مردم بامیان اوج مدنیت را به نمایش گذاشتند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۷/۴/۲۰ کد خبر: 152564 منبع: پرینت

بامیانی ها با راهپیمایی در پشتبانی از خواسته های خلق ازبک و ترکمن اوج مدنیت و انسانیت را به نمایش گذاشتند!

بامیانی ها واقعا از خرد و بلوغ سیاسی کار گرفتند و بدون گلایه و طعنه زنی از حقوق ضایع شده خلق ازبک و ترکمن حمایت نمودند گرچه هزاره ها در درازنای تاریخ همواره در کنار خلق ازبک و ترکمن بوده اند و با آنها حس خودمانی دارند.

چنانچه رهبر شهید هزاره ها شهید مزاری در شرایط بسیار بحرانی خلق ازبک و ترکمن را پشتیبانی کامل نمود و بیجا نخواهد بود که اگر گفته شود آنها را در آن شرایط وارد بازی سیاسی کرد اما متاسفانه هزاره ها همواره مورد سلاخی گروه های تروریستی قرار گرفته اند که در تاریخ افغانستان مورد بی مهری تمام اقوام کشور قرار گرفته اند و همه ی آنها به تراژدی هایی غم انگیز هزاره ها تماشاگر بوده اند و عده‌ای هم با تمسخر و تحقیر که زاده ذهنیت عقبگرایشان بودند بالای زخم ناسور هزاره ها نمک چاشیدند.

البته هزاره ها در افغانستان زاده درد و رنج تاریخی هستند، تبعیض و تحقیر را هر هزاره در زندگی خود لمس کرده اند به همین علت است که همواره در کنار کسانی می ایستند که مورد تبعیض و ستم قرار می گیرند از همین سبب است که در فضای مجازی هم اکثریت مطلق هزاره ها از خیزش های خلق ازبک و ترکمن جانانه و قاطعانه دفاع کردند و حتی هزاره هایی که توسط ارگ استخدام شده اند و یا افغان شده اند در این مورد سکوت اختیار نموده اند بنابراین همبستگی اقوام کشور است که می تواند جلوی تبعیض و تعصب را بگیرد وگرنه موج شوونیزم، فاشیزم و تروریزم همه ی اقوام را به تنهایی می‌ بلعد پس امید می رود که حرکت بامیانی ها سرمشق خوب برای اتحاد و همدلی بین اقوام افغانستان گردد.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم ازبک
باشندگان بامیان
مردم هزاره
اعتراضات
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه راه ازادی از دستان فاشیست همانا وحدت تاجیکان هزاره ها و ازبیک ها است و بس.

>>>   حداکثر ۲۰ نفر مظاهره داشتند و به مرکز شلوغی شهر که رسیدند ایستاد شدند و شعار دادند و دکانداران و پیاده روان بی میل یک لحظه به سیل شان آمدند و مظاهره چیان نمایشی از فرصت استفاده کرده و عکس گرفتند در رسانه های مجازی نشر کردند. که باز هم تعداد بسیار کم بود.
شاهد صحنه اس پ هزاره

>>>   اشرف غنی اتمر و استانکزی قاتلان حرفوی اقوام ازبک هزاره و تاجیک باید در حضور مردم محاکمه و قصاص شرعی شوند.

>>>   با دختران دمبوره چی و رقاص نمی توان به مدنیت رسید. بامیان جای بت ها است.

>>>   بت ها هویت تاریخی وملی واعتبار بینالمللی کشور ماوشماست

>>>   بامیان گهواره تمدن است و تمدن بودایی در جهان مشهور است چشم تروریستان و داعش و طالبان کوردل کور است

>>>   روشنفکران هزاره سعی نکنید که خط قرمز میان ملیت ها به نفع خویش ایجاد کنید
طرح های شما همانقدر روحیه ای فاشیستی دارد که از اشرف غنی و شرکایش دارد. تا زمانیکه شما از سیاست های مغرضانه ای ایران در قبال افغانستان منتقد نشوید و از حزب جنایت کار وحدت ملی اسلامی که زمانی رهبر آن عبدالعلی مزاری نوکر زرخرید ایران بود فاصله نگیرید اعتماد بر شما مشکل است. در رابطه به نوشته ای شخصی در همین بخش باید گفت که هر اعتصاب و تظاهر و اعتراض مدنی ولو اگر کوچک هم باشد و بر ضد بیعدالتی باشد قابل تحسین است ، توهین به دختران هم وطن ما از هرملیتی باشند خلاف آداب معاشرت و عفت قلم می‌باشد و نکته ای دگر بامیان زمانی مهد تمدن کوشانیان بزرگ و بخصوص در زمان کنشکا بزرگ بود بت های بامیان مظهر افکار صلح آمیز بودای متفکر بود. بد بختی ما همین است که سنگ های مکه و دیوار ها و قبر های خالی را در کابل و عربستان و کربلا ،بوسه میزنیم اما افتخارات تاریخ خودرا توهین می‌کنیم . من به چنین افراد کودن که افتخارات تاریخی افغانستان را چنین مسخره می‌کنند دوستانه توصیه می‌کنم که. به مطالعه ای آثار قدیم وتا ریخی بپردازند. امروز جمهوری مصر سالانه هزارن ملیون دالر از برکت آثار قدیمی مصر عاید می‌کنند و هر شهروند وطنپرست این کشور از مکه و مدینه ، زیاده تر به آثار تاریخی شان فخر می‌کنند.
قارن....

>>>   عده ای از روشنفکران هزاره در سطح ملی و بین المللی تلاش دارند تا مرز میان ملیت های با هم برادر تاجیک ، پشتون و ازبک و هزاره ایجاد کرده و به نفع خویش بهره برداری کنند. هر انسان متعهد و دارای عقل و منطق مثل این قلم بدستان هزاره نمی اندیشند. باید همه معضلات را طبقاتی و ریشه ای ارزیابی کرد . نه اشرف غنی و شرکایش ، نه عبدالله و نه محقق و غیره نماینده ای واقعی مردم اند ، زحمتکشان افغانستان از هر ملیتی بوده اند همواره برادر وار با
هم زیسته اند و خواهند زیست این بیماری خطرناک بعد از سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان توسط تنظیم های اسلامی شیعه و سنی از ایران و پاکستان به کشور منتقل و جنگ های خونین سال ۱۹۹۲

>>>   عده ای از روشنفکران هزاره در سطح ملی و بین المللی تلاش دارند تا مرز میان ملیت های با هم برادر تاجیک ، پشتون و ازبک و هزاره ایجاد کرده و به نفع خویش بهره برداری کنند شاید هم وظایف مشخص از جانب استخبارات ایران داشته باشند. هر انسان متعهد و دارای عقل و منطق مثل این قلم بدستان هزاره نمی اندیشند. باید همه معضلات را طبقاتی و ریشه ای ارزیابی کرد . نه اشرف غنی و شرکایش ، نه عبدالله و نه محقق و غیره نماینده ای واقعی مردم اند ، زحمتکشان افغانستان از هر ملیتی بوده اند همواره برادر وار با هم زیسته اند و خواهند زیست این بیماری خطرناک بعد از سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان توسط تنظیم های اسلامی شیعه و سنی از ایران و پاکستان به کشور منتقل و جنگ های خونین سال ۱۹۹۲ شاهد این ادعا است رهبران این تنظیم ها از طرف استخبارات ایران و پاکستان وظایف مشخص داشته و دارند. قلم بدستان هزاره از جهالت یک عده وکلا و یا کتله ای کوچک پشتون های متعصب و خراسان طلبان متعصب تاجیک بهره برداری های سیاسی مینمایند ، بجای ایجاد و تعمیق شگافها میان ملیت در راه وحدت تمام روشنفکران و زحمتکشان ملیتها سعی کنید ماوشما دشمنان مشترک داریم که خلاف هر نوع تحول و تکامل اجتماعی و اقتصادی ما اند. افغانستان خانه مشترک ما است ، تا دیروز دشمن مردم را بنام دین و کفر به هم انداخت و حالا حربه ای خطرناک تر از همه جنگ های قومی دامن زده می‌شود که علاج آن خیلی ها دشوار است.
اگر چنین ادامه یابد به زودی غول استعمار چند گلبدین دگر را بر مردم افغانستان تحمیل خواهد کرد و آنگاه نماز جنازه ای این سرزمین خوانده شود.برادران و تمام روشنفکران لطفا جلو بیماری عظمت طلبی های قومی را از هر ملیتی باشد بگیرید ورنه در آتش این نفاق تر و خشک چنان خواهد سوخت که هیچ زنده جانی مصوون نماند . تاریخ گواه است ، زمانیکه شمشیر
چنگیز خان بر سر مردم ما آویزان بود ، در آن هنگام امپراتوری بزرگ خوارزمشاهیان که از عظمت و جلال آن شخص چنگیز در شگفت بود بجای آمادگی برای دفاع از حملات چنگیز سلطان میدان نبرد را رها کرد و باقیمانده
از لشکر او بر سر یک دگر ریختند و بی اتفاقی قوای صدهزار نفری را متفرق و فلج ساخت ، تا آن که چنگیز مثل صاعقه بر سر آنها رسید خورد و بزرگ را با شمشیر از کمر دو نیم کرد و زنان و حریم سلطان را برای خود و افراد خود طور غنیمت تقسیم کرد و بعد از آن زنده جانی در سراسر افغانستان باقی نگذاشت اگر ما همچنان بی اتفاق با بمانیم ، چنین نیرویی فعلا موجود است که بر نتم و ننگ مردم افغانستان مسلط خواهد شد و آنگاه نه هزاره و نه پشتون و نه تاجیک و نه ازبک مصون خواهند بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است