وهابیت عامل کشتار تشیع در هرات است
ترویج عقاید وهابیت مبنی بر بهشت رفتن از طریق خون ریزی انسان ها مشکلی است که دامنگیر جامعه اهل تسنن افغانستان شده است که به صورت سرسام آور با پول های نفت و دالر در حالت رشد است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۶    ۱۳۹۷/۴/۳ کد خبر: 152175 منبع: پرینت

ترور رهبران دینی اهل تشیع در هرات نمادی از جنگ های نیابتی است که عاقبت بس ناگوار را در پی خواهد داشت.
هرات همواره در دراز نای تاریخ شهر علم و معرفت بوده و مردمان روشن دل و روشن ضمیر در آن با مدارا و هم پذیری یکدیگر و در کنار یکدیگر باهم زندگی نموده اند.

خوب به یاد دارم زمان که در دانشگاه کابل تحصیل می کردم، اتفاقا در خوابگاه دانشگاه با چند تن از محصلین هراتی هم اتاق بودم که هرگز فرق نمی شد که کدام آنها شیعه است و کدام آنها سنی. آنها بین خود خیلی صمیمی بودند، باهم می گشتند، با هم تفریح می کردند و باهم درس می خواندند و فقط وقت نماز یکی دست باز نماز ادا می کرد و دیگری دست بسته.

در مجموع در کل افغانستان شیعه و سنی با یکدیگر تعامل و مدارا می کردند و تا جایی با یکدیگر با احترام برخورد می کردند و از تکفیر یکدیگر اجتناب می کردند. گرچه من به خاطر ندارم که در تاریخ افغانستان یکی از پیروان مذهب شیعه بالای رهبران اهل تسنن حمله کرده باشد و یا در مساجد و زیارتگاه های اهل تسنن خود ترقانی کرده باشد و حتی این یکی از افتخارات شیعیان افغانستان است‌ که‌ نمی خواهند از طریق کشتن اهل تسنن به بهشت بروند و اصلأ آن بهشت را کار ندارند.

اما متأسفانه با رشد وهابیت در میان پیروان مذهب اهل تسنن و پشتیبانی علنی مالی عربستان سعودی از جریان افراطی های تکفیری به خصوص در شهر هرات که همسایه ایران رقیب عربستان سعودی است، ترور به یک بازی منطقوی تبدیل شده است که اهل تشیع افغانستان قربانی ناحق این‌ بازی می گردند.

گذشته از آن ترویج عقاید وهابیت مبنی بر بهشت رفتن از طریق خون ریزی انسان ها و رسیدن به حور های رنگارنگ مشکلی است که دامنگیر جامعه اهل تسنن افغانستان شده است که به صورت سرسام آور با پول های نفت و دالر در حالت رشد است که زیان آن برای جامعه اهل تسنن افغانستان غیر قابل پیش بینی است و متأسفانه هیچ کسی در فکر مهار آن هم نیست.

لذا ترور و شهادت جعفر توکلی بدون شک سازماندهی شده، قصدی و آگاهانه در راستای تعمیق اختلافات مذهبی به خاطر اهداف پلید ترویج جنگ های نیابتی صورت گرفته است که اگر توجه و کنترل صورت نگیرد هیچ کسی نمی تواند عواقب ناگوار آن را برای مردم افغانستان پیش بینی کند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تشیع هرات
توکلی
حسن علی
نظرات بینندگان:

>>>   عربستان دین رابه پشتونها هدیه دادان ورفتن وخودانها دین رارهاکردن وبه زندگی چسپیدن حالا توسط افرادجاهل وبی عقل که طالبان باشن دارن افغانستان راکشتارگاه همه مردم میکند
جهل ونادانی وخرافات دامن همه ملت راگرفته یکی بایدهمه ملت راازخواب بیدارکند ازعقلشان استفاده کنن نه ازچرت پرت

>>>   ....برآل سعود بابای وهابیت

>>>   اتحاديه امامان مساجد در تونس از مفتى اين كشور خواسته است با صدور فتوائى حج را باطل اعلام كند. اين اتحاديه اعلام كرده است كه درآمدى كه دولت سعودى از حج به دست مى آورد صرف سركوب و كشتار مسلمانان مى شود بنابراين هزينه كردن براى حج جايز نيست. دولت سعودى امسال عوارض ورود حجاج و هزينه مسكن آنان را بالا برده تا آنجا كه هر زائر تونسى براى سفر حج بايد ٧٦٠ دلار بيشتر از سال گذشته هزينه كند.
مهاجر كابلي

>>>   به نظرم عامل کشتار ها یکسره در کشور مایهودیت ونطرانیت است البته این دو کلمه به معنی واقعیش نه بلکه صهیونیست ها وامپریالیست ها که اصلا خود این دو دین حنیف را وسیله ساخته اند در هر جا بیداد مینمایند وقتل وقتال ونفاق وپراگندگی را میان مسلمانها وانسانها می اندازند بسیاری ها ندانسته وهابیت را مدهب میخوانند در خالی که این انتباه درست نبوده محمد بن عبد الوهاب یک حرکت اصلاحی را به راه انداخت که سیاستمداران مانند صهیونیست ها استعمارگران ازان استفاده ای نادرست نمودندو امروزه خود حرکت وهابی ها نیز مورد هدف ونشان قرار گرفته چنانچه در مصر ازانها استفاده ای ابزاری نموده وبعد انها را دور انداختند و...
منظورم ازین بیان تعریف وهابی ها یا طرفداران محمد بن عبدالوهاب نیست بلکه عده ای ندانسته با استعمال این الفاظ میان گروه ها تفرقه ایجاد نموده شگاف های موجود را چند چندان مینمایند خلقی ها بیش از هزار عالم جید اهل تشیع را به شهادت رسانیدند مگر انهاوهابی بودند؟ همچنان ده ها هزار عالم اهل سنت ومحصلین ومتعلمین با ایمان ومومن را قتل عام کردندویا پاکستان وحامیانش استاد ربانی وملا عمر وملا اختر وده ها وصدها عالم اهل سنت را بافطع نظر از گرایش های سیاسی شان به قتل وشهادت رسانیده اند مگر پاکستانی ها ضد اهل سنت هستنددر بیخ گوش به اصطلاح وهابی ها ملیونها شیعه در نجران ودر سعودی وجود دارند چرا انها را نمی کشند که می ایند یک عالم بزرگوار تشیع را در هرات به شهادت می رسانند مشکل ما همیشه این بوده که بجای قصاب تنومند وقوی بقال ضعیف ولاغر را مورد ملامت قرار میدهیم وهدف اساسی استعمارگران ومتجاوزین هم تشدید اختلاف ها وبزرگ ساختن درزهای نا ملایم میان حرکت های اسلامی وبه نام اسلامی کشورها است امروزه در بعض کشورهابه قول شما صدها عالم سلفی ووهابی در زندانها بسر میبرند وتعدادی را هم به قتل رسانیدند
ملا ضعیف از سرپل

>>>   همین مطالب بوچ وبی معنی تعدادی از شما کم عقل ها ویا بی دانش ها میباشد که اهل تشیع را دوچار بد بختی نموده اید همین حالا در همین نوشته خود دنیای از نفرت را بردل تسنن ایجاد نمودی اهل تسنن هرات را همگی وهابی قلم داد نمودی وواضح گفتی اهل تشیع در مساجد حمله نمی کنند واهل تسنن این کار میکنند باید گفت که وهابیت هم دشمن تشیع نخواهد بود بلکه داعش میباشد تو تاحالا نفهمیده ای .
هراتی

>>>   شیعه و سنی در افغانستان باهم برادر اند و برابر اند هیچ گروه نمی تواند در جهت رسیدن با اهداف نامشروع شان میان سنی و شیعه افغانستان تفرقه افگنی کند . خوشبختانه که مردم ما میدانند که در عقب چنین اعمال کی ها دست اندرکار هستند . سال ها است که یک عده بنام دین عملکرد های نادرست خود را مشروعیت می‌دهند .

>>>   برادر نویسنده در کشتار مردم افغانستان فتوای اولین و آخرین را فضل رحمن پاکستانی صادر میکند و این پروسه تا هنوز ادامه دارد. وهابی اصلا وجود ندارد و ضمنا موضوع و مشکلات که میان سعودی و ایران است ریشه خارجی دارد که مدیریت ان از تل ابیب و واشنگتن و لندن و اسلام آباد صادر میگردد.
بهروز کشکی

>>>   درینجا تشیع وغیرتشیع میمیرد تنها تشیع نیست ازدایره خورد خارج شو بزرگتربیاندیش

>>>   تروریست ها هر روز صد ها انسان این سرزمین را می کشند بدون درنظر گرفتن دین قوم تبار و غیره اما اگر یک شیعه کشته شد غوغا بر پا می شود فقط دیگران واجب قتل است بغیر از شیعه ها
ع ع

>>>   پدر کلان "وهابیت" در یکی از ولسوالیهای خوش آب و هوای کابل در یک قصر زندگی میکند.

>>>   آل سعود
جرم: ايجاد فتنه در افغانستان ، عراق، لبنان، سوريه،پاكستان، و باقي جهان اسلام
اين رژيم رفتني است

>>>   فتوای قتل و جهاد از طرف ملافضل رحمن صادر میگردد که وی حنفی و نیز دیوبندی است پس وهابیت در این موضوع چه ربطی دارد. مردم که مسیحی میشوند و یا هم کمونستان مردم را زنده بگور میکرد، یا اینکه مردم امروز وطنشان را به پاکستانیها به قیمت کم میفروشند یا اینکه تعصبات در افغانستان موج میزند در این عربستان چه گناهی دارد؟ اوبردادر بسیار جاهل اید تضاد های ایران و عربستان بروی موضوعات سیاسی است که از طرف اسرایل و امریکا مدیریت میشود.
قاریزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است