت‌نام رأی دهندگان و نامزدان انتخابات در این ولایت تأکید دارند که آنتخابات آینده سراسری و مشروع نخواهد بود.
دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی از نزدیک به دوماه به این طرف از سوی تعداد از معترضان مسدود شده و آنان خواستار حوزه‌ی شدن انتخابات در این ولایت هستند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   Kakar
من تا بسيار وقتها مانند صديق پتمن فكر ميكردم كه اشرفغني از بركت ازدواج با يك خانم عرب لبناني وتحصيل در كشور لبنان حتما بزبان عربي هم آشنا است اما حالا ديدم كه اين ...تنها ...كمبود دارد ورنه ...تيار بوده است، قوتهاي استعماري هم براي .....ملتها چه شعبده بازي هاي كه نميكنند

>>>   معلوم است که نیت خوب ندارند چون برای شینکی کروخیل که هم سفیر است هم کاندید هیچ مزاحم نمیشوند

>>>   این دیگر بیخی شرم آور است.
یک انتخابات که در افغانستان در چند دوره دیگر شفاف و بدون تقلب برگزار شده بود ،حالا این هم با تقلب و غیر شفاف دایر میشود!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است