تحقیق تازه در مورد سکس و رابطه‌ جنسی در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۹    ۱۳۹۷/۴/۹ کد خبر: 152295 منبع: پرینت

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از پژوهش جدیدش با حضور برخی از دانشگاهیان، اعضای جامعه‌‌ی مدنی و رسانه‌ها رونمایی کرد. این پژوهش با نام «گذار به بزرگسالی؛ نگرش‌ها و رفتارهای جنسی جوانان در افغانستان» ارایه شده است.
به گزارش 8 صبح، این تحقیق در نتیجه‌ی گفتگو با ۱۳۵۰ جوان مجرد بین سنین پانزده تا ۳۴ سال در ده شهر بزرگ انجام شده است.

صدیقه بختیاری، پژوهشگر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و یکی از نویسندگان گزارش گفت که تلاش شده است به این سوال جواب داده شود که جوانان افغانستان در مورد هویت جنسیتی‌شان چه تصوراتی دارند. او گفت: «هویت جنسیتی با بحث سکس که یک مبحث بیولوژیک است، متفاوت است. بنابراین ما به دنبال ساختارهای اجتماعی‌ای بودیم که این هویت جنسیتی را می‌سازد.»

به گفته‌ی او، اکثریت جوانان از رفتارهای سالم جنسی آگاهی نداشتند و چیزی در مورد بیماری‌ها و مشکلات جنسی نمی‌دانستند. ۹۰ درصد کسانی که در این تحقیق با آن‌ها گفتگو شده، گفته‌اند که نیاز مبرمی به بحث آموزش‌های جنسی وجود دارد.

۳۶ درصد مصاحبه‌شوندگان هیچ اطلاعی در مورد بیماری ایدز نداشتند و تنها ۲۰ درصد با رابطه‌ی سالم و مطمئن آشنا بودند. دوستان، انترنت و برای دختران والدین از منابع دیگر برای کسب اطلاعات در مورد روابط جنسی بوده است.

تحقیق نشان می‌دهد که چشم‌پوشی از این بحث سبب شده جوانان به سراغ منابعی بروند که اطلاعات درست نمی‌دهند.

از نظر نویسندگان گزارش، آموزش سلامت جنسی و فراهم‌کردن زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تسهیل ازدواج جوانان در سنین مناسب می‌تواند از افزایش خطرات ناشی از روابط جنسی قبل از ازدواج بکاهد.

از سویی هم ۳۳ درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند برای رفع نیاز جنسی‌شان خویشتن‌داری می‌کنند. این رقم در زنان دو برابر مردان بوده است. ۵۲ درصد مصاحبه‌شوندگان نیز گفتند که برای رفع نیازهای جنسی تجربه‌ی خودارضایی را داشتند.

جاگزین‌کردن غریزه‌ی جنسی به نیازهای غیر جنسی راه حل دیگر شماری از مصاحبه‌شوندگان بوده است. آن‌ها به طور نمونه به عبادت، ورزش و مطالعه پرداخته‌اند.

۲۲ درصد مصاحبه‌شوندگان نگرش مثبت به روابط جنسی زن و مرد داشتند و ۲۵ درصد آن‌ها تجربه رابطه‌ی جنسی و تماس بدنی نیز داشتند. زنان در این جمع شمار کمتری را تشکیل می‌دادند؛ زیرا آسیب‌های بیشتر این روابط حتی تا خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند.

با این حال روح‌الله امین، روانشناس با یادآوری از این که بررسی مسایل جنسی در جامعه‌ی افغانستان به عنوان یک مسئله‌ی ممنوعه شناخته می‌شود، تذکر داد که تمایل جنسی یک تمایل طبیعی در سرشت انسان است و باید به رسمیت شناخته شود. او گفت امیدوار است که پژوهش‌ها در این زمینه بتواند در رشد و سلامت جنسی موثر واقع شود.

این روانشناس گفت: «در فرهنگ اجتماعی ما بعد جنسی زندگی انسان نادیده گرفته می‌شود و به حدی سرکوب می‌شود که خود شخص هم به سرکوب آن می‌پردازد. اگر ما از نیاز جنسی فهم متعارف و منطقی داشته باشیم می‌توانیم خودمان کنترولش کنیم و وقتی نیاز سرکوب‌شده‌ی جنسی به طور ناخودآگاه سر بلند می‌کند، ما در کنترول آن قرار می‌گیریم.»

خالد خسرو، از پژوهشگران این گزارش با انتقاد از نقش منفی فرهنگ مردسالاری در کشور گفت جوانان در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با استفاده از فضاهای باز اجتماعی، بیشتر با همدیگر تعامل داشته باشند تا شناخت بهتری از همدیگر پیدا کنند.

او گفت: «افغانستان جدا از پدیده‌ی جهانی‌شدن سبک‌های زندگی نیست و آشنایی با فرهنگ‌های دیگر آهسته‌آهسته روی آگاهی جوانان از روابط جنسی تأثیر می‌گذارد و ذهن آن‌ها را بازتر می‌کند. اما عموماً این روابط جنسی به آن معنایی که در کشورهای دیگر می‌بینیم نیست، بلکه محدود در قالب روابط و آداب اجتماعی سنتی است. واقعیت این است که در جامعه‌ی ما محدودیت‌ها برای زنان بیشتر است.»

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سکس
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هر کسی که در این پروژه بنام‌نویسند پرسنده و خبر نگار وگزارشگر اشتراک کرده همه ایشان از جمله بیناموسها بوده و کسانی هستند که خود فروش و‌ مزدور کفار هستند و رسم کفر را در یک کشور اسلامی مروج میسازد و مردم‌را به کفر تشویق میکند افغانستان در شرایط نیست که به این چیز های غیر اخلاقی رجوع نماید.

>>>   دادفر اویانی
حج فرض دینی است میدانیم؛ مگر چرا پرداخت پول و خریدن؟
برکت باد به اسلام و خانه خدا
برای خورجین اصحاب شیخ ها

گفته میشود که امسال ۳۰۰۰۰ هزار حاجی تازه داریم.
هر کدام، کم از کم ۲۶۰۰ دالر پرداخت حج دارد.
یعنی امسال درآمد شیخ های سعودی از حج، ۷۸۰۰۰۰۰۰ (هفتاد و هشت میلیون) دالر از نادار ترین و ویران ترین کشور جهان است.

>>>   { مرکزِمطالعاتِ استراتیژیک افغانستان, هدفِ شوم,دروغِ اشکار,توهین استراتیژِک}
بی بی سی که در نشرِ گزارش های انتزاعی دست بالایی دارد و دردفاع ازحاکمیت های منصوبهء انگلیس انواعِ ماست مالی را بکار میبرد گزارشی در سایت فارسی خود از آدرس مرکزِ مطالعات استراتیژیک افغانستان نشر کرده است که عنوان ذیل را دارد
" پژوهش تازه در افغانستان: از خودارضایی تا همجنسگرایی " .
این گزارش بدون اینکه اسنادی ارایه کند بسیار به آسانی وفقِ میل ورغبتِ خود آمار بندی کرده است .البته بعد ازنقل اینکه در افغانستان تربیهء جنسی سالم وجود ندارد اهداف خود را از طریق آمار افرینی وچنان با وارخطایی والَمانی غیرقابل بخشش بیان داشته وبیش از نیم جامعهء افغانی را متهم به داشتن روابطِ نا مشروع کرده است مثلا نوشته است ( در این تحقیق آمده که هفتاد درصد گفته‌اند در وضعیت فعلی افغانستان، روابط دوستی میان دختران و پسران آسان است و نیمی از مصاحبه شوندگان نیز نگرش مثبت به این رابطه داشتند). این را نیز دقت کنید (۶۵ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند تمایل دارند که با جنس مخالف خود دوست شوند و پنجاه درصد این تجربه را داشتند.)
این گزارش میان بچه بازی وهمجنسگرایی فرق را تاکید داشته وهمجنسگرایی را خواستهء دیگری در بازارجنس دانسته که رو به رشد است (محققان تاکید دارند که آنها در زمان مصاحبه، تفاوت میان همجنسگرایی و " بچه‌بازی" را برای مصاحبه شوندگان مشخص ساختند.)( ۲۵ درصد مصاحبه شوندگان در این تحقیق گفته‌اند دوستان ونزدیکان مردشان در رابطه همجنس گرایانه هستند و ۱۳ درصد نیز گفته‌اند که زنانی از آشناهای‌شان در همچو روابط هستند)یعنی شوهران 25 فیصد زنان افغانستان مفعول هستند.
(چهار ونیم درصد مصاحبه شوندگان نیز تایید کردند که خودشان روابط همجسنگرایانه داشتند که این رقم در بین مردان هفت و نیم درصد بوده است.).
این گزارش زنان جامعهء افغانی را مائل به روابط جنسی نا مشروع نموده و گفته است برای برقراری روابط جنسی بیقرار وزیر فشار اند ( ۳۳ درصد از مصاحبه شوندگان گفته‌اند برای رفع نیاز جنسی‌شان خویشتن‌داری می‌کنند که این رقم در زنان دو برابر مردان بوده است.)
این گرازش ترویج به هدف خود را با این عبارت که اکنون در افغانستان برقراری روابط نا مشروع مطلوب و بسیار اسان است چنین بیان کرده است (در این تحقیق آمده که هفتاد درصد گفته‌اند در وضعیت فعلی افغانستان، روابط دوستی میان دختران و پسران آسان است ونیمی ازمصاحبه شوندگان نیز نگرش مثبت به این رابطه داشتند).

مکث کوتاه بر این گزارش.
مشکل جنسی در افغانستان انکار نمیشود وهیچ جای دنیا هم بدون مشکل جنسی نیست زندان های امریکا هم پر از متجاوزین جنسی است منتها این کمسیون دروغ میگوید زیرا درافغانستان یک شخص هرچند مثلا به خود ارضایی مبتلا باشد نمیگوید که خود ارضایی میکند.
مردمی که شمارهء 39 را که معنای جط میدهد ننگ میپندارند ایا حاضر اند بگویند رابطهء همجنسگرایی داشتند یا زنانی بگویند لیزبین بودند؟.
ایا این معقول است که 65 در صد مردم افغانستان بنا بر این گذارش خواهان زنا و لواطت باشند.این چه توهینی است؟
غافل ها وگنگس های که نمیدانند بدانند که این کمسیون در ارتباط تنگاتنگ با کلان ترین رده های قدرت افغانستان قراردارد که برای همین وظائف از خارج اورده شده اند. من باری از ائتلاف فکری دو تیم خارج امده گفته بودم تیم فاشیست و تیمِ دیوث هردو تیم خود را در قالب سه قوم جا زده اند.و هر کدام وظیفهء خود را زیر پرده پیش میبرد.
این هم لینک این گذارش که باید حتما خوانده شود و نشر شود.
گرفته شده از فیسبوک دروازی

>>>   آگاهی مسایل جنسی در جامعه نزد علما و این دولت به معنای ترساندن طفل شیرخوار باشد

>>>   درویش روفی از هرات
این برای اولین بار است که چنین پژوهشی صورت میگیرد . شاید واقعیت های دیگری در جامعه افغانستان وجود داشته باشد که فراتر از این تحقیق باشد چی در بعد منفی و چی در بعد مثبت این مسئله، اما هیچگاهی به این موضوعات پرداخته نشده . آنچنان که در گزارش تذکر یافته نیاز جنسی از گرایش های طبعی انسانهاست که میباییست درمورد آن آگاهی لازم داشته باشند تاباشد زندگی خانوادگی و نظام اجتماعی همچنان انکشاف حیاتی نماید.

>>>   تا که ملا های....و مجاهدین مزدور مکتب و‌دانشگاه که جای تعلیم است آتش بزند و خود مشغول لواط و مانع پیشرفت جامعه امروزی باشه
ناممکن است تا همه جوانان در باره مسایل ضروری آگاهی کامل پیدا کنن
وقتی پشتون حاضر آست چوکی و میز مکتب را در زمستان آتش کند و صنف مکتب را به جای طویله حیوانات استفاده کند چی میخواهی از آن مجتمع بیرون اید اختراع گر یا انتحاری ؟

>>>   NGO ها راه آسان پول بدست آوردن را جستجو میکنند.
اولویت مردم امنیت است و اقتصاد.
اول غم شکم است بعد زیر شکم.
کلان ترین معظله موجود درس خوانده های بی سواد ما است
که درجن درجن از مکاتب و دانشگاه های دولتی و خصوصی فارغ میشوند و در جامعه بی سر نوشت رها میشوند.
اگر هنری دارید این مشکل را حل کنید آن مشکل با گذشت زمان و کسب تجربه حل میشود.

>>>   اگر این غربی ها واین غلامان وکاسه لیسان شان در قدرت باشند بسیار زود است که آنچه درکشور های غربی دیده میشود درین سرزمین هم ببینیم زیرا به مسایل اسلامی و دینی کس توجه ندارد وتقریبا اکثریت حتی عقیده های شان ضعیف شده است . حکومتی ضرور است در افغانستان که تمام مسایل اجتماعی راا مطابق مقرره های اسلام برنامه ریزی کند. ومردم هم باید همان قسم حکومت را حمایه نماید.

>>>   این مردم ضعیف اول نیاز به زندگی آرامتر و نسبی دارند تا مسائل سکس هم اثرات منفی آن مثل سریالها و ارتباطات بیشتر از آگاهی دهی آن نشود

>>>   دیوث ها در مورد میزان دیوث شدن مسلمانان افغانستان تحقیق نموده و دیوث ها گزارش تهیه نموده و ..
غازی- کابل

>>>   بسیار عالی است ،جامعه باید در مورد هر چیزی آموزش ببیند تا هم سالم باشد و هم از خطرات احتمالی رابطه های غیر اصولی آگاهی پیدا کند ،مردم باید این را بفهمند که داشتن یک رابطه ی سالم چقدر مفید و ارزشمند است .شما در طول تاریخ بشر ببینید که این حیوان دوپا که اشرف مخلوقات هم لقبش هست چه جنایتهایی را برای یک وجب ...مرتکب نشده حتی جنگ امروز افغانستان نیز به همین امر باز می‌گردد،طالبها میگویند شریعت یعنی زنهای فراوان را گرفتن و ... ولی دولت و مردم اصرار بر این دارند که شریعت یعنی احترام به خواسته های هر دو طرف هم زن و هم مرد.طالبها میگویند ما نمایندگان خدا بر زمین هستیم ولی مردم و دولت میگویند خدایی که قادر و تواناست نیاز به وکیل وسی ندارد .
شیخ شوخ و قاضی ملازی

>>>   آیاانستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان موضوع مهمنر ازین را درافغانستان نیافت که روی آن تحقیق کند ؟؟

>>>   برادر غزیر تشویش نکنید اینها را حاجی های یک کلی میگویند حج اینها قبول نمیشود به قول شاعر که میگوید معشوقه تو همسایه دیوار به دیوار. ای قوم به حج رفته کجائید کجائید.او مردم تا عرب ها را مست کرده که منابع تروریستی را تمویل کنند این پول حج را که در نظر میگیرید. ممکن در حدود 25000 هزار نفر درسال باشد پول خویشرا در بانک افغانستان بریزید بنام پول حج تان تا توسط این پول مکتب ، کودکسان ، پل ، سرک ، کلنیک ، شفاخانه، چاه آب جور شود وخدمات به مردم خود تان ارزه شود مطمئین باشید که خداوند شما را منحیث حاجی اصلی قبول میکندخوب میدانید که وطن ما ویران است ونیاز به کمک دارد عرب ها پول زیاد دارد اول وطن خود را جور کنید بعداً که دیگر هیچ مشکل در وطن تان نبود درصورتیکه توانایی داشته باشید این فرض را اداء کنید.

>>>   افغانستان یکی از کشور های است که فقر جنسی به میزان بلند در آن باعث رکود وشگوفائی تمام اندیش مندان این کشور گردیده است وباید یک سیستم رفع نیاز های جنسی کسانی که مشکل دارند ومی خواهند به رفع غریضه جنسی شان بپردازند ایجاد شود تا با ارامش تمام مشکل جنسی حل شده وباعث ضیاع وقت ومشکلات اجتماعی در جامعه ما نگردد در غیر آن هزاران قتل های ناموسی ومشکلات خانواده گی از همین فقر جنسی ناشی می شود که قطعاً راه حل منطقی دیگری با این وضعیت بی رویه مصارف ازدواج ورسم ورواج های کفری ندارد وهر روز باید دختران مظلوم را بخاطر از دست دادن پرده بکارت شان کشته شوند ویا تا اخر عمر بی عزت وبی ابرو زنده گی کنند ویا به رقاصه خانه های خارجی صادر شوند.
اریائی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است