حکومت با کمیسیون شکایات برخورد سلیقه‌ای می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۲    ۱۳۹۷/۴/۱۷ کد خبر: 152435 منبع: پرینت

سه ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی‌‌ها باقی مانده‌است و اما اکنون گروگان‌گیری کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی حکومت و عدم برنامه برای حمایت از انتخابات، نگرانی‌هایی‌ اند که ناظران انتخابات آنرا مطرح می‌کنند.

به گزارش رادیو آزادی، یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید با برخوردهای سلیقه‌ای و مداخله‌های حکومت، کمیسیون شکایات انتخاباتی از دایره صلاحیت‌هایش بیرون شده‌است و با این وضعیت نباید انتظار تأمین عدالت انتخاباتی را داشت.

وی می‌گوید: حکومت افغانستان تلاش دارد که این روند به شکل درست‌اش به پیش نرود، ما یک نوع بازی کودکانه را در بحث انتخابات شاهد هستیم، معضل باید حل گردد نه این‌که به گروگان گرفته شود و دوم این‌که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از دایره صلاحیت‌های کاری‌اش دارد بیرون بر می‌آید، نگران این وضعیت هستیم و به این باور هستیم که عدالت انتخاباتی یا مراعت نخواهد شد و یا با نقیصه‌های جدی همراه خواهد بود.

ناظران انتخاباتی در حالی به این نگرانی‌ها می‌پردازند که دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان یک روز پیش از این انتقاد کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی با مشکلات جدی روبرو اند و تا اکنون در بسیاری ولایت‌ها، کارکنان ولایتی کمیسیون‌های انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی معرفی نشده‌اند.

این نهاد باور دارد که حکومت با به حاشیه راندن کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در کار این کمیسیون‌ها مداخله می‌کند و در تلاش مدیریت انتخابات است.
با این همه با اعلام فهرست نخست نامزدان احتمالی مجلس و شوراهای ولسوالی‌ها، اکنون روند رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باید از سوی این کمیسیون به پیش برده شود.

حمیرا حقمل معاون این کمیسیون می‌گوید در سه روز گذشته بیشتر از ۵۰۰ اعتراض را از مرکز و ولایات به دست آورده‌اند، اما عدم موجودیت کمیشنران این کمیسیون و بسته بودن دست آنان برای پیشبرد این روند کار‌های کمیسیون را با چالش‌های بزرگ روبرو ساخته‌است.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دو ماه پیش فهرست ۱۰۲ تن را به ریاست جمهوری فرستاد، اما رییس جمهور از این میان تنها ۲۷ تن آنرا به‌حیث کمیشنران و لایتی به این کمیسیون معرفی کرده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور به انتقادها در پیوند به مداخله‌های حکومت، تلاش برای به حاشیه کشانیده کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخابتی و تأخیر در معرفی کمیشنران کمیسیون اینگونه پاسخ می‌دهد:

از طرف حکومت هیچگونه محدودیتی وجود ندارد خود این کمیسیون متأسفانه وقت را ضایع می‌سازد، چند روز است که ما منتظر فهرست کامل نام‌ها هستیم تا برای ما برسد، کار حکومت در دو بخش است منابع مالی و تأمین انتخابات، سایر موضوعات تخنیکی مربوط کمیسیون انتخابات است که چگونه برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند، حکومت نه خود مداخله می‌کند و نه برای کس دیگری اجازه مداخله در کار کمیسیون‌ها را می‌دهد.

ریاست جمهوری می‌گوید، چشم به راه فهرست کسانی‌است که معیارهای گزینش به‌حیث کمیشنر در کمیسیون‌ رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را داشته باشند
اما کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تأکید می‌ورزد افرادی را که این کمیسیون به رییس جمهور معرفی کرده از تمامی معیارها برخوردار بوده‌اند و فهرست دیگری نخواهند فرستاد.

شماری از نمایندگان در مجلس می‌گویند با ادامه این اختلاف دیدگاه‌ها مسیر انتخابات بسوی یک سرنوشت نامعلوم در حرکت است و نباید شفافیت این روند را انتظار داشت.

نظیفه محبوبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   کمیسیون قبل از این که ریاست جمهوری را ملامت کند خودش دچار مشکلات است افراد کم تجربه که حتی در اداره و منجمنت توانائی نداشته چه رسد به انتخابات که آنها را در آنجا آورده است اولش همین رئیس اش آقای آریایی است نه مدیریت دارد نه منجمنت این کار از عهده آنها خیلی دور است و توانائی انجام آنرا ندارد

>>>   مدیریت خود کمیسیون شکایات انتخاباتی ضعیف است
رهبری آن توان کار های انتخابات را ندارد
رئیس جمهور در این مورد سخت دچار اشتباه شده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است