جنرال دوستم در آستانه ورود به افغانستان
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۱    ۱۳۹۷/۴/۱۳ کد خبر: 152385 منبع: پرینت

یکی از نزدیکان جنرال دوستم به خبرنگار افتخاری ما در کابل خبر داد که جنرال دوستم در آستانه ورود به افغانستان می باشد.

این منبع اضافه کرد: مقامات تركيه، ازبكستان و روسيه بخاطر ورود جنرال دوستم به كشور با هواپيماى اختصاصى روسى از ميدان هوایى نظامى انقره تا ميدان هوایى ترمز به توافق رسيدند!

طرفداران جنرال دوستم و جبهه نجات در تدارک استقبال از رهبر جنبش ملی از حیرتان تا شبرغان هستند.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
شبرغان
نظرات بینندگان:

>>>   Parsa
با حفظ احترام به آقای دوستم و رشادت برادران عزیز اوزبیک . دوستم چندان قاطعیت و جرئت تصمیم گیری یک رهبر رادر مواقع بحرانی ندارد.

>>>   Maihanwal
تفنگچه را که جنرال دوستم به کمر بسته است آیا برای روز مبادا نگهداشته است ؟

>>>   Abdullahi
این همه مشکلات و مصایبی که مردم بدان دست و پنجه نرم کرده و رفته رفته گره عقده گذشته ها بدان گشوده میشود زیر سر دوستم است که با سر سپردگی بی قید شرط جهت به قدرت رسانیدن تیم فاشیستی و تمامیت خواه از خطاب کردن همتبارانش در صورت عدم ریختن رای به نفع اشرف غنی از خاین خطاب کردن شان ابا نکرو

>>>   خدا بياردش ، تا شاخ عبدالله و غني .... را بشكناند و يا اميد ما ختم شود كه كدام كاره نيست،

>>>   رحت دانش
نیکی از حد بگذرد نادان خیلی بد کند
صبر هم از خود اندازه دارد این شیر مردان سالها خون ریختتند نادیده گرفته شد باز هم صبر کردن تا با فریب کارانه اولاد این خاک را دستگیر کردن و به هیچ ساکن این خاک قابل تحمل نخواهد بود .

>>>   Mutaref
ازین‌که شهرها و ولایات به‌دست طالبان سقوط کند (سقوط داده شود) ترجیح می‌دهم به‌دست «مردم» سقوط کند.

>>>   دوستم من -- به همین مردم گفتم اگر شما به غنی ری ندید شما خیانت کار هستید
فریشانم ز حرف گفته ای خویش
پشیمان سال ماه و هفته ای خویش
جاغوری

>>>   Lalzad
چه وقت هوشیار خواهیم شد؟
* در فاریاب چه می گذرد؟
* در غزنی چه جریان دارد؟
* آیا بزرگان تاجیک، هزاره و ازبیک از اشتباهات خود خواهند آموخت؟

>>>   Ahmadi
چرا همیشه من و شما تماشاچی باشیم؟
اگر مرد هستید و واقعا دنبال تغیر این وضعیت خفت بار هستید. اگر واقعا میخواهید فرزندان تان تا ابد زیر بار ذلت زندگی نکند پس حالا وقتش هست تاجیک و هزاره با هم برادران ازبک را یاری رسانید.
در جنبش تبسم و روشنایی تاجیکان و ازبک ها تماشاچی بودند به کجا رسید و شاهد فجایع دردناک بودیم که تا تاریخ هست یادمان نخواهد رفت.
در جنبش رستاخیز هزاره ها و ازبک ها تماشاچی بودند به کجا رسید؟
این بار تماشاچی نباشید و الا تک تک تان را در هر گوشه خفه خواهند کرد.

>>>   Mustafa Omid
منبع یکبار دیگر تائید میکند که #فرمانده_قیصاری در اثر شکنجه بی حد در کابل شهید شده است.
امیدوارم این خبر راست نباشد. اگر این خبر راست باشد، مسله موجودیت کشوری بنام «افغانستان» ختم است و دلیل بزرگی برای باشنده گان شمال برای اعلان خودمختاری مناطق شان را خواهد بود.
سوال اینجاست که #فرمانده_قیصاری، طالب و داعش را در فاریاب و دیگر مناطق سرکوب میکرد و باید برایش پاداش داده میشد ولی او دستگیر و شکنجه شد. آیا حلقه #فاشیستی_شوونیستی حکومت در تلاش سقوط شمال به نفع طالب و داعش خیالی است؟

>>>   Omid
شما را نمیدانم ولی من خون و پاره های تن جوانان ما در #جنبش_روشنایی و #رستاخیر_تغییر را نمیتوانم تا آخر عمر فراموش کنم. صورت و سیمای آن جوانان رشید، هر روز در نظرم نمایان میشوند که گویا با من حرف میزنند. قربانی شدن جوانان ما در این دو جنبش، برای من قصه و تاریخ نیست که کسی نقل کرده باشد یا در کتابی خوانده باشم بلکه در پیش روی چشمانم، آنها را به جرم عدالتخواهی و آزاده‌گی سرکوب کردند. با خود عهد بسته ام که آرمان آنها را نباید در هیچ قسمتی از زنده گی ام فراموش کنم. یاد ایشان را گرامی میداریم و آرمان های شان را برحق!

>>>   Parwani
دستور شلیک بر مردم را کی صادر میکند؟
غنی از انسان کشی و خشونت ورزی هراسی ندارد. نه از خشم مردم می ترسد و نه هم اینجا چیزی به از دست دادن دارد.

>>>   Habib Kohistani.
هرکسی که به رهبران قبیله گرا و شونست پشتون اعتمادکندحالش از این سه نفر هم بدتر و حق دارد که به دار فاشییزم کشیده شود.
کسی که از تاریخ و گذشته های این سرزمین چیزی نیاموخته باشد و اوراق تاریخ را دقیق مطالعه نکرده باشد ، ارزش دلسوزی و حمایت هیچ کسی را ندارد.
بگذارید غنی بابا با اینها هرچه که خواست بکند تا نسلهای بعدی شان بیدار شوند و درس خوبی بگیرند، ؛ این در دراز مدت به نفع مردم افغانستان است.

>>>   تا فعلا دها بار گفته شده که دوستم می اید خوب وقتی که بود چه کرده بود که باز بی اید....

>>>   این ها از تاریخ درس نیاموختند،از تجربه چیزی درک نکردند و کله خود شان هم کار نکرد و باالاخره رفتند تیشه دشمن را دسته کردند.افسوس به حال این پهلوانان پنبه ای که منافع خود را به منافع مردم قربانی داده ترجیح دادند به یک مشت پول خود را بفروشند.مطمئین باشید که در آینده هم از اینها چیزی ساخته نمی شود.

>>>   اگر دوستم درین روز دشوار به فاریاب نیاید نامرد و ترسوئی بیش نخواهد بود

>>>   کله خام ها اینقدر جرهت ندارند که بیایند

>>>   ظهير آريايى
اگر مليت ازبيك افغانستان بخواهند بررسى از گذشته سياسى، اجتماعى و اقتصادى خود داشته باشند، نخستين فكتور مورد بازبينى شان بايد عملكرد رهبرى سياسى آنها و در راس ارتشبد عبدالرشيد دوستم و مشاورين او در سطح رهبرى جنبش اسلامى بايد باشد. جنرال دوستم در مقابل مردم خود بايد پاسخگو باشد كه در طول ده ها سال داشتن رهبرى قوم شريف ازبيك و قربانى دادن هزاران جوان در خدمت دولت هاى مختلف ، بازده اين قربانى ها براى مردم عام ازبيك چى بوده است؟
جنرال دوستم و در مجموع جنبش اسلامى از بدو تأسيس تا حال ، مانند احزاب ديگر چون جمعيت اسلامى و حزب وحدت اسلامى هيچ آرمان و هدف درازمدت و راهبردى را دنبال نكرده است. فلسفه وجودى تأسيس يك حزب و تشكيلات خدمت به مردم و دنبال كردن اهداف راهبردى در قالب يك تشكيلات دموكراتيك براى ترتيب و نظم و بازنگرى در اجراى ان اهداف است. از آنجايكه احزاب موجود در افغانستان نخست بر محور قوم و بعد غير دموكراتيك اند ، اگر قومى بودن انها را جبر شرايط و زمان بدانيم در همان قالب قوم ميتوانستند براى كار بهتر دموكراتيك باشند و عمل كنند اما اين احزاب بيشتر حول محور خانواده ها و در نهايت حلقه از افراد مشخص و مرتبط به هم ميچرخند، بناً هيچ مسووليت را نسبت به مردم و آنهايكه انها را حمايت ميكنند بر دوش نمى كشند.
جنرال دوستم بايد حالا به مردم خودش بايد پاسخ دهد نتيجه تصاميم و عملكرد ها و جبهه عِوَض كردن هاى فصلى، غير دور انديشانه، در محور منافع كوتاه مدت و شخصى، ناسنجيده شده و كارشناسى ناشده ايشان منحيث يك رهبر كه ميليون ها تن چشم و اميد براى تصاميم ايشان داشته و اعتماد نموده بودند ، براى مردم ازبيك و حاميان فرا قومى جنبش چى بوده است؟
آيا معاونيت شش ماهه ايشان آرمان مردم ازبيك بود ؟
آيا رقابت با جمعيت در فارياب و بلخ آرمان مردم ازبيك بوده است؟
كدام هدف استراتژيك ازبيك ها با اتحاد جنرال دوستم با گلبدين حكمتيار تحقق ميافت ؟
آيا رو در روى با تاجيكان در روز خاكسپارى شاه حبيب الله كلكانى در راستايى اهداف ازبيك ها، تحصيل فرزندان انها، تغير دسترخوان انها و احيايى قدرت انها بود؟
آيا زندگى اشرافى ايشان و اعضايى بلند پايه جنبش ارمان و هدف مردم ازبيك بود؟
واقعيت ان است كه جنرال دوستم و حزب جنبش مردم خود را مانند احزاب ديگر سرخورده كرده اند. جنبش ميتوانست مانند يك عنصر مفيد و حياتى كامل كننده چرخه تامين عدالت وثبات دايمى و نجات ميهن از چنگال بى عدالتى و تبعيض گرا باشد اما نبود كادر باسواد، نبود پاسخگوى به مردم، نبود سياست دموكراتيك درون حزبى براى تضارب افكار جهت شناسايى تصميم خوب و بد و رسيدن به ارمان هاى تعيين شده ، تا اكنون مانع استفاده از ظرفيت هاى بزرگ مردمى در جهت اهداف راهبردى ماندگار براى مردم ازبيك و در بٌعد كلان تر براى همه مردم كشور شده است.

بهتر است جنرال و مشاورين شان يكبار سربه گريبان نموده به خود بينديشند تا كى منافع شخصى خود را دنبال ميكنند و منافع مردم را قربانى خواهشات كوتاه مدت و مقطعى خويش خواهند نمود؟
تا كى مردم ازبيك بهايى اشتباهات سياسى جنرال و افراد كم خريد حلقه رهبرى او را دهند؟
جنرال اگر بخواهند هنوز فرصت دارد تا دشمنان واقعى وطن و مردم را شناسايى و در قالب يك ائتلاف كلان با " ديگر جناهاى همسو" با يك تصميم خدشه ناپذير و قاطعانه براى ثبات دايمى و تغير در زندگى مردم ازبيك و بقيه اقوام كشور ، تغير جهت اساسى دهد و تا فرصت عمر برايشان باقى است ، فريب آب نبات هاى سياسى دشمنان وطن و ملت را نخورده ، دست به تصميم شجاعانه و سرنوشت ساز بزند كه انتخابات پيش رو بهترين فرصت براى تغير جهت و اصلاح اشتباهات گذشته ايشان ميتواند باشد!

>>>   آريايى
خبر هاى ضد و نقيض از شمال به گوش مى رسد. آخرين اخبار حاكى است كه ميدان هوايى و لوا نيز به دست نيروهاى مردمى معترض افتاده است. اگر اين خبر درست باشد فارياب نخستين ولايتى است كه از كنترول دولت وحدت ملى خارج ميشود. در اين حال گفته ميشود در ولايات بلخ، جوزجان و سرپل وضعيت ابهام آميز و آبستن تحولات است. گزارش هاى ضد و نقيض از تحركات در بدخشان و تخار نيزنشر شده است. هرچند گرفتارى نظام الدين قيصارى دليل شروع اعتراضات است اما در مجموع اعتراض گسترده خاموش نسبت به سياست هاى دولت ، تعهد شكنى، برخورد دوگانه ، تقلب و جعل و در مجموع نا اميدى از تامين ثبات و عدالت دليل اعتراضات مردمى خوانده شده و احتمال گسترش آن به شدت وجود دارد .

>>>   ظهير آريايى
نمى دانم چرا مردم زود فراموش ميكنند كه جنرال دوستم حاميان خود را هشدار داد تا به پيشواى ايشان اقاى غنى راى دهند ورنه خيانت كرده اند. همين چند روز قبل پسر ارشد جنرال دوستم با افتخار دست به سينه در حضور ريس جمهور ايستاده و پروسه توزيع كارت شناسايى را اغاز كردند. و همچنان همين چند روز قبل بود كه جنرال دوستم احترامات و تمنيات نيك خود را از طريق اقاى ذكى به ريس جمهور تقديم كرد كه اين همه معنى ان را مى دهد كه صرف نظر از اينكه چى بر سر من امده من خدمتگار سرسپرده هستم و يك نگاه و تبسم تان ما را بس است كه به وجه بياييم. مگر بازداشت نظام الدين قيصارى مهم تر از حمله بر دوستم و تبعيد شان به خارج است. دنباله روى از لمپن هاى بيسواد ، بى برنامه ، معامله گر، بزدل و فريب كار در واقع دليل اصلى وضعيت جارى و سرگردانى مردم عام كه با هم هيچ اختلافى ندارند، در همه اقوام است .
مثلاً اگر ريس جمهور با جنرال دوستم دو دقيقه با تلفن حرف بزند از ديد جنرال دوباره پدر خوانده خود را يافته و مشكلات همه حل است. اين مسله به همه سياسيون اقوام ديگر نيز صدق ميكند چون آنها منافع خود را در واقع منافع مردم مى دانند، مگر چنين نيست؟
مگر أزادى قيصارى منافع ازبيك ها را تامين ميكند؟
چرا به خود نمى اييد و براى اينده و همه نمى انديشيد؟

>>>   عمر راوی
فاشیستهای اوغان چنان فشرده و منظم و برنامه ریزی شده حرکت میکنند، چنان ذره ذره می سنجند و دانه دانه می چینند و فرد فرد می کشند که همه حریفان را به حیرت افگنده اند. شتاب شان به حدی است که گویی میخواهند برنامه سه صد ساله را در سه سال به انجام رسانند. همه پشتونهای خود را، ازهرگروه و جناحی که بودند، جمع کردند، مسلح ساختند، امکانات در اختیارشان قراردادند و در سراسر خراسان رخنه و لانه کردند. خیلی به سرعت و سماجت پیش میروند. هرگونه مخالفت و اعتراض را به بسیار شدت و بیرحمی و بیباکی سرکوب می کنند. در مقابل این گروه مصمم و هدفمند و بیباک، مثل خود شان کسانی باید باشند که با قاطعیت، با جدیت، با بی پروایی مردم خود را بسیج کنند و جواب مشت را با مشت بدهند و از زور کار بگیرند. به عذر و زاری و ناله و گریه و مرده باد و زنده باد و تنها و فقط با حرکت های مدنی، قطعا و اصلا ممکن نیست که کسی جلو پیشروی فاشیستهای پشتون را بگیرد.

>>>   عطايى
یک سردار اوزبیک تحقیر‌شده و با ضرب‌وشتم به کابل منتقل شده است. این رفتارها یادآور سال‌های حکومت گل‌محمد‌خان مومند بر ترکستان است. در افغانستان جنگ قومی جریان دارد. آنچه در حق فرمانده قیصاری انجام شده، عقده‌گشایی قومی به آدرس یک قوم است.
اوزبیگ‌ها امروز بر سر حیثیت خود مبارزه می‌کنند. اگر این میدان را ببازند، تحقیرشده، مطیع و تابع ارگ اوغانی خواهند شد. مثل همان دورانی که گل‌محمدخان مومند حاکم ترکستان بود.
من به عنوان یک هم‌تبار که احساساتم جریحه‌دار شده است، به این فکر می‌کنم که پهلوان‌های اوزبیگ کجایند؟ چه شده است بر مردمی که روزی نام فرزندان‌ش چون دوستم، رسول پهلوان، غفار پهلوان و غیره لرزه به اندام دشمن می‌انداخت.
نباید مانع ابراز غضب و خشم ترکی اوزبیگ‌ها شد. مردم اوزبیگ حق دارند که در برابر تحقیر، توهین و تجاوز زمین و زمان را به آتش بکشند.

>>>   Krishm
جنرال دوستم چهار سال قبل در مورد غنی:
"مردم ما یک سیاستمدار شجاع و قاطع، کار دارند. ما همی نَپَر (نفر) ره پیدا کدیم"
پ.ن: سیاستمداری لوده تر ازو، تا هنوز ندیده ام !

>>>   دوستکم آدم بزدل و همزمان .....است هیچ زمان حاضر نخواهد شد به میدانی برود که باخت نصیبش شود.

>>>   Salam
چرا از غنى مى ترسيد چرا او را سقوط نمى دهيد ، شرم آور است كه يك ديوانه يى فاشيست همه را توهين و تحقير مى كند ، منتظر چه هستيد ، مگر دستى از قضا آيد و شما را نجات دهد !

>>>   دقیق خطا از دوستم بود نه ازمردن شریف آن استان ها

>>>   سزای نظام قیصاری، چرا به غنی کمپاین کرد و مردم مظلوم ازبک ره تهدید به رای دادن نمود و امروز رئیس جمهور غنی گفت :
« در طول یک هفته، دست سه زومند را بسته به کابل آوردم. مسلح غیر مسوول را دیگر قبول ندارم.»
پانوشت:
نفر مسلح غیر مسول ره نمی پذیرد لیکن برادران انتحاری و تروریست زاده خود را ره به اوربند دعوت میکند.
غنی باقی اقوام را نمی خواهد، و حس برتری خواهی قومی و نفاق و جنگ و بحران کشور را دامن می زند.
هیت اعزامی هم فریب شدن داد و شرح بیشتر در تصویر مشاهده و قضاوت نمایید.

هارون میرسعیدی

>>>   نه به مداخله های خارجی در هر نوع آن و نه از هیچ بخش و قوم کشور

>>>   انهاییکه دم از تجزیه میزنند هرگز از ترکیب قومی ولایات شمال آگاهی ندارند اگر افغانستان قابل تجزیه میبود وقت تجزیه میشد وکاشکی میشد خو این کار با این ترکیب قومی ممکن نیست.

>>>   میگویند یک ازبک قدیم پادشاه شده.برای این که کله اش خام بوده قوچ .نعل کرده همین حالا یک منطقه در ولایت سمنگان است آز آن زمان ها اسم اش را گذاشتن قوچه نعل . میگویند رحم ازبک.قهر اوغان برابر است. میگویند ازبک قهر و خشم اش تمام وجود اش را فرا بگيرهد.دیگر از کنترول خارج می شود.ويک روز هم اگر روی فرم باشد.رحم دل ومهربان باشد.آن روز به اندازه قهر اوغان برابر است.
((بير کله بير خیال

>>>   متاسفانه جنرال دوستم هنوزهم بدیل در مقابل غنی نه یافته و اینکه در ترکیه به سر میبرد قصور خودش است نه غنی.

>>>   داستان ورود وی هر روز تکرار می شود اما او تشریف نمی آورد.
عجب

>>>   این همان قصه چوپان است که گرگ آمد گرگ آمد ولی از گرگ درکی نبود ، بعد از دها بار دروغ وقتی گرگ آمد کسی به حرف چوپان باور نداشت . و گرک رمه را خورد . این جنرال صاحب نیز وقتی مردم تباه شدند می آید بزک بزکنمر که بهار میشود . خود مردم باید ګرد رهبر طبیعی و خود رو گرد بیایند و سرنوشت خود را بدون هیچ معامله گری تعیین بسازند و دیگر پشت مهره های سوخته نگردند

>>>   شناسنامه های خونین افغان و شناسنامه های خراسان
سه سال وقت کافی برای درک درست از خواستهای مشروع مردم بر علیه تحمیل هویت افغان وجود داشت که باید عاقلانه به خیر همزیستی برادرانه و ثبات کشور تصمیم گرفته میشد. اما فاشیزم لجوج و هویت کش راه خون و آتش را در پیش گرفته است.
مردم غیر افغان و یا پشتون در موقعیت دشوار قرار گرفته اند: یا هویت اجباری و منفور افغان را بجای هویت اصلی و تاریخی شان قبول کنند و یا راه و سر نوشت خود را برای همیش از سلطه افغان جدا ساخته برای خود هویت خراسانی در سر زمین خراسان بسازند.
شاید حالا فرصت طلایی حرکت بسوی ایجاد هویت خراسانی و دولت خراسان رسیده باشد.
نخستین گام درین راستا طرح و توزیع شناسنامه های خراسان با عکس مولانای بلخ ، نمادی هویت ما و ممثل انسانیت و معنویت خواهد بود. افزون بر آن بجای عکس شتر نمادی از جهالت و کوچیگری در سده بیست و یکم، اسپ نمادی فرهنگ بزکشی، هویت ورزش دلیرمردان و پهلوانان شمال مزین شود.
نام پول خراسان نیز باید در نظر گرفته شود.
بلخ بحیث کانون انقلاب آزادیبخش و رستاخیر علیه سلطه تروریزم، و جهالت افغان می تواند نقش تاریخی و سر نوشت ساز بازی کند. در بلخ باید نخستینن پارلمان ملی و دموکراتیک ساخته شود و بحث شناسایی دولت جدید با همسایگان و جامعه جهانی آغاز شود.
جمهوری خراسان برای دفاع از خود و مدیریت کشور باید هر چه زود تشکیل ارتش، ساختار تشکیلاتی و اداری دولت جدید را روی دست گیرد.
بگذارید فاشیزم با هویت بد نام افغان هر طور که می خواهد زندگی کند.

تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است , یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.
از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   غنی کارخانه داعش دارد
غنی با طالبان سازش دارد
غنی خاک وطن را میفروشد
غنی با دشمنان کرنش دارد

>>>   خدا کند تیر طیاره اش درهواپنچرنشود می اید مگربا هزاران غم واندوه
با زهم به فکرچوروچاول وویرانی شهر کابل

>>>   درین صفحه همه کمنتها از تاجیکها اند! و همه دمبک زده تا دوستم ازبیک رهبر تاجیکان هم شوند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است