چرا علمای شیعه در هرات ترور می شوند؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۷/۴/۲ کد خبر: 152140 منبع: پرینت

علمای شیعه از سالهای متمادی به اینسو در هرات ترور میشوند. همیشه وقتی که یک شخصیت شیعی مذهب ترور می شود عکس و خاطره در بین مردم و روشنفکران شیعی مذهب به شدت تبادله می شود تا روزی که چهل روزش تکمیل شود اما پس از او این سر صدا‌ها را با تمام خاطراتش می فرستند دنبال مرحوم و هیچ یادی هم از وی در اذهان روشنفکران و بهتر هست بگویم همقطاران این علمای ترور شده نمی ماند.

علمایی چون توکلی و سایرین که به اشکال گوناگون ترور شدند هنوز هیچ عاملی را اداره محلی به مردم نگفته که کی ترور کرده است. در اینکه چی کسی این علما را ترور می کند گفته‌های زیادی سر زبانها در همان چهل روز بین مردم گفته می شود.
گاها گفته می شود که همسایه های نا خلف ما دست در این ترورها دارند و گاها هم می گویند داعش و طالب برای ایجاد فاصله بین دو فرقه شیعه‌مذهب و سنی مذهب این ولایت مرزی این ترور‌ها را انجام می دهند.

با تمام این گفته ها اما چرا فقط علمای شیعه را طالبان و یا همسایه ها ما ترور می کنند؟، چرا از سنی‌ها که بیشتر نسبت به شیعه‌ها احساساتی هستند و در ایجاد تفرقه و آشوب احساسی تر دیده شده اند این عمل ددمنشانه صورت نمی گیرد؟

یادم هست روزی با چند تن از علما برای حل کردن یک موضوع حقوقی که جنبه خوانوادگی داشت صحبت می کردیم در یکی از همین نزدیکی شهر هرات "البته علمای سنی مذهب" بحث روی موضوع شیعه و سنی بالا شد یکی از علما با استناد به یک حدیث بصورت مستقیم در جمع چندین فرد که در جلسه حضور داشت گفت "افراد که خود را عالم دین هم می پندارند در بین شیعه‌ها برای مردم هرات زیاد خوب نیست و باید کاری در این زمینه صورت بگیرد و این کار از نگاه این حدیث روا است" جنجال‌های زیادی در این جلسه صورت گرفت که نمیشود اینجا بیان کنم.

اما از این سخنان این عالم دین به وضاحت تمام معلوم بود که هنوز همان تحجر مذهبی وجود دارد بین اکثریت علمای دینی، که با رفتن دوسال در پاکستان به سرشان دستار بسته شده و اجازه فتوا داده شده است.

حکومت محلی‌هرات امیدواریم این موضوعات را در بین علمایی که با چنین فتواها مردم را در برابر هم قرار می دهند جدی تر عمل کند.
هرچند سالهای سال است که از این موضوع سرباز زده اما باز هم دیر نیست که جلوی این کشتارها و ترور‌های ددمنشانه را بگیرند.

توکلی از شخصیت‌های هرات بود. او فرد ملایم و خوشرفتار در تمام امور زندگی در بین مردم شان تا امروز دیده شد و هرگز تحجر در زبانش دیده نمی شد. او را با تما شخصیت‌ که از ۷ سال به اینسو می شناختم هرگز در هرات از علمای شیعی ندیده بودم. رفتن شهید توکلی از دیار هرات برای شیعه و سنی این ولایت ضایعه‌ی بزرگی است.
روح این شهید شاد.

جمیله امین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمیله امین
هرات
توکلی
نظرات بینندگان:

>>>   چراروزانه از500 الی 1000 نفر میمیرند؟
شما متوجه آنها نیستید صرف علمای شیعه نیست

>>>   ما و شما همه ميدانيم ترور كار اوغانهاست تا كسي ديگر همسوي شان نباشند اوغان درصدد اوغاني سازي هرات هستند و از اينرو سران شيعه را ميكشند فكر ميكنند همه مانند خودشان غلام و فرخته هستند ، عاقبت حضور اوغانهارا در اوغانستان تاريك ميبينم

>>>   افغانستان شعیه نداره بایدبروند ایران یاکربلا افغانستان یک کشوراسلامی وتندرو سنی مذهب است شعیه درهیچ جای افغانستان جای نداره

>>>   برای خود شیعه هم مهم نسیت که ترور شوه یا با انتحاری از بین بروه
چراکه دنیا سنگ و چوب دشمن شیعه شده
بی خیال مردن

>>>   Arianfar
دعای دیرهنگام شیوخ عرب ،خینه پس از عید و نوشداروی پس از مرگ را ماند.
شگفتا! عربستان یکی از آفرینندگان طالبان و تمویل کننده همیشگی این گروه، پس از این که این گروه ضاله کشور را به آتش کشیدند، دولت مجاهدان را سرنگون کردند و زمینه اشغال آن را نخست از سوی پاکستان و سپس هم امریکا فراهم آوردند، برای آشتی ان با دولت کابل دعا می کند.
پرسشی که مطرح می گردد، این است که چرا شیوخ مرتجع عرب در سه دهه گذشته به طبل جنگ کوبیدند و اکنون منادی صلح گردیده اند؟

>>>   بی رحمی و کشتن شیعیان و غیر شیعیان بدون دلیل منطقی باعث قطع رحمت الهی و عذاب خدا شده و بدبختی و برادر کشی مردم افغانستان شده از عذاب خدا بترسید فرزند نوح برای اینکه بگوید از عذاب خدا نمی ترسد به افکار شیطانی پناه می برد و می گفت به بالای کوه می روم تا غرق نشوم نمی دانست با این توجیهات نمی تواند از عذاب خدا فرار کند انسانهایی که بدون دلیل و محاکمه انسان می کشند از حیوان پست تر هستند از انها دوری کنید تا عذاب خدا شامل حال شما نشود

>>>   برای خود شیعه هم مهم نسیت که ترور شوه یا با انتحاری از بین بروه
چراکه دنیا سنگ و چوب دشمن شیعه شده
بی خیال مردن

>>>   بازم در اینجا جواب تو برادر گرامی را میدم .که ای کاش هرات ار سرزمین خراسان انگلیس جدا نمیکرد. که به قول تو ما با همان ایران میماندیدم. و شاهد این همه انتحار کشتار مردم بیگنا و انفجار در مساجد نمیبودیم و ایران بهترین همنیت را داره.افسوز و صد افسوز.که انگلیس هرات از از سرزمین خراسان یا ایران امروز جدا کرد.

>>>   من دوران مكتب را در هرات باستان به إتمام رسانده ام، و آنهم در زماني كه آغاي اسپنتا با مو هاي دراز و كرتي سفيد شيكش شروع تظاهرات را با شعار هاي انقلابي شعله جاويد شروع ميكرد در حاليكه پدرش را همه ميشناختند، و در همان دوره مكتب متزوج بود و خانمش هم خواهر يكي از هم صنفان معتبرم بود، و يگانه مشكل بيگانه ها مانند ما، در هرات تعصب بي اندازه مردم هرات بود، و اقوام غير هراتي كوشش ميكردند چهره أصلي شان إفشاء نشود، در مقابل هزاره ها بي اندازه تعصب داشتند، حتي در مقابل شيعيان هرات كه آنها را پارسي ميكفتند بسيار بي باور بودند، و در زمان كرزي بعد از مسكّن گزيني و شهرك سازي هزاره ها مردم عوام هراتي نا راضٍ شدند و هستند، فلهذا قتل علماء شيعه امكان دارد نتيجه تعصب خود هراتي ها باشد،

>>>   واقعن نگرانم از آینده باید عوامل نفاق شناسایی شده مجازات شود والله باید مردم نفاق افگنان به جزا اعمال شان برساند به نظر من شعیه که سنی نباشد شعیه نیست و سنی که شعیه نباشد سنی نیست من مسلمانم همه برادرانم را دوست دارم
پرویز

>>>   درجواب نظرسوم : شمااطلاعی ازجمعیت فراوان شیعه که درافغانستان پراکنده وفراوان هستند ندارید اظهار نظر باطل نفرمایید
مزاری.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است