حوزه ای ساختن غزنی، به حاشیه راندن هزاره ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۰    ۱۳۹۷/۴/۷ کد خبر: 152264 منبع: پرینت

با تقسیم کردن غزنی به سه حوزه انتخاباتی، کمیسیون نامستقل انتخابات، قانون انتخابات و قانون اساسی کشور را زیر پا گذاشت. روشن است که غزنی یکی از جمله سایر ولایات و جزو جدایی ناپذیر کشور است. لذا همانگونه که قانون انتخابات در همه ولایات یک حوزه ای انتخاباتی دارد، ولایت غزنی هم نمیتواند از این امر مستثنی باشد.

واکنش دیرهنگام وکلای غزنی، برخاسته از روح قانون انتخاباتی است که یک حوزه انتخاباتی نمیتواند به سه حوزه تقسیم گردد. الا اینکه یک ولایت به دو ویا سه ولایت قبل از اعلام حوزه ای شدن، تقسیم شده باشد.
اما همزمان با واکنش و اعتراضات مردم و وکلای غزنی، طالبان تا کنون چندین نامه به ولسوالی جاغوری فرستاده است و حتی اسمای مسوولین نظامی و ملکی امارت اسلامی را با اسم و تخلص شان برای ولسوالیهای جاغوری و مالستان درج نامه های شان کرده و برای مردمان این دو ولسوالی هشدار هم داده اند تا از اوامر امارت طالبان سرپیچی نکنند در غیر آن مجازات میشوند.

میان تحصن 15 نفری برای بسته ماندن حوزه انتخاباتی ولایت غزنی، سکوت دولت و تعلل آگاهانه کمیسیون انتخابات برای بازنکردن این حوزه، اعلام کمیسیون جهت حوزه ای شدن انتخابات غزنی و هشدار های طالبان، رابط دیالکتیکی وجوددارد، تا از اعتراضات مردم و وکلای هزاره جلوگیری نمایند و صندوقهای حوزه های مناطق پشتون نشین را با رای گوسفندی پر نمایند تا در مناطق هزاره نشین حد اقل وکلا - درحد 1- 2 نفر - وارد پارلمان شوند.

نامه های تهدید آمیز طالبان چرا در این زمان صادر شده است؟ چرا از نام « مقام امارت اسلامی » مسوولین ملکی نظامی شان را مشخص میکنند تا در جاغوری و مالستان گویا احراز کر سی نمایند؟ قطعاْ این تهدیدها و هشدارها در همآهنگی کامل با تیم ارگ سازماندهی شده است. اگر چنین نباشد، از مناطقی که نامه ها فرستاده شده است و نامهای افرادی که درج نامه ها شده اند، از سوی دولت شناسایی شده است. باید اقدام فوری، سریع وقاطع برای سرکوب آنها نمایند. هرگاه دست به چنین اقدام فوری نزنند، بدان معنا است که دولت با طالبان شریک اند و با هم برای سرکوب هزاره ها آماده میشوند تا حتی آنها را از بزرگترین مظهر دموکراسی یعنی انتخابات هم محروم بسازند.

مسدود شدن شاهراه هزارستان، جنگ در جلریز و ناامن شدن تردد مسافران همه مناطق هزاره نشین، با همدیگر پیوند ناگسستنی دارند و صدای پای فاجعه را به گوش ها میرسانند. آنچه را که در گذشته بسیار نوشتیم اما کمتر شنیده شد.
حال مردم غزنی بخصوص ولسوالیهای جاغوری و مالستان از کنار این قضیه ساده نگذرند. اگر با حوزه ای شدن غزنی موافق نیستند، می ایستند و مبارزه میکنند، از یاد نبرند که تهدید و هشدار طالبان را باید جدی بگیرند و برای دفاع آماده شوند. از این همه زرق وبرق عروسی ها کمتر نموده و به مقصد جمع و جور کردن خود، زمان را ازدست ندهند. اگر گردن میگذارند، به فرستادن یک ویا دونفر وکیل به پارلمان قناعت کنند.

اما از دید من همین حوزه ای شدن ولایت غزنی و هشدار طالبان، جنگ درشاهراه ها و بلند رفتن میزان تهدیدهای ناامنی مسافران هزاره برای متحد شدن کل جامعه هزاره در غزنی و همه مناطق هزارستان،‌ بهترین فرصت تاریخی را میسر ساخته است. تا همه در کنارهم بدون صغرا و کبرای گذشته از جزیره های نفاق محلی عبور نموده همچون مشت واحد در برابر طالبان ارگ نشین و بیرون از ارگ بایستند. آنگاه به زبان پشتو بر آنها نعره برکشند که : « دخلکو زور ، دخدای زوردی .»

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   در غزنی تنهاهزاره ها زندگی میکنندآیا دیگر اقوام حقوق ندارند که از خود وکیلی داشته باشند. در مناطق پشتونشین انتخابات برگزار نشود فقط در مناطق هزاره نشین برگزار شود. همه هزاره کویته پاکستان از غزنی تذکره گرفتند و رای می‌دهند. در آخر چرا غزنی دارای 11 وکیل باشد.
محبوب میمنه گی

>>>   سیاست مداران واقعی و حقیقی ملت مومن و زحمت کش افغانستان باید واقعیت های عینی وذهنی جامعه و عدالت اجتماعی را همیشه مراعات کنند اگر یک مجموعه ازجامعه افغانستان بنا به دلایل حقیقی دربعضی موارد انتقاد و پیشنهاد میکنند باید انتقاد و پیشنهاد آنان مورد بحث وغورقرار گیرد و بعدا با نمایندگان مجموعه مورد نظر ملاقات نماید وباهم تصمیم بیگیرند.تصمیم عجولانه وبدون شرکت نمایندگان واقعی مردم و محو یکعده مردم مجاهد و زحمت کش واقعی نتیجه خطرناک بوجود میاورد.
الا لعنت الله علی القوم الظالمین.آمین
.ع.ناصری

>>>   دادفر اویانی
چرا تاجیک های غزنه را نمیخواهند بشمار آرند و حق رای نمیدهند؟
از صبور رحيل:

((ولایت غزنی به اساس احصاییه سال ۱۳۶۸ دارای ۱۳.۵ فیصد تاجیک است. البته این احصاییه در مورد نفوس تاجیکان درست نیست. تاجیکان بیش از بیست فیصد نفوس غزنی و به ويژه شهر عزنی را تشکیل می دهند. تاجیکان باید دو نماینده از غزنی داشته باشند.

این پیام پس از نشر مطلب کنونی، از سوی یکی از غزنویهای آگاه در پیامخانه، برایم رسید:

"تاجیکان ولایت غزنی بالای ۲۵ در صد هستند و در مرکز و حومه شهر، بالا ۵۰ در صد اند و تاجیکان ۳۰۰ هزار جمعیت غزنی را تشکیل میدهند."))
این فاشیزم و این ستمش پذیرفتنی نیست!

>>>   وقتی هزاره برای حق و حقوق خود تنها حاضر است چیغ بزند
هیچ نتیجه نخواهد داشت
و در جنگلی که پشتون صاحبش خود را میداند هزاره جای نداره
بگذار هزاره فکر کنه ما انسان استیم و در جنگل زندگی نمیکنم
جناوران مجبور به فرار میسازه و شما هم دو دسته پذیرای کنین

>>>   شما همی حق دیگر را از شما میگیرند باز داد میزنید که هزاره به حاشیه کشیده میشود.
در قدرت هستید در مفاد ملت شریک هستید اما در نیرو های امنیت نیستین در زحمت این کشور شریک نیستید ....

>>>   تمامی مردم غزنی باید در پارلمان نماینده داشته باشد ، ایا معقول است که تمامی نمایندګان از یګ قوم باشند ؟

>>>   مگر کسی جلو شرکت پشتونها را گرفته بیایند پای صندوق رای بدهند ونماینده خودرا به پارلمان بفرستند.نفوس درصد نفوس بر مبنای نمازنده مشخص است هر کس نفوس دارد رای می اورد .تاجیک باشد یا پشتون یا هزاره.با اما جعلی نفوس مشخص نمیشود.
پشتونها خود مخالف انتخابات هستند مگر کسی مانع رای دهی انهاست . بعضی ها به گونه ای صحبت میکنند که گویامقصر هزاره ها هستند .!!!!؟؟؟؟؟؟

>>>   به حاشیه راندن مردم مومن وزحمت کش ولایت غزنی وولسوالیهای مربوطه آن خیانت به جهاد مقدس وآزادیخواه افغانستان است. مردم مومن غزنی و وولسوالیهای مربوطه ان شهدای بیشماری را در دوران جهاد مقدس و آزادیخواهی نثار وطنشان کرده اند لذا به تمامی هموطنان شان واجب الاطاعه هستند تادرامنیت وعبور ومرور شان افراد این ولایت در تمامی نقاط افغانستان کومک کنند تا موجب رضایت خداوند بزرگ مساعد گردند.
الا لعنت الله علی القوم الظالمین.آمین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است