قیصاری، آخرین سنگر نظامی دوستم در فاریاب
قیصاری آخرین سنگر نظامی دوستم در فاریاب بود. افراد دیگر دوستم از جمله رحمت‌الله ترکستانی، نقیب‌الله فایق، شمال قمندان و...که در بخش‌هایی از فاریاب مسلط اند از مدتی بدینسو به دوستم پشت کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۸    ۱۳۹۷/۴/۱۴ کد خبر: 152404 منبع: پرینت

فبروری سال ۲۰۱۵ بود و حملات طالبان بر بخش‌های از فاریاب از جمله قیصار، المار، پشتون‌کوت و حومه‌های شهر میمنه گسترش یافته بود. بشمول فرماندهان حزب جمعیت از جمله جنرال غلام‌فاروق قاطع، نظام‌الدین قیصاری از جمله جبهات موثر علیه طالبان را در قیصار تشکیل داده بود.

من تقریبا از سال ۲۰۱۳ که قیصاری مسوولیت پولیس محلی قیصار را به عهده داشت و تمام امکاناتش چند میل اسلحه و چند عراده موترسایکیل بود با او پیوسته در تماس بودم. قیصاری هر ازگاهی حتی از داخل گروه طالبان اوضاع را گزارش می‌داد. ازش در مورد تشکیلات، فرماندهان و تنش‌های داخلی طالبان می‌پرسیدم. می‌گفت یک لحظه صبر کنید به افرادم در داخل طالبان زنگ بزنم دوباره خبر می‌دهم. لحظاتی بعد زنگ می‌زد و با جزییات اوضاع را شرح می‌داد. آن‌زمان برای روزنامه جامعه باز گزارش می‌نوشتم و جزییات رویدادهای شمال در آرشیف آن موجود است.

قیصاری‌ را چندین بار از نزدیک دیدم. هربار که می‌دیدم از دو نفر شکایت می‌کرد:
جنرال عبدالحمید حمید فرمانده پیشین قول اردوی ۲۰۹شاهین و اشرف‌غنی. می‌گفت هرگاه به مناطق تحت کنترول طالب در قیصار حمله می‌کنیم و طالبان محاصره می‌شوند جنرال حمید زنگ می‌زند و دستور توقف عملیات را می‌دهد. قیصاری می‌گفت هرگاه من طالب را دستگیر می‌کنم یا می‌کشم، فرمانده قول اردوی ۲۰۹شاهین مرا متهم می‌کند که متنفذین و موسفیدان قوم پشتون را کشتی...قیصاری می‌گفت جنرال حمید از این که او طالبان را می‌کشد ناراحت است و پرونده‌های را در این زمینه به نهادهای عدلی و قضایی تحت عنوان ترور متفنذین قوم پشتون سپرده است.

یک‌بار در زمستان ۲۰۱۵ در میدان هوایی کابل دیدمش که طرف مزار می‌رفت. گفت قرار بود با متنفذین فاریاب رییس‌جمهورغنی را ببینند، اما ۲۰ روز در کابل منتظر ماندند اما غنی آنان را به حضور نپذیرفته است.

جنرال دوستم و نظام‌الدین قیصاری /2016
قیصاری گفت ما طرح سرکوب طالبان و تجهیز نیروهای دولتی و محلی را به غنی می‌دادیم اما او ما را به حضور نپذیرفت. نظام‌الدین قیصاری با لهجه محلی اوزبیکی‌اش در میدان هوایی کابل گفت: "دل مردم ما به اشرپ‌غنی خوش اس مگم ای چندان آدمی نبوده، همی گپ معاون صاحب اوله که بزرگان فاریاب را باید می‌دید قبول نکد." من قضاوتی در مورد کارنامه قیصاری ندارم. به همان میزان که با او بحیث یک فرمانده دولتی یا مردمی در تماس بودم، با ذبیح‌الله مجاهد نیز برای حفظ بی‌طرفی در نشر خبر و گزارش در تماس هستم. جنرال عبدالحمید حمید فرمانده پیشین قول اردوی ۲۰۹شاهین و معاون فعلی لوی درستیز، در جلسه‌ی امنیتی که شام دوشنبه برای گرفتاری قیصاری تشکیل شده بود حضور داشت. خشم اشرف‌غنی نیز به رفتارهای قیصاری در فاریاب که آن‌را خودسری و سرکشی تلقی می‌کردند از مدت‌ها قبل به جوش آمده بود.

قیصاری آخرین سنگر نظامی دوستم در فاریاب بود. افراد دیگر دوستم از جمله رحمت‌الله ترکستانی، نقیب‌الله فایق، شمال قمندان و...که در بخش‌های از فاریاب مسلط اند از مدتی بدینسو به دوستم پشت کرده اند.

با این همه، در سه روز گذشته اهمیت نظام‌الدین قیصاری برای حکومت و حزب جنبش ملی مشخص شد. اگر قیصاری آزاد نشود، حکومت هزینه کلانی در شمال خواهد پرداخت و اگر آزاد شود، قدرتمندانه‌تر از قبل در مقابل طالبان و افراد همسو با این گروه عمل خواهد کرد.

مختار وفایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وفایی
قیصاری
نظرات بینندگان:

>>>   با معذرت که شمارا کله خام خطاب میکردند حقیقت بوده اگر اوزبیک ها و ترکمن ها در طول سالها از عقل و منطق خود استفاده میکردند به این روز نمی افتادند.هررژیم سفاک را شما حمایت کردیدو در عاقبت سرکوب شدید بازهم برخاسته علیه مردم تاجیک جبهه گرفتید حتی که برای غنی فاشیست و تروریست هم رای دادید.هنوز هم سروقت است خودرا بشناسید و موقف خودرا پایلمال فاشیستان نسازید فاشیستان همانطور که نوکر هر کشور خارجی هستند در شیطانت نیز دست بلند دارند.

>>>   این چنین سرکشی که به مال و ناموس مردم دست درازی میکرد باید اعدام شود . مردم فاریاب و تخار شاهد همه این کثافت بازی ها بودند ولی از ترس امکان گفتن نداشتند و همه این بدی ها بیشتر به خود ما ازبیک ها بود به والله طالب از این خودی ها بهتر است . این شخص باید اعدام شود تا هر دزدی بر مردم حکومت نکند.مردم ازبیک بیدار شوید.
عبدالله سرخابی

>>>   نیرو های مردمی شمال اگر مدبرانه مدیریت شوند ، هیچ اوغانی تاب جنگ در برآبر مردم بومی ندارند . بلی ، اما ، کجاست مدیر مدبر ؟
-- اگر جنرال دوستم به افغانستان برگردد ، امکان دارد وضعیت سیاسی نظامی شمال رنگ دیگر بگیرد . اما جنرال دوستم در بین دو زور بند مانده که نه پیش رفته میتواند و نه پس .
-- اگر سران جمعیت ، وحدت و جنبش به اتحاد و توافق برسند ، هیچ داعش و طالبی توانایی اشغال شمال را پیدا نخواهند کرد ، اما آیا این رهبران بی خاصیت و پول دوست به چنین تفاهم و توافقی دست خواهند یافت ؟ هرگز نه ! چون رهبران این سه ملت بزرگ اوغانستان خود ارادیت فکری ، استقلال عمل و قوه نظامی ندارند . با خیزش های رنگه رنگه سبز و نارنجی و گلابی هم هیچ دیکتاتوری سر تعظیم خم نکرده است و نمی کند ، چی رسد که کوچی غنی فاشیست تازه به قدرت رسیده خم کند . اواغنه برای رسیدن به قدرت مطلقه سیاسی هر وسیله یی را مجاز و ممکن می دانند ، حتی اگر به قیمت فروش ناموس شان هم باشد . اما خیالپردازان اوغانستانی ما که در جبهه دیگر اواغنه قرار دارند ، لاف و پتاق شان گوش زمانه را کر کرده و اوغانستان را خیال سویدن ، ناروی و دنمارک پنداشته اند که با خیزش های مردمی می توانند جلو یورش شوونیسم قبیله بگیرند .
درین گیر و دار و بگی بگی قوماندان نظام قیصاری ، مردم بیچاره ازبیک نا حق و ناروا کشته میشوند . هنگامی غرب و آمریکا خواسته باشند که در شمال داعش و طالب جا به جا شود ، هیچ قیام مردمی و مدنی سبز و نارنجی و گلابی و شیرچایی مانع آنها شده نمی تواند ، جز پوتین .
پوتین هم هوشیار است و نمی خواهد روسیه متفکر و تازه به دوران رسیده را مانند توریش برژنف در جنگ خرمنگسک بین الاوغانی که تحت مدیریت عرب و غرب و امریکا قرار دارد ، دخیل بسازد . در شمال هم قدرت منظم و منسجم مانند دولت بشار اسد وجود ندارد که بتواند باور پوتین و قدرت نظامی او را برای نگهداری منافع ملی و جیوپولیتک روسیه کسب نماید . غربی ها و امریکا هم منتظر هستند تا مردم شمال واکنش مسلحانه علیه جمهوری اسلامی نشان بدهند ، بعدا به نام تطبیق قانون و دموکراسی به پشتیبانی اواغنه مانند شهر های آباد سوریه و عراق ، شمال اوغانستان را چنان ویران بنیادی کنند که صد سال دیگر مردم بومی توانایی ساختن یک مرغانچه و حویلچه را پیدا نکنند .
چی آرزو ها و نیت های نیک آبادانی ، رفاه ، آسایش و رسیدن به پیشرفت و تمدن مردم اوغانستان که با جهاد فی سبیل الله در اوغانستان به خاک رفت و در اندیشه ها برای ابد فرو خفت .
برای مردمی که زنجیر خود را مقدس می دانند ، تنها می تواند خلافت اسلامی داعش آسوده گی و رستگاری بیارد .
منصور بدری

>>>   Raheel
عبدالرحمن خان با روس و انگلیس جور آمد، سرحدات را پذیرفت و در عوض حمایت روس و انگلیس را برای سرکوب مردم و ساختن یک حکومت خودکامه بدست آورد. در پی همین جورآمد بود که پشتونها در شمال جابجا شدند و هزاره ها قتل عام گردیده و به بردگی کشانده شدتد.

اشرف عنی نیز در حال حاضر با پذیرش مخفیانه خط دیورند با پاکستان در پی "تکمیل پروزه" عبدالرحمن خان است. غنی میخواهد صلح با طالبلن را با بخشیدن شمال به آنها مورد استفاده قرار بدهد تا حاکمیت قومی با زور ترور و وحشت طالبی تامین و تحمیل شود.

به هوش باید بود که نه روس و انگلیس در گذشته به مسایل انسانی و بشری پشیزی ارزش قایل بودند و نه امریکا و کشورهای دیگر کفری و اسلامی در حال حاضر وقتی پای منافع و معاملات شان در میان باشد حقوق بشری می شناسند. به عبارت دیگر فاشیزم بدوی افغانی در هماهنگی و همنوایی تام و تمام با استعمار نو و کهنه در جهان متمدن امروزی عمل می کند.

ازینرو، با هرچه و هر گزینه‌یی که در دست است، بدون هیچگونه محدودیتی در انتخاب راهکارها و وسایل برای مقابله با فاشیزم لجام گسیخته حاکم بر کشور باید عمل کرد‌.

>>>   Haroon Amirzada II
فاشیستان ارگ مردم را مجبور می سازند که به جنگسالاران پناه ببرند
واقعیت اینست که فاشیزم، تروریزم و جنگسالاریزم سه بلای حاکم به جان، مال و ناموس مردم اند.
سیاست فاشیست های ارگ اینست که از یک طرف از امکانات دولتی و قدرت های خارجی و از طرف دیگر از نیرو های طالبان و گلبدینی بحیث لشکر قبیلوی برای پیاده کردن اهداف تنگ قبیلوی خود مردم را سرکوب کنند.
مردم شمال مجبور هستند بار دیگر به جنگسالاران قوم خود پناه ببرند.
با تاسف نه با جنگ سالاران در شرایط کنونی می توان زندگی کرد و نه بدون آنها می توان با فاشیزم و تروریزم مقابله کرد. صرف همین جنگسالاران می توانند در مقابل آنها مقاومت کنند. نیروی سالمی که در برابر آنان ایستادگی کنند وجود ندارد.
تجارب ۴ دهه اخیر نشان داد که جنگ سالاران از یک طرف در مقاومت علیه تروریستان موثر اند ولی در فرجام همین جنگ سالاران بلای بد تر از طالبان می شوند که جان، مال و ناموس مردم مال آنان میشود.
این تجارب هم چنان نشان داد که برخی ازین جنگسالاران توانستند از سطح یک فرمانده بی بندو بار تا سطح رهبری سیاسی و قومی صعود کنند. برخی آنها تا مقام معاون اول ریاست جمهوری هم رسیدند. ولی با تاسف خصلت و خواص جنگ سالاری خویش را از دست ندادند. با قلدری معاونیت کردند و کوچکترین درکی از سیاست و بازی دشمن نداشتند و در نتیجه مردم منسوب به خود را سر افگنده و در باتلاق فاشیزم زرنگ ارگ انداختند و خود از میدان فرار کردند.
حالا مردم بهای اعتماد شان به این جنگ سالاران را می پردازند.
به باور من زندگی در زیر سایه حکومت فاشیزم ارگ، تروریزم و جنگسالاریزم یکسان رنج آور و جهنمی است.
زندگی نشان داده است که فاشیزم، طالبانیزم، استشهادیزم گلبدینی و جنگسالاریزم تباری همه دشمنان اصلی صلح، عدالت و پیشرفت هستند.

>>>   Najib Salam
بهترين فرصت براى سقوط غنى و تيم فاشيستش همين لحظه يى تاريخى است ، چنين فرصت ها هميش بدست نمى آيند . مردم آماده يى قيام اند .

>>>   Salam
اين آقا از اولين افراد بود كه در كنار اتمر و غنى شناسنامه يى اوغانى گرفت ، حال اتمر و غنى مى خواهند ازبيك ها را با فانه خودشان شكاف كنند .

>>>   باز میگم!
اگر میخواهید از شر طالب در فاریاب آسوده شوید ارگ را هدف قرار دهید.

>>>   Raheel
گیرم که نظام الدی قیصری مجرم. آیا جرم قیصری حتی یک فیصد جرایمی افراد جنایتکار حزب و اسلامی و طالبان است که دولت آنها را خلعت اوغانی از زندان رها کرده است؟ آیا فاشیستها همه را مثل خود فکر کرده اند که معنی عدالت را نمی دارند؟
وقیحتر از غنی هرگز تاریخ این وطن به خود ندیده است.

>>>   Aalem Abdullah Sarwary
كامران عليزي در هرات، قومندان ميرويس در بغلان، ملا تره خيل در كابل، قومندان زرداد در سروبي، جمعه همدرد در بلخ و...
بهترين قوماندانان و سلاح به دوشانِ غير مسوولي هستند كه هيچ آدمي يي را نكشته اند و مورچه يي هم از دست شان آزار نديده است؛ هيچ نيازي هم نيست كه دولت يا ملت از آدرس آنان تشويش داشته باشند.

>>>   ظهير آريايى
ازبيك ها بهتر است براى حق و عدالت و تغير دايمى مبارزه كنند نه براى جنرال دوستم، قيصارى، فرهمند، ذكى و غيره...
همينگونه همه اقوام براى ايجاد يك نظام متكى به قانون ، عدالت محور و دموكراتيك مبارزه نموده از شخصى محورى دورى جسته كسانى را پيش اهنگ مبارزه خود تعيين نمايند كه با تامين منافع شخصى خود مردم را فراموش نكنند!

>>>   جناب مختار وفای داستان قیصاری را انطوری که بیان داشتید با غور مطالعه نموده به همت وشجاعت ان راد مرد بزرگ ارج میگذاریم تاریخ پر افتخار کشور مردان شجاع ودلاور بسیار دارد هرکدام به نوبه ای خود کارنامه های درخشان از خود بجا گذاشته اند البته خامی ها ونارسای های هم در میان می اید با امکانات کم ووسسایل وسایط ناچیز نمیشود تمام ارزوهای خود وهموطن وکشور را براورده ساخت در میان افراد وگروپها کجروی واحیانا زیاده روی های هم صورت میگیرد انهای که سلاح بدوش میگیرند ودر برابر ظلم وجورگروه های بی فرهنگ ووحشی قد علم مینمایند همه ای شان از نعمت سواد ودانش برخوردار نیستند ازینرو توقعات بیش از حد هم از گروپ های مقاومت بجا وکاملا با ارزوها وفق نمی یابد
دوست عزیز ! وقتی فبیله سالار های مزدور به معاون صاحب اول وپیشینیان شان رحم نکردند وقدر خدمات شایان انها را نداستند وزحمات وایثار انها را نادیده گرفتند ورادمردانی را که وطن را از اشغال روس وپاکستان وتروریزم نجات دادند وسینه های خودرا در برابر همه ناملایمات چند دهه سپر ساختند ارج نگذاشتند طبیعیست که با قیصاری ها ومطلب بیگ ها واحمد خانها وهر بزرگ وسر شناس منطقه عین برخورد وروش را انجام خواهند داد وانتقام طالب وداعش وتروریست های که خارجی هابرای انجام وظایف مرموز وپنهان ساخته اند واهسته اهسته انها را در منطقه مسلط مینمایند از مقاومت گران دلیر میگیرند
برادرم وفای صاحب !
ما وشما هم لغزش ها ونارسای های داریم یکی ازانها به رسمیت شناختن حکومت مزدور ودست نشانده میباشداینهای که اورده شده اند وکیش های وارداتی میباشندنباید حکومت خواند اینها ممثلین بی پروپا قرص اجانب بوده به وطن وکشور وملت علاقه ندارند واگر مقاومت ودفاعی بعمل می اید صرف بخاطر نجات وطن ومنطقه وملت زجر دیده وبلا کشیده وبه خون غنوده ای خود ما باشد وبه سردمداران ارگ وسپیدار دلسوزی واسترحام مفید فایده نبوده انها این روند را عمدا وبرای برنامه های دراز مدت به منصه ای اجرا قرار میدهند وخوش نیستند که کسی مقابل تطبیق نقشه های شوم وشیطانی شان قرار بگیرد ومتاسفانه در طول یک ونیم دهه وبیشتر ازان بزرگان ما از روی نادانی وبی معلوماتی ملت را قربانی نموده گوسفندان دشمن را چاق وشمشیر ان ناجوانمردها ودون همتان را تیز ساختند وبه جرم ان همه ندانم کاری ها امروز باید تبعید گردیم وبه زندان بی افتیم وقلع وقمع شویم درد دلها بسیار است وبه قول شیداصاحب همدیار من وتو!
حرف شیداهمین است و همین خواهد بود
من اگر کشته شوم باز چنین خواهد بود
قیصاری اولین قربانی فاریاب نیست واخرین هم نخواهد بود درین راه پر تلاطم ده ها وصدها قیصاری ها قربان شده اند وخواهند شد ولی بلاخره خون برشمشیر غالب میشود ومزدوران وسر سپردگان اجانب روسیه وسرخجل از معرکه مطرود میگردند
ملا بچه ای خوجه قشوری

>>>   یک تحلیل کاملا دقیق بیغرضانه وسنجیده شده مملو از حقایق وواقیعت.

>>>   خوب شد که مردم ازشر قیصاری .....خلاص شد امید وارهستیم که حکومت مرکزی بتواند دیگرقیصاری های پایلوچ ازسری راه مردم افغانستان دورکند تامردم بتواند به ارامی زنده گی کند.

>>>   غنی ستمگر چون عبدالرحمن باشد
غنی فاشیست چون محمد گل خان باشد
غنی خلق شمال را در آتش میسوزاند
غنی چون گرگ در لباس انسان باشد

>>>   واقعا همین طور است مردم.مردم فقط بخاطر اینکه از دست طالب وده ها تروریست که از بعضی های شان حکومت قومگرا از آنها حمایت میکند.مجبورا به همان جنگ سالاران خون اشام خودشان پناه ببرند
لعنت به غنی که همیشه یکطرفه قضاوت میکند.

>>>   کرزی و غنی هردو یکی هستند و از شروع مداخله امریکا تا بحال در یک مسیر کار میکنند، ترجیع منافع قومی بر منافع کلی تمام شهروندان کشور.
سگ زرد برادر شغال.
اگر میخواهید به یکبارگی و برای همیشه از جنگ دائمی اوغان و جهالت اوغان خلاص شوید تمام نیروی تانرا صرف تجزیه کشور بین اوغانها و اتحادیه اقوام غیر اوغان بسازید.
اوغان انسان شدنی نیست و هنوز هم حکومت عبدالرحمن خانی یا نادر خانی خواب میبینند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است