نشست صلح افغانستان در عربستان نمایشی است؟
هرچند طالبان نشست عربستان را نمایشی و فرمایشی از سوی آمریکایی ها خواندند اما انتظار می رود که عالمان دینی در این نشست جنگ افغانستان را حرام خوانده و از مخالفان مسلح بخواهند تا دست از جنگ بردارند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۷/۴/۲۰ کد خبر: 152581 منبع: پرینت

نشست دو روزه علمای کشورهای اسلامی برای تحقق صلح و امنیت در افغانستان بدون حضور نمایندگان طالبان با حضور جمعی از عالمان دینی و سخنرانی سرمنشی سازمان همکاری اسلامی روز گذشته در بندر جده عربستان آغاز به کار کرد.

یوسف العثیمین سرمنشی سازمان همکاری اسلامی در سخنان کوتاهی در مراسم افتتاحیه نشست ابراز امیدواری کرد که این نشست به آشتی ملی در افغانستان منجر شود. قرار است در این نشست که از سوی سازمان همکاری اسلامی برگزار می شود درباره ابعاد مشروع و نامشروع جنگ مخالفان مسلح با دولت افغانستان و روند گفتگوهای صلح بحث و تبادل نظر صورت گیرد و با اعلام مواضع علمای جهان اسلام در قبال جنگ افغانستان خاتمه یابد.

انتظار می رود که عالمان دینی جهان اسلام در این نشست جنگ افغانستان را حرام خوانده و از مخالفان مسلح بخواهند تا دست از جنگ بردارند. شورای صلح افغانستان پیشتر با اعلام حمایت از برگزاری این نشست ابراز امیدوراری کرده بود که عربستان بتواند علمای طالبان را نیز در این نشست حاضر کند اما طالبان چنین رخدادی را غیرممکن دانست.

گروه طالبان این نشست را نمایشی و فرمایشی از سوی آمریکایی ها خوانده که انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی یعنی اشغال افغانستان توسط آنها را دنبال می کند. شورای صلح افغانستان پیشتر اعلام کرد که برای این نشست یک هیات 30 نفری از افغانستان عازم جده خواهند شد.

سازمان همکاری اسلامی در دعوت نامه ای که برای عالمان دینی فرستاده نیز از گروه‌های مخالف مسلح در افغانستان خواسته تا دست از جنگ بردارند. پیشتر و در دو نشست علمای اسلامی در اندونزی و کابل جنگ افغانستان حرام خوانده شده بود ولی گروه طالبان و دیگر گروه‌های مخالف به آن توجه نکرده و آن را دیکته شده از سوی آمریکا خوانده بودند.

طالبان که پیش از این برای توجیه شرعی اقدامات خود اعلام کرده بود برای جنگ فتوای بیش از 1500 تن از علمای دینی را دارد تحت فشار افکار عمومی با سه روز آتش بس به مناسبت عید فطر موافقت کرد و برای اولین بار مردم افغانستان بعد از بیش دو دهه درگیری سه روز آتش بس دو جانبه را تجربه کردند.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرد که در این نشست نزدیک به 100 عالم دین از 57 کشور مسلمان جهان اشتراک کرده اند قابل یادآوری است که از میان پانزده عالم دین پاکستانی که به نشست جهانی عالمان دین درباره صلح و امنیت در افغانستان دعوت شده بودند تنها یک تن در این نشست اشتراک کرده است.

این سازمان هدف از برگزاری نشست را یافتن راهی برای حل اختلافات میان مردم افغانستان دانست و اعلام کرد: آشتی یگانه راه صلح و امنیت است و اختلاف و کشتار تنها به نفع سازمان های تروریستی است.

سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه این نشست قصد دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد خواستار قطع کمک های برخی کشورها به گروه های تروریستی شد. عربستان که میزبانی این نشست را برعهده دارد یکی از سه کشوری بود که با شکل گیری طالبان در افغانستان دولت آن را به رسمیت شناخت.

نشست علمای اسلام برای افغانستان یک روز بعد از آن برگزار می شود که مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کابل شد وی در سخنانی با تاکید بر ادامه دخالت نظامی کشورش در افغانستان خطاب به طالبان در افغانستان گفت که منتظر خروج آمریکا از این کشور نباشند. پمپیو ضمن اعلام حمایت واشنگتن از روند صلح به رهبری افغانستان گفت که در گفتگوهای احتمالی این روند شرکت خواهد کرد.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست عربستان
صلح افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Dehganpoor
قربان چنین شخصیت که منافع شخصی اش را فدایی منافع ملی اش می کند.
کسانی که در حکومت شامل اند ودر عین حال ناراض وبی صلاحیت وبی صلابت ، اخلاق کاری حکم می کند که مثل این شخصیت سیاسی تورک تبارمان جناب استاد رحمان اوغلی ، سفیر افغانستان در اوکرایین، به گونه اعتراض از مقام دولتی خود استعفادهند.
این نمی شود که کسی هم سهم دولتی داشته باشد یعنی در چوکی بلند دولتی نشسته باشد و هم یک شخص ناراض و بی صلاحیت دولتی باشد و مثل ما که فرسنگ ها از قدرت دولتی دورهستیم منتقد سرسخت دولت باشد .
این فرهنگ از بنیاد غلط و یک شیوه بد اخلاقی است.
اگر کاری کردن نمی توانید ( منظورم تکه داران قومی شامل قدرت است )، لطف نموده هرچه زودتر استعفادهید تا تکلف مردم و این حکومت روشن شود در غیراز آن بدانید که مزد حرام میگیرید.

>>>   از أفغانستان سى نَفَر درين كنفرانس اشتراك كردند مگر اين سى نَفَر بسيار زياد نيست مگر نميشد پنج نَفَر اشتراك ميكردند و اين سياهى لشكر را بوجود نمياوردند

>>>   فراخوان
کمپاین جهانی به محاکمه کشانیدن اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان به دادگاه لاهه
به خاطر کشتار مردم بیگناه افغانستان به بهانه های مختلف
۹ جولای ۲۰۱۸

اشرف غنی احمدزی در انتخابات سال ۱۳۹۳ خورشیدی/۲۰۱۴ مسیحی به نماینده گی تیم «تحول و تداوم» بعد از تلاش های سودجویانه و غیر قانونی به همکاری یک کمسیون فاسد اداری انتخابات، سهم ۵۰ فیصد را به دست آورد و رقیب دولتی و امور حکومتی داکتر عبدالله "اصلاحات و همگرایی" گردید. با گذشت زمان بیشترین امور کاری دولت را از عبدالله و وزرای او سلب کرد و کرسی های کلیدی وزارت خانه ها را برای تیم خویش کسب کرد.
با مرور زمان، نظریات و علایق برتری جویی او و گروه اش نسبت به اقوام دیگر کشور در کارکرد ها، سخنرانی ها و واکنش هایش تبارز یافت و مردم بیشتر از پیش به ماهیت اهداف او پی بردند. دولتی که از آمیزش دو تیم متخاصم به میان آمده است، نهایت بی مسؤولیت، فاسد و غیر مردمی است. بیشترین تلاش تیم غنی نا امن سازی صفحات شمال کشور بوده است. پیش از قدرت او مردم شمال در آرامش نسبی به سر میبردند. اینک مردم همه ولایات کشور در دشوار ترین شرایط امنیتی،‌ اقتصادی و سیاسی به سر میبرند و نسل کشی در کشور جریان دارد.
ما اشخاص و نهاد های اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی در داخل و خارج کشور، به نماینده گی مردم ستم دیدهٔ افغانستان، با اطمینان کامل میگوییم که اشرف غنی و تیمش در مواردی از این دست مجرم و محکوم میشوند:
گلبدین حکمتیار را که نامش در لست تروریستان جهان بود و متهم به کشتار مردم افغانستان به ويژه هزاران کابلی در جنگهای سال ۱۹۹۲ میباشد، بر علاوه یی که به محاکمه نکشانید، با حرمت و امکانات فراوان با تمام ملیشا و افراد مسلح در کابل راه داد؛
در صورتی که طالبان دست به حملات انتحاری می زنند و هزاران هموطن ما را در این بیش از ده سال اخیر کشته و یا زخمی نموده اند، اشرف غنی ایشان را از زندانها رها نموده و مورد عفو قرار میدهد؛
به عساکری که در برابر تجاوز طالبان می جنگند اکمالات محاربوی صورت نمی گیرد و حتی گرسنه می جنگد تا جان میدهند؛
حوادث انتحاری حتی در قلب پایتخت کشور به ساده گی سازمان دهی و تطبیق میشود و دولت صرف مردم را تسلیت میگوید و از تضمین امنیت مردم شانه خالی می کند؛
حوادث انتحاری، کشتار فارسی زبانان و ترک تباران در فرقه های عسکری، شفاخانهٔ جمهوریت، هوتل کانتیننتال، به خون کشانیدن جنبش روشنایی، جنبش گذار، جنبش رتاخیز، کشتارهندوان در جلال آباد وصد ها مورد دیگر برعلاوه که پیگیری نشد، به فراموشی سپرده شد؛
در جریان جنبش ها و حرکت های مدنی و مسالمت آمیز مردم، یا از جانب دولت به روی مردم آتش کشوده میشود یا این که مردم مورد حملهٔ انتحاری قرار میگیرند و دولت هیچگونه حس مسؤولیت نکرده است؛
در صورتی که دولت هیچگونه تضمینی برای امنیت شهروندانش داده نمیتواند، این حکومت چه معنی دارد و چرا استعفا نمیدهد؟
دولت برای بهبود وضعیت مناطق جنوب و کشیدن پشتون ها از سطلهٔ فرهنگی و سیاسی طالب هیچگونه اقدام ننموده و طالبان و داعشیان بیشترین عسکر خود را از این اقوام میگیرند و درنهایت جوانان پشتون قربانی بی تفاوتی دولت و اعمال شوم طالبان می شوند که در نتیجه این جنگ، به جنگ تباری میان اقوام مبدل شده است؛
وضع زنان در دوران حکومت اشرف غنی رقتبار بوده، قتل فرخنده در کابل، سنگسار رخشانه در ولایت غور، بریدن گردن شکریه تبسم در ولایت زابل از نمونه های هولناک این جنایات اند که متخلفین در پناه حکومت فاسد و جنایتکار بدون مجازات زندگی می کنند.
قتل و کشتار انفرادی و جمعی ژورنالیستان در دوران حکومت غنی بخاطر خاموش ساختن صدای مردم و خفه نمودن آزادی بیان به اوج رسیده که در تاریخ بشریت نظیر آن دیده نشده است. کشتار جمعی کارمندان تلویزیون طلوع به علایم قومی و مذهبی از نمونه های آنست.
و در نهایت، ما همواره شاهد خطکشی های تبعیض آمیز منطقوی و قومی در داخل مردم نجیب پشتون، همچنان کشتار هزاره ها، تاجیک ها، ازبیکها و اقلیت های مذهبی و قومی کشور چه در شاهراه ها و چه در مراکز دولتی و فرقه های عسکری بوده ایم. در حالی که این موارد هیچگاه پی گیری نشدند و هرروز ادامه دارد، اینک کماندو های دولتی شماری از جوانان شمال را بدون محاکمه با دستان بسته تیر باران می کرده و حکومت اشرف غنی، سران قومی را تبعید یا ترور نموده و یا با شکنجه در بند می کشند.

با توجه به این وضعیت در افغانستان وبه منظور درجریان نهادن مردمان، مؤسسات و نهادهای مدافع حقوق بشری و جلب توجه دادگاه لاهه نخست برای محکومیت اشرف غنی این فراخوان را انتشار میدهیم.
ما همه اقوام مردم افغانستان برای راه اندازی این کمپاین جهانی از داخل و خارج کشور همصدا و هم پیمان برای به محاکمه کشایندن اشرف غنی در قدم اول می ایستیم و هرگونه اسناد و شواهد را در دسترس این حرکت قرار خواهیم داد و از دادگاه جهانی لاهه خواهشمندیم تا بر این وضعیت دشوار مردم افغانستان توجه کنند.
ما مردم افغانستان در سراسر جهان اعم از از مهاجر و متوطن از نهاد حقوقی بشری و کیفری جهانی خواهشمندیم که اشرف غنی و گروه وی را مطابق میثاق های جهانی محاکمه نمایند.
غنی و دستگاه استبدادی اش ناقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر و کلیه میثاق های بین المللی، منجمله کنوانسیون ضد شکنجه و سایر مجازات یا رفتار بی رحمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز، مصوب 18 دسامبر 2002 در پنجاه و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متـحد؛ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی؛ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی؛ کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان؛ کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات آن ؛ کنوانسیون ژنو در مورد رفتار با اسیران جنگی و نورم ، اصول و قوانین جنایات علیه بشریت هستند که خلاف این رژیم خون آشام در هزاران تصویر، مقاله و اسناد در رسانه ها نشر شده اند و مردم افغانستان و سربازان قوای بین المللی شاهد این جنایات بوده اند.
به آرزوی امنیت، برابری و عدالت در کشور!
با حرمت
کمپاین جهانی به محاکمه کشانیدن اشرف غنی احمدزی

>>>   یکی از عوامل جنگ افغانستان عدم موضع شفاف بیشتر از علما است که طالبان و داعش علیه مردم استفاده میکنند اگر علما یک نظر و متحد باشند همانند علمای عراق که علیه داعش دست جمعی فتوا صادر کردن و مردم را بسج کردند و نتیجه اش به نابودی کروهک داعش انجامید ولی باکمال تاسف در افغانستان علما منسجم نبوده است و یک روز بر جنازه سرباز دولتی نماز نمی خوانند و روز دیگر از انتهار و طالب حمایت میکنند البته خود دولت ما هم نظر واحد در باره نابودی داعش و طالب ندارد حتی بعضی از ارکان دولت از طالب و داعش حمایت میکنند.
موسوی بلخابی ایران قم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است