توافقات به دست‌ آمده در باره مهاجرت به اتحادیه اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۹    ۱۳۹۷/۴/۱۰ کد خبر: 152308 منبع: پرینت

سران اتحادیه اروپا بر سر تغییرات مهمی در قوانین پناهجویی اتحادیه به توافق رسیدند.
از جمله این توافق‌ها موردهای زیر هستند:

در بیانیه نشست سران سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل از اعضا خواسته شده به مهاجرت ثانویه پایان دهند و "برای رسیدن به این هدف با هم همکاری نزیک کنند". مهاجرت ثانویه به پناهجویانی می‌پردازد که مشخصات آنها در یک کشور اروپایی ثبت شده، اما به کشور دیگری رفته‌اند.

گارد ساحلی لیبیا: لیبیا مبدأ اصلی حرکت پناهجویان از آفریقا به ایتالیاست. اتحادیه اروپا سال‌ها است به شکل‌گیری گارد ساحلی لیبیا کمک می‌کند. وظیفه این گارد از جمله این است که پناهجویان را در آب‌های لیبیا نجات دهد و به کشور بازگرداند.
سران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل تصمیم گرفتند کمک به گارد ساحلی لیبیا تقویت شود. برخورد با قاچاقچیان انسان که کانون فعالیت‌شان در لیبیا است، هم باید "تشدید شود".

عملیات نجات دریایی به دست سازمان‌های غیردولتی: ایتالیا و مالت سال‌هاست از سازمان‌های غیر دولتی امدادرسانی که با کشتی‌های خود پناهجویان را در آب‌های لیبیا نجات می‌دهند، انتقاد می‌کنند. این دو کشور سازمان‌های یادشده را به تسهیل فعالیت باندهای قاچاق انسان متهم می‌کنند.

ایتالیا و مالت اخیرا در اعتراض به این موضوع بندرهای خود را به روی کشتی‌های این سازمان‌ها بستند. سران اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم گرفتند: «همه کشتی‌های شناور در دریای مدیترانه باید تابع قوانین باشند و نباید مخل فعالیت گارد ساحلی لیبیا شوند».

اردوگاه‌های پناهجویی خارج از مرزهای اتحادیه اروپا: سران اتحادیه خواستار بررسی امکان تأسیس اردوگاه‌های پناهجویان در خارج از اتحادیه شدند. این اردوگاه‌ها باید برای رعایت استانداردهای جهانی با "همکاری نزدیک" کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان و سازمان بین‌المللی مهاجرت برپا شوند. تا کنون هیچ کشوری، مثلا در شمال آفریقا، حاضر نشده میزبان چنین اردوگاه‌هایی باشد.

اردوگاه‌های پناهجویی در داخل مرزهای اتحادیه اروپا: ایتالیا در تصویب این مورد نقش کلیدی داشت. این کشور به عنوان دروازه اصلی ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا سال‌هاست گلایه می‌کند که تنها مانده است. سران اتحادیه اروپا در بروکسل توافق کردند که تنها ایتالیا میزبان نباشد، بلکه پناهجویان نجات‌یافته از دریا به اردوگاه‌هایی که کشورهای دیگر اتحادیه داوطلبانه برپا کرده‌اند، منتقل شوند.

پناهجویانی که با درخواست پناهندگی‌شان موافقت می‌شود، از این مراکز به کشورهای دیگر اتحادیه منتقل می‌شوند؛ البته مشروط بر این‌که کشوری میزبانی آنها را بپذیرد.

مرزبانان اتحادیه اروپا: آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا (فرونتکس) باید "بیشتر تقویت شود"؛ هم برای حفاظت از مرزهای اروپا و هم برای اخراج پناهجویانی که با تقاضای پناهندگی‌شان موافقت نشده است. هم امکانات این آژانس و هم اختیارات آن قرار است مورد بازبینی قرار گیرد.

اصلاح قانون پناهجویی اتحادیه اروپا: سران اتحادیه اروپا قوانین پناهجویی را هم اصلاح کرده‌اند. براین اساس، مزایای پناهجویان محدودتر می‌شود و پناهجویانی که به کشورهای دیگر عضو اتحادیه بروند، جریمه می‌شوند. همچنین قرار است مشخصات پناهجویان در بانک اطلاعاتی انگشت‌نگاری اتحادیه اروپا (Eurodac) با دقت بیشتری ثبت شود.

اعضای اتحادیه اروپا امیدوارند درباره "معاهده دوبلین" هم به توافقی جمعی برسند. بر اساس این معاهده، باید به درخواست پناهندگی پناهجویان در اولین کشوری که به آن وارد می‌شوند، رسیدگی شود.

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا خواستار تقسیم عادلانه پناهجویان در همه کشورهای اتحادیه هستند. کشورهای شرق اروپا اما سال‌هاست در برابر این طرح و تغییر در معاهده دوبلین مقاومت می‌کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرت
اروپا
المان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است