مبارزه در برابر زورمندان یکسان بر همه عملی شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۷/۴/۱۷ کد خبر: 152434 منبع: پرینت

مبارزه در برابر قانون شکنان، مفسدین و زورمندان بدون تفاوت باید یکسان بالای همه عملی شود.
در حالیکه مبارزه حکومت در برابر زورمندان و افراد متهم به قانون شکنی، استقبال گرم و اعتراضات را در پی‌داشته اما مجلس سنا بر سرتاسری بدون این برنامه تاکید دارد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا روز شنبه به رادیو آزادی گفت اگر مبارزه‌ی آغاز شده در برابر قانون شکنان، مفسدین و زورمندان یکسان به پیش نرود ممکن واکنش های مردم بیشتر شود.
وی گفت بهتر است این مبارزه یا برنامه اصلاحی حکومت از مناطق امن آغاز شود و بعد در ولایات دیگر کشانده شود.

او افزود: برخورد یکسان در برابر هر گروه سیاسی و در هر نقطه کشور که گروه‌ها مهار شوند و به قانون سر بگذارند یک کار اصولی است و مردم از آن حمایت می‌کند اما در این مبارزه دو نقطه باید در نظر گرفته شود نخست باید برخورد دوگانه نشود و دوهم این‌که حساسیت زمان و وضعیت کشور در نظر گرفته شود.

این در حالی است که روز پنجشنبه وزارت دفاع افغانستان از بازداشت چهار زورمند و قوماندان محلی خبر داد که به گفته این وزارت در سقوط پوسته‌ها و نقض قانون دخیل خوانده شده‌اند.

نظام الدین قیصاری سرپرست قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار فاریاب و نماینده عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور در امور خیزش‌های مردمی، رحیم الله از ولایت ارزگان، داوود مبارز از ولایت فراه و نادرشاه از بدخشان شامل بازداشت شده‌ها اند که به گفته وزارت دفاع برای تحقیق به لوی سارنوالی معرفی شده‌اند.

رییس جمهور غنی هفته گذشته در ننگرهار در یک نشست امنیتی گفته بود که صحبت‌های یک سرباز وی را متاثر کرده که گفته بود نمی‌داند دشمن اصلی افراد مسلح غیر مسوول و زورمندان است یا طالبان و داعش؟
آقای غنی گفته است که پس از این افراد مسلح غیر مسوول برایش قابل قبول نیست و حکومت در برابر شان جدی ایستادگی خواهد کرد.

هرچند حکومت این مبارزه را سرتاسری و دور از مسایل قومی و سیاسی خوانده اما پرسش اینجا است که این مبارزه چرا حالی آغاز شده است؟
عبدالباقی امین رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای و استراتژیک افغانستان به رادیو آزادی گفت حکومت به‌خاطر تحکیم حاکمیت‌اش مجبور شده‌است که برخی اقدمات را روی دست گیرد.

او افزود: تسلط حکومت کم زور شده‌است و رییس جمهور مجبور است چالش‌های برخاسته در برابر حکومت را کم کند و در برابر آن تسلط حکومت را استوار نگه‌بدارد اکنون بیشتر کشور مافیایی شده و زیادتر مردم به قانون احترام نمی‌گذارد، این کار باید قبلاً انجام می‌شود و اکنون هم باید جدی گرفته شود."
وی می‌گوید برای تحکیم کامل حاکمیت و ایجاد جامعه قانونمند برای حکومت نیاز است که در روشنایی وحدت سیاسی برای مردم ثابت که که این مبارزه سراسری و تنها به‌خاطر حاکمیت قانون است.
آقای امین تاکید می کند که مردم و گروه‌های سیاسی هر برنامه اصلاحی حکومت را رنگ قومی و سیاسی ندهند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زورمندان
ایزدیار
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
چرا ما خراسان را جاگزين افغانستان مى ناميم ؛
عدالتخواهان تاجيك با درك عميق از تاريخ و شناخت
معضل كنونى كشور به اين نتيجه رسيدند كه نام ها و نشان هاى تبارى از هر قومى باشد نمى تواند محور اتحاد شود. اينكه اكثريت مطلق مردم نام قومى افغانستان را نمى پذيرند ناشى از همين رويكرد قومى و تبارى است كه يك قوم همه يى نماد هاى ملى را بنام خود اختصاص داده است و ادعاى شان هم اين است كه نام كشور افغانستان است و افغان هم مترادف پشتون است و اين كشور متعلق به پشتون ها است و ديگران همه مهاجر اند .
براى آنكه اين بن بست بشكند و كشورى بنا شود كه همه اقوام خود را در آئينه آن بيبنند و اسم و رسم آن در گرو قوم خاص نباشد ، ما نام كهن اين سرزمين يعنى خراسان را بر گزيديم .نخبگان تاجيك فهميده از نام هاى محلى و تبارى فاصله گرفتند و خراسان را بر همه مقدم شمردند.عدالتخواهان تاجيك قطعن مى خواهند منشا اتحاد ، اتفاق و هم دلى ميان همه اقوام باشند و در هيچ جاى برنامه هاى شان رويكرد هاى تبارى برجسته و اصل نباشد .
در يك خراسان فدرال و دموكراتيك ، استان هاى فدرال مى توانند در يك همه پرسى شفاف نام هاى مناسب خود را دريابند و درفش و نشان هاى خود را داشته باشند ، اصلى كه در همه كشور هاى فدرال معمول است .
ما خراسان فدرال و دموكراتيك را يگانه راه براى زدودن تفوق طلبى هاى قومى بر گزيده ايم و به حقانيت آن باور داريم .

>>>   ما این عمل با زورمندان را باید دفاع کنیم! اول غنی باید از پشتون شروع میکرد! هیچ کس بهتر از همطن دیګر نیست! هیچ ظالمی نماینده هیچ قوم نیست!
افغان

>>>   این عمل با زورمندان را استقبال می کنیم بشرط اینکه ! اولآ غنی باید از پشتون ها شروع میکرد! یعنی ان طالب که جان دیګر هموطنان می ګیرد باید حد اقل یکنفر ایشان اعدام علنی ګردد تا دیګران پند وعبرت بی ګیرند .در غیران خاک خشک به دیوار نمی چسپد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است