عبور از بحران جامعه غیرپشتون
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۷/۴/۱۸ کد خبر: 152459 منبع: پرینت

كرزی و غنی به علت عدم پشتوانه از حاكميت شان در ميان مردم مجبور بودند تنش قومی ايجاد كنند تا از آن استفاده نمایند.

هفده سال برخورد قوم گرايانه دولت كرزی و غنی مردم كشور را به دو دسته ی پشتون و غيرپشتون تقسيم كرده است. رفتار تبعيض آميز و عقده مندانه كرزی با غيرپشتون ها و درپايان با تقلب گسترده و تحويل دادن حكومت به حمايت از غنی شتافت و در ادامه كار رفتار و برخوردهای جنون آميز غنی با غيرپشتون ها شرايط پيچيده و نگران كننده را در كشور حاكم ساخته است.

غنی از يک طرف دولت تک قومی تشكيل داد و عرصه را بر غيرپشتون ها در دولت تنگ كرد و به حمايت از حكمتيار، طالب و ديگر گروه های پشتون پرداخت و بسياری از مناطق را در اختيار طالب قرار داد از طرف ديگر غيرپشتون ها را سركوب كرد.

چالش ها و بحران های تولید شده توسط كرزی و غنی بحث تغيیر نظام، تغيیر نام كشور، تغیير پرچم و... در جامعه غيرپشتون را مطرح كرده است. غنی غیرپشتون ها را غیرمستقیم تهديد كرد و گفت: تحمل افراد غير مسوول (غيرپشتون ها) را ندارد! در مقابل محقق و عطا تهديد كردند اگر دولت اجازه ورود دوستم را ندهد به زور جنرال را می آورند! اين تهديدهای بی عمل اين سران غيرپشتون است که غنی را مصمم تر و جدی تر كرده است كه غيرپشتون ها را مثل عطا از ولايت كنار بزند، قيصاری زندان كند و عبدالله را بيكاره كند!

جامعه غيرپشتون اول اتحاد خود را حفظ كنند! روشنفكران نظير پدارم، كوهستانی، عتيق الله، بهزاد و... در كنار مجاهدان قرار گيرند، متفرقه مبارزه نكنند مانند جنبش روشنايی بلند شد تاجيک ازبک نظاره گر شدند، تاجيک ها بلند شد ازبک هزاره نظاره گر شدند! امروز ازبک ها بلند شده تاجيک هزاره نظاره گر است! بايد اتحاد صورت گيرد. از برافراشتن پرچم و نام بردن تركستان، تاجيكستان، هزاره ستان اجتناب كنند و زير يک پرچم و يک كشور جمع شوند، نمی شود كشور را بخاطر يک اقليت و چهارتا پشتونيست مزدور تجزيه و تكه تكه كرد.

بعد اصول و ارزش های خود را مشخص كنند كه هدف شان چيست و برای چه مبارزه می كنند؟ هدف بايد ساختن يک نظام عادلانه برپايه ی ارزش های مردم باشد در گام بعدی به تغيیرات بنيادی نظام بپردازند تا بتوانند يک نظام ملی فراگير و همه شمول بسازند كه همه اقوام در آن سهم داشته باشند. اگر اتحاد و هدف برای تغیير نظام نباشد نه تنها اين مبارزات بی ارزش است بلكه رهبران خواب آلود ما به زندان فرستاده می شوند و شمال جولانگاه طالب، حزب اسلامی، پشتونيست ها و ناقلين جديد می شود.

پس بياييد اتحاد و هدف را بر پايه اصول و ارزش ها پايه گذاری كنيد تا پيروز شويد.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غیرپشتون
پشتونیست
رهبران
روشنفکران
کرزی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   یک تجربه تاریخی: وقتی که انگلیس هابرای اولین باربه حمایه شاه شجاع داخل افغانستان شد.ویگانه علت که باعث کشته شدن شاه شجاع وخروج کامل انگلیس هااز کشورشد این بود که انگلیس بطورکامل بجزازشاه شجاع دیگران را به حاشیه راندند.درحالیکه قوای انگلیس ازلحاظ تسلیحات اول بود .ومجاهدین بجز ارشمشیر حتاتفنگ دهن پرهم نداشتند.اما ایمان قوی آنهارا درمقابل دشمن موفق ساخت.شوروی ها هم بهمین اشتباه دچار شدند.وقتی متوجه شدند کارازکارگذشته بود.فعلا جامعه جهانی باتمام تجارب دموکراسی وحقوق بشرمصروف همین تجربه ناکام هستند.امروز قرن 21 است .مردم ازبرکت تکنولوژی دردورترین نقاط کشورازتمام مسایل کشور وجهان باخبرمیشوند.درآمریکا یک سیاه پوست رئیس جمهور میشود وزیرخارجه ودفاع میشود .جای تعجب است.کشورکه درراس جامعه جهانی قرار دارد میخواهد افغانستان رابه سبک قرن نوزده درآورد .این خواست ملت واکثریت مردم نیست.

>>>   گل امیری جان راست میگویی از این کلمه که گفتی خوشم آمد
زير يک پرچم و يک كشور جمع شوند، نمی شود كشور را بخاطر يک اقليت و چهارتا پشتونيست مزدور تجزيه و تكه تكه كرد.
زیر بیرق خراسان که فراقومی و تاریخی است برای ایجاد عدالت قومی تلاش میکنیم
امیربصیر

>>>   زیر پرچم خراسان یگانه راهیست که میتوان وحدت ملی رابوجود آورد و مملکت را در یک وحدت ملی همه اقوام از تجزیه نجات داد.
صابر شمال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است