اعتراض فرهنگیان به فروش زمین افغان فیلم به انگلیس
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۷/۴/۱۱ کد خبر: 152328 منبع: پرینت

بیش از ۱۳۰ چهره فرهنگی و هنری افغانستان در نامه‌ای سرگشاده به تصمیم دولت افغانستان برای انتقال آرشیو موسسه «افغان‌فیلم» به ارگ ریاست جمهوری و فروش زمین این موسسه به سفارت انگلیس اعتراض کرده‌‌اند.

رویا سادات، عتیق رحیمی، صدیق برمک، رهنورد زریاب، ممنون مقصودی، وسیمه بادغیسی، صحرا کریمی، لینا علم و اسد بدیع از جمله ۱۳۵ امضاکننده این نامه سرگشاده هستند.

افغان‌فیلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و آرشیو ۹۰ ساله این موسسه حاوی آثار مستند فراوانی است که از جنگ‌های دهه ۹۰ میلادی و حاکمیت طالبان به صورت معجزه‌آسا نجات یافته است.

دولت افغانستان قرار است در اقدامی بی‌سابقه آرشیو «افغان فیلم» را به ارگ ریاست جمهوری انتقال دهد و زمین این نهاد سینمایی را به سفارت انگلیس در کابل بفروشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان فیلم
انگلیس
فرهنگیان
نظرات بینندگان:

>>>   جهاد ما برای کوبیدن دشمنان انگلیس(روس) بود! انگلیس در ازادی افغانستان شامل و حق دارد زمین غلامان خودرا غنیمت بشمارد! ورنه جهاد فساد ناکام بود! زیرا دز و جهاد؟

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   Salam
وقتى مردم بخواهند هر خواست و هر آرمانِ تحقق پذير است ، اين مردم اند كه خود براى خود سد مى شوند و يا سد ها را مى شكنند . اگر مردم صادقانه به ميدان آيند همان گونه كه شوروى شكست و دها كشور مستقل شكل گرفت ، همان گونه كه يوگوسالاويا فروريخت، همان گونه كه چك و سلواك كشور هاى جدا گانه شدند ،همان گونه سودان جنوبى كشور شد و دها نمونه يى ديگر ، حغرافياى كنونى هم مى تواند به نام اصلى غير تبارى اش خراسان برگردد و يا هر دو نام رسمى شود . دها كشور چند نامه وجود دارد ، آلمان ، جرمنى و دُچلند يك كشور اند اما با اين نام ها در جهان شناخته مى شود ، مثال هاى ديگرى هم موجود اند . بحث تغيرو يا دونامه كردن كشور براى پايان دادن به ادعاى بزترى طلبى قومى در كشورى است كه متعلق به اقليت هاى متشكل آن است ، اسم و نام يك قوم نمى تواند محور وحدت براى همه شود .

>>>   چی اعتراض دارد خود ما را ناموس مملکت را زن مرد مملکت را فروخته اند.

>>>   نجیب بارور
زاخیل‌وال با دزدی‌های میلیونی محاکمه نمی‌شود، فاروق وردک با مکاتب خیالی محاکمه نمی‌شود، صدها وزیر دیگر که دوسیه‌های بسیار بسیار سنگین دارند محاکمه نمی‌شوند، کسانی که بحران‌آفرینی کردند و آشکارا دست به تقلب زدند، محاکمه نمی‌شوند. آنانی که صداهای شان بیرون آمد که امر شلیک به روی شهروندان این سرزمین را خلاف مواضات قانون اساسی داده بودند، مجازات نشدند. ملیاردها دالر در افغانستان حیف و میل شد، هیچ‌کسی محاکمه نشد و... اما یک هزاره، به خاطر این‌که افشاگری می‌کند و از استبداد غنی با آن‌که پوشیده نیست، پرده برمی‌دارد، عقده‌مندانه محاکمه می‌شود. این دیگر اوج تعصب و استبداد آشکار قومی است، خاموشی در این خصوص، ننگ دیگری‌ست که بر پیشانی سیاه سیاسیون ما چسبانده می‌شود

>>>   AhanGar
تمام اقوام غیر اوغان یا غیر پشتون اگر امروز همه بر ضد این اوغانهای شئونیست، متقلب، و تمامیتخواه یکدست و متحد نشوید واه بر حال تان.
تمام اختلافات و گله شکوه های گذشته را کنار بگذارید و متحد و همدست بر ضد فاشیزم و ظلم اوغان مبارزه کنید ورنه همه یکی یکی نابود و زبون میشوید.

>>>   خواب برده ها بیدار شوید، تقریباً 80 فیصد آرشیف افغان فلم به داخل ارگ ریاست جمهوری انتقال شده و دلیل آن اینست که در این آرشیف برعلاوه فلم ها،اسناد و فلم و ویدیوهای بسیار مهم دولتی و غیر دولتی وجود داشته، که نگهداشت آن در جای قبلی آن باعث گردیده بود که یک تعداد از بیانیه های تاریخی و دیدوبازدیدهای که در قبل صورت گرفته بود، توسط مسؤولین آن در مقابل پول به فروش رسیده بود که اخیراً جلالتمآب رئیس جمهور کشور چنین هدایت داده اند که آرشیف به داخل ارگ انتقال نماید و فعلاً کار بالای آن جریان دارد که شماره وار درج سیستم گردد تا در آینده کسی نتواند به آن دست بزند. این تبلیغات دشمن است که میخواهد آنرا به سفارت انگلیس بفروشد. افسوس میکنم بر این مردم که فکر نا کرده و خریطه را نادیده فیر میکنند.
وسلام.ا.س

>>>   Behnoosh
طالبان ارگ هستند و مردم باید متوجه باشند که این گماشته گان ارگ و طالبان آمریکایی میباشند .خدا امربکارا بشرماند که از قبیله بی فرهنگ وددمنش چه دیده است که سراپا در خدمت تروریستها است.

>>>   Khurasani
در این کشور هر جنایتی میکنی بکن‌ و فقط اوغان باشی همه چیز حل است!
1

>>>   Hossaini
تبعیض آشکار:
یادتان هست که جنبش رستاخیزمی خواست برای اعتراض به نا امنی در محل رویداد انفجار مهیب موتر لاری خیمه ی اعتراضی برپا کند؟ گارنیزیون کابل با دستور از ریاست جمهوری مداخله کرد و هفت غیر نظامی را کشت و چند روز بعد نیز با شبه تانک های خود و به بهانه بازگشایی سرک به روی ترافیک، شب هنگام به خیمه ها حمله کرد که باز دو کشته و تعداد زیادی زخمی داشت؟!
حالا چرا برای بازگشایی مهمترین میدان شهر که در دست مثلن «راهپیمایان صلح هلمندی» است اقدامی صورت نمی گیرد؟ فلسفه و منطق این راه پیمایان برای بست نشستن در نزدیک سفارت آمریکا چیست؟ چرا رییس جمهور از این گروه فرمایشی حمایت می کند!؟ من دیشب ده نفری را دیدم که لم داده بودند، چای می نوشیدند و با مبایل هایشان بازی می کردند و موتر های مردم در سردرگمی و انتظار به سر می بردند تا خانه بروند!! این چه رسمی برای اداره کردن کشور است؟ این تبعیض را چگونه توجیه می کنند؟

>>>   رشاد زریر
امروز در مجلس؛
لطیف پدرام:
آن‌چه آن‌روز گذشت... این‌طور نیست که من به‌لحاظ فیزیکی توانایی دفاع از خود یا نیروی حمله نداشته‌باشم، به‌حد کافی دارم. اما من به این دلایل دست بلند نکردم بر حمله‌کنندگان؛
- من نمایندۀ بدخشانم. بدخشانی که از آن بیدل سر بدر آورده و... نمایندۀ یک تمدنم، فرهنگ این تمدن عقل و منطق و مهربانی است. آن‌چه آنان کردند از فرهنگ و تمدن خودشان نمایندگی کرد و آن‌چه من کردم، از فرهنگ و تمدن انسانی خودم.
- پارلمان جای جنگ و درگیری فیزیکی نیست، جای بحث و استدلال و سخن‌وری‌ست.
- من کتاب خوانده ام، سواد دارم، اهل منطق و استدلالم و فرهنگیان و باسوادان انتقادم می‌کردند که تو که سواد و عقل داشتی و اهل کتاب بودی، مثل آنان حمله کردی؟

>>>   در اين چند روزي كه بحث انتقال آرشيف افغان فلم ؛ داغ است نه از تلويزيون و نه از ساير رسانه ها نام اقاي ذبيح الله "امانيار" و يكتن از همكاران شان را نه شنيديم و نخوانديم . ايشان با قبول خطر جاني از اين سرمايهء ملي محافظت كردند و تمام تلاش خود را به خرج دادند تا اين ارشيف ملي ما از گزند و تاراج و تخريب؛ مصؤن بماند. نا سپاسي است اگر فداكاري هاي انها ناديده گرفته شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است