مناطق امن برای طالبان چه معنی دارد؟
این مناطق از طرف چه کسی اداره می شود؛ و در اینجاها چه قانونی مرعی الاجرا خواهد بود؟ معلوم است حاکمیت این مناطق بدست طالبان خواهد بود و قوانین طالبانی در آنجاها تطبیق خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۷/۴/۹ کد خبر: 152286 منبع: پرینت

بحث ايجاد يا واگذارى «مناطق امن» برای طالبان، از ساليان دراز بدينسو مطرح است. اخيراً گلبدين حكمتيار پیشنهاد کرد که به طالبان مناطقی واگذاشته شود تا در آنجاها بطور آزادانه گشت و گذار بتوانند. پس از او والى پكتيا اعلان کرد که نتیجه‌ی مذاکرات مشران و موسفیدان ولسوالی جانی خیل با دوازده تن از نمایندگان طالبان این شد که این ولسوالی به عنوان منطقه‌ی امن برای طالبان خواهد بود. او اظهار امیدواری کرد که تمام ولایت پکتیا به منطقه‌ی امن تبدیل شود.

سالها پیش از این، گلاب منگل وزیر وقت اقوام و قبایل، چنین طرحی را با طالبان دندغوری (از نواحی پلخمری، مرکز ولایت بغلان) به امضا رسانید؛ اما با مخالفت اینجانب، طرح مذکور لااجرا باقی ماند.

سوال اساسی اینجا است: این مناطق از طرف چه کسی اداره می شود؛ و در اینجا ها چه قانونی مرعی الاجرا خواهد بود؟ معلوم است حاکمیت این مناطق بدست طالبان خواهد بود، و قوانین طالبانی در آنجاها تطبیق خواهد شد.

آیا چنین اقدامی به معنایِ جدا سازى بخشى از كشور (ولو قطعه‌یِ كوچك)، از بدنه‌ی اصلی آن نیست؟
آیا این عمل نقض آشکار ماده‌ی اول قانون اساسی-که افغانستان را کشور واحد و غیر قابل تجزیه- می خواند، نخواهد بود؟

گذشته از اینها، وقتی سیمای اجرای این طرح را در جزایری که در شمال و برخی از مناطق مرکزی در اختتیار طالبان است، پیش چشم مان مجسم سازیم، کابوس وحشتناکی ترسیم می شود. این جزایر بتدریج (شاید هم به سرعت) گسترش خواهند یافت؛ و باپیوستن به یکدیگر، «امارات متحد طالبان» تأسیس خواهد شد.

با این نگاه، با طرح ایجاد مناطق امن برای طالبان مخالفت کردم؛ و فورمول صلح با حزب اسلامی- به رهبری حکمتیار- را مدل مطلوب عنوان نمودم. طالبان باید سلاح خود را بر زمین بگذارند؛ و مانند افراد حزب اسلامی وارد حیات مدنی گشته، منحیث حزب سیاسی در روند دستیابی به قدرت از طرق مسالمت آمیز، سهم بگیرند.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهدی
مناطق امن
نظرات بینندگان:

>>>   آقای مهدی شمارا خداوند عمر طولانی بدهد : اگر اوغان این خاک را تجزیه کند یا رجع به آن حرف داشته باشد مشکل نیست دیگر اقوام راجع به نظام فدرالی و مناطق آمن برای مردم خود نباید صحبت کنند چون بوی تجزیه را میدهد.

>>>   اندیشمند
من هيچ شكى ندارم كه صالح و عبدالله دو مهره يى وفادار به CIA اند و اين دو در توطيه ِشهادت مسعود نقش مهم داشته اند ، بعد از شهادت مسعود راه براى اشغال افغانستان تو سط امريكاى ها مساعد شد ، زيرا در موجوديت مسعود اين امر امكان پذير نبود . تحولات و تجارب هفده سال اخير نشان داد كه اين دومهره يى مزدور در خدمت كرزى و غنى بودند و در لحظات دشوار حاكميت كرزى و غنى را ازسقوط نجات دادند ، ويدويوى هاى متعدد از اين دو مزدور در وصف غنى و كرزى وپشتيبانى سياست هاى امريكا و گماشتگان قبيله يى شان وجود دارد .
صالح اين فرزند ناخلف تاجيك اخيرن در تيوتر خود عليه خراسان خواهان قرار گرفته است و به خراسان نه گفته است ، اين ناخلف درجهت منافع قبيله و امريكا يكبار ديگر به مردم پشت كرده است و بنام افغانستان قسم ياد كرده است . به اين ناخلف و جاسوس نه بگوئيد !
طومار خيانت هاى اين دو ناخلف خيلى طويل است .

>>>   گپ همان است که لطیف پدرام گفت: انحصارگری قومی.

برای نگه داشتن اقتدار سیاسی در انحصار یک قوم هر کاری می‌کنند. از تغییر قوانین کشوری گرفته تا حمایت از طالبان تا هر تدبیر دیگری که راه رشد دیگران را مسدود کند.

در غزنی جانِ سخن حکومت این است:
بعضی از هم‌قبیله‌یی‌های ما در غزنی طرفدار طالبان هستند و نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. بنابراین، شمایی که طرفدار دولت و قانون اساسی هستید نیز نباید در انتخابات شرکت کنید. چرا؟ برای این که اگر برادران طالب ما شرکت نکنند و شما شرکت کنید، نتیجه برای ما ناگوار خواهد بود. ما چه در روندهای قانونی کشور شرکت بکنیم و چه طالب باشیم و شرکت نکنیم، نتیجه را همیشه به نفع خود می‌خواهیم. طالبانِ ما که مخالف قانون اساسی کشور‌اند در چشم ما گرامی‌تر از شمایی هستند که به قانون اساسی کشور پابند هستید.

البته حکومت بی‌خود نگران است. بگذارد همه‌ی نمایندگان غزنی در پارلمان هزاره باشند. این نمایندگان کاملا بی‌خطراند. معاش‌شان را به موقع بدهید، همه چیز حل است. من جای اشرف غنی باشم تعداد بیشتری از این نمایندگان هزاره را وارد پارلمان می‌کنم.

سخیداد هاتف

>>>   هشدار باش!
به حکومت قبیله ی غنی احمدزی هشدار می دهیم تا از هرگونه اقدام به منظور دستگیری و سرکوب عدالتخواهان جدا خودداری نماید. بعد از برپایی حرکت بزرگ مردمی در حمایت از موضع‌گیری اخیر لطیف پدرام نیروی های امنیتی کوشش دارند تا حمید خراسانی جوان برومند خراسان زمین را دستگیر نمایند. چنین اقداماتی پیامد های ناگواری به همراه خواهد داشت.

>>>   گلبدین حکمتیار بخواست خودش نه بلکه بدستور ای اس ای پاکستان و از دفتر ای اس ای با یک پلان مخفی گرفته شده جهت عملی سازی خواست های نامشروع پاکستان گلبدین مهره سیاه شان بدون کدام قید و شرط تسلیم دولت گردید که پس از چند روز امدن اش بشهر کابل که خود انرا با پرتاب راکت های پاکستان ویران کره بود شروع به تفرقه اندازی قومی و زبانی و سمتی و دادن یک منطقه امن به طالبان که مانند خودش جاسوسان پاکستان است و هدفش ولایت جنوبی کشورما که هم سرحد با پاکستان است صدای تعفن بار اش را بلند کرده و اگر جلو اینکار گرفته نشود بیقین که تجزیه کشور و الحاق ان مناطق جدا شده به پاکستان طرح قبلی ان است کانفدریسیون خواه است .

>>>   ده هزارطالب ارامش چهل میلیون نفرراگرفته وزندگی راجهنم ساخته برای مردم ایا زندگی ده هزارطالب بهتراست اززندگی یک ملت ایا خون طالب رنگینتراست ازخون بقیه اسلام واقعی ومسلمان واقعی هیچ وقت به زورمردم حکومت نکرده است ایا حضرت محمدبرای حکومت کردن شمشیرکشید اوازنان شبش به مردم فقیربیچاره میداد ایاطالبان چنین کاری کردن جزانتحاری ووطن فروشی مگرطالب تنها زندگی میکنددرکشورکه همه چی به خواسته انان باشد وریس جمهوربداندکه واقعا طالب جاهل ونادان است وبایدنابودشود نه امتیازبگیرد وقتی به یک قاتل امتیازدهید دست ازکشت وکشتاربرنمیدارد وافراد بیسوادنزدریس جمهورارزش بیشتری دارد بخوصوص پشتون باشد

>>>   مناطق امن برای طالب = با تجزیه افغانستان.

>>>   آرین شعیب
چرا تاجيكان لغمان، ننگر هار، قندهار، هلمند، پكتيا، پكتيكا، غزنى و زابل نماينده تاجيك در پارلمان ندارند اما در غزنى براى پشتون ها ميخواهند نماينده پشتون تعيين كنند و باور دارند نبايد هزاره نماينده پشتون /افغان باشد؟ ويژگى افغان / پشتون ها چيست كه با انها فراتر از قانون برخورد ميشود اما ديگران حق ندارند؟
اگر حضور نمايندگان قومى است پس ما حق خود را ميخواهيم !

>>>   Aziz Arianfar
پیک تکاندهنده
خبرهای موثق رسیده از کابل گواه بر آن است که آی اس آی پاکستان به یاری شیوخ عرب میلیون ها دالر در دسترس هزاران تن از باشندگان مرزی پاکستانی گذاشته است تا در پیرامون شهر های بزرگ کشور خانه و زمین بخرند و این گونه این شهر ها را در عمل به محاصره بکشانند. مثال برجسته در زمینه ده خداداد در کابل است. هم مبهنان گرامی اگاه باشند. از دولت که در خواب عمیق افیونی فرو رفته است امیدی نیست. بیشتر این پاکستانی ها دارای تذکره های افغانستانی اند. همین گونه گعته می شود که گروه هایی از این افراد در هرات نیز مستقر شده اند.

>>>   نمیدانم آن عهده مردان شجاع و دلیر که داشتیم کجاست چرا این قدر محافظه کاری هر روز با یک طرح و توطعه در بد ترین شرایط قرارمیگیریم لطف عزیزان که توان مبارزه را دارد بی تفاوت نباشد
جمشید

>>>   مناطق امن برای طالبان وطنفروشی است وهر گاه گفته شود که افغانستان به فدرالیزم تبدیل گردد پشتون ها می گویند که این ها تجزیه طلب اند وپشتون ها که ولایات را به طالبان وا بگزارند ولایات امن محسوب می گردنند . این ولایات امن همان خط دیورند ثانی میباشد که خط دیورند همان ولایات امن محسوب میگردند.
زره

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   آقای مهدی باید در جواب گفت که شما تذکر نمودید که در ماده اول قانون اساسی این کشور آمده که افغانستان تجزیه نا پذیر است که باید در جواب شما این نکته را تذکر دهم :
1 تجزیه ناپذیر گفتن خودش تقریآ جرم است چون همین مردم است که قانون را میسازد نه قانون مردم را بنابر آن با تغیر قانون میتوانیم که این حرف تامیت خواهانه را از بین ببریم .
تبصره :
ازینکه مردم مسلمان افغانستان از همه اقشار چون اطفال، زنان، موی سفیدان، متنفذین و تمامآ اشخاص بیگناه به بد ترین حالت انتحار و انفجار میشوند یعنی یک قوم با بدست گرفتن قدرت نظامی، قدرت ریاست جمهوری، قدرت پارلمانی، قدرت انجو
ها و پروژه ها باز هم به اعمال تروریستی دست میزنند تا قدرت های متذکره به آنان باقی بمانند . بنآ ازینکه بخاطر تداوم قدرت هرگز جنگ افغانستان خاموش نمی شود- لذا بهترین را برای راه حل این کشور تجزیه و یا فدرال میباشد .
با احترام
سید امید غافل
کابل

>>>   Saboor Raheel
در بادغیس جنگ تمام عیار فاشیزم برای اشغال مناطق تاجیکان توسط طالبان جریان دارد. جلوگیری از انتخابات در مناطق تاجیک نشین از برنامه های عاجل و کوتاه مدت شان است. در دراز مدت اشغال مناطق تاجیکان توسط نیروهایی که از هلمند و سایر مناطق به بادغیس انتقال داده می شوند می باشد.
فاشیزم در کشور ما یک حقیقت تلخ و یک تراژیدی ویرانگر است. باید جلو آن گرفته شود.
طبق گزارشات ولسوالیهای قادس و جوند از اهداف نظامی اصلی طالبان است که دولت فاشیستی هیچگونه حرکتی برای واپس زدن طالبان به سر نمی رساند....

>>>   Saboor Raheel
جناب والی پروان!‌
مگر "زبانگویی" ات را کدام طمع و کدام دهن پرآبی گرفته است که یخن مقامات کابل را نمی گیرید و نمی گویید که چرا باید کوچه اوغان را اینهمه از پروان تذکره بدهند؟
چرا نمی پرسید که شمار کوچیهای بی تذکره چقدر است و سهم هر ولایت چقدر است؟ چرا برای پروان اینقدر کوچی می فرستید؟
غیرت تان را چه شده است؟
آهاااای وکیل و وزیر و کلانکار پروانی که با سلاح بادیگاردهای جنایتکارتان مردم مظلوم پروان را می ترسانید، شما شیرهای خانه و روباههای بیرون چه کار می کنید!؟

>>>   تمام اقوام غیر اوغان یا غیر پشتون اگر امروز همه بر ضد این اوغانهای وحشی، متقلب، و تمامیتخواه یکدست و متحد نشوید واه بر حال تان.
تمام اختلافات و گله شکوه های گذشته را کنار بگذارید و متحد و همدست بر ضد فاشیزم و ظلم اوغان مبارزه کنید ورنه همه یکی یکی نابود و زبون میشوید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است