منتظر چی هستید؟ چرا کودتا نمی کنید؟
کو آنهمه سیاست و کیاست و جهاد و مقاومت که از آن دم می زدید؟ شما امروز به مرده های متحرکی تبدیل شدید که اگر بخود نیایید، بوی تعفن تان تمام آینده را پر خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۷/۴/۱۶ کد خبر: 152423 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper.com) حکومتی که با همه اقوام درگیر است، با وزیران خود در جنگ است، با کمیشنران انتخابات مشکل دارد، با والی ها مشکل دارد، با تمام مردم مشکل دارد، با شریک قدرت خود مشکل دارد و هرروز به بهانه های مختلف مخالفان مسلح را آزاد می کند و تجهیز می نماید، منتظر چی هستید، بهترین وقت برای کوتا است.

مگر شما را بلا زده و یا با مرض های مسری و خطرناک گرفتار شدید که از این دولت متزلزل می ترسید؟ اگر از آمریکایی ها می ترسید حق دارید! از شما زهر چشم گرفته اند و یا نقاط ضعف شما را پیدا کرده و فشار می دهند! ولی با این روش تا کی می خواهید ادامه بدهید؟

منتظرید تا همه مردم در بدترین وضعیت معیشتی و فقر قرار بگیرند و آنوقت سربازان بدون جیره و مواجب غربی ها شده و مملکتی غارت شده و بدهکار در آینده را تحویل فرزندان شان بدهند؟

از داکتر عبدالله انتظاری جز این نبود، ما از اول اخطار داده بودیم که این فرد را علم نکنید و پشت سر او قرار نگیرید زیرا او از اول مامور غربی ها بود و همین حالا هم مامور است و تازمانیکه تاریخ مصرفش تمام نشود در پست های مختلف عرض اندام کرده و به خوش خدمتی برای باداران خود ادامه خواهد داد.

من از عطا محمد نور در عجبم که آنقدر مست پول و قدرت شده که هنوز نمی فهمد انتخاباتی در کار نیست و می خواهد بزور رای مردم پیروز شود. بر دیگران از زور رای مردم سخن می زند و اخطار می دهد. درحالیکه نمیداند انتخابات از قبل مهندسی شده و افراد تعیین گردیده و آرا مشخص شده است. صرفا یک انتخابات فرمالیته و نمایشی برگزار می شود که دل تان خوش شود.

من از اسماعیل خان در عجبم که با تمام درایت جهادی و مدیریتی در گذشته، با یک تشر آمریکایی ها از میدان بیرون رفت و عزلت نشین شد و در مقابل طرح های خارجی سر تسلیم فرود آورد.

من از محمد یونس قانونی در عجبم که از تمامی مواضع قدرت طلبی هایش عقب نشینی کرد و بخاطر چند پست و مقام برای اطرافیانش، خواسته ها و آینده مردم خود را بفراموشی سپرد و سر در لاک انزوا فروبرد.

من از برادران مسعود در عجبم که بی هیچ نقشه و طرحی برای آینده، تا در قدرت بودند همه چیز را خوب می دیدند و زمانیکه نتوانستند خواسته های اجانب را برآورده سازند به منتقدان دولت (نه خارجیها) بدل شدند و فقط یاد دارند غر بزنند و دل ملت را خون کنند و چنانچه زمینه بقدرت رسیدن شان برای چندصباحی فراهم آید باز همان تابعین اجانب خواهند بود.

من از صلاح الدین ربانی در عجبم که تمامی عظمت حزب جمعیت و مردم شمال را فدای چند روز وزارت کرد و آرام در پست بی ارادگی وزارت خارجه تکیه زده است در حالیکه در همین وزارت نیز هیچ صلاحیتی ندارد.

من از عبدالرب رسول سیاف در عجبم که بقول خودش با سابقه درخشان جهادی اش و بیان سلیس و قانع کننده اش و ادعای رهبری مذهبی داشتن اش، بر حضور خارجی عملا صحه گذاشته و در مقابل جنایات شان بی برنامه با چشمان باز فقط نگاه می کند و دیگران را به آرامش دعوت می نماید.

من از محمد کریم خلیلی در عجبم که با ادعای پیروی از شجاعت مزاری و وحدت قوم هزاره، مجری تمام عیار خارجی ها در راستای نابودی مردم اش گردیده و تمام قوم اش را با چوکی چند روزه بی صلاحیت دولتی معامله کرده و زیر بار طرح های خارجی شانه خم کرده است.

من از محمد محقق در عجبم که بجای مدیریت هزاره ها و هدایت آنها بسوی آینده، بیشتر به موقعیت خودش فکر می کند و هنوز طرح مشخصی برای آینده قوم خودش ارایه نکرده است.

من از خانواده گیلانی ها در عجبم که بجای حفظ اقتدار و هویت خانوادگی شان، در راستای منافع غربی و پاکستان قرار گرفتند و به طمع بدست آوردن چوکی و قدرت همه چیز را زیر پا کذاشتند اما دریغ از اعتماد غربی ها به آنان.

من از حضرت صبغت الله مجددی در عجبم که بجای مدیریت مذهبی به مدیریت سیاسی که هیچ از آن نمیدانست روی آورد و در مقاطع مختلف زمانی آلت دست غربی ها در تایید این و آن گردید تا مجبور به خانه نشینی شد.

من از جنرال دوستم در عجبم که با وجود مدیریت یکپاچه قوم اش، خام نقشه های فریبکارانه فاشیست ها شد و در زمان های مختلف مجبور به تعویض ماسک های متفاوت بر صورتش گردید و آنقدر ساده و راحت در دام نقشه های غربی ها با اجرای فاشیست های پشتون قرار گرفت که مجبور به ترک وطن گردید و نباچار قوم را تنها گذاشت تا امروز هرکس هربلایی که خواست بر سر مردم اش بیاورد.

کو آنهمه سیاست و کیاست و جهاد و مقاومت که از آن دم می زدید؟
شما امروز به مرده های متحرکی تبدیل شدید که اگر بخود نیایید، بوی تعفن تان تمام آینده را پر خواهد کرد.
شما که نمی توانید بر ملت خود تکیه کنید و روی پای خودتان بایستید، مطمئن باشید اگر دست بکار شوید، کشورهایی بجز آمریکا هستند که از شما دفاع کنند، همچنان که در گذشته و در زمان جهاد این اتفاق افتاد.

آرام ننشینید و بفکر تغییر باشید. برخیزید و مقابل اجیران بیگانه قیام کنید و یقین بدارید که خداوند شما را کمک خواهد کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کودتا
حکومت
فاشیست ها
نظرات بینندگان:

>>>   ای دوست من! آنهای را که صدا کرده یی بگذار که از سر تخم هایشان بیجا نشوند که تتخی های شان سرد می شود، آنها بقدر کافی با هفت پشت شان دارایی بیت المال را ذخیره کرده اند تو میخواهی که قیام کنند؟! هرگز نمی کنند، بگذارشان که یکی پی دیگر ذلیل شوند، طرفی خود را حفظ کن و ببین که چگونه خار و ذلیل می شوند، خودکرده را نه درد است و نه درمان.
بی طرف از کابل

>>>   Zohuri.
یک جلسه خانم ها در وزارت ارشاد وفرهنگ دیدم دیوار های صالون پر از عکس ها بود ولی همه از یک قوم در حالی که ریس جمهور دعوای ۵۰۰۰ سال تاریخ را دارد که در ۵ هزار سال یعقوب لیث طاهر فوشنجی سلطان محمود ی سلطان غیاث الدینی اسماییل سامانیی وچندین سلسله دیگر در حاکمیت بوده اند وانوقت با اعتبار تر وقوی تر مانند امپراتوری های غزنوی یانان بلخیان غوریان وسامانیان وطاهریان وصفاری وغیره ولی اینجا ین عکس ها خود ثابت میسازد که افغانستان همین چند ادم را بنام پادشاه داشته وقبلا وجود خارجی نداشته است
و هم هرقدر خود را قناعت دادم که این افغانستانی است که همه برابر ان مطابق قانون اساسی ولی خود را قناعت داده نتواستم این را بشما شریک کردم قضاوت هم بدست شما دشنام ندهید دلیل منطقی دارید بفرمایید

>>>   Lalzad
درس های جانسوزی از غزنی و فاریاب!
===========================
(هر کی ناموخت از گذشت روزگار - هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار)

* وقتی مردم پشتو زبان یا افغان های غزنی دروازه کمیسیون انتخابات را بسته می کنند و با صدای بلند می گویند که «یازده وکیل غزنی همه هزاره اند و هیچ پشتونی نماینده ندارد»؛ معنای واقعی اش این است که «یک هزاره نمی تواند نماینده افغان باشد»!

*‌ دولت/حکومت و کمیسیون انتخابات هم با کمال وقاحت این خواست آنها را می پذیرد و غزنی را به حوزه افغان و غیرافغان تقسیم می کند... آیا این پرسش برای سایر اقوام پیدا نمی شود که پس «چگونه یک افغان می تواند از غیر افغان ها نمایندگی کند»؟

* آیا درد جانسوزی بیشتر از این وجود دارد که یک غیرافغان تحصیل کرده حق نمایندگی از افغان ها را نداشته باشد، ولی یک افغان قلدر می تواند برای سال ها سلطان یا حاکم بلا منازع غیر افغان ها باشد؟

* آیا ایجاد چنین فضایی در کشور بدین معنی نیست که ما نه در یک جامعه نسبتا انسانی و دموکراتیک، بلکه در یک «جنگل قبیله» زندگی می کنیم و قانون «هر که زور است، حق است»، جریان دارد؟

* در فاریاب نیز عین داستان است: جنگسالار غیرافغان دزد و قاتل و جنایتکار است و باید سرکوب شود، ولی انتحاری، انفجاری، دزد، جنایتکار و جنگسالار افغان از جمله «برادران ناراضی» اند و باید برای شان امتیاز داده شود...
+ + +
برو قوی شو، اگر خواهی زنده مانی
که در نظام قبیله، ضعیف پامال است

>>>   Karim Said Karim
دشمن تاریخی ما، ارگ-طالب-گلبدین، دارد خنجر خون آلودی را که از عبدالرحمن خان ، نادر غدار، محمد گل مومند
... به ارث گرفته به گلوی تاجیک، ازبیک و هزاره هر روز بیشتر و بیشتر میفشارد، هر دستور العمل کتاب شیطانی دویمه سقاوی را خط به خط تطبیق میکند.
ولی جنرال ارشد ما، فرمانده بسم الله خان، با خیال آسوده در قصر سبز و خرم اش دارد میوه های هفت رنگ نوش جان میکند.
خوشا به حال ما تاجیکان

>>>   کودتا کرده نمیتواند اینقدرپول ودارائی را که بحرام بدست آورده اند درکجا پنهان کنند

>>>   سلام خدمت نویسنده محترم قابل ستایش اسسن این حس و روحیه ضد فساد و ضد ظلم.
ولی می خواهیم نکته ای خدمت برادر عزیزم عرض کند و اینکه هیچ مقتضی برای ایجاد بر اندازی حکومت فاسد و الیگارشی نوکران غرب وجود ندارد زیرا این مردم مردم دوران انقلاب علیه کمونیست ها نیست روح این ملت مرده اراده در این ملت وجود ندارد و البته رهبر مصلحی هم وجود نداره این رهبران فاسد هم هیچ وقت از خواب خرگوشی بیدار نخواهند شد

>>>   من از قیچی اشرف غنی میترسم که گوشم را نبرد ورنه کوتاه میکنم
عبدالله عبدالله

>>>   شوروی ها میگفتند نورمحمد تره کی نابغه شرق است !!!! اما در سطح جهان به نظر آنان نابغه شان برژنف یا لینین بود
امریکا میگوید:
محمد اشرف غنی احمد زی متفکر دوم در سطح جهان است متفکر اول درخود امریکا ترامپ میباشد ،
ر

>>>   پاکستان میگوید :
گلبیدین مجاهد کبیر است ودر داخل پاکستان مولانا پضل رحمن مجاهد کبیر است که این هردو را آی اس آی تائید میکند

>>>   کودتا! غرت غرت غرت !

>>>   کسانیکه به خدا پشت کرده باشد، خداوند جزا و شکست نصیب شان خواهد کرد.

>>>   خوده شور بته که شفتلای ته باد میکنه یانی ! زمان داکتر صاحب نجیب الله نیست ولله ګه پارجه هایت پیدا کنی که در کجا هست

>>>   برخیزید چور و چپاول کنید پکل بر سر کنید
کابل تازه آباد را دوباره با خاک برابر کنید
مردم را بکشید با خونشان خاک خشک را تر کنید
جنگ را تازه و گرم و وضعیت کشور را بدتر کنید
جایتان را در این وطن ، خاک و کشور رها کنید
دوبار ملا لنگه تویوتا وطن را به قصد کولاب رها کنید.

>>>   غنی احمدزی با همه کس مشکل دارد باخود مشکل دارد مریض روانی است و از لست انسان و آدم خارج است افغانستان را نابود کرد

>>>   در جواب نگارنده ای این نبشته باید گفت که شما از افرادی گله مند هستید که نه دیروز شخصیتی بودند و نه امروز. این افراد سالهای قبل طبل جهاد نواختند و از خیرات و سخاوت کفار ملیونر شدند اینها نماینده های مردم نیستند و اکنون هم خود و خانواد ه های شان از همان کیسه تغذیه میشوند. در شرایط کنونی جبهه ای وسیع ملی پدر وطن متشکل از تمام اقشار وملیتهای ساکن در افغانستان راه حل است و رهبری این جبهه نه بد ست متعصبین زبان و ملیت ستیزان بل افراد سالم و دلسوز به همه مردم باشد
بالاخره باید این کشور از حلقه ای زنجیری مافیایی جهادی الصفت رهایی یابد
مدت بیست و شش سال است که دزدان تنظیمی به شمول گلبدین که لیست ترور های سیاسی توسط او خیلی ها طویل است مردم مظلوم را گروگان گرفته
اند و کشو ر را به قهقرا کشانده اند. مردم باید خیمه های تحصن را در برابر سفارت امریکا ایجاد کنند زیرا مالک افغانستان امریکا است نه غنی و شرکا یش. این شورا و مجلس سنا همه نمایشی وتوهین به مفهوم مقدس دموکراسی است. مردم ما جز راه مذاکره و تماس های مکرر با مقامات امریکایی دگر بدیلی ندارند. این افرادی را که شما نام برده اید فراموش کنید زیرا انها همه
هست و بود خود را فدای گل روی قدرت و ثروت نموده اند.
قارن صصصصص

>>>   من از کد ده درعجبم که مردم رابه تشنج بیشتر تشویق میکند اشرف غنی تاقیامت نیست زیاد باشد چهارسال دیگر،
کسانی را که نام بردید حالا صاحب همه چیز هستند ملیاردر شدند می خواهید کاری کنند که آنرا از دست بدهند؟

>>>   جناب!
به قدرت رسیدن از طریق کودتا به همان اندازه نامشروع است که غصب قدرت از طریق تقلب در انتخابات. پیشنهاد جناب شما مردم افغانستان را از زیر چکک کشیده و زیر ناوه می نشاند. بنابرین، راه بهتری باید گزید، و آن راه همانا انتخابات شفاف و به دور از تقلب خواهد بود.
داود ممنون

>>>   نوکرانی خاریجی خاروزلیل شودند اما طالبان کی با ۳۲ کشور با دستی خالی مبارزه کرد امروز مفتخر به فیروزی هست

>>>   ای مردم ساده لو ایا شما در مقابل امریکا کو دتا کرده می تو انیدما یکی شهر های کو چک امریکا هستیم

>>>   از شيطان اميد هدايت نداشته باشيد، همه شان شيطان هاي انسان نما هستند و بس .

>>>   برادر تشویش نداشته باشید همه چیز درست میشود تاحالا 80% کار ها بخوبی پیش رفته خیلی ماهرانه بوده ودر این تشکیلات میلیونی.ازاشخاص باشرف با حوصله.پاک نفس.با ایمان که متشکل از تمام اقوام ساکن برادر در افغانستان هم از پشتون فارس.ازبک هزاره .بلوچ حتی.هندو میباشد دراین تشکیلات منسجم اند ناگفته نماند که افراد این تشکیلات اکثریت شان از انسان های پاک نفس نسلی جدید ووتعدادي از مجاهدان جهادی های راستين.واز روشنفکران حزب وطن.معلمان وانجنيران با استعداد.داکتران کار کشته و تعدادی از کارگران و زحمتکشان تحصیل کرده.میباشد درسراسري افغانستان وجود دارد این تشکیلات بخاطر بی عدالتی وطولانی شدن جنگ های بی معنی همچنان فاسد بودن سردمداران حاکم.ضعف و ناتوانی حکومت. و همچنان هیچ پیش رفت و تحولی در این چهار سال دیده نشده.وبه محاکمه کشاندن جنایت کار آن .فاسدان و کسانی که پیشتر مردم ازدست شان اذیت و آزار دیدن میباشد.و همچنان اگر حکومت خودش را اصلاح کرد از فساد و جنایت.دست بردارد ویا اینکه ضعف و ناتوانی رااز وجود خودش دور کند واصلاحات کلی را درسطح حکومت داری بوجود بیاورد.فساد وقومگرايي را هرچه زودتر ریشه کن کند .حق و حقوق مساوی را در بین تمام اقوام برادر در کشور عزیزمان افغانستان راه اندازی شود درآن صورت تشکیلات شاید از انجام کودتای تکراری40 سال قبل دست بکشد.اعضای این تشکیلات در همه جای از افغانستان وحتی در خارج هم است.واین تشکیلات از بهترین فرزندان و دانشمندان علما.افسران اردو.دکتورين .کارگران .مجاهدین فی سبیل الله ای.اعضای برجسته حزب وطن.و دانشجویان ممتاز پوهنتون.سهیم میباشند
(ننگرهاري

>>>   غنی خاک شمال را میفروشد
غنی مال و عیال را میفروشد
غنی خاک تو را بفرخته هشدار
غنی خلق شمال را میفروشد

>>>   بسیار بی غقل هستیدْ! اګر تاجیک بابا را هم زنده کنی فایده ندارد! کودتا کنید تا ناموسهایتان را از دست دهید!!!!

>>>   غنی ستمگر چون عبدالرحمن باشد
غنی فاشیست چون محمد گل خان باشد
غنی خلق شمال را در آتش میسوزاند
غنی چون گرگ در لباس انسان باشد

>>>   ان برادران که بخاطر من وتو ازهلمند پای پیاده حرکت کردن به خاطر صلح وارامی این وطن تااکنون نتیجه نداده و هم چنان برادران که از کنر حرکت کرده وهمه بخاطر ارامی وطن همه تکالیف را می کشند ولی هیچ کس به داد ایشان نمرسید و یک زره نتیجه نداده است متل عامیانه است که می ګویند( من که سیرم دنیا به)تا وقتی که به زور از چوکی پاین نشوند به رضا خود پاین نمی شوند .

>>>   هیچ نخیزید چون حالی وقت چور و چپاول نیست حالی وقت شرو فساد نیست حالی وقت فریب دادن مردم از نام مقدس جهاد نیست همه میدانند که تا دیروز در پاکستان دالخورده خورده نفس تان برامد و زمانی که در خاک پاک افغان قدم گذاشتین چور چپاول غازت فساد تجاوز را شروع کردین لعنت به مثل شما متعصبین قومی

>>>   بالای خوب ادمها صدا زدی و همه را مانند خود فکر کردی دیگرزمان کودتا به پایان رسیده ا ست .

>>>   برای حل بحران افغانستان من یک پیشنهاد دارم:
تمام کارمندان دولتی ولایات پشتون نشین، از اقوام غیر پشتون و فارسی زبان یعنی تاجک و ازبک و هزاره تعیین شوند و تمام کارمندان دولتی ولایات تاجک نشین، از اقوام پشتون مقرر شوند.
هم%D

>>>   نویسنده محترم و ... ،از کدام کودتا سخن ابراز داشته ای مگر واقعیت را نمیدانی که در افغانستان چه گپ. است با این حال میخواهی بالای غنی کودتا صورت گیرد ، و کودتا را هم از کسانی خواستی که همه شان با اسناد وافر که از خیانت رشوت زوری گویی شب نشینی ها غیر اخلاقی اختلاس در مسایل بزرک حکومتی که در نزد صاحبان خود دارد تقاضاها عمل غیر مشروع کرده ای ،غنی برای همیشه در این دولت باقی نمیماند ،پایه های مردمی او بکلی از بین رفته فکرکنم هر افغانی بعد از غنی هم تصاحب قدرت کند نمیتواند در افغانستان حکومت مشروع را پایهگزاری کند ،بخاطریکه اشخاص پاک و. با ایما ومسلمان و خدمتگزار در بین این افراد به ذرهبین یافت میشود پس چطور از این غاصبان آرزوی خدمت به افغانستان ومردم شریف افغانستان داشته باشیم
عبدالله ریحان

>>>   فردوس آریایی
کدام قوم است که که در طول تاریخ کارش وطن فروشی بوده، اول وطن را به خارجی ها می فروشد بعد که معامله سودش مستقیم به جیبش نریخت پشیمان می شود وداد وفریاد سر می دهد که گویا وطن ما اشغال شده است.؟
باانگلیسها
روسها پاکستانی ها
وامریکا ییها
کی ها پای معامله امضا کردند؟

>>>   Salam
چرا ما خراسان را جاگزين افغانستان مى ناميم ؛
عدالتخواهان تاجيك با درك عميق از تاريخ و شناخت
معضل كنونى كشور به اين نتيجه رسيدند كه نام ها و نشان هاى تبارى از هر قومى باشد نمى تواند محور اتحاد شود. اينكه اكثريت مطلق مردم نام قومى افغانستان را نمى پذيرند ناشى از همين رويكرد قومى و تبارى است كه يك قوم همه يى نماد هاى ملى را بنام خود اختصاص داده است و ادعاى شان هم اين است كه نام كشور افغانستان است و افغان هم مترادف پشتون است و اين كشور متعلق به پشتون ها است و ديگران همه مهاجر اند .
براى آنكه اين بن بست بشكند و كشورى بنا شود كه همه اقوام خود را در آئينه آن بيبنند و اسم و رسم آن در گرو قوم خاص نباشد ، ما نام كهن اين سرزمين يعنى خراسان را بر گزيديم .نخبگان تاجيك فهميده از نام هاى محلى و تبارى فاصله گرفتند و خراسان را بر همه مقدم شمردند.عدالتخواهان تاجيك قطعن مى خواهند منشا اتحاد ، اتفاق و هم دلى ميان همه اقوام باشند و در هيچ جاى برنامه هاى شان رويكرد هاى تبارى برجسته و اصل نباشد .
در يك خراسان فدرال و دموكراتيك ، استان هاى فدرال مى توانند در يك همه پرسى شفاف نام هاى مناسب خود را دريابند و درفش و نشان هاى خود را داشته باشند ، اصلى كه در همه كشور هاى فدرال معمول است .
ما خراسان فدرال و دموكراتيك را يگانه راه براى زدودن تفوق طلبى هاى قومى بر گزيده ايم و به حقانيت آن باور داريم .

>>>   یک دهقان بچه را از سر کشتزار هایش آوردند، چند میل سلاح به دستش دادند، چند قلدر و اوباش منطفه را دَورش جمع کردند و نامش را گذاشتند، قوماندان!
این دهقان بچه هم شروع کرد به تهدید مردم، آدم کشت و باجگیری نمود و حتی آنقدر جسور شد، آنهائی را که برایش معاش میدهند، تهدید به مرگ کند.
پس خود قضاوت کنید که با این دهقان بچه و این مردم ساده لو چطور برخورد کرد؟

>>>   منتظرقومانده جناب شما بودیم به چشم صاحب کودتا میکنیم
این نوشته ات چی معنی دارد که مردم رابه کودتا دعوت میکنی

>>>   نويسندهء محترم !
كساني را كه نام گرفته يي ، يكبار كودتا كردند و نتيجه اش را ديديم !
ريخي زدند كه در طول ٢٥ سال ، بويش نرفته است و شايد چندين سال ديگر هم بويش گم نشود.

>>>   زهنیت مردم را به کلمات بیمورد وبی اساس تبخیر مسازید .زیرا که مردم افغانسان بسیار خسته شده اند به مرهم ضرورت دارند....

>>>   Haroon Amirzada II
استاد عطا: اگر نشد جنرال صاحب دوستم را از طریق بشقاب های پرنده می آوریم
صحبت های مظلومانه استاد عطا، محقق و بابر فرهمند، سخنگوی جنرال دوستم را شنیدم خیلی دلم بحال شان سوخت، از یک طرف از قدرت مردمی حرف می زنند و از طرف دیگر از فاشیزم گستاخ و حرف نا شنو تقاضا های عاجزانه دارند.
بیچارگی آنان تا آن حدی است، که برای نجات دوستم از اسارت اردوغان- آمریکایی ها دست به دامان بشقاب های پرنده می زنند.
به باور این قلم دوستم را حتا بشقاب های پرنده هم نجات داده نمی توانند. تنها انجینیر ایشچی می تواند دوستم را نجات بدهد و پرونده تجاوز او را ببخشد.
حتا ایشچی هم او را ببخشد، دوستم یک مرده سیاسی بیش نیست، هرگز او زنده نخواهد شد.
هم چنان آوردن دوستم نه درد مردم ازبیک را آرام کرده می تواند و نه جبهه ائتلاف نجات ملی را نفس تازه بخشیده می تواند.
شاید بودن دوستم در ترکیه به نفع او باشد.
این دوستم بود که فاشیزم را بر سر شانه هایش بلند کرد و بر تخت انتقام از ازبیکان نشاند و حالا مردم ازبیک تاوان سنگین او را می پردازند.
هم چنان تسلیمی تاج و تخت بلخ به فاشیزم تبهکار پس از سه ماه بلند پروازی آخرین میخ را خودش به تابوت اعتبار سیاسی و اجتماعی خویش کوبید.
اشتراک تان در انتخابات که نتایج آن از قبل معلوم است، یک خود کشی بیش نیست.

>>>   Raheel
یکی از فاشیستهای پشتون در تویتر طعنه میزند که به جای ملامت کردن پشتون خود را قوی بسارید و از چنگال سیاستمداران بیسواد، زراندوز و فاسد رهایی ببخشید.
اول باید این نکته را روشن ساخت که من و هیچ عدالتخواه دیگری هرگز قوم پشتون را ملامت نکرده و نمی کنیم بلکه فاشیزم پشتونی را دشمن خود و دشمن کشور و در گام نخست دشمن قوم پشتون و ملامت مشکلات امروزی کشور میدانیم.

دوم این که بلی !
ما تاجیکها گرفتار شماری سیاستمدار فاسد، نادان، کوته‌اندیش، خودخواه و معامله‌گر استیم که بهترین عنوان برای اکثر شان "گاوهای مقدس" است. اینها چوکی، اقتدار، وزارت، وکالت و ولایت را امتیاز شرکت شان در جهاد و مقاومت میدانند و حاضر نیستند بپذیرند که چوکی و حتی احترام مردم اینها را به وظایفی مکلف میسازد و در برابر مردم مسوول میباشند.
این فاشیست بخشی از حقیقت را میگوید‌ اما منکر این است که فاشیزم دولتی پشتونی همین فاسدین را تقویت میکند و بر سر مردم ما حاکم میسازد تا خوبتر استفاده کرده و مثلا برنامه های پاکسازی قومی، جاجایی اقوام، فرهنگ ستیزی و یکسان سازی قومی را به پیش ببرد.

>>>   Parwani
دل اشرف غنی را منکرین تنگ ساخته اند.
اشرف غنی میگه دگه چی کنم که یک تعداد قبول کنند من فاشیست استم.
آخرین اقدام فاشیستی غنی :
۲۳ تن از افسران وزارت دفاع از طرف غنی ترفیع داده شده که ۱۹ تن آنان پشتون هستند .

>>>   نویسنده محترم!
من بسیار خوش شدم که تقریبه همه کمنتګران حقیقت را برایت ګفته است! از این ریګ که شما بران اب می اندازید ګل ساخته نمی شود!
قوم تاجیک کاروان شترهاست که در عقب مرکب یعنی رهبران فاسد و دزد و لوچک بسته و روان اند!

>>>   قیام ملی برعلیه فاشیستیان ارگ نشین اشدی لازم وضروری است .

حکومت نا مشرو ع غنی « یعنی حکومت حفظ الله امین ادم کش است » اشرف غنی پیشا هنگ نیروهی ا شغالگر امریکایی مقصر همه بدبختی درکشور اسلامی ما همین غنی احمدزی کوچی روانی و متعصب و گذافه گو شخص احمق است .
اشر ﻏﻨﻲ ﻓﺎشیست و ﻣﺘﻌﺼﺐ تنها ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ احمدزی های کوچی کوچی متعصب است ﻧﻪ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ازبک ، تاجیک ، هزار ه دیگر اقوام شریف کشور نیست .

در بین قبیله احمدزی کوچی ناقلین هندی الاصل ملتانی یک آدم روشنفکرد با تفکر انساتی و اسلامی دیده نمی شود ولی صد ها تن فاشیست وطن فروش آدم کش تروریست دارند که امروز نسل کشی می کند، حکومت قبیله احمدزی کوچی با طالب وحشی هم دست است جوانان پولیس و ارتش ، امنیت مربوط به یک قوم خاص غیر افغان را اشرف غنی هر روز دسته دسته می کشد و یا به دست طالب می سپارد.

غنی احمدزی کوچی هیچ درک فهم از بدامنی ، بیچاره گی ، بیکاری و ناداری، گرسنگی و بی دفاعی مردم عام کشور ندارد مانند حفظ الله امین یک شخص خون آشام و خون خوار کم اصل و کم درک است و تنها غنی احمدزی درک حیوان صفت مانند کفتار ها دارد . سیاست و رفتار کردارغنی در مقابل جان بی دفاع مردم عام و سربازان شجاع ما و مردم شریف وطن ما مانند افکار حفظ الله امین خون ریز است به آگاهی همه جامعه مدنی و سران احزاب سیاسی چه در داخل و خارج از کشور به عرض می رسانم که ادامه حکومت اشرف غنی خون خوار در قدرت باعث بحران کلان مانند جنگ بین اقوام در کشور است حتی کشور را بسوی تجزیه می برد و در این چهار سال حکومت نابکار بی برنامه غنی کوچی فاشیست فقد آغوشته تعصب قومی بین مردم غیر افغان و انها را آغوشته به فساد ، رشوت ، را ه د گیری نا امنی می برد .

از اینکه هر روز تابوت عزیزان مان را با اجسادشان به زیر خاک دفن کرده خسته شدیم، هیچ بی وجدان و بی غیرت تاجیک هزاره و ازبک نیست که تمام جوانان ما را از جنوبی جمع کرده بیاورد تا هر قوم امنیت ولایت و خانه و محل زندگی خود را بگیرد، ما هر روز از جنوبی محافظت می کنیم، با تاسف در بدل محافظت از خانه و منزل این بزرگواران نا سپاس کوچی تابوت جوانانمان را هدیه می گیریم. مظاهره چیان زن چند روز پیش در ولایت جوزجان گفته اند که غنی مسلمان نیست و آنها غنی کوچی را به صفت ریس جهمور کشور مشور نمی شانس ؛ بخاطریکه طلبان به کمک غنی در نواحی شان ظلم ستم و بیدا می کنند .
مبارزان دلسوز به بوطن مردم شریف چه در داخل و خارج کشور همه خواهان برکناری غنی متغصب و خون ریز و دیگر رهبران بی کفایت دولت نا و حدت ملی هستند و محاکمه ای علنی آنها میخواهند.

یکی از اولین گام درراه ازبین بردن ختلافات و تعصبات قومی وقبیلوی تخییر نام افغانستان به بنام خراسان یا باختر است. زیرا افغان ، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، وهم در اروپا این نام از نظر مواد مخدربنام سورته افغان« جرس سیاه افغان » ! از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.

افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.

درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   خواب خيال و افوات!!! نه در اسامى ياد شده كسى اينقدر دل و كرده اين كار را دارد و نه ماموريت جنين كودتا كار جنين أشخاص است!! اينها همه زنبور هاى به نيش اند!! و بلاخره نه اين دزدان و خائنين جنين بايكاه مردمى دارند كه اين جار و جنجال را بر با كنند!! مردم اينهارا با جوب و جبلك خواهند كشتند!! به يقين كه همينطور است!!! اينها جز دسته از غلامان زر خريد ديكر جيزى نيستند!!

>>>   عبدالله وفا داری خود را با غنی عملی کرد خوب شد حزب جمیعت عبد الله را شناخت دیگر باید او را از حزب بیرون کند

>>>   آیا شما نتیجه جنگ های گذشته که عاملین ان همین چهره های سیاه که امروز توسط داکتر صاحب اشرف غنی در حاشیه دولت قرار داده شده است و از تمام امتیازات دولت ودالرهای امریکا محروم مانده است . بازهم میخواهد که همین چهره های تاریک خودرا آشکار بسازد. که در همین پلان ناقص واحمقانه خودناکام میماند. از مردم وملت غیور افغانستان تقاضا میکنم که پشت همین قاتلان، دزدان،کمیشن کاران،ومردم پروخته شده را رها کند و در انتخاب خود دقیق وباسرنوشت خود بازی نکند. زنده باد ..... به همین چهره های سیاه وتاریک

>>>   احیناّ این خبر واقیعت داشته باشد، می بینیم که بعد از سرنگون شدن این حکومت دستنشانده همین جنگسالاران فاسد و قاتلان 65 هزار کابلی بار دیگر به قدرت خواهند رسید و افغانستان را مانند همیشه بین خود تقسیم خواهند کرد. از تمام منابع طبیعی و نیروی انسانی این کشور فقط شماره های بانکی خود را در خارج پُر خواهند ساخت و دود از دمار مردم فقیر خواهند کشید. آزموده ها را نباید بار دیگر آزمود.

>>>   مردم كابل و مخرب ترين چهره سياسى نظامى تاريخ، با ألقاب محترمانه ، توسط عده تازه به دوران رسيده، خبرنگار، و غيره نه تنها خلاف اخلاق و اصول است بلكه دهن كجى به قربانيان جنايت هاى هولنا او است. اگر خود اخلاق و احساس انسانى و ميهنى تان مانع ماست مالى تان نمى شود، حد اقل از ديد قربانيان جنايات اين عنصر نفرين شده به او نگاه كنيد!

>>>   این کودتاه مانند کودتاه ایزک ها بود که در پوسته ایستاده بودند و مردم را دریش میکرد. ایزک ها ایزک هستند هیچ وقت در جمع مرد نمیاید بلخصوص ضیا جان ایزک ویا ولی جان ایزک.

>>>   تازمانیکه باداران شان راه اندازی کودتاه را به جمعیتی ها ندهند، هیچ کاری از دست شان نخواهد آمد، فکر میکنم زمان شان ختم است و بنا به متل معروف (اسپ در وقت مردن سنگ و چوب را بدندان میگیرد) جمعیتی ها حالا در همین وضعیت قرار دارند
م.ز

>>>   درموجودیت ناتو هیچکس هیچ کاری کرده نمیتواند

>>>   چشم پدرام صیبه صدقه!
محافظه کار ها زهر بخورید!

>>>   اشرف غنی و تیم ارگ را مردم افغانستان محکوم و رد کردند کوشش فایده ندارد

>>>   هر نماینده ای که افغانیت را قبل کند نماینده دولت است نه نماینده مردم.

>>>   کسیکه در افغانستان زنده گی میکند افغان است،حق کاندید را دارد جز جنایتکاران ندارند.
ق،م،کاپیسا.

>>>   گلبیدین قاتل مردم کابل که نامقصاب کابل رابه ان داده اند در ولسوالی چهار اسیاب رفته بود باز هم از حلقوم .....اش به مسایل قومی و زبانی و قبولی افغان در تذکره های برقی پوچک پرانی کرد کهجواب بسیار دقیق و مستند از جانب اقای لطیف پدرام برایش داده شد گلبیدین قاتل و خاین نمک حرام و حق ناشناس از روزیکه غنی احمدزی فاشیست گلبیدین را بشهر کابل وارد کرده جز نفاق و تفرقه و تهمت بستن وارد کردن اتهام به شهدای گلگون کفن استاد شهید ربانی و قهرمان ملی کشور و توطعه و دسیسه دیگر هیچکاری نکرده فقط و فقط دستورات ای اس ای را عملی کرده و بس .

>>>   افغانستانی نه افغانی فک کنم یک جنگ داخلی دیگربایدشروع شودتاپشتونهاادم شون چهل سال جنگ نتیجه نداد پشتونها نفهمیدویک جنگ دیگرباید شروع شود چرامیخواهین هویت خودرابه دیگران تحمیل کنین مکرنمیدانید هیج قومی زیربار زورنمیرود چراجنگ راانتخاب میکنیدوکشور راویران جهل ونادانیتان ازحدگذشته و همه اقوام رایغما میبرد یکم فک کنیداگربه مسلمانیتان وخدایتان باوردارید بدانیدهمه افغانستانی هاحق کاندیدشدن وریس جمهورشدن دارن نه تنهایک قوم جنگ چهل سال قبل برسرچه بودایازوروجنگ نتیجه میدهد خیرنمیدهد پس دنبال یک راه حل باشید همه اقوام بیچاره واواره وبی اعتبارهستن

>>>   تغییر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.
حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   در اروپا آلمان ها نیز این سگ را به نام افغان میشناسند.
روزی یک آلمانی از دوستم پرسید تو از کجا هستی؟ ایشان هم با غرور جواب دادن که افغان هستند. درمقابل آلمانی یاد آور شد او هم یک افغان را در خانه خود نگاه داری میکند. چند دقیقه از کنجکاوی ما گذشت دریافتیم که این آلمانی یک سگ تازی در خانه خود دارد. امیدوارم که دوستان تحلیل غلط نکنند. فقط یک سر گذاشت بود که یاد آور شدم.

>>>   هیچکدام از نماد های ملی افغانستان امروز؛ معرف هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ما نیستند.
نماد هاى ملى افغانستان امروز كه همگى براساس تفكر فاشيسم افغانى ( مطابق مانفيست تئوريسين فاشيسم افغان محمد گل خان مومند تعیین گرديده است )مربوط یک اقلیت مهاجر به نام افغان می باشد.
بیایید بدور از هرگونه تعصب و تبعیض به این نماد ها نظری بیاندازیم و جایگاه خود را بیابیم .

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   به سخنان این جوان با احساس پشتون ما گوش دهید که واقعیت هخا را بیان می دارد .
پسران يك پدر پشتون ازش مى پرسند كه كشور ما كجاست دراينجا ما احساس بيگانگى ميكنيم و چرا دلبسته اين سرزمين نيستيم اگر اين وطن اصلى ماست پس چرا به آباديش نميكوشيم همه روز دست به ويرانى ميزنيم با انتحار و انفجار پدرشان ميگويد وطن اصلى ما كوهى است بنام سليمان درپاكستان ما همه مهاجر به اين سرزمينيم به نيرنگ و جعل حكومت كرديم

>>>   Salam
من با جرات و با مسوؤليت مى گويم ، اگر نامى و واژه يى در جهان منفور و قبيح باشد ، آن واژه يى افغان ( اوغان) است . هيچ كسى در بيرون كشور ، حتا همان پشتون دو آتشه هم جرات ندارد خود را اوغان معرفى كند . تمام جفنگ اوغان خواهى تنها مصرف شوؤنيستى در داخل دارد .

>>>   Abdulhabib Habibi
من افغان نیستم، من یک خراسانی آزاد اندیش و آزادیخواه و تاجیک بودم و هستم و خواهم بود، این سرزمین از مردمان خراسانی بوده که هزاران سال است که درین خطهء باستانی زیست می نمایند برادران اواغین در حدود دوصد و هفتاد سال میشود که با غژدیهای سیاه، چند تا اشتر، کوسفند، بز و مرغهای خود، وارد این سرزمین شدند، و زمام امور مملکت را غصب کردند، حالا وقتی که ایشان در نقاط مختلف کشور جابجا گردیدند، شدند صاحب اصلی این خاک، در حالیکه در نواحی کوه های سلیمان صد ها سال با گاو و گوسفند و شتر و مرغهای خود زندگی میکردند، و هیچگونه خانه و کاشانهء نداشتند، از زمان به قدرت رسیدن احمدشاه ملتانی، آهسته آهسته از کوهای سلیمان تشریف فرمای سرزمین خراسان گردیدند، و زبان فارسی را یاد گرفتند، و شروع کردند به اعمار خانه های گلی و بالآخره آدمیت را آموختند، و حالا خود را صاحب اصلی این سرزمین محسوب می‌نمایند، و دیگران را مهاجر خطاب میکنند، قضاوت برای شما هموطنان عزیزم، ازین کرده نمکحرامی و دیده درآیی و بی شرمی ندیده ام.

>>>   اول خو تو .....به همه بشتونها تهوين نكن!! دوم اينكه اينجا افغانستان هست اكر مى خواهى كه خود را انتخاب كنى بايد افغان باشى و به أفغانيت باور ووفادارى داشته باشى!! اكر از كدام قماش ديكر هستى بس برو همانجا خود را انتخاب كن!! اينجا افغانستان هست!! ميهن نيكان!!! غل ميرخان فهميده شد!!!

>>>   افغان یا اوغان نام پشتونها است و بس۰ ختم داستان۰

>>>   سلام و روز بخیر
داکتر عبدالله هم معامله گر است یک روز اوغان میشه یک روز پشتون میشه یک روز تاجک و یک روز هم جمعیتی یک روز هم شورای نظار , پس هر چه میشه به خیر مردم عام و بی طرف افغانستان باشد.
نورمحمد از شهر مولا علی

>>>   طبق قانون کار عالی است کسی که افغان نیست نمی تواند به پارلمان افغانستان خودرا کاندید کند، و تو ....امیر باید این بدانی

>>>   به همه پشتونها نسبت بد ودودشنام دادن کار عاقلانه نیست .ماپشتونها هیچګاه ازین ګونه سیاستهای که نفعش به شخص یا اشخاص وضررش به قوم باشد حمایت وپشتیبانی نمیکنیم . بنآ بخود بیایید وبخود باندیشید آنهیایکه به اینګونه اختلافات دامن میزند ولو منسوب به هر قوم است مردود است . هیچګاه قضاوت کلی درباره یک قوم یا یک ګروه نکنید ،خوب وبد درهرجا ودرقوم وهرګروه است.

>>>   این اشی است که اشرف غنی برای ملت ما پخت. اشرف غنی کاری کرد که روحیه قوم گرایی را در کشور زنده کرد و مردم را به سوی قوم گرایی تحزریک کرده و کشور با چالش خطرناک روبرو نموده است. اشرف غنی کاری کرد که غیر پشتونها را از اسم افغانستان متنفر نمود. کسی نیست که به اشرف غنی بگوید که آیا درج یک کلمه افغان در تذکره این قدر ارزش دارد که ملت را تکه پارچه کند؟ اشرف غنی حتما نیم داند که قرن 21 است و مردم آگاه شده و تسلیم دیکتاتوری نمی شوند. اشرف غنی فکر می کند که در زمان عبدالرحمن خان زندگی می کند و همان فرهنگ را می خواهد زنده کند.غافل از اینکه دیگه آن زمان تحجر گرایی گذشته است.

>>>   در حالیکه یکعده مغرض فساد پیشه هااز از قوم پشتون که هدفم اشخاص خاص است نه تمام قوم محترم پشتون بیان میکنند که افغان مساوی به پشتون نیست پس اسرار انها از پذیرش ملیت شان از اقوام بزرگ تاجیک و ازبیک و هزاره درج کلمه افغان بحیث میت شان در تذکره های برقی به چه عنوان است خو واضح است که پشت این واژه افغان خیانت و جنایت روان است ورنه چرا یک عده از قوم خاص دیگران را نسبت عدم پذیرش کلمه افغان منحیث ملیت شان در تذکره های برقی روان است همچنانی که چد خاین ملیت فروش بخاطر چوکی و پول تذکره برقی را با همین نوشتن واژه کلمه افغان بنام ملیت شان در داخل ارگ گرفتند مردم دیگر انها در بین قوم و ملیت شان جا ندارند و بحیث ملیت فروش معامله کرده انها را از خود رانده اند برادران پشتون ما هم همین منافقین نفاق افگن را از خود برانند مانند گذشته دوست و برادر دیگر اقوام به زندگی صلح امیز گذشته شان ادامه دهند روی قومگرایان و قوم فروشان را سیاه و سیاه تر سازند .

>>>   پدرشان هم اینکار را نمیتواند۰ این کار غیر قانونی است۰ دیگران مگر مرده باشند که چند تا اوغان هرچه دلشان شن بکنند۰

>>>   اسلامیت را کنار افغانیت ننویسید کمی فکر کنید ارزش اسلام عزیر را با این کار پایین نیاورید اسلام قومیت نمیشناسد من مسلمان تاجیک و هزاره فارسی زبان هستم تو هم مسلمان اوغان باش مرا به افغانیت تو چکار است؟

>>>   پدرشان هم اینکار را نمیتواند۰ این کار غیر قانونی است۰ دیگران مگر مرده باشند که چند تا اوغان هرچه دلشان شد بکنند۰

>>>   این اشی است که اشرف غنی برای ملت ما پخت. اشرف غنی کاری کرد که روحیه قوم گرایی را در کشور زنده کرد و مردم را به سوی قوم گرایی تحزریک کرده و کشور با چالش خطرناک روبرو نموده است. اشرف غنی کاری کرد که غیر پشتونها را از اسم افغانستان متنفر نمود. کسی نیست که به اشرف غنی بگوید که آیا درج یک کلمه افغان در تذکره این قدر ارزش دارد که ملت را تکه پارچه کند؟ اشرف غنی حتما نیم داند که قرن 21 است و مردم آگاه شده و تسلیم دیکتاتوری نمی شوند. اشرف غنی فکر می کند که در زمان عبدالرحمن خان زندگی می کند و همان فرهنگ را می خواهد زنده کند.غافل از اینکه دیگه آن زمان تحجر گرایی گذشته است.

>>>   تا امید داشتن به عبدالله به گربه ارگ امید ببندید بهتره. اوروز خودرا خوش تیر میکند. وبس. اوتحقیر وتوهین های که ازمسعود شده بود به خوبی جبران کرد. مسعود ومسعودیان را تباه وقتل عام کرد خوب انتقام گرفت. آیا این اطلاعات رانداشت که مسعود ترور میشه. آیا روز شنیدن مرگ او چقدر ناراحت شد عبدااله ِِِ.

>>>   چرا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور بنفع یک قوم خاص؟
نه، تشکر، افغان یا افغان یکی از نام های قوم پشتون است که از طرف غیر پشتونها به آنها اطلاق میشود، مانند اپگان یا پتهان، در حالیکه خود اوغان ها به خود پشتون یا پختون می نامند.

>>>   این کشور از اوغانها تنها نیست.
خوش نیستی برو گمشو به همو پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان و همانجا با بقیه غول هایت اتن رقص کن.

>>>   سلام.
جای تآسف است که باردیگر ،ایتلاف قاچاق بران ،وجنایتکاران قبلی در حال شکل گرفتن است.عاقبت کشور بلا کشیده بخیر.دوران چور کابل و جنا یتکاران روی کار خواهد.شد.
باشنده کابل.

>>>   بس است دیگر این همه ایتلافها نامیمون و دو روزه وبخوصوص به تو. نور که به اندازه معامله شرمآور را مرتکب شدی همه فکر میکردند که افغانستان صاحب یک قهرمان شده اما ند انستند که قهرمان معاملهگر برآمد وفقط به فکر خویشان و دوستان خود اند ،با یک همایون همایون وبا قدیر و. قاچقبران دیگر نمیتوانی صاحب منزلت شوی ،از اشخاص وافراد با ایمان کامل و مبارز در جهت ارمانهای تان استفاده کنید ،شما همه تان بزدلهان هستید نمیتوانید به پله های ترقی وخواسته های مردم را برآورده سازید
عبدالله ریحان

>>>   مثلی که جنبش و جمعیت، شیعه ها را مسلمان نمیدانند.
زیرا جنبش ملی اسلامی افغانستان و جمعیت اسلامی افغانستان نوشته اند. اما حزب وحدت افغانستان کلمه اسلامی ندارد.
خیر باشد. اگر هزاره الله ندارد، خدا خو دارد. خدای آفتاب و مهتاب که خود الله در سوره والشمس و الضحی، به آفتاب و مهتاب قسم میخورد.

>>>   زنجير ها ره انداختي؟ بله
از راه دهل برم يا سرني ....

>>>   دوستم ومحقق از درس که مسعود ونور در گذشته پس داد عبرت نگرفتند؟ لشکر،نیرو ومردم از همه مشترک است اما وزارت وولایت از آن جمعیتی هاست،پس این دوتا سرگین نور را جمع میکنند وبه مردمش میدهند؟واقعا شعور هم چیزی خوبیست.
نادرشاه

>>>   در ایتلاف که اعضای شورای نظار، وجمعیت دست، داشته باشند نامیمون است. خصوصآ قا چاق بران بد نام وشناخته شده که در شورای ملی ازطرف وزیر مالیه وقت با اسناد معرفی گردیده بودند. همه چهره های شناخته شده اند. کبوتر باکبوتر باز با باز، کند هم جنس با همجنس پرواز.
پروانی.

>>>   میترسم که بازائتلاف شمال ازطرف ائتلاف جنوب به کولاب فرار نکند

>>>   نه واکنش نشان دهد و نه خود را بی فایده رنج دهید از دست نان ملی هم پو ست نمی شود زور هچ قدرت به اشرفک نمی رسد زیرا وی همرای کفار رفیق است و از همین سبب است که هچ قدرت نمی تو اند وی را ضیعف سازد

>>>   فرهمند هم رهبر ایتلاف شمال است. توبه خدایا!!!!!!؟؟؟؟

>>>   برای رهبران جنبش ایتلاف شمال دیگر ان قوت سابق نمانده است دیگر مردم بالای شان اعتماد ندارد بهتربرای ایشان در قفس های اهنین نگهداری شوند وبلبل واری بخوانند حرف هایشان بی تاثیر وبی مزه شده بخصوص از استاد عطا و محقق
قیام

>>>   یاطالبان اسلحه شان رابگذارن ودست ازانتحاری بردارن ویاهمه چهره های ضدطالبانی با همراه مردم وبه یاری خدا خودرااماده میکنیم وتا اخرین لحضه ازولایات خودومردم خود دفاع میکنیم وهمه سربازان را خودراازاردو وپلیس خارج میکنیم

>>>   این های که در این ایتلاف شرکت دارند هر کدام به نحوی منافع خود شان در خطر است بعضی از کاسه دور مانده اند بعضی از آینده هراس دارد . امآ در مجموع همه هراس از این دارند تا سرمایه های باد آورده شان به باد نرود.
قسم به خدای متعال که جان همه ما دست اوست این ایتلاف بخاطر نجات افغانستان نیست نیست نیست فقط بخاطر نجات خود شان سرمایه های شان و فک وفامیل شان. یگانه دلیل که ملت ما در به در هستند همین است. سال ها داکتر نجیب داد زد مردم حرفش را گوش نکردند حالا همه بر سر خود میزند. اگر این ایتلاف به مقصد میرسد. باز جنازه این وطن و این ملت را بخوانید

>>>   شما بروید امان خیمه مسخره تان را بر پا کنید و اعتراض کنید . این یعنی چی این وطن فروشان سال ها است افراد کلیدی رڙیم کابل بودند و امروز چه شده که بر علیه رڙیم ایتلاف می کنند ؟ دست از شرارت و اختلاف بردارید و به خاطره قدرت طلبی های کثیف خود مردم قوم خود را تبا نسازید. مردم افغانستان سالها است تاوان اشتباه شما وطن فروشان را پس می دهد و حتی نان شب را نمی توانند برای فرزندان خود جور کند وطن فروشان که نگرانی ندارند فرزندانشان در غرب و یا اسیا در بهترین خانه های لوکس زندگی می کنند و در بهترین مکاتب جهان درس میخوانند . این کاسه لیسان از مردم سخن می گویند کسی نیست به این وطن فروشان بگویند ایا شما از مردم هستید اینها فقط شعار میدهند و مردم بی گناه را به کشتن میدهند مثل جنبش روشنایی که به خاطره برق بیش از ۱۰۰ نفر را به کشتن داد .
حبیب الله یوسف زی

>>>   ماد آرون از ای شلیته بازی ها زیاد کدین دگه مردم تو و امثالته مثل پشک اهمیت نمیتن.میخ آخر زوالی تان را میزنین. ته ترین دوزخ منتظر تان است دلک تان جمع باشه.

>>>   دلیل شکست ائتلاف.
اگر بلفرض ائتلاف موفق شوند رقیب راشکست دهند ودر راس ان یک تاجیک قرار گیرد بعد از ان قدرت را قبضه کرده ودو قوم دیگر را نادیده میگیرند.
ونمونه اش انتخاب دکتر عبدالله بود که با اتحاد تاجیکها وهزاره ها وبرخی از ازبکها به ریاست اجرائیه رسید بعداز ان تاجیکها طوری توهم زده شدند که گویا به تنهایی موفق به کسب این مقام شدند .وهزاره را به حاشیه راندند .
واین باعث شد که رقیب از ضعف موجود نهایت سوء استفاده را بکند.

>>>   Farid
بازهم بن بست و باز هم معامله ها برای جلوگیری از انفجار و سقوط ... و بازهم بن بست ! این دور ادامه خواهد یافت و ما بازهم بیشتر فرو خواهیم رفت نه پیش !
دورِ جدیدی از تلاش ها و گروهبندی ها در راه است . بازهم معامله گران دیروز ؛ معامله گران ناکام وحامیان خارجی ناکام به جنب و جوش آمده اند . جا به جایی های جدید در درون نظام راه را برای بقای نظام و رشد دموکراسی هموار نمی کند بل به فراز و نشیب های اضافی می انجامد و فرصت ها و ریزرف ها برای پیشرفت را به هدر می دهد . دولت ناکام و اپوزیسیون ناکام ؛ دو رخِ ساختار سیاسی ناکام .
وضع موجود برآیندِ پافشاریِ لجوجانه برای تداوم دیروزِ ناکام می باشد . نگاه دولت ؛ به ویژه در سه سال اخیر بیشتر از پیش قوم باور و استبدادی بوده است . افغانستان را حالا مناسب ترین محل برای " جنگ های ترکیبی " می یابیم . کشور های درگیر در بیش از یک دهه ی اخیر کوشیده اند تا تمام اشکال تقابل و اجزای جنگ را در یک مجموعه وارد بازی کنند . نیرو های ظاهرن مستقل چون طالب و داعش در " جنگ های ترکیبی " مهم ترین نقش انگیزنده را به عهده دارند . ورود نیرو های دیگری از این دست توسط کشور های مخالف ناتو ؛ به پیچیدگی بحران می فزاید . در موجودیت دولت ناکاره ، تنبل و بیمار جنگ ؛ مدهش تر و خونین تر می گردد .
بحران افغانستان گوشه ی از بحران در کشور های حامی است . از یک سو رقابت ها و کشمکش ها میان کشور های علاقمند افغانستان و از سوی دیگر نبود یک نیروی سیاسی بزرگ و یک برنامه ی همه گیر و همه پسند ، واقعبینانه و عملی در داخل کشور برون رفت از وضع موجود را بیشتر دشوار می سازد .
رهایی از بن بست بدون نقد دیروز و حال ، بدون اعتراض به وضع موجود و نابرابری ها و کژی ها و بدون برنامه ی تغیر میسر نمی گردد . برای برون رفت از بحران ؛ افزایش نقش جوان ها و جنبش های تازه تولد شده را باید آرزو کرد .

>>>   یا توازن عادلانه قدرت و ثروت در بین تمام اقوام و شهروندان افغانستان یا جنگ داخلی و نابودی افغانستان و تجزیه افغانستان ائتلاف غنی اتمر و گلبدین راه دیگری برای ملت بزرگ ما نگذاشته اند این واقعیت عینی شرایط امروز است در ارگ همه در خواب رفته اند

>>>   ائتلاف بدون کدام چشم انداز روشن و آینده نگری و صرف بخاطر کسب چند چوکی موقت و لرزان بیفایده ترین کار است. این افراد سابقه طولانی در فرصت طلبی و خیانت دارند. امید بستن به اینها آب در هاون کوبیدن است. ما را به خیر شما امید نیست شر نرسانید.

>>>   ائتلاف بدون کدام چشم انداز روشن و آینده نگری و صرف بخاطر کسب چند چوکی موقت و لرزان بیفایده ترین کار است. این افراد سابقه طولانی در فرصت طلبی و خیانت دارند. امید بستن به اینها آب در هاون کوبیدن است. ما را به خیر شما امید نیست شر نرسانید.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
آیا می دانستیدکه حمله به جنرال دوستم درمسیرغورماچ(30اسد1394)٥٤کُشته و٩٢ زخمى داشت؟

>>>   أين ائتلاف ها جاى را نميگيرد معلوم ميشود كه بخاطر تصفيه حساب به همرايى معلم نور ، دوستم ومحقق كاكاى كلان(٠٠٠٠٠) تصميم گرفته وحالا برايش هويدا گرديدكه مردم يك فيصد هم از أين تاريخ زده ها پشتيبانى نميكنند

>>>   ايتلاف كنده يخ در آفتاب سوزان.

>>>   آزموده را آزمودن خطا است.تمام این رهبران قلابی ،خود ساخته،رهبران باند های مسلح و بیروکرات های فاسد مانند کرزی و احمد زی در طی بیشتر از دو دهه اخیر امتحان خود را نزد ملت سپری کرده و ناکام ماندند و هیچ امیدی و روزنه از ایشان برای ملت افغانستان متصور نیست.اگر ائتلاف می کنند و یا اصلاحات می آورند همه اش بازی بیش نیست. اکنون وقت آنست که به نسل جدید،جوانان تحصیل کرده (دور از تفنگ و نوکری اجنبی)چشم امید بست و بالای شان حساب کرد یقینآ جنبشی از نسل جدید امروز یا فردا در حیات سیاسی کشور رویکار خواهد آمد و کار تما این فاسدین تمام خواهد کرد مطمئین باشید.

>>>   برو برادر، اینها اگر جهت برآورده شدن خواسته های مردم ائتلاف می کردند، باید اول با مشورۀ مردم خود در داخل کشور این ائتلاف را می کردند و نه در ترکیه! اینها فقط در غم چوکی و دالر اند، نه در غم مردم!

>>>   چنین ایتلاف ها درجریان حوادث افغانستان بارها به وجودامده وازمیان رفته اکنون زمان ان رسیده که این فاسدین باید از صحنه سیاسی افغانستان کنارزده شود.

>>>   برای حفظ دارایی های کمایی شده از خون مردم.

>>>   تا الحال این اق یون در کجاه بودندکه اکنون از نجات افغا نستان صحبت میکنند بگمان اغلب عا یدات ایشان کم شده که اءتلاف را تشکیل دادند. این نوع اءتلاف به درد مردم افغانستان نمی خورد.و مردم افغانستان دیگر فریب داده نمیتوا نید.

>>>   من صرف وصرف میخواهم که این ها و امیان اینها یک کار این هارا که بخاطر یک پارچه گی ملت کرده باشند برای ما واضح کنند

>>>   ازموده را ازمودن خظاست

>>>   اشرف غنی با تصفیه اردو از اقوام غیر پشتون جلو کودتا را گرفلته است. افغانستان با یک انقلاب خراسانی نجات پیدا می کند. مردم تاجیک، ازبک و هزاره نباید در برابر یک مشت انسانهای بی فرهنگ و متعصب کوتاه بیایند. انقلاب از انقلاب از شمال افغانستان آغاز شده است و باید با مقاومت و نترسیدن از کشته شدن آن را تقویت و گسترش دهند. می ترسم این جنبش و حرکتی که آغاز شده به زودی فروکش کند و انگهی کشتار بی رحمانه مردم توسط اشرف غنی را خواهیم دید و تصفیه قومی با همکاری طالبان وداعش و حمایت اشرف غنی در تاریخ کشور بی سابقه خواهد بود.

>>>   خیلی عالی!
شما باید کودتا کنین! حکومت رو براندازین و کشور تون رو خراب کنین. سد های آب را که حکومت ساخته و میسازد ویران کنید تا آب کشور تون به کشور مان بیاد.
کامران پاکستانی ایران نژاد

>>>   افغان یا اوغان تنها نام یکی از قوم های سرزمین افغانستان« خراسان کهن » است

ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » به علت خشکسالی طولانی در اطراف کوه های سلیمان در ( سال 1018 هجری , قمری ) , به دستور شاه عباس صفویی به سیستان در اطراف تالاب هامون هرمند سرزمین آبرفتی مسکن گزین شده اند و از اولاد شان در مقابل بقایای شاه طهماسب « شیعه دوازده امامی » سرباز میگرفت.
کوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از سر زمین آبایی افغانان محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان از قبایل هندی الا صل ملتانی نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد. در یا داشتهای تاریخی بعضی از نویسنده گان انگلیسی منجمله ( جنرال ادوارد فلینستون ) مولف کتاب افغانان نماینده انگلیس در در باره شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نیشن با تفصیل آن در اطراف کوه سلیمان , خیبر پشتخوا و وپیش وژوب سرزمین آبایی افغانان می باشد و ذکر گرده است.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .

تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 . 7- افغان ( گزارش سلطنت کابل ) , مونت اسوارت افنستون , ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است