دکترغنی، فیوز بمب در شمال را بی موقع کش کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۷/۴/۱۸ کد خبر: 152485 منبع: پرینت

اوضاع جاری چنان نیست که زیر ساخت های مقاومت نظامی جنرال دوستم این چنین آسان خاک و دود شود.

خشم و خروش مردم ازبک در شمال، اندک اندک ماهیت سازماندهی شدۀ خود را نشان می دهد؛ همانگونه که دولت کابل براساس مشورۀ متحدان جهانی، ناگهان به ضرب و زور در برابر نیروهایی که عملن علیه داعش و طالب در آوردگاه مدافعه می کنند، روی آورده است. حذف نظام الدین قیصاری از صحنۀ مقاومت علیه داعش- طالب، دنبالۀ همان سناریوی حذف جنرال دوستم در دو سال پیش بود که هرچند تلفاتی جانگذاز بر جا نهاد، مگر به جایی نرسید. در هرحال، با تبعید جنرال دوستم، برنامه ای که سامان داده شده بود، به یک شکلی تحقق یافت.

اما دولت و متحدان جهانی به مرور شاهد ظهور یک جنرال دوستم ثانی در جنگ های شمال بودند؛ این درحالی است که تلاش ها برای انتقال بخش کلیدی قدرت به طالبان در سطح داخلی و خارجی در جریان است و ظهور فرمانده کله شخ ازبک به جای دوستم، باعث ایجاد یک محور عظیم نظامی در شمال می شد. کنار زدن عطا نور به تناسب دوستم سهل تر انجام گرفت اما کاریزمای جنرال دوستم در دسترس نیست تا مستقیم پا در گلویش گذاشته شود؛ درعوض، نفس مقاومت جاری، این احتمال را قوی می ساخت که ماشین جنگی جدیدی بر محور جنبش ملی در حال شکل گیری است.

دکتر غنی در یک موقع نا مناسب، در واقع فیوز بمب در سمت شمال را کش کرده است. باید در پس پرده در سطح منطقه مسایل مهمی در جریان باشد که این چنین، نا به هنگام برای شکستن ماشین مقاومت تنها دوستمی ها تصمیم گرفته شده باشد. هرگاه، دولت موفق به کنترول خیزش های پس از قیصاری نشود، وخطای محاسبه آشکار شود، احتمال ملیتاریزه شدن کل سمت شمال با اشتراک نیروهای جمیعت و حزب وحدت در محور فرماندهی جنبش ملی قوی است. هرچند نشانه هایی از معامله جنگ سالاران تاجک با اجندای دولت به چشم می خورد. در گذشته چنین رویداد هایی دیده شده و اکنون نیز اوضاع تابع کدام استثنایی نیست.

در این حال، خبرهای رسمی می رسانند که رصد اوضاع در شمال از سوی نیروهای خارجی و دولتی با احضاراتی فوق عادی در جریان است. حال پرسش این است که اردوی ملی تحت فرمان دکترغنی وارد یک جنگ خونبار با مردم محلی خواهد شد؟ ازبک ها راهی جز ایستاده گی ندارند. در قرا وقصبات، مردم ازبک صدمات سختی را در جنگ علیه داعش و طالب متحمل شده اند. بعد از جبهات داعش و طالب، این سومین محاذی است که از سوی دولت علیه آن ها باز شده است. گزینش نقیب الله فایق بر بهبودی اوضاع چندان اثری نخواهد داشت.

داکتر سهراب سمندری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سمندری
غنی
شمال
نظرات بینندگان:

>>>   آنقدر مشکلات در داخل حکومت وجود دارد به صد ها نفر دست به مظاهره میزنند اما حکومت هیچ یک عملی را در مقابل مظاهره کننده گان لبیک بگوید آیا این قدر مردم به حکومت وحدت ملی بی قدر است

>>>   اقای سمندر تا وقت که این امریکاه است هیچ چیزی کرده نمیتوانید چونکه پلان از اوست ماند مثاله دوستم او یک خاین است در وقت نجیب هر بلاست این خاک را پول گرفته باز جنگ کرده از او کرده خاین هیچ پیدا نمیشود

>>>   Haidary
بلى بايد چنين شود غنى به طور آشكار منسوبين نظامى وجنرالان مربوط به ديگر قوم را حذف كرد وقرار اخبار تلويزون طلوع به 19نفر افسران پشتون رتبه جنرالى وسه ماه معاش فوقالعاده داده اين واضيح وروشن تبعيض گرايى غنى را ثابت ميسازد بايد نيروهاى امنيتى ديگر اقوام اين عمل كرد غنى را مد نظر گر فته صف خورا جدا كنند در غير ان توسط تيّم فاشيستى غنى حذف ميشوند

>>>   مرز بین افغانستان و پاکستان سیم خاردار و فنس الکتریکی هست و مرز کشور کفار آلمان و هلند یک خط رنگی روی زمین،،
اگر اسلام دین صلح و دوستی نیست پس چه هست؟

>>>   مردمان ساده لو ما نا حق مظاهره می کند زیرا زور و قوت اشرف غنی بسیار زیاد است هج کس نمی تو اند وی را ضعیف سازد زیرا ترامپ و امریکا از وی دفاع می کند هچ نیرو و قدرت نیست که غ را شکست دهد
ناحق خود را نارام نسازید
در پشت وی خارجی ها است هچ قدرت نمی تو اند وی را شکست دهد

>>>   خواهی نخواهی ادم مغرور خود خواه و عقل دانستن کل اشتباهات و فکر های و سنجش های ناقص و درد ساز بخودش را بوجود میاورد داکتر غنی احمدزی با فکر غلط خودش و تیم دو نفره خاص ان با این عملکرد نادرست فکر تگ قوم ستیزانه اش سبب بد هم پاشی دولت و نا بودی خودش و تیم نابکار اش را فراهم کرده دیر یا زود نتیجه معکوس از فکر و اندیشه اش را که از هر لحاظ غلط و نادرست بوده و خواسته که انرا در سمت شمال پیاده کند خواهد دید اتلر که با فکر غلط اش تسخیر جهان را بسر میپروراند با فکر غلط شان هیچ موانع را در سر راه شان نمی دیدند چطور نابود و بدنام و روسیاه جهان شدند که غنی و دارو دسته خاین ان قطره ی نسبت به انها نیستند هرکسی که خود خواه و مغرور و جا طلب از خود راضی گشت تجربه ثابت کرده که انکس با دارو دسته اش از بین رفته و روسیاه و بد نام تاریخ گشته است .

>>>   از دیوانه عقده ای و دشمن ازبک و تاجیک و هزاره بیش از این توقع نیست

>>>   Aziz Arianfar
تشخیص اولویت ها در مراحل تاریخی بسیار مهم است.
در اوضاع و احوال کنونی باید:
1. شعار راندن اتمر از دستگاه دولت و گماشتن او به یک کرسی سفارت در یک کشور دور دست به شعار مرکزی و سراسری مبدل شود. در این امر باید همه احزاب و جریانات سیاسی مشارکت ورزند و پیش از این که اتمر آن ها را یکه، یکه از صحنه بیرون و یا حتا کاملا حذف نماید؛ بر برکناری او پا بفشارند.
زیرا همانا اتمر سلسله جنبان همه تنش های تباری در چند سال اخیر است. بدون اتمر غنی احمدزی قادر به پیاده کردن اندیشه های افراطی تبارگرایانه خود نخواهد بود.
2. دو دیگر، برای نخستین با برای جنرال دوستم شانس بسیار بزرگ تاریخی پدید آمده تا با پیوستن به جنبش مردمی و اپوزیسیون و بریدن و برهم زدن رابطه با غنی، غسل تعمید کند و کفاره همه معامله گری ها، خیانت ها و جنایات تاریخی خود را بپردازد.
اما اگر باز هم معامله و خیانت کرد و به اردوگاه غنی پیوست، دیگر تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید.
با این هم، اگر درست عمل کند، می تواند به قهرمان ملی مبدل شود.

>>>   اگر میخواهید به یکبارگی و برای همیشه از جنگ دائمی اوغان و جهالت اوغان خلاص شوید تمام نیروی تانرا صرف تجزیه کشور بین اوغانها و اتحادیه اقوام غیر اوغان بسازید.
اوغان انسان شدنی نیست و هنوز هم حکومت عبدالرحمن خانی یا نادر خانی خواب میبینند.

>>>   این نویسنده یک کمی زیاده روی کرده است.
دوستم به حدی ضعیف است که از ماه ها یا سالها به که به ترکیه تبعید شد توان امدن به کابل را ندارد.
دوستم به حدی ضعیف است که معاون اول شد لاکن بعدا غنی لنگ هایش را بالا کرد و از صلاحیت خلع نمودش.
به هیج وجه شما ازبیک ها نمیتواند که چیزی را انجام بدهید. تظاهرات شما در 7 ولایت نشان داد که اوغان کوچی غنی احمدزی هیچ عکس العملی نشان ندهد.
در اخیر باز هم دوستم با این اوغان ها معامله میکند اگر باور نداری در انتخابات بعدی میبینیم. اگرچه با عطا محمد خان و محقق ائتلاف کرده است لاکن خیلی به زودی دوستم معامله کرده و شکست میخورند.
با احترام
شاه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است