قصه از این قرار است!
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۸    ۱۳۹۷/۴/۱۴ کد خبر: 152403 منبع: پرینت

«من هیچ تردیدی ندارم که آنچه از اکثر قوماندان‌های محلی به مردم می‌رسد فقط ظلم و بیداد است. در افغانستان همان مامور پایین‌رتبه‌ی پولیس هم که تفنگچه بر کمر خود دارد، در اکثر موارد با مردم به زبان زور و تشدد و تحقیر سخن می‌گوید. این را می‌دانیم. از روی تجربه‌های مکرر می‌دانیم. واقعیتی است که در موردش علم حضوری داریم.

آیا افراد نزدیک به جنرال دوستم از این دایره بیرون‌اند؟ نه. آیا مخالفت این افراد با طالبان به صورت خودکار آنان را آدم‌های بهتری می‌سازد؟ نه. آیا دولت باید با خودسری‌ها و قانون‌شکنی‌ها و زورگویی‌های این افراد مقابله کند؟ بلی.

پس مشکل در کجاست؟
در اینجا است:
حکومت اشرف غنی فقط با خودسرها و قانون‌شکن‌ها و زورگویان غیرپشتون مقابله می‌کند (هر وقت که مقابله می‌کند). ما یک گروه پشتون داریم به نام طالبان. این طالبان فقط بعضی رفتارهای خلاف قانون ندارند، فقط زورگویی نمی‌کنند، فقط دست به اعمال خودسرانه نمی‌زنند. ماجرا فراتر از این چیزهاست. طالبان صریحا و علنا کل نظام سیاسی و دولت افغانستان را از بیخ قبول ندارند و به روشنی اعلام کرده‌اند که تا سقوط دولت به مبارزه‌ی مسلحانه‌ی خود ادامه خواهند داد. قصه‌ی یک قوماندان اینجا و یک جنگسالار آنجا هم نیست. حزب دارند، نیروی مسلح دارند، دسته‌های انتحاری دارند، دیپوی سلاح دارند، تانک دارند، موتر دارند، مخابره دارند، قاضی و ولسوال دارند و شب و روز در کار کشتار مردم و سربازان اردوی ملی هستند.

حالا مکثی بکنید و به این سوال جواب بدهید:
اشرف غنی که هیچ نمی‌تواند افراد یا گروه‌های مسلح زورگو و خودسر را تحمل کند، با طالبان چه گونه برخورد می‌کند؟
این همان اشرف غنی نیست که تروریست‌های طالب را خلعت می‌بخشد و از زندان‌های افغانستان رها می‌کند؟ این همان فرمانده کل قوا نیست که با طالبان آتش‌بس یک‌طرفه اعلام می‌کند و تروریست‌های آدمخوار این گروه را مخالف سیاسی می‌نامد؟ این همان رییس جمهور نیست که معاون اول خود را به ترکیه تبعید می‌کند و یک تروریست غارنشین را به کابل می‌آورد و گرامی می‌دارد؟

فیس‌بوک چلونکی‌های اشرف غنی، در هیئت روشنفکران مستقل، سعی می‌کنند ذهن ما را از قلب ماجرا دور کنند. می‌گویند شما طرفدار جنگ‌سالاران‌اید. نه، آن‌طور نیست.

قصه این است که گفتم».

سخیداد هاتف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هاتف
قیصاری
نظرات بینندگان:

>>>   قصه ابن است که من میگویم.
جنگ در افغانستان ادامه دارد و به نفع همه گی است،بشمول افغانستان،به جز چند نفر سرباز و طالبی که در جبهات جنگ کشته میشوند و چند غریب و بیچاره یی که در حملات انتحاری کشته میشوند.
به نفع امریکا است که سالانه پنجاه ملیارد دالر از مالیه دهندگان امریکا میگیرند و بنام جنگ افغانستان بک مقدار زیاد آن در جیب رییس جمهور و جنرال های پنتاگون و وکلا پارلمان خصوصاً اعضای کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان و مجلس سنا امریکا می افتد.
جنگ به نفع افغانستان است که بودجه عادی و انکشافی و دفاعی اش از مدرک کمک های بین المللی تأمین میشود و همچنان دهقانان از مدرک کشت مواد مخدره عاید دارند.
جنگ به نفع قاچاقبران بین المللی است که تجارت مواد مخدره شان در افغانستان جریان دارد.
جنگ به نفع ایران است که مردم ایران را دل شان را از دموکراسی و دموکراسی طلبی و تغیر رژیم در ایران بد میکند.زیرا به حال و روز افغانستان مینگرند.
جنگ به نفع روسیه است که نفوذ خود را در آسیای میانه حفظ میکند و آنها را از خطر انتقال جنگ از افغانستان به کشور های آسیای میانه،تحت نام جهاد برهذر میدارد.
جنگ در افغانستان به نفع هند است که موضوع جنگ کشمیر کمتر شده است و همچنان پاکستان در نظر جهانیان منحیث مدافع تروریزم قلمداد شده است و مداخلات مذهبی پاکستان در هند کمتر شده است.
بالاخره جنگ به نفع پاکستان است که هم از امریکا بنام مبارزه علیه تروریزم پول میگیرد و هم از شبخ های عربی بنام جهاد در افغانستان پول میگیرد و هم دالر های کمک جامعه بین المللی را در افغانستان با صادرات مواد بی کیفیت خود در جیب میزند.
حالی فهمیدی؟

>>>   Haroon Amirzada II
فاشیستان ارگ مردم را مجبور می سازند که به جنگسالاران پناه ببرند
واقعیت اینست که فاشیزم، تروریزم و جنگسالاریزم سه بلای حاکم به جان، مال و ناموس مردم اند.
سیاست فاشیست های ارگ اینست که از یک طرف از امکانات دولتی و قدرت های خارجی و از طرف دیگر از نیرو های طالبان و گلبدینی بحیث لشکر قبیلوی برای پیاده کردن اهداف تنگ قبیلوی خود مردم را سرکوب کنند.
مردم شمال مجبور هستند بار دیگر به جنگسالاران قوم خود پناه ببرند.
با تاسف نه با جنگ سالاران در شرایط کنونی می توان زندگی کرد و نه بدون آنها می توان با فاشیزم و تروریزم مقابله کرد. صرف همین جنگسالاران می توانند در مقابل آنها مقاومت کنند. نیروی سالمی که در برابر آنان ایستادگی کنند وجود ندارد.
تجارب ۴ دهه اخیر نشان داد که جنگ سالاران از یک طرف در مقاومت علیه تروریستان موثر اند ولی در فرجام همین جنگ سالاران بلای بد تر از طالبان می شوند که جان، مال و ناموس مردم مال آنان میشود.
این تجارب هم چنان نشان داد که برخی ازین جنگسالاران توانستند از سطح یک فرمانده بی بندو بار تا سطح رهبری سیاسی و قومی صعود کنند. برخی آنها تا مقام معاون اول ریاست جمهوری هم رسیدند. ولی با تاسف خصلت و خواص جنگ سالاری خویش را از دست ندادند. با قلدری معاونیت کردند و کوچکترین درکی از سیاست و بازی دشمن نداشتند و در نتیجه مردم منسوب به خود را سر افگنده و در باتلاق فاشیزم زرنگ ارگ انداختند و خود از میدان فرار کردند.
حالا مردم بهای اعتماد شان به این جنگ سالاران را می پردازند.
به باور من زندگی در زیر سایه حکومت فاشیزم ارگ، تروریزم و جنگسالاریزم یکسان رنج آور و جهنمی است.
زندگی نشان داده است که فاشیزم، طالبانیزم، استشهادیزم گلبدینی و جنگسالاریزم تباری همه دشمنان اصلی صلح، عدالت و پیشرفت هستند.

>>>   Raheel
اگر درین دولت وجدان و شرفی هست چرا کامران علیزی قلدر قداره کش در هرات و ملاتره خیل با لندغرانش را دست و مشت بسته گرفتار کرده و به مرکز انتقال نمی نمی دهند؟ مسلح غیر مسوول تنها تاجیک و غیر پشتونش قابل پیگرد است هاااا؟
این رژیم تصمیم گرفته است که هرگونه منطق و استدلال و انتقاد مردم را نادیده بگیرد و هرچهار پا دریک موزه به تعمیل اهداف قومی و فاشیستی خود ادامه بدهند.
آنهایی که تصور می کنند فاشیست و یا مزدور فاشیست نیستند، اگر شهامت ایستادگی و مخالفت ندارند، هرگز نباید از اینهمه رذالت جاری در این حکومت دفاع کنند و به زخمهای ملت نمک بپاشند.

>>>   Aalem Abdullah Sarwary
كامران عليزي در هرات، قومندان ميرويس در بغلان، ملا تره خيل در كابل، قومندان زرداد در سروبي، جمعه همدرد در بلخ و...
بهترين قوماندانان و سلاح به دوشانِ غير مسوولي هستند كه هيچ آدمي يي را نكشته اند و مورچه يي هم از دست شان آزار نديده است؛ هيچ نيازي هم نيست كه دولت يا ملت از آدرس آنان تشويش داشته باشند.

>>>   ازبیک ، تاجیک و هزاره باید هم پیمان و متحد شوند مانند اوغانها . اشرف غنی ایکه در دوره قبلی 3 تا 4 % رای آورده بود در انتخابات گذشته 50% رای را آورد که نتیجه انتخابات اولی نشاندهنده عدم حمایت اوغانها از اواست و نتیجه انتخابات اخیر بازهم عدم حمایت اوغانها و حمایت ازبیک ها از او را نشان میدهد. اما حالا چه گپ شده که تمامی اوغانها از بیطرف شان شروع تا نوع امریکایی و کمونیستی و ملا و اخوانی و دزد و قاچاقچی شان یکصدا از او حمایت میکنند؟ علت آن مگر غیر از اینست که همه اوغانها سرنوشت و آینده شان را در گرو حمایت از اشرف غنی میبینند ؟ هزاره ، تاجیک ، ازبیک بیائید مانند اوغانها دور رهبران فروخته شده و تعصبات قومی و مذهبی را خط بکشید و کسی را به رهبری برگزینید که این دو خاصیت زشت در او نباشد آنوقت کسی به چوچه مرغ تان چپ نگاه نمیتواند چه رسد به بزرگان تان

>>>   Khorasani
گفته ميشود تعداد از پشتونها به خاطر دفاع از اشرف غني سرك فراره آب را مسدود كردن و دو باشنده پنجشير را به جرم تاجيك بودن لت كوب نموده اند گفته ميشود حالت يكي از اين زخميان وخيم بوده و زخميان در شفاخانه ايمر جنسي بستر شده اند
شير كنيد تا هموطنان ما اگاهي حاصل كنند

>>>   موضع از بحث و گفتگو گذشته است جنگ فاشیزم ارگ با تمام اقوام غیرپشتون جریان دارد. جنایتکاران طالب و گلبدین از زندانها آزاد میشوند و رهبران مردم بزندان و سارنوالی و تبعید فرستاده میشوند.اگر متحد نشوید همه تان قتل عام و زندانی و از وطن اخراج میشوید. فاشیزم به اقوام غیرپشتون رحم و شفقت ندارد

>>>   قصه ازینقرار است که همه اقوام غیرپشتون را قتل عام میکنند برده میسازند و حبس و تبعید میکنند به فاشیزم ارگ اعتماد نمیشود قوم ازبک نتیجه اعتماد به فاشیزم غنی را پس میدهد. تاریخ ثابت کرد که به فاشیزم اعتماد نمیشود.

>>>   با طالبان جنگ مسلحانه می کند و روزانه ده ها نفر آنها را می کشد.

>>>   اقای هاتف!فامیل ودوستانت حق دارند به تو ببالند وافتخار کنند.
عاقل

>>>   یک هاتف دانای دیگر. درست مثل عبدالرحیم هاتف معاون شهید دوکتور نجیب اله.

>>>   یک تحلیل کاملا دقیق بیغرضانه وسنجیده شده مملو از حقایق وواقیعت.

>>>   واقعیت را گفتید آقای سخیداد. تمام جنگ، ترور، دزدی و نوکری بیگانه ها را از قوم پشتون می‌کند . تنها کشت و تجارت مواد مخدر هموطنان ما( غیر پشتون و پشتون ) و منطقه را به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی مواجه کرده.

>>>   با طالبان ۱۳ روز اتشبس داشت دوباره عملیات شورع شود اما با این جنایکاران ۴ سال اتشبس داشت اکنون وقتی حساب هست تا کسی دیگر جرت نکوند جنرالهای ستاره دار را تهدید کند

>>>   لندغری قابل تحمل نیست و این لندغرها بودند که هم چیز را به بحران بردند، از طالب که به زور خارجی ها قدرت را از نزد شان گرفته اید توقع نداشته باشید بر سرتان گل بپاشد ولی این دون صفت های که هم در قدرت هستند و از بول دولت اعاشه میشوند و بدتر از طالب و داعش مردم مارا ازار وادیت میکنندباید مجازات شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است