ازبکستان رهبران طالبان را به تاشکند دعوت کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۷    ۱۳۹۷/۴/۲۰ کد خبر: 152579 منبع: پرینت

گفتگوهای صلح افغانستان: ازبکستان رهبران طالبان را به تاشکند دعوت کرد!

دولت افغانستان اعلام کرد که عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان که در سفر رسمی دو روزه به کابل آمده بود گفته که اینکشور تلاش‌ هایش را برای کمک به روند صلح افغانستان آغاز کرده و از رهبران طالبان دعوت کرده که برای گفتگوهای صلح به تاشکند پایتخت ازبکستان سفر کنند.

کاملوف روز یکشنبه 17 سرطان وارد کابل شد و با مقام‌ های دولتی و غیردولتی در افغانستان دیدار کرد گفته شده است این دیدارها بر صلح، امینت و مناسبات اقتصادی میان دو کشور متمرکز بوده ‌است.

شاکر کارگر نماینده ویژه رییس‌جمهور افغانستان در امور کشورهای آسیای میانه در مصاحبه به "بی‌بی‌سی" گفت که مقام‌ های ازبکستان برای کمک به روند صلح افغانستان سفرهایی به کشور پاکستان نیز داشته‌اند.

به گفته او مقام‌های ازبکستانی همچنین به دفتر سیاسی طالبان در قطر رفته و در دیدار با مقام‌ های طالبان از آنها به صورت رسمی دعوت کرده تا به تاشکند پایتخت ازبکستان سفر کنند و در نشستی رودررو با مقام‌های افغان شرکت کنند.

او گفت که برای اولین بار است که مقام‌های ازبکستان اعلام می کنند که با رهبری گروه طالبان ارتباط مستقیم دارد او افزود که طالبان نیز شرایطی را مطرح کرده که این شرایط توسط وزیر خارجه ازبکستان به مقام‌ های افغانستان نیز منتقل شده است. کارگر اما درباره این شرایط جزییات بیشتری ارایه نکرد.

کارگر گفت که در زمینه تجارت نیز صفحه جدیدی میان دو کشور گشوده شده است. دو طرف در حال گفتگو درباره اجرای بزرگترین پروژه‌های اقتصادی نه تنها میان دو کشور بلکه در سطح منطقه" هستند.

او گفت که یکی از این طرح‌ ها اجرای خط آهن میان مزارشریف در شمال و شهر هرات در غرب افغانستان است که ارزش اجرایی شدن آن به بیش از 3 میلیارد دلار می رسد. خط آهن مزار شریف - هرات 653 کیلومتر طول دارد و از ولایت‌های اکثرا ناامن مثل جوزجان، فاریاب و بادغیس می گذرد مهمترین نگرانی این پروژه تامین امنیت آن است و در قدم دوم هم تامین هزینه اجرای این طرح هم از چالش‌ های آن بوده است.

نماینده ویژه رییس جمهور افغانستان در امور کشورهای آسیای میانه می گوید که مطالعات فنی و ارزیابی این طرح اکنون توسط ازبکستان آغاز شده است. او گفت که دو کشور برای تامین امنیت این طرح و همچنین خطوط انتقال برق که قرار است از مسیر افغانستان بگذرد و به پاکستان صادر شود توافقنامه امضا کرده‌اند.

به گفته او افغانستان و ازبکستان همچنین موافقتنامه ترانزیت را امضا کرده که این روند به صادرات افغانستان کمک کرده است و مشکلی که در روند صادارت سنگ مرمر و قالین قبل از این وجود داشت برداشته شده‌ است.

کارگر همچنین گفت که ازبکستان گمرک "اندی جان" را در اختیار افغانستان قرار داده که کابل می تواند سنگ‌های مرمر خود را به کشور چین صادر کند.

کارگر می گوید که کابل در نظر دارد که هزار مگاوات از ازبکستان وارد کند. اکنون افغانستان حدود 300 مگاوات برق از ازبکستان وارد می کند.

او می گوید که گفتگو درباره وارد کردن 1000 مگاوات برق در جریان است که بر اساس این قرار است افغانستان 500 مگاوات برق را مصرف کند و 500 مگاوات دیگر به پاکستان صادر شود.

او گفت که قبلا ازبکستان قیمت هر مگاوات برق را برای افغانستان 9 سنت آمریکایی حساب می کرد ولی جدیدا دو کشور توافق کرده‌اند که این قیمت به 5 سنت کاهش یابد سود این کاهش برای افغانستان حدود 20 میلیون دلار در سال خواهد بود.

میر احمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اربکستان
رهبران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   رهبری کحا بود طالب ها کجا رهبر دارد که برود به تاجکستان.
اون ها هر کدامش سر خود کار میکند هر ملاهاش که گمراه شد.دو روز زیر پرچم وهابیت در پاکستان درس خواند میایید بدل خود الکی فتوا میدهد.ودر غوض چند کلدار میگیرد. بجای رهبران طالبان چند تا دکاندار میرود ازبکستان
..
جنگ را کسی میتواند از افغانستان بیرون کند وارام کند که جنگ را اورده داخل افغانستان.
چهار تا ملاه که به تاجکستان برود چه کار خواهد توانست در حالیکع خود شان هم مزدور هستند ..
تا هدف پاکستان بر اورده نشود چهار تا ملاه بیدین و خود فروخته چکار میتواند
مصطفی ورزگانی

>>>   شاكر بيكاره همان دزد در روز روشن است يكى از فاسدترين ها ميباشد كه شخص أتمر عليه دوستم استعمال ميكند و در سفر به كشورهاى اسياى ميانه بره فراهم كردن أسباب عياشي با خود ميبرد

>>>   تا زمانیکه خو است امریکا بر اورده نشود صلح نمی اید حالا امریکا می خو اهد طالب را ختم کند و پروژه داعیش را بو حود اورد
در طول 40 همه کمک های مالی برای جنگ افغانستان ار امریکا است

>>>   دیگر انتحار و انفجار از پروژه اش ختم شد این همه کار کفار بود

>>>   اول خون مردم ازبک باید شرعن مطالبه شود و بعداشرف غنی اتمر و استانکزی قاتلان حرفوی اقوام ازبک هزاره و تاجیک باید در حضور مردم محاکمه و قصاص شرعی شوند. مذاکره با وجود قاتلان جنایتکار ارگ احمدزی باطل است

>>>   یوسف بن احمد العثمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت: تجاوز بر خون، مال و عزت مسلمانان حرام است و از همین رو تاکید می ورزیم که حمله‌های انتحاری که مردمان بی گناه را آماج قرار می دهند و جنگ میان مسلمانان از سوی خدا و رسول او حرام شده اند.
کشتار مردم بیگناه ازبک بدستور اشرف غنی اتمر و استانکزی و وزیردفاع خاین از سوی خدا و رسول حرام نیست؟؟ باید عاملین قصاص شرعی شوند و در حضور مردم اعدام شوند. غنی اتمر و استانکزی و وزیردفاع که دستور کشتار مردم ازبک را دادند باید محاکمه و قصاص شدند

>>>   مبارزه با فساد كه اشرف غنى ميگه قصه مفت است اگر مبارزه واقعى با فساد ميبود كسى كه غرق در فساد است مثل كارگر مشاور رييس جمهور نميشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است