ناسپاسی و قدرنشناسی!
ازبیک ها را نباید تنها گذاشت هر قدر که جریان ضد تمامیت‌خواهی به هر بهانه‌ی تقویت گردد به همان میزان حس خودخواهی و زیاده روی فروکش می‌کند. در آینده‌های نزدیک شاهد هرج و مرج و سرباز زدن های بی شمار خواهیم بود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۷    ۱۳۹۷/۴/۱۴ کد خبر: 152405 منبع: پرینت

همین حکومت با رای جنگ سالاران به وجود آمده‌است. حال ازحکومت تفنگداران غیرمسوول پشتوانی و حمایت می‌کنند. در همین کابل پایتخت زورگویان و قلدوران هستند که در غارت، چور و چپاول، قساوت و بدبختی، جرم و جنایت، قتل و قتال هیچ کدامشان از دیگری کمبود ندارند و در ولایات هم عین قصه جریان دارد.

طالب خوب و بد، تروریست خوب و بد، فرماندهان غیرمسوول خوب و بد وجود ندارد. قیصار و فاریاب خیلی دورتر است شما در همین نواحی و چهار اطراف کابل با زورگویان و غاصبان و مجرمان کارکشته مواجه هستید.

وقتی ازبیک ها بگونه‌ی میلیونی به غنی رای دادند؛ او زمان جنگ سالاران خوب بودند. حال شده‌اند افراد مسلح غیرمسوول که حکومت توان تحمل شان را ندارد. در گوشه گوشه‌ی این مملکت بی عدالتی و ظلم روان است. برخورد سیاسی، سلیقه‌ای با مجرمان غیرخودی گویای واضح و آشکار افکار و اندیشه‌های فاشیستی است. این روش ریشه در فرهنگ سیاسی سنتی قوم گرایانه دارد. کار این حکومت خیلی خراب تر از برخورد فاشیستی هم است، خودکامگی و تمامیت‌خواهی مطلق که ریشه‌های آنارشیسم را تقویت می‌کند.

به بهانه‌ی تطبیق قانون موجب ده ها مورد افزایش تخطی از قانون می‌گردیم. در آینده‌های نزدیک شاهد هرج و مرج و سرباز زدن های بی شمار خواهیم بود. ازبیک ها امروز عقده‌ای بزرگتر از گرفتاری قیصاری را تداعی می‌کنند. ممکن نصف این مردم از قیصاری خوش شان نیاید ولی همه بر برخورد و حذف شان اتفاق نظر دارند. آنان عقده‌ی سختی که به بغض مبدل شده و گلوی شان را می‌فشارد را بیرون می‌کنند (وضع جنرال دوستم) ناسپاسی بیشتر از این وجود ندارد و نامردی بیشتر از این وجود ندارد.

چرا در تطبیق قانون باید یک وزیر هزاره بجایی وزیر دیگر محاکمه شود؟! چرا هر دو حاضر نمی‌شوند؟! اینجا معلوم است که کی ها به قانون حرمت می‌گذارند و کی ها قانون شکنی می‌کنند. اگر حکومت غنی امروز اینقدر ضعیف است یکی از عاملان ضعیف ساختن حکومت قانون شکنان و تمامیت‌خواهان دور و بر خودش است. ازبیک ها حق دارند زمین و زمان را زیر و رو کنند. آنان حق دارند دادخواهی و حق خواهی کنند.

ازبیک ها را نباید تنها گذاشت هر قدر که جریان ضد تمامیت‌خواهی به هر بهانه‌ی تقویت گردد به همان میزان حس خودخواهی و زیاده روی فروکش می‌کند. وقتی تاجیک ها یکی پی دیگر حذف می‌شوند و سهم شان در مشارکت سیاسی همین است که می‌بینیم چرا باید سکوت کنند؟!

وقتی ده ها قوم و هزاران شهروند با استدلال و منطق خلاف توزیع شناسنامه‌های برقی هستند و بخاطر شانزده نفر قانون تغییر می‌کند این حکومت از کدام قانون گپ می‌زد. جنبش‌های عدالت‌خواهی یکی پی دیگر مورد حمله قرار گرفتند و تظاهرات قومی امنیت شان تامین است.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیات
ازبک
نظرات بینندگان:

>>>   درود جناب نویسنده ، قسم که معلومه پلان جنگ ها در منطقه همش جنگ معدنیات افغانستان و طرقه بنداز حکومت کن است ،اقای غنی توسط قوم ازبک به قدرت رسید و به این قدم از پشت خنجر زد، و باعث نابودی اقوام دیگری از کشور شد و خلاصه باعت درهم و برهم زدن یک پارچگی کشور توسط اجنبی ها که اداره میشه و اجنبی ها هم از یه قوم خاص که به نظرو ایدالوژی آنها سازگار باشند استفاده خاص می کنن و می ماند دیگر اقوام، به درک، باید اقوام دیگه افغانستان برای بدست آوردن حقوق شان مبارزه نمایند، حق گرفتنی نه دادنی. اگه همه اقوام بلند بشن مانن ایران دولت که نمتوانن همه رو زندان و اعدام بکند باید به اعتراض شون ادامه بدهند

>>>   Haroon Amirzada II·
فاشیستان ارگ مردم را مجبور می سازند که به جنگسالاران پناه ببرند
واقعیت اینست که فاشیزم، تروریزم و جنگسالاریزم سه بلای حاکم به جان، مال و ناموس مردم اند.
سیاست فاشیست های ارگ اینست که از یک طرف از امکانات دولتی و قدرت های خارجی و از طرف دیگر از نیرو های طالبان و گلبدینی بحیث لشکر قبیلوی برای پیاده کردن اهداف تنگ قبیلوی خود مردم را سرکوب کنند.
مردم شمال مجبور هستند بار دیگر به جنگسالاران قوم خود پناه ببرند.
با تاسف نه با جنگ سالاران در شرایط کنونی می توان زندگی کرد و نه بدون آنها می توان با فاشیزم و تروریزم مقابله کرد. صرف همین جنگسالاران می توانند در مقابل آنها مقاومت کنند. نیروی سالمی که در برابر آنان ایستادگی کنند وجود ندارد.
تجارب ۴ دهه اخیر نشان داد که جنگ سالاران از یک طرف در مقاومت علیه تروریستان موثر اند ولی در فرجام همین جنگ سالاران بلای بد تر از طالبان می شوند که جان، مال و ناموس مردم مال آنان میشود.
این تجارب هم چنان نشان داد که برخی ازین جنگسالاران توانستند از سطح یک فرمانده بی بندو بار تا سطح رهبری سیاسی و قومی صعود کنند. برخی آنها تا مقام معاون اول ریاست جمهوری هم رسیدند. ولی با تاسف خصلت و خواص جنگ سالاری خویش را از دست ندادند. با قلدری معاونیت کردند و کوچکترین درکی از سیاست و بازی دشمن نداشتند و در نتیجه مردم منسوب به خود را سر افگنده و در باتلاق فاشیزم زرنگ ارگ انداختند و خود از میدان فرار کردند.
حالا مردم بهای اعتماد شان به این جنگ سالاران را می پردازند.
به باور من زندگی در زیر سایه حکومت فاشیزم ارگ، تروریزم و جنگسالاریزم یکسان رنج آور و جهنمی است.
زندگی نشان داده است که فاشیزم، طالبانیزم، استشهادیزم گلبدینی و جنگسالاریزم تباری همه دشمنان اصلی صلح، عدالت و پیشرفت هستند.

>>>   Najib Salam
بهترين فرصت براى سقوط غنى و تيم فاشيستش همين لحظه يى تاريخى است ، چنين فرصت ها هميش بدست نمى آيند . مردم آماده يى قيام اند .

>>>   باز میگم!
اگر میخواهید از شر طالب در فاریاب آسوده شوید ارگ را هدف قرار دهید.

>>>   Raheel
گیرم که نظام الدی قیصری مجرم. آیا جرم قیصری حتی یک فیصد جرایمی افراد جنایتکار حزب و اسلامی و طالبان است که دولت آنها را خلعت اوغانی از زندان رها کرده است؟ آیا فاشیستها همه را مثل خود فکر کرده اند که معنی عدالت را نمی دارند؟
وقیحتر از غنی هرگز تاریخ این وطن به خود ندیده است.

>>>   Aalem Abdullah Sarwary
كامران عليزي در هرات، قومندان ميرويس در بغلان، ملا تره خيل در كابل، قومندان زرداد در سروبي، جمعه همدرد در بلخ و...
بهترين قوماندانان و سلاح به دوشانِ غير مسوولي هستند كه هيچ آدمي يي را نكشته اند و مورچه يي هم از دست شان آزار نديده است؛ هيچ نيازي هم نيست كه دولت يا ملت از آدرس آنان تشويش داشته باشند.

>>>   ظهير آريايى
ازبيك ها بهتر است براى حق و عدالت و تغير دايمى مبارزه كنند نه براى جنرال دوستم، قيصارى، فرهمند، ذكى و غيره...
همينگونه همه اقوام براى ايجاد يك نظام متكى به قانون ، عدالت محور و دموكراتيك مبارزه نموده از شخصى محورى دورى جسته كسانى را پيش اهنگ مبارزه خود تعيين نمايند كه با تامين منافع شخصى خود مردم را فراموش نكنند!

>>>   دولت، طالب، داعش، گلبدین، قوماندانهای جهادی، مافیای دولتی و جهادی همه دزد و قاتل و فاسد و جنایتکار اند. مردم باید از همه رو بگردانند و سرنوشت خود را خود بدست گیرند. غنی فاشیست ترین چهره در تاریخ افغانستان است. بقولی از امیر عبدالرحمن فاشیست تر و خونریز تر است مریض روانی است

>>>   چند نفر تمام افغانستان را به گروگان گرفته و این چرخه باطل را دور می دهد، اگر اجدادت پیروز بود در فاشیستی گری خود تو هم هستی ولی چرا میچرخانید باز در همان خانه اول است؟

>>>   یک تحلیل کاملا دقیق بیغرضانه وسنجیده شده مملو از حقایق وواقیعت.

>>>   هر فدر اتحاد ها درست گردد ، باز میفروشند و معامله میکنند. این تکرار در تکرار است چقدر باید قربانی داد.
خارکش

>>>   اگر میخواهید به یکبارگی و برای همیشه از جنگ دائمی اوغان و جهالت اوغان خلاص شوید تمام نیروی تانرا صرف تجزیه کشور بین اوغانها و اتحادیه اقوام غیر اوغان بسازید.
اوغان ....شدنی نیست و هنوز هم حکومت عبدالرحمن خانی یا نادر خانی خواب میبینند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است