جنون فاشیزم در سیمای یک خودکامه
اشرف غنی برای منِ شهروند، یک درمانده مفلوک است او در پی ابقای سلطه قدرت هژمونیک است و در این راستا از هیچ چیز دریغ نکرده است و نخواهد کرد. ما باید در پی جبران کاستی های خودمان باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۷/۴/۲۰ کد خبر: 152575 منبع: پرینت

کار به هزاره و غیر هزاره، تاجیک و غیر تاجیک، پشتون و غیر پشتون، ازبک و غیر ازبک اش ندارم.

در یک نگاه کلی اگر در میان مهره درشت‌ های سیاست کشور هنوز کسی به این باور باشد که اشرف غنی قابل دفاع، قابل اصلاح و باورمند به منافع ملی می‌باشد برای من چنین کسی در هر سطح و مقامی که باشد چیزی غیر از یک کودن بیگانه به فراست سیاسی و بیگانه با حافظه‌ای تاریخی اش نیست.

آنچه در چهار سال سیاه حکمروایی اشرف غنی بر سرنوشت مردم و کشور به اجرا گذاشته شده بحران تمام عیار و مهندسی شده‌ای است که کم و کیف اش را تک تک سیاسیون مهره درشت اهل ادعا و مدعا خبر دارند.

یکم؛ کارنامه اشرف غنی از منظر حاکمیت قانون از افتضاح گذشته و عملا به شرارت و خودکامگی رسیده است نه چیزی به نام قانون برای اشرف غنی معنا دارد نه اشرف غنی با قانون قابل جمع و قابل دفاع است.

دوم؛ کارنامه امنیتی اشرف غنی و دار و دسته تمامیت خواه اش برای مردم بحران بوده است و فاجعه پشت فاجعه. اشرف غنی از همان ابتدای حضور نامشروع اش در کرسی قدرت، نهادهای امنیتی کشور را دستخوش بازی‌های سیاسی تیمی_تباری کرد و هرچه زمان بیشتری گذشته است بازی سیاسی_تباری اشرف غنی با نهادهای امنیتی مرحله به مرحله شدیدتر و شرورانه تر به اجرا گذاشته شد.

سوم، کارنامه اقتصادی غنی عملا برای مردم فقر و فلاکت بوده است. خیلی ساده و موردی ما امروز در وضعیتی قرار داریم که در شهر کابل کچالو خوردن برای مردم بدل به مساله شده است حالا نرخ دالر و بحران بیکاری باشد به جای خودش.

چهارم، کارنامه سیاسی غنی عملا گسست و فروپاشی اعتماد سیاسی و حاد شدن نفاق و خصومت‌های قومی، زبانی و سمتی در میان مردم است چون غنی در میدان سیاست یک فاشیست و هژمونی خواه لجوج و بی تعارف است غنی می‌داند که در افغانستان امروزی ابقای سلطه هژمونیک خیال باطل است اما به دلیل خودکامگی و لجاجت روان آشفته اش دنبال رویایی باطل و تاریخ تیر شده ای می‌دود که محقق شدن اش ممکن نیست.

پنجم، کارنامه غنی و صلح مجموعه ای از بازی‌های استخباراتی رسوا در راستای تقویت ترور، توحش و قباحت زدایی از طالب و جریان‌ های تروریستی دیگر بوده/می‌باشد. بازی‌های استخباراتی که به هدف ابقای سلطه هژمونیک به اجرا گذاشته شده/می‌شود. بازی‌های استخباراتی که به هیچ عنوان معطوف به استقرار صلح و امنیت سراسری در کشور نبوده است. کارنامه غنی و صلح منجر به تقویت و تجهیز طالبان و گروهای تروریستی در کشور شده است و این مساله نیز همانند سایر موارد پیش گفته بر کسی پوشیده و پنهان نیست.

ششم، کارنامه غنی و حکومتداری خوب عملا هرج و مرج مهندسی شده برای دور زدن ساختارهای رسمی نهادهای دولتی و بهم زدن سلسله مراتب درون اداره بوده است. این مساله کادر رهبری وزارتخانه ها و کارمندان دولت بیشتر و موردی تر می‌ دانند. کارنامه حکومتداری غنی تلاش برای اعمال برنامه‌های راسیستی بوده است فاش شدن رسوایی مخکش‌نامه یک مورد کوچک اش بوده/می‌باشد.

اگر همینگونه مبحث به مبحث و مورد به مورد حساب کنم این متن مثنوی هزار من کاغذ می‌شود. گپم این بود که اشرف غنی جنون فاشیزم در سیمای یک خودکامه است دو دیگر اینکه همانگونه که خودکامگی اشرف غنی مساله غیرقابل انکار است جنونِ به اوج رسیده فاشیزم و داعیه انحصار قبیلوی قدرت نیز رسوایی عریان و غیرقابل انکار است.

با این همه اشرف غنی برای منِ شهروند از منظر روایت باطل شده‌ای هژمونی‌خواهی اش یک درمانده مفلوک است. اوج این درماندگی را در عمق رسوایی کودتای تقلب و انتخابات گوسفندی 2014 باید دید آنجا که فایل های صوتی ضیاالحق امرخیل بدل به سند رسوایی و خیانت به اراده سیاسی و حق رای مردم شده است سند دال بر ابطال روایت هژمونی خواهی در افغانستان.

درد من اما این است که در پنج سال گذشته همواره سرسپردگان فرومایه و ماهیان دهان پرآب صف مردم را در بدل امتیازگیری‌ های کوچک شکستانده اند تا کمر اشرف غنی را بسته باشند هر چند در تمام این مدت هرکسی به غنی اعتماد کرده است چوبش را نیز خورده است و تاوانش را پس داده است.

از غنی شکایت نکنیم او بی تعارف در پی ابقای سلطه قدرت هژمونیک و تباری است در این راستا از هیچ چیزی دریغ نکرده است و نخواهد کرد ما باید در پی جبران کاستی های خودمان باشیم در پی درمان درد جبن در سطوح رهبری سیاسی و در پی تقویت صف مبارزه برای ارزش های شهروندی. از غنی انتظار مدارا نداشته باشیم چون غنی نمودار جنون فاشیزم و خودکامگی است و دشمن ارزش های شهروندی در کشور.

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
حکومت خودکامه
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry
هر کته سر شمال که مردمِ به پا ایستاده ، معترض و عدالت خواه ما را به خویشتن داری و آرامش فرا بخواند ، مزدور و غلام ارگ است و پا بوس غنی شوونیست .
تا آنجا که قلم شکسته ام رنگ دارد ، برایش هجویه خواهم نوشت بادا باد !

>>>   خودت به حدی در فاشیزم هزاره گی تا مرفق غرق می باشی خود را فراموش کرده همه کس را فاشیست می بینی.اما در نمی یابی که این غنی است که فاشیست ها را یکی پی دیگری به جایشان می نشاند.
بلال روشنگر

>>>   واقعت هارا بیان کردی آقای آصف آشنا آی غیر از قیام مصلحانه علیهآقای غنی دیگر راهی وجود دارد. به نظر من نه ما باید قیام کنیم ، ماباید قیام کنیم...........

>>>   من به این مردم گوسفندی حیرانم که چگونه به سخنان این عوام فریب که گفتار و عملش هیچ باهم ربطی ندارد گوش میدهند و کف میزنند.
اگر باز هم این فاشیست درجه یک بالای این مردم تحمیل شود پس هیچ کس ملامت این وضعیت افغانستان نیست جز خود مردم افغانستان.
غازی -کابل

>>>   جناب آشنا تحليل تان كاملاً عالمانه است خداوند همه ملت را از فهم سياسى شما نصيب گرداند

>>>   جناب آشنا چند نصیحت هم هزاره هایت را بکن که همه در نزدیک انتخابات گوش به فرمان غنی شده. برای حفظ قدرت. چشمان شان واقعیت های عینی را دیده نمی تواند . دانش خوده هم چند پند بتی که از چاپلوسی دست بکشد .
اگر شکم شما سیر باشد اصلا احساس در وجود شما پیدا نمی شود .

>>>   Khalid
وقتی میگوییم دولت دست نشانده و اشرف غنی مزدور، غنی پرستند مانند پوقانه هوایی بهوا می پرند و تلاش میکنند از این خاین ملی یک قهرمان بتراشند که محال است مس را طلا ساخت.
همینکه دولت غنی میگوید ما در برگشت دوستم مشکلی نداریم، امریکایی ها اجازه نمیدهند. معنی اش چی است؟
غنی گویان لطفا به همین سوال پاسخ دهند که معنی این که امریکایی ها اجازه نمیدهند چیست؟
لعنت بر چنین رئیس دولت و شرم باد بر کسانیکه از این خاین ملی حمایت میکنند

>>>   اشرف غنی اتمر و استانکزی قاتلان حرفوی اقوام ازبک هزاره و تاجیک باید در حضور مردم محاکمه و قصاص شرعی شوند.

>>>   یوسف بن احمد العثمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت: تجاوز بر خون، مال و عزت مسلمانان حرام است و از همین رو تاکید می ورزیم که حمله‌های انتحاری که مردمان بی گناه را آماج قرار می دهند و جنگ میان مسلمانان از سوی خدا و رسول او حرام شده اند.
کشتار مردم بیگناه ازبک بدستور اشرف غنی اتمر و استانکزی و وزیردفاع خاین از سوی خدا و رسول حرام نیست؟؟ باید عاملین قصاص شرعی شوند و در حضور مردم اعدام شوند. غنی اتمر و استانکزی و وزیردفاع که دستور کشتار مردم ازبک را دادند باید محاکمه و قصاص شدند

>>>   Aziz Arianfar
سه مشکل عظیم افغانستان
کشور ما با سه مشکل بسیار بزرگ و تقریبا لاینحل رو به رو است:
یکی در عرصه خارجی و آن این است که منابع معدنی در جهان محدود است و دیر یا زود بسیار کاهش خواهد یافت. از این رو امریکا تلاش دارد هر طوری که شده از راه افغانستان خود را به منابع دست نخورده آسیای مرکزی و جنوب روسیه نزدیک سازد. روشن است دو کشور روسیه و چین و نیز ایران و پاکستان مخالف حضور امریکا در افغانستان اند. در نتیجه افغانستان به میدان جنگ پایان ناپذیر قدرت های بزرگ مبدل شده است. از این رو، مجاهد و طالب و داعش همه ابزارهای امریکا برای راندن روس ها و اشغال افغانستان بودند و هستند.
دومین مشکل ما در بعد داخلی است. واقعیت این است که پشتون ها ساکنان اصلی و بومی سرزمین کنونی افغانستان نیستند، بل که از گستره پاکستان یعنی دامنه های کوه های سلیمان به این جا کوچیده اند. امپریالیسم انگلیس نگذاشت پشتون ها در سرزمین اصلی و نیایی شان یعنی منطقه خیبر پشتونخواه که دو سوم پشتون ها در حدود ۲۰ میلیون نفر در ان بود و باش دارند، دارای تشکیلات دولتی مستقل شوند.
در نتیجه نخبگان سیاسی پشتون که در اثر سیاست های انگلیس بر خراسان حاکم شده بودند، در اندیشه تشکیل کشور پشتونستان در گستره افغانستان کنونی اند. اما چون نه توان اقتصادی و نه توان سیاسی این کار را دارند، و نفوس شان هم که یک سوم یعنی در حدود ۱۰ میلیون نفر است، برای تسلط نهایی کافی نیست؛ پیوسته با معامله با قدرت های بزرگ و فروش سرزمین می کوشند، با تکیه به سرنیره و پول آنان له این هدف نایل آیند. در نتیجه کشور همیشه فاقد استقلال و دربند و اسیر ابرقدرت ها است. چالش دیگر رقابت های قبیله یی میان قبایل درانی و غلزایی بر سر قدرت است.
در مقابل، تیکه داران و رهبران سایر اقوام نیز برای مقابله با نخبگان پشتون هر یک به طبل تبارگرایی افراطی کوبیده و با سایر کشورهای منطقه وارد تعامل و زد و بند می باشند.
در پهلوی این دو مشکل عظیم ما با یک مشکل بزرگ دیگر هم رو به رو می باشیم و ان استراتیژی پاکستان برای تسخیر افغانستان در دو مرحله است. پاکستان در چهار دهه اخیر با بهره گیری از اوضاع توانست مرحله نخست راهبرد خود را که تسلط بر دامنه های جنوبی هندوکش است، موفقانه پیاده کند. اکنون اگر امریکا برود، مناطق پشتون نشین یکسره به دست پاکستان سقوط خواهد کرد.
پاکستان در این مناطق توانسته است طالبان، حزب اسلامی، داعش و شبکه خقانی را حاکم سازد.

>>>   متاًسفانه نگاه و اطلاعات و آگاهی و برخورد خیلی از هموطنان خیلی سطحی و ناشیانه هست و به همین دلیل نیازی به جواب و بحث و جدل با شما نیست.چونکه خودتان هم نمی دانید چه می خواهید و فقط با احساسات و نقل و قول نظر می دهید.مردم صاحب اصلی کشورند و باید به طریق انتخابات آزاد زیر نطر ناظرین بین المللی و به شیوهً دموکراسی بر سرنوشت خود و کشورشان حاکم شوند، دیگر دوران دیکتاتوری، گله و چوپان بازی و سلطه گری و تاج،قوم پرستی، نژاد پرستی و حاکمیت... بپایان رسیده است. پیروز باد مردم اافغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است