وضعیت روانی استاد مایل هروی خوب نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۷/۴/۲۳ کد خبر: 152653 منبع: پرینت

نسبت به استاد نجیب مایل استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر بی مهری شده است.

استاد نجیب مایل هروی درسال ۱۳۲۹ خورشیدی فرزند مرحوم استاد رضا مایل در محله جواجه عبدالله مصری چشم به جهان گشود. دوران کودکی و آموزش ابتدایی اش در کابل و هرات سپری نمود. مايل هروی پس از اتمام تحصيل، در سال ۱۳۴٩ خورشیدی، در انجمن تاريخ کابل به امور فرهنگی مشغول شد و در آن زمان بيشترين آموزش در نسخه‌شناسی را از محضر پدرش فراگرفت. سپس، درسال ۱۳۵۰، برای ادامه تحصيل عازم ايران کردید و تحصیلات خود را در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.

استاد نجیب مایل با دختری از آشنایان اش در ایران ازدواج نمود که حاصل این ازدواج دو پسر می باشد. درسال های اخیر زن و شوهر ازهم جدا شدند و با دو فرزند اش در تهران زندکی می کند.

استاد نجيب مايل هروی، در حدود پانزده سال به‌ تدريس، مطالعات و پژوهش‌های ادبی خود در بنياد پژوهش‌های اسلامی ادامه داد و در طی این مدت، ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از انگشت‌شمار شخصیت‌های پژوهشگر زمان خود بود که به ‌طور ژرف، به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقمند شد و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت و در حوزه‌ی تصحیح متون و نسخه ‌شناسی ده‌ها کتاب منتشر کرد.

نجیب مایل هروی نویسنده، پژوهشگر، نسخه ‌شناس، ویراستار و مردم‌ شناس افغانستانی مقیم ایران، در نتیجه بی‌ مهری مسوولان و اطرافیان، این روزها در یک بیمارستان روانپزشکی تحت درمان است.

«محمدابراهیم شریعتی» پژوهشگر و ناشر افغانستانی مقیم ایران درگفت‌ وضعیت تلخ این روزهای محقق برجسته حوزه عرفان و ادبیات فارسی را تشریح کرد و گفت: متاسفانه استاد نجیب مایل هروی، به خاطر بی‌مهری‌های مسوولان و اطرافیان و همچنین شرایط دشوار مالی، این روزها در وضعیتی بسیار نامساعد به سر می‌برد و روزهای خود را در بیمارستانی به شب می‌رساند.
شریعتی ضمن یادآوریِ مساعدت شخص سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مساعدت مالی و همچنین تلاش او برای حل مشکل بیمه این نویسنده برجسته مقیم کشورمان در سال گذشته، گفت: با این وجود مشکل بیمه استاد مایل هروی، حل نشده و به رغم نامه تاییدیه‌ای که «صندوق هنر» صادر کرده، اما بیمه مربوطه از پرداخت هزینه‌های درمانی او سرباز می‌زند. اگرجناب استاد نجیب مایل در مورد بیمه یا دیگر مصارف بهداشی مشکل داشته باشد، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از طریق قونسلگری افغانستان درمشهد میتواند فورا برای بیمه درمانی جناب مایل اقدام نماید، تا او درحالت بیماری مشکل اقتصادی نداشته باشد.
پسر استاد نیز در مصاحبه با بی بی سی گفته است که پدرش دچار افسردگی مزمن شده و در بیمارستان بستری است.

بنده درسالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به دیدار آقای نجیب مایل به تهران رفتم و از کتابخانه و از دیدن اثار و تقدیرنامه های که او نه تنها از مقامات ایران و دانشمندان افغانستانی به دست اورده بود، بلکه بسیاری ازشخصت های زبان و ادبیات فارسی سایر کشورها به خصوص تاجیکستان به او نوشته بودند به حیرت شدم که چطور شده مقامات افغانستان زمنیه کار را برایش در افغانستان فراهم نساخته اند؟ اگر جناب نجیب مایل از تبار دیگری می بود، بدون شک چه در زمان ظاهر شاه و حکومت های بعدی خصوصا حامد کرزی و اشرف غنی بهترین جا و مقام را میداشت!

منجمزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مایل هروی
منجمزاده
نظرات بینندگان:

>>>   تنها گناه استاد این است که پشتون نیست اگر می بود غنی کوچی زی او را حلوا حلوا کرده بهترین امکانت را برایش فراهم می کرد. به هر حال قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری.

>>>   آقای نجیب مائل هروی، مثل آقای سرور مولائی ، خانم ایرانی گرفته است و از ازدواج با همسر افغانستانی، سرباز زده است، در سال های واپسین، با خانم ایرانی اش ، کم و بیش ، دچار اختلاف و و مشاجره بوده است.
آقای مائل هروی، درین سالیان طولانی، ( بیش از چهل سال) ،زیر چتر حمایت دولت اسلامی ایران،بوده و از حقوق و مزایای قابل توجه ، برخوردار بوده است.
آقای مائل هروی ، در آثار خود، از جمله در کتاب « بگذر ازین شب شوار بگذریم» همواره به حاکمیت بلامنازع پشتون ها در افغانستان ، حمله برده و نیز زبان پارسی را زبان اصلی افغانستان ، می دانسته است و زبان پشتو را تحقیر میکرده ( بگذریم ازین نکته که نام « افغانستان» را نیز قبول نداشته است).
نویسنده مطلب، از قونسلگری افغانستان در مشهد، طلب امداد برای نجیب مائل کرده،اما کدام مرجع رسمی، به کسی ، مدد و مساعدت میکند که سالها بر او فحش خواهر و مادر داده است؟
مرحوم میر غلامرضاء مائل هروی( پدر نجیب مائل) از اشخاص متمول و متمکن هرات بوده است، نجیب جان ، اگر متمایل به زندگی در زادگاه خود می بود،می توانست در سالیان پایانی عمر، به راحتی و رفاه در شهرهرات، امرار معاش کند و دانش و پژوهش خود را با هموطنانش ،تشریک و تقسیم کند.
برای جناب مائل هروی، تندرستی و آرامش فکری ، آرزو میبرم.
مسعود احراری ( کارتهء پروان، کابل)

>>>   نویسندهء مطلب که از همشهریان و دوستان جناب مائل هروی است ، همانند مائل هروی،همواره بر ارکان دولت افغانستان ( رژیم حاکم ، پشتون ها) تاخت وتاز میکند، اما این بار که خر او در گل گیر کرده،از دولت افغانستان ، برای شخصیتی ، طلب کمک مالی نموده، که نزدیک چهل و پنج سال ، مقیم جمهوری اسلامی ایران بوده است.
آقای مائل هروی که کتاب های او در سالیان اخیر، توسط ایرانی ها ( انتشارات توس و غیره)منتشر شده و خود ایشان نیز در بنیاد پژوهشهای اسلامی، صاحب میز و دفتر و دیوان بوده است،نه پروای هموطنان خویش را داشته و نه عزم بازگشت به زادگاه خویش را!
پرسش این است که دانش و تجربهءمائل هروی، چه گلی بر رخسار هموطنان او زده است ؟
آیا مائل هروی، دینش را به وطن ، ادا کرده؟ گمان نمیکنم. این چه مضحکه ایست که شخص بر مادر پیرهردم شهید خویش، سالها پشت کند و فقط وقت نیازمندی و استیصال به سراغ وی برود!
احسان میاخیل، خیرخانه

>>>   آقای منجم زاده ، حال شما خوب است؟ این جناب پروفیسور مایل هروی درین چهل سال ، در کجا تشریف داشتند ؟از کجا تنخواه و معاش می گرفتند؟
چرا برخی قلمزن ها به « رفیق بازی» های حقیرانه معتاد شده اند؟
آقای مایل هروی، در هیچ مصاحبه ای، در هیچ دوره ای، از «بیمهری» اولیای امور ایران، صحبتی نکرده، چرا به ایشان ، اتهام نا وارد میزنید!
گاه دهان بگشاده چون ماریم، سوی ما میا!
گاه ، پا افتاده چون موریم، نام ما مبر!
آقای منجم زاده، کمی انصاف و واقع بینی هم بد نیست!

>>>   بخش فرهنگی جنرال قونسلگری افغانستان درمشهد نیزبا جناب مایل در تماس می باشند . ۵ دقیقه قبل توانستم تلفونی از طریق فرزند استاد با جناب استاد نجیب مایل صحبت کنم به دوستان و هموطنان اطمینان می دهم که حال شان خوب است ولی باید بیشتر استراحت نماید .
منجمزاده

>>>   با پیام اشرف غنی «نجیب مایل هروی» نسخه شناس مشهورافغانستانی درایران تجلیل می‌شود
استاد نجیب مایل هروی متولد 1329 هرات افغانستان، محقق عرفان و ادبیات فارسی است،‌ او حدود 45 سال پیش تاکنون ساکن ایران است و ده‌ها کتاب و صدها مقاله تألیف کرده است. وی با نهادهای مختلفی چون کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری دارد .
مایل هروی همچنین جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دریافت کرده است ، تحصلات عالی در دانگشاه فردوسی مشهد پانزدهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی درحالی برگزارشد که پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بزرگداشت نجیب مایل هروی توسط اقای نصراحمد نور سفیر افغانستان درایران قرائت شد .
آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از«نجیب مایل هروی» نسخه شناس مشهورافغانستانی درمرکزهمایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد .
«غلامرضا امیرخانی» معاون کتابخانه ملی ایران و دبیراجرایی نشست خبری پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی «جایزه سیدعبدالله انوار فهرست نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن ریاضی » در کتابخانه ملی ایران برگزارشد .
سفیرافغانستان درایران گفت : خوشبختانه امسال توفیق داشتیم از «نجیب مایل هروی» به عنوان یکی از خادمان نسخ درخارج ازمرزهای ایران و از شهرهرات تقدیر کنیم .
معاون کتابخانه ملی ایران گفت: این دوره از جایزه حامیان نسخ خطی به نام سیدعبدالله انوار نامگذاری شده است و امیدواریم توسط خود وی به برگزیدگان اهدا شود، وی در ادامه افزود بسیار خرسندم که چهره پیشکسوت برگزیده امسال، دانشمند نام‌آشنای کشور ما جناب استاد نجیب مایل هروی است، مردی از تبار فرزانگان و فرهیختگان که خدمات ستودنی و ماندگار ایشان مرزهای زادگاه ایشان هرات و افغانستان بوده و سراسراین حوزه تمدنی را مدیون و مرهون زحمات خویش ساخته است .
رئیس جمهورافغانستان دراین پیام خاطرنشان کرد : میراث گران‌سنگی که از نیاکان و بزرگان ما چون مولانای بلخی، سنایی غزنوی، ناصرخسرو قبادیانی، خواجه عبدالله انصاری هروی، جامی هروی، فردوسی طوسی، سعدی و حافظ شیرازی ودیگر نام‌آوران میهن این پهنه بزرگ فرهنگی به مارسیده است
این پیام اشرف غنی است که توسط آقای نصیر احمد نور در مورد استاد نجیب مایل نوشته است اشرف غنی بوجود استاد نجیب مایل افتخار می کند ولی متصبان و فارسی ستیزان علیه او می نویسند .
زلمی

>>>   به جواب فردیکه می گوید چرا استاد درهمه این سالها به افغانستان نرفته است
طوریکه بنده می دانم تال هیچ کس رسمآ از مقامات افغانستان در خواست کمک مادی نکرده است فقط منظور کمک معنوی بوده است .
استاد مایل حدودا درآخرین سالهای شاهی ظاهر خان برای ادامه تحصل به ایران رفت و پس از ختم تحصلات که بنا بود به وطن برگردد که دو کودتا در کابل صورت گرفت و با آمدن رژیم کمونیستی استاد مایل به افغانستان برنگشت ودر مشهد به دامه تحصلات در رشته های پژوهشی پرداخت استاد مایل درچنین سال تواست بهترین آثار تاریخی را خلق کند و ده ها کتاب در مورد زبان و تاریخ و هویت افغانستان بنویسد .
یک نویسنده و محقق در فضای آرام می تواند به تحقیقات اش ادامه دهد و بیش چهل سال گذشته چنین فضای در افغانستان میسر نبوده ببینید در چندین سال گذشته ده ها شاعر و نویسنده یا ترور شدند و به اعوامل گوناگون فوت شدوند.
استاد مایل دربیش از ۴۸ سال زندگی در ایران همیشه کار میکرده واز نوشتن کتاب ها و مقاله هایش در روزنانه زندگی متوسطی داشته و حتا دوستان اش می گویند استاد موتری هم نداشته است
اگربزرگسالان بیاد شان باشد ، که در اواخر سلطنت نادر غدار صد ها نویسنده و مورخ و نسخه نویسان زبان فارسی در زندان های دوران نادر کشته و نابود شدند ، حکومت های خود کامه افغانستان همواره از انبارها میریختند ، تا فرسوده و غیر قابل استتفاده شوند .
همین حالا در بخش های از افغانستان ، تاجیکستان و هند هزاران نفر با آثارعلمی و تحقیقاتی استاد نجیب مایل آشنایی دارند و به او افتخار می کنند ، فقط تعداد محدودی از متعصبان و بی خردان او را نقد می کنند .
اگر استاد مایل در زمان درافغانستان می بود بدون شک از طرف گروهی خلق و پرچم نا بود می شد و یا در زمان حامد کرزی و اشرف غنی زبان اش را قفل می کردند ، که حقیقت را ننویسد . یا هم در جنگ های داخلی به گونه ی کشته می شد صوریکه شرنوشت ده ها و صد ها نویسنده و محقق در ۵۰ سال گذشته یا کشته شدند و یا مجبور به طرک وطن گردیدند .
فقط ماندن استاد درایران سبب شد که بتواند بهترین آثار را خلق کند و به جامعه فرهنگی افغانستان تقدیم نماید ، او بیش از ۳۰ اثر از خود بجا گذاشته است و صد ها مقاله علمی نوشته ، ما درحدود همین ۴۵ سال محدود افرادی را داریم که توانسته باشد در مورد زبان اثاری نوشته باشد .
استاد که دراین روزها درمشهد چند روزی دربیمارستان بوده حالا بهترشده از بیمارستان به منزلی که دوستان برایش تهیه دیدن اقامت دارد و حالش رو به بهبودی است و به زودی به فعالیت های علمی خود آغاز خواهد نمود.
یکی از آشنایان استاد مایل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است