در پناه این تشنج ها انتخابات مهندسی می شود
همیشه در زمان نزدیک شدن به انتخابات، مسایل متفرقه بیشتر از خود انتخابات خودنمایی می کند و در پناه متفرقه ها انتخابات مهندسی می گردد و اینک نیز باز تاریخ تکرار می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۷/۴/۱۹ کد خبر: 152516 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper.com) تجربه در گذشته نشان داده است که امور مهم در پناه دیگر مسایل خورد و پیش پا افتاده و نه چندان دارای اهمیت، نضج می گیرد و به سرانجام می رسد.
این سیاست کهنه اما کارساز، در ادوار تاریخ در همه جا کاربرد داشته و هرگز نخ نما نشده است.
در راس همه انگلیس در گذشته و آمریکا در حال، بیشترین استفاده را از این روش موثر برده اند.

در فارسی ضرب المثلی هست که می گوید "آب را گل آلود کن و ماهی بگیر"
این همان سیاست است که مردم را مشغول امور خورد و کوچک می کنند تا آنجا که از مساله اصلی دور شده و آن را به فراموشی بسپارند و موضوع اصلی تحت الشعاع متفرقه ها قرار بگیرد تا دقیق و درست و آنگونه که می خواهند مساله اصلی را به سرانجام برسانند.
در این میان، برخی خواسته و دستوری و برخی دیگر ناخواسته و نادانسته به دام رقیب گرفتار آمده آب به آسیاب دشمن می ریزند.

هرچند موضوع های متفرقه و کوچک نیز هرکدام بجای خود دارای اهمیت خواهد بود اما زمانیکه مساله اصلی به میان می آید، باید موضوع های کوچک به حاشیه برود تا بعدا روی آنها با دقت کار صورت بگیرد.

مثلا اختلاف های قومی و مذهبی در یک کشور بجای خود قابل بررسی و رسیدگی است اما زمانیکه دشمن بصورت فیزیکی بر مرزهای کشوری حمله کند، بقیه موضوع ها کنار رفته موضوع اصلی اتحاد و مقابله در برابر تجاوز دشمن است.

در مقاطع مختلف زمانی و مکانی موضوع های اصلی برای مردم یک کشور توسط دولتمردان و سیاستمداران آن کشور تعریف می شود و حساسیت های خاص مذهبی و قومی و اجتماعی تحریک می گردد تا همگان به موضوع اصلی توجه کرده از متفرقه ها در مقاطع حساس دوری کزینند.

اما زمانیکه دولتمردان و سیاستمداران کشوری خود مقهور و مفعول سیاست دیگر کشور ها باشند، مردم آن کشور دچار سردرکمی می شوند و مساله اصلی روز را نمی توانند تشخیص بدهند. اینجا است که دشمن پیروزمندانه وارد میدان عمل می شود و همه طرح های از قبل طراحی شده خود را پیاده می کند.

آمریکایی ها در افغانستان نیز چنین کردند. حزب التحریر و القاعده و طالب و داعش و دیگران را درست کردند، اختلافات قومی و مذهبی را دامن زدند، مفاسد اجتماعی و اخلاقی را ترویج کردند و در پناه اینها به غارت افغانستان پرداختند که هنوز ادامه دارد و تا زمانی که زمینه تاراج و چپاول وجود داشته باشد، این روند ادامه خواهد یافت.

این سیاست در رده های پایین تر نیز جواب می دهد. همیشه در زمان نزدیک شدن به انتخابات، مسایل متفرقه بیشتر از خود انتخابات خودنمایی می کند و در پناه متفرقه ها انتخابات مهندسی می گردد و اینک نیز باز تاریخ تکرار می شود.

متاسفم برای رهبرانی که هنوز نمی دانند در چه دامی گرفتار آمده اند تا بفکر رهایی خویش و مردم خود از این دام باشند.
متاسفم برای مردمی که هنوز نمی دانند که رهبران شان نمی دانند چه می کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
آمریکا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Mohsen
اين حكومت شايسته حاكميت نيست و مگر امريكائيها و همدستان شان بخاطر منافع خود ايشان را فراشوتي آورده و نصب كرده تا از منافع شان دفاع كند ، انها منافع ملت را تأمين نميكنند

>>>   Homayoun Paiez
درحیرتم از آنانیکه،هنوز هم نمی دانندکه:
امریکا وناتو،فقط در استحکام قدرت یک قوم، بالای همه، سرمایه گذاری کرده و می کنند.در غیر آن،مگرآنها تقلب وقانون شکنی هاوخردوانی های غنی رانمی بینند؟!

>>>   Homayoun Paiez
عامل تمام فجایع وخونریزی هادراین کشور، قوم پرستان فاشیست بودندوهستند.عده ای بی غمباش می آیندومیگویند:همه چیز را قومی نسازید!!
مگر شما کورید؟!
نمی بینید که غنی به خاطر تداوم و به بقول خودش، کار های نیمه تمام عبدالرحمن خان و امان الله خان و نادر خان و داود خان و بالاخره، مانیفست دوهمه سقوی دوره را، با حذف و نا بودی دیگر اقوام در حال اکمال است؟! آن اجندا ها چیست؟ افغانیزه کردن این جا ومسجل ساختن این خاک تا قیامت به نام یک قوم! وبدینترتیب، سیادت یک قوم تا ابد بالای همه!...
کسیکه هنوز هم، اعمال شریرانهء غنی و دیگر شوونیست های فاشیست را نمی بیند و یا نادیده می گیرد؛ به داشتن وجدان سالم و حتا انسان بودن چنین آدم هایی؛ باید شک کرد!

>>>   همایون صادقی
این لباس ها و بیرق سه رنگ فاشیستی را همه اقوام تحت ستم با غنی ها و کرزی ها یکجا آتش بزنند .
...ق است آن جوان غیر افغانتبار که برای غنی فاشیست خدمت سربازی میکنند .

>>>   دروغ ، جعل ، دسیسه ، شعار های اعوام فریبانه، افتخارات و القاب کاذب ، تحقیر و توهین اقوام ، زورگوئی برای تطبیق جهل و جهالت ، وطن و خاک فروشی ، غضب دارائی های عامه و اقوام
بد بختانه جز از عملکرد های حاکمان و تاریخ کشور ماست

>>>   پشتونها این کشور را در بیش از دوصد سال اخیر قبضه کرده و ویران کرده روان استند، شما از دودهه حرف می زنید، به زعم شما قبل ازدوسه دهه اخیر اوغانستان گل وگلزار بود، شورای نظاری ها و وحزب وحدتی ها تروریست وانتحاری ندارند، درمجموع اقوام غیرپشتون ، انتحاری و تروریست ندارند وتمدن ستیز نیستند.

>>>   شماری متملقانه نوشته‌اند که برخورد «پمپو» وزیر خارجه امریکا در برابر غنی گویا توهین به «ملت» و «کشور» بود. اما کدام ملت؟ کدام کشور؟ آیا غنی نماینده کدام «ملت» است؟ آیا غنی از کل «کشور» نماینده‌گی می‌کند؟ پاسخ روشن است. جای غنی همان‌جای است که قرار دارد. دقیق چندین متر در پُشت وزیر خارجه امریکا. جهان خوب می‌داند که غنی با استفاده از قدرت «توافقی» آبروی کشور را در سطح بین‌الملل برده. تحقیر شدن غنی هیچ رابطه‌ای به «مردم» ندارد، چون غنی نه توسط رای مردم به ارگ راه یافته و نه مشروعیت قانونی و مردمی دارد، بنا وقتی او تحقیر می‌شود، من این‌جا به‌عنوان یک‌ شهروند حس حقارت نمی‌کنم چون هیچ‌گونه پیوندی بر اساس «قرارداد اجتماعی» Social Contract با او ندارم. اگر تحقیر شدن غنی در عرصه بین‌الملل به معنی تحقیر شدن «مردم کشور» است، پس در عرصه داخلی غنی چه‌قدر به‌عنوان به‌اصطلاح نماینده مردم عمل کرده؟ او عملن به عنوان یک «غلزایی» در برابر اقوام دیگر قرار دارد. تاجیک، هزاره و اوزبیک هر روز در کابینهٔ او تحقیر و توهین می‌شود، گارد محافظت شخصی او عملن اوزبیک‌هارا در فاریاب قتل می‌کند، همین غنی که یک‌تعداد اورا در بیرون کشور نماینده کل کشور می‌خوانند، عملن دستور داد اعتراض مردمی رستاخیز تغییر را به گلوله و تانگ به خاک و خون یک‌سان نماید. همین‌ غنی، معاون اولش را به جرم «اوزبیک» بودن تبعید کرده و هنوز گروه تروریستی که اورا کمین زده بودند آزاد گشت و گذار می‌کنند. زیر پرچم همین غنی، حرکت‌های مدنی هزاره‌ها در خیابان‌ها با انفجار‌های انتحاری‌ به خاک و خون کشانده شد. مساجد و تکیه‌خانه‌های شان مورد حملات سازمان‌یافته قرار گرفت. از برکت حکومت فاشیستی همین غنی عملن کشور صاحب ۵ پرچم گردیده و کشور در لبهٔ تجزیه قرار گرفته. چه آبروی در داخل باقی مانده که در بیرون نریزد؟ بزرگان و شخصیت‌های اقوام دیگر هر روز به‌طور مشکوک ترور می‌شوند، کار کیست؟ دسته‌جات طالبان در شهرها جابه‌جا می‌شوند و هزاران عضو گروه گلبدین از زندان‌ها آزاد می‌شوند، آیا این‌همه ریشه در قوم‌گرایی و تمامیت‌خواهی و قبیله‌یی ندارد؟ از کجای غنی در عرصه بین‌الملل دفاع کنم وقتی او در داخل اندک‌ترین اعتباری ندارد. بگذارید جهان بدانند که ما یک کشور وحشت‌ناک، حکومت فاسد، خاین، کثیف، قوم‌گرا و بدوی داریم.
#هارون_معترف

>>>   Ali Faiq
التماسا پيام هايتان را براي تمويل كننده گان كشور به زبان انگليسي بفرستيد تا از عمق فاجعه دولت وحشت مُلي واقف شوند! ما هميشه -متأسفانه- مشكلات خود را به نزد گرگان گفته ايم و همان گرگان سوگند خورده دوباره ما را دريده اند! لطفا استراتيژي مبارزه تان را از حالت بومي خارج ساخته و جهاني اش كنيد!

سالها است بخاطر عدالت اجتماعي و حقوق شهروندي پيكار نموده ايم و اكثراً از حقوق #تاجيكان، #هزاراه ها و برادران #اهل هنود خود دفاع نموده ايم...امروز از حقوق برادران #ازبيك_خراساني خود سخت داريم در تيويتر و محافل سياسي دفاع مينمايم! اگر روزي #اوغان_خراساني هم مظلوم واقع شود، از حقوق آنها هم دفاع خواهيم نمود!

>>>   Najib Salam
تاريخ شاهد است كه حاكمان پشتون تبار با توهين و تحقير خارجى ها عادت كرده اند و اين راز موفقيت شان در سياست بوده است ، خارجى ها مى دانند كه اين طايفه حاضر است تن به هر گونه ذلتى دهند در بدل حاكميت ، براى همين خارجى ها ، استعمار و استكبار اين طايفه را برگزيده است .
اينجا بحث لابى گرى و اين واژه ها نيست ، بل انتخاب استكبار ميان مزدور ها و رستم ها و سر بلند ها است .

>>>   انتخابات بدون این مسایل هم نه در گذشته در افغانستان شفاف دایر شده است و نه هم حالا شفاف دایر میشود.
در همه انتخابات افغانستان تقلب بوده است و حتی خود رییس جمهور وقت افغانستان حامد کرزی بعد از اولین انتخابات پارلمانی افغانستان اقرار کرد که بخاطر جلوگیری از جنگ و خونریزی در افغانستان، رهبران مجاهدین افغانستان را در پارلمان منحیث وکلا ی پارلمان انتخاب کرده بود که شامل ربانی و سیاف و مجددی و قانونی و دیگران بود.
بعدآ در انتخابات ریاست جمهوری نیز کرزی خارجی ها را ملامت قرار داد که در انتخابات ما دخالت کردند و در انتخابات ما تقلب کردند و گرنه من با صد فیصد رای مردم انتخاب میشدم.
در انتخابات پارلمانی بعدی نیز بسیاری از وکلا شکایت کردند که حق شان تلف شده است و رای شان خورده شده است و دولت اشخاصی را منحیث وکیل انتخاب کرده است و صندوق های شان را پر از رای کرده است، که خود دولت میخواست.
در انتخابات ریاست جمهوری بعدی نیز گپ به جایی کشید که جان کیری آمد و داکتر عبدالله و اشرف غنی را آشتی داد و دولت اعتلافی تشکیل کرد. بدون آن که در نظر بگیرد که آیا قانون اساسی افغانستان چنین چیزی را اجازه میدهد و یا نه؟
انتخابات فعلی نیز چه پارلمانی باشد و چه ریاست جمهوری، باز پر از تقلب خواهد بود و از همین حالا انتقال صندوق های اوراق انتخاباتی بدون در نظر داشت نفوذ یک منطقه، ده چند و بیست چند انتقال داده میشوند و توسط رای تقلبی پر میگردند.
یکی از دلایلی که تذکره های برقی در ظرف ده سال گذشته توزیع نشد و در پارلمان به خاطر کلمه افغان به جنجال و در گیری مواجه شد و بین پارلمان و ریاست جمهوری مثل توپ فوتبال شوت میشد و تصویب نمی شد، این بود که با توزیع تذکره ها برای رای دهندگان، امکانات تقلب کمتر میشد.
روی همین منظور نخواستند که تذکره های برقی توزیع شود.

>>>   متاًسفانه نگاه و اطلاعات و آگاهی و برخورد خیلی از هموطنان خیلی سطحی و ناشیانه هست و به همین دلیل نیازی به جواب و بحث و جدل با شما نیست.چونکه خودتان هم نمی دانید چه می خواهید و فقط با احساسات و نقل و قول نظر می دهید.مردم صاحب اصلی کشورند و باید به طریق انتخابات آزاد زیر نطر ناظرین بین المللی و به شیوهً دموکراسی بر سرنوشت خود و کشورشان حاکم شوند، دیگر دوران دیکتاتوری، گله و چوپان بازی و سلطه گری و تاج،قوم پرستی، نژاد پرستی و حاکمیت و ....بپایان رسیده است.
پیروز باد مردم اافغانستان

>>>   Homayoun Paiez
وای مردم!
اشرف غنی میگه، بی قانونی ره نمیپذیرم!!!
کسی که به رای گوسفندی و تقلب ملیونی و حمایت بی دریغ خارحی،... قدرت راغصب کرده و سالهاست توزیع تذکره را که نماینده گان مردم تصویب وخود توشیح کرده بود را غیر قانونی، بند نموده و گروگان گرفته و صد ها کار قانوی و حقایق دیگر را در پای قوم گرایی اش سر بریده...آیاچنین قانون شکن قهار و متصلبی می تواند از قانون سخن زند؟! ...مگر اینکه وجدانش را پیشا پیش در معبد و مسلخ فاشیسم قربان کرده باشد!!!

>>>   Mustafa Omid
اشرف غنی با این رویکرد غیر‌انسانی‌اش، بیشتر از همه به مردم قوم پشتون، صدمه رسانیده است و علیه آنها، «عصبیت قومی» ایجاد کرده است. موجی از «پشتون‌ستیزی» با چندین عملکرد غلط او به وجود آمده است. این «حس‌انتقام» و «موج نفرت»، آنقدر شدید است که اگر خدای‎ ناکرده کشور باز هم به دام یک "جنگ داخلی" جدید بی‌افتد، تصفیه قومی و «کوچ دادن اجباری اقلیت پشتون» از شمال، به دور از احتمال نخواهد بود. «عصبیت قومی» خودش را در قالب انتقام‌ها، نسل کشی‌ها، کوچ‌دادن‌های اجباری و قتل عام‌ها و غیره پدیده های زشت نمایان میکند. نمونه های آن را در سودان، راواندا، سومالیا، ارامنه سابق و حتی در کردهای امروزی در جنگ با ترکیه میتوان دید.

>>>   Mazdak Farid
تیم حاکم از کارزار انتخابات ریاست جمهوری تا تشکیل دولت ناجور و تا امروز یک لحظه هم از ترویج خشونت و نفرت پراگنی قومی دوری نکرده است . حاکمان دولت ، شرکای اصلی آنها و طالبان مسولین اصلی ویرانی و کشتار مردم اند . بیرقداران تیم تداوم هیچگاه نتوانستند پاسدار قانون و تامین نظم واحد بر همگان باشند . جنوب و شمال و شرق و غرب کشور و هر قوم و مذهب را در تقابل با هم قرار دادن و حکومت کردن بر قلمرو همه ؛ حدِ اقل در دراز مدت ممکن نیست . در باتلاق خونین نفاق ، نابرابری و خشونت ، دولت و قانون برای همه ساخته نمی شود .

>>>   Omar Ahmad Parwani
عجب مردمی استیم ععععه
همیتو نیس!؟
کاندیدان محترم پارلمان نخوانند!
خربزه ۷۰ روپیه گی را به شرط کارد می‌خریم. یعنی فریب ظاهر خربزه را نمی خوریم و می خواهیم از کیفیت داخل آن نیز مطمئن شویم.
اما سرنوشت سیاسی مان را با ساده انگاری تمام بدون هیچ شرط و بررسی ای، بدست چند آدم عوام فریب و ظاهر گرا میدهیم.

نکته:
با توجه به افشا شدن، دروغ ها و لاف های انتخاباتی غنی و عبدالله که بسادگی به آن ها باور کردیم و هر روز گلیم غم داریم در قسمت دادن رای به نامزد وکلای پارلمان نکات ذیل را در نظر داشته باشیم:
۱. به کسانی که قانون نمیدانند و سیاست نمی فهمند حتی اگر ادمهای خوب و موفقی هستند هرگز رای ندهید چون پارلمان جای قانون ساختن و نظارت کردن از تطبیق قانون و حقوق قانونی شماست. آنها بدرد وکالت نمی خورند.
۲. به فرزندان رهبران دزد و غیر دزد هرگز رای ندهید چون درایت سیاسی و فهم قانونی هرگز میراثی نیستند بلکه اکتسابی هستند یعنی از طریق تحصیل و تلاش بدست می آیند. اگر کدام رهبر زاده خودش برای خود کسی است و توانایی دارد ازین امر مستثنا ست.
۳. به تجاران نو کیسه و سیاست نفهمی که رای خری راه انداخته اند قطعا رای ندهید چون آنکه خریدن بلد است کار فروختن را بهتر میداند. اگر ریگی در کفش نداشته باشند، تجار یا تجار بچه‌ای که زندگی اش نسبت به همه روبراه است و توانایی خدمت رسانی به ‌مردم از طریق امکانات شخصی را دارد چه نیازی به خدمت گزاری از طریق وکالت است.
۴. به آدم های لافوک که وعده های بیشتر از صلاحیت قانونی یک وکیل میدهند رای دادن مانند خریدن کدو بجای خریدن خربزه است.
۵. به جوانان تحصیل کرده‌ی فیسبک چلوونکی و دست‌‌پاک بردار رهبران فاسد نیز رای ندهید چون برای داشتن یک پارلمان خوب که پاسدار قانون باشد ما به وکلایی نیاز داریم که در کنار بهره مندی از سواد سیاسی و قانونی، تعهد به ارزشهای انسانی و ملی داشته باشند نه با سوادان خود فروخته ای که متوجه اشاره ولی نعمت خود باشد.
۶. به دختران و پسران زیبا رویی که تنها متاع شان زیبایی ظاهری شان است ابدا رای ندهید چون آنها به درد پارلمان نه بلکه بدرد فلم و فیش شو و نمایشنامه میخورند. مسلک های مربوط به عرصه هنر و سینما نزد من محترم و مهم اند.
۷. به نظامیان بازنشسته که صاحب بلند منزل و ویلا شده اند هرگز رای ندهید چون با معاش دولتی هیچ نظامی ای نمی تواند بدون فساد و خوردن خون سربازان به این امکانات دست یابد.
۸. به سیاسیون فاسد و آزموده شده که شکم های شان پر از مال ملت است مطمئنم که رای نمیدهید.
۹. در قسمت نام‌زدان مطرح شده در عرصه های ورزش، سینما، کارشناسان رسانه ای و چهره های مطرح شده در رسانه ها بعنوان گرداننده و گزارشگر به این نکته توجه کنید که چقدر از سواد سیاسی-حقوقی، تعهد ارزشی و جسارت لازم خطر‌کردن برای ایستادن در برابر فاسدان و زور گویان برخوردار اند چون بسیاری ازین دوستان ما در صحنه های واقعی با یک پتکه فرار را به قرار ترجیح میدهند.
۱۰. از جمله وکلای قبلی صرف ۵ درصد آنها ارزش اعتماد دوباره را دارند.
۱۱. کاندیدان بسیار جوان را در غم وکالت نسازید که از ایام شباب لذت ببرند و کاندیدان صاحب نواسه را از نعمت بازی با نواسه گان و جمع آوری توشه آخرت بی نصیب نسازید.

پ.ن۱. هر نامزد انتخابات پیش‌رو که از رهگذر این پست ناراحت می شود با یک پیاله چای خوب استقبالش نموده در قسمت انصراف ابرومندانه اش از کاندیداتوری وی را حمایت همه جانبه خواهم کرد.
پ.ن۲: اینکه به کی رای بدهید و وکیل ایده آل برای کیست،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است