پنج پیامدی که انتخابات در ترکیه به بار آورد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۱    ۱۳۹۷/۴/۷ کد خبر: 152263 منبع: پرینت

پنج پیامدی که انتخابات در ترکیه به بار آورد:

۱. اوردغان پس از اتاترک پرقدرت ترین سیاست‌مدار ترکیه در تاریخ معاصر این کشور درآمد. این دستاورد بزرگی برای اوردغان و صدمهء کلان به فرهنگ سیاسی ترکیه است. این روی‌کرد فرهنگ نخبه‌گرایی حاکمانه را در جامعه سیاسی ترکیه دامن زده است. در بسیار موارد رسانه‌های حامی دولت و حزب حاکم، اوردغان را بزرگ‌نمایی می‌کنند. وجود برخی از رهبران سیاسی در زندان‌ها نمونه دیگری از این فرهنگ در دموکراسی ترکیه است.

۲. ترکیه راه را از مسیر بروکسل و عضویت به اتحادیه اروپا عوض خواهد کرد. ناسیونالیزم و اسلام‌گرایی اوردغان مخالفین زیادی در اروپا دارد. روابط ترکیه با دولت‌های اروپایی به سان آلمان، فرانسه، اتریش، بلژیک و یونان در سه سال اخیر خیلی دشوار بوده است. این دولت‌ها بر عضویت ترکیه به اتحادیه اروپا به رهبری اوردغان مشکل دارند. برُد اردغان خبر خوبی برای اروپایی‌ها نیست.

۳. ترکیه فرهنگ سیکولاریزم را از حاکمیت ذهنی جامعه محدود تر خواهد کرد. حالا قانون و اصلاحات پیش‌رو دست بازی را برای رسیدن به اهداف فکری حزب عدالت و توسعه اردوغان فراهم می‌سازد. این‌کار سبب خواهد شد تا حزب حاکم با حضور احتمالی پرقدرت در مجلس راه ایدیالوژی اسلامیزه‌سازی جامعه سیکولار ترکیه را بازتر سازد.

۴. ترکیه گرایش لیبرالیزم را در سیاست خارجی‌اش به گرایش ریالیزم عوض خواهد کرد. این سیاست هم‌گرایی ترکیه را با ناتو و غرب دچار ابهام و گرایش این دولت را با روسیه، چین، روسیه و خاور میانه دست‌خوش دگرگونی‌های عمیق خواهد ساخت. در این راستا اسراییل تلاش خواهد کرد تا این گسست غرب با ترکیه را فراهم‌تر سازد.

۵. فرهنگ توتالیتاریزم (مطلق‌گرایی) در نظام سیاسی ترکیه رایج‌تر خواهد شد. حزب حاکم با استفاده از پنج سال پیش‌رو راه را برای دوره بعدی ریاست جمهوری ارودغان فراهم خواهد ساخت و اوردغانیزم به یک دوره‌یی در تاریخ معاصر ترکیه ثبت خواهد شد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملک ستیز
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   چه بهتر از این یک انسان نیک و. باصفات نیک و. با اخلاق نیک در این مملکت دست خدمت را به مردم دراز نموده و. مردم مسلمان ترکیه جواب مثبت به این مرد مسلمان داده اند کاش در مملکت ما هم برابر به نصف او. یک پاک دامن پیدا شود و. مملکت را به پیش ببرد و. مملکت ما قلعه های ترقی وپیشرفت را از آن خود. کند او شخصی با ایمان و مسلمان با اخلاق نیک وخدمتگزار مردم مسلمان ترکیه است و. کمک کننده غریبان است تنها دشمن با بی خدایان است که میخواهند او را به شکلی از اشکال رسوا سازد اما او. بیدار وهوشیار است مردم او. دوست دارد وبا مردم خود یکجا است
عبدالله ریحان

>>>   کاش در کشور ما هم برابر نصف نصف ایردوغان رهبر خدمتگار به ملت و مردمش پیدا میشد

>>>   شما چی کار دارید با ترکیه که پان ترکیزم است یا دکتاتوریزم .شما متوجه کشور خود تان باشید که مبادا زیر سلطه پشتونیزم خرد و ریزه شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است