دید جامعه‌شناسانه نسبت به تظاهرات شمال
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۷/۴/۱۷ کد خبر: 152440 منبع: پرینت

حیف این ملت قهرمان و سر به کفن که رهبرشان همیشه بی‌برنامه پیش رفت؛ اگر جنرال دوستم در طول قدرتش حداقل سال ده خانواده را هم به کابل اسکان می‌داد امروز با هزینه خیلی کمتر از این می‌توانست به حق هم‌تباران هویتی‌اش برسد. امروز چرا حکومت این کار را به حق هزاره‌ها، تاجیک‌ها و پشتون‌ها انجام داده نمی‌تواند، دلیلش اینجا است که این سه هویت قومی نفوس مرکز را در اختیار دارند و با هر اقدام این چنینی حکومت، نیمی از کابل و افغانستان را فی‌البدیهه فلج می‌کنند.

وقتی تظاهرات روزافزون برادران ازبیک در شمال و شمالشرق را می‌بینم و در مقابل، سکوت حکومت را به تماشا می‌نیشینم، از تظاهرات چندی پیش غوری‌ها یادم می‌آید که مدت دوماه از مظاهره ما گذشت آب از آب تکان نخورد، دلیلش در این بود که ما هیچ ابزاری را در اختیار نداشتیم که بتوانیم توسط آن حکومت مرکزی را فشار بدهیم. اگر به هر اقدامی فراتر از خیمه‌نشینی و شعارهای روی کاغذ«ما حق می‌خواهی» دست می‌زدیم، برایند تلخ آنرا خودمان می‌چشیدیم و بس، نه حکومت کابل. حالا هم اگر نیمی از ولایات شمالی را هم آتش بزنید به حکومت کابل خیر و خیریت است.

راغب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راغب
جامعه شناسان
نظرات بینندگان:

>>>   فردوس آریایی
کدام قوم است که که در طول تاریخ کارش وطن فروشی بوده، اول وطن را به خارجی ها می فروشد بعد که معامله سودش مستقیم به جیبش نریخت پشیمان می شود وداد وفریاد سر می دهد که گویا وطن ما اشغال شده است.؟
باانگلیسها
روسها پاکستانی ها
وامریکا ییها
کی ها پای معامله امضا کردند؟

>>>   Salam
چرا ما خراسان را جاگزين افغانستان مى ناميم ؛
عدالتخواهان تاجيك با درك عميق از تاريخ و شناخت
معضل كنونى كشور به اين نتيجه رسيدند كه نام ها و نشان هاى تبارى از هر قومى باشد نمى تواند محور اتحاد شود. اينكه اكثريت مطلق مردم نام قومى افغانستان را نمى پذيرند ناشى از همين رويكرد قومى و تبارى است كه يك قوم همه يى نماد هاى ملى را بنام خود اختصاص داده است و ادعاى شان هم اين است كه نام كشور افغانستان است و افغان هم مترادف پشتون است و اين كشور متعلق به پشتون ها است و ديگران همه مهاجر اند .
براى آنكه اين بن بست بشكند و كشورى بنا شود كه همه اقوام خود را در آئينه آن بيبنند و اسم و رسم آن در گرو قوم خاص نباشد ، ما نام كهن اين سرزمين يعنى خراسان را بر گزيديم .نخبگان تاجيك فهميده از نام هاى محلى و تبارى فاصله گرفتند و خراسان را بر همه مقدم شمردند.عدالتخواهان تاجيك قطعن مى خواهند منشا اتحاد ، اتفاق و هم دلى ميان همه اقوام باشند و در هيچ جاى برنامه هاى شان رويكرد هاى تبارى برجسته و اصل نباشد .
در يك خراسان فدرال و دموكراتيك ، استان هاى فدرال مى توانند در يك همه پرسى شفاف نام هاى مناسب خود را دريابند و درفش و نشان هاى خود را داشته باشند ، اصلى كه در همه كشور هاى فدرال معمول است .
ما خراسان فدرال و دموكراتيك را يگانه راه براى زدودن تفوق طلبى هاى قومى بر گزيده ايم و به حقانيت آن باور داريم .

>>>   یک دهقان بچه را از سر کشتزار هایش آوردند، چند میل سلاح به دستش دادند، چند قلدر و اوباش منطفه را دَورش جمع کردند و نامش را گذاشتند، قوماندان!
این دهقان بچه هم شروع کرد به تهدید مردم، آدم کشت و باجگیری نمود و حتی آنقدر جسور شد، آنهائی را که برایش معاش میدهند، تهدید به مرگ کند.
پس خود قضاوت کنید که با این دهقان بچه و این مردم بی عقل و ساده لو چطور برخورد کرد؟

>>>   یعنی شما باز هم ازبک بودید یا تاجک و هزاره؟ اکر تاجک یا هزاره هستید تیوری خود را غلط ثابت نه کردید؟

>>>   در شمال هم امکانات زیاد است اگر کله خام اوزبیک ها پخته شده باشد می توانند از این امکانات استفاده نموده و حکومت غنی را تحت فشار جدی قرار دهند. مسدود کردن شاهراه کابل و شمال،مسودود کردن شیر خان بندر ،حیرتان و آقینه و قطع کردن برق کابل ازین قبیل امکانات است.چون در مقاومت و مجادله استفاده از هر نوع فشار به نحوی مجاز است.اما ازهمه اولتر تشکیل یک کمیته سیاسی که فعالیت عدالت خواهان را طبق یک برنامه تدوین شده رهبری و هدایت دهد،امر ضروری تر از همه است.جوانان شمال ابتکار را در دست گیرند و خود شان رهبری را بدوش بگیرند از این پهلوانان پنبه ای بی مغز و تاریخ گذشته چیزی ساخته نمی شود.

>>>   قوم ازبک بیک مطالعه تاریخی از شکستهای خود بدست رهبران سازشکار نیاز دارند. باید جوانان ازبک در گروپهای سیاسی جمع شوند و درس سیاست و آگاهی بیاموزند و سلاح را بشکل آگاهانه علیه دشمن فاشیست استفاده کنند. زمان سازش و تسلیم و فروش مردم بدولتهای فاشیست گذشته است. طالب همه مردم ازبک را قتل عام میکند و مال و خانه مردم را چور میکند دولت و طالب یکی است. چنانچه از قوماندان قیصاری را تاراج و غارت کردند.

>>>   کافی هست کی فای طلبان به فاریاب برسد تمامی رهبرانی شمال یا فرار میکوند یا با دولت کنار میاد اشرف غنی هم ابزاری فشار در شمال دارد غافیل نشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است