فهیم: کمبود آب در پایتخت جدی شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۷/۴/۲۳ کد خبر: 152676 منبع: پرینت

تنها انفجار و انتحار نه بلکه کمبود آب هم این روزها از جدی‌ ترین چالش‌ ها در برابر زندگی پایتخت نشینان شده است.

وزیر دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی هشدار می‌ دهد که ادامه حفر چاه‌ های عمیق در کابل تمامی منابع آبی پایتخت را تا ده سال دیگر خشک خواهد ساخت.

به گزارش طلوع، نجیب آقا فهیم می‌گوید: در کابل در یک سال 32 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌ شود درحالیکه ظرفیت آبی پایتخت در یک سال 29 میلیون متر مکعب است: «اگر این وضعیت به همین شکل ادامه یابد در ده سال آینده تمامی آب‌ های زیرزمینی کابل از بین می‌ رود.»

در همین حال اداره ملی نگهداری از محیط زیست می‌ گوید: همین اکنون 213 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق در شهر کابل حفر شده اند و این یک بحران است.

پروژه آبرسانی افشار یکی از منابع آبی در کابل است که از ده چاه آن اکنون تنها یکی آن آب دارد و چاه‌ های دیگر آن همه خشک شده اند پیش از این روزانه از این چاه‌ ها 18 هزار متر مکعب آب بیرون کشیده می‌ شد.

غلام محمد ملک یار معین مسلکی اداره ملی نگهداری از محیط زیست در اینباره می‌افزاید: «دوصد و سیزده هزار چاه عمیق و نیمه عمیق در سطح شهر کابل حفر شده است که هرکدام به گونه اوسط یک هزار لیتر آب بیرون می‌ کشند و این یک بحران است.»

همزمان با این وزارت انرژی و آب نیز کاهش آب‌ های زیرزمینی را در کابل بسیار نگران کننده می‌ داند و بر مجازات شرکت‌ هایی تاکید می‌ورزد که آب‌ های کابل را به گونه غیرقانونی بیرون می‌کشند. به گفته ی این وزارت ادامه حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق زنگ خطری است برای کابل و همین اکنون ده‌ها شرکت به گونه غیرقانونی سرگرم بیرون کشیدن آب‌ های زیرزمینی کابل هستند.

آصف غفوری رییس دفتر وزیر انرژی و آب در اینباره گفت: «ما نگران کاهش آب‌ های زیرزمینی شهر کابل هستیم. کمپنی‌ ها و نهادهایی که بگونه ی غیرقانونی چاه حفر می‌ کنند در واقع آنان مورد پیگرد قرار می‌گیرند.»

ریاست آب رسانی کابل پیش از این گفته است که سطح آب‌ های زیرزمینی در شهر کابل تا پانزده متر پایین رفته است. به گفته ی این ریاست اگر استفاده از آب‌ های زیرزمینی مدیریت شده و منظم نباشد کابل با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمبود آب
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   2+2=4
مشکل آب به همین سادگی قابل حل است.
1. کابل برای حد اکثر یک ملیون نفوس است نه 4 تا 5 ملیون.
2.شهر های اطراف کابل را توسعه دهید تا جلو هجوم به کابل گرفته شود.
3.آب کافی در اطراف کابل وجود دارد و با لوله ها قابل انتقال است.
با مصرف چند ملیون دالر انتقال آب پنجشیر از مسیر کانال چاریکار مشکل را حل میکند.
ذخیره سازی آب در اطراف کابل باعث تقویه ذخیره آب مبشود.
اگر به اهل کار فرصت و امکانت بدهند هر مشکلی قابل حل است.
مگر مشکل اصلی راس هرم است که برای تهی کاغذ تشناب هم باید جناب شان منظوری تدارکات بدهند.

>>>   ایران هم کمبود آب شده است جنگ آینده جنگ آب خاهد بود

>>>   سه صدهزار از بیکاری و جنگ تحمیل شده از کشور فرار کردن اگر حفر این چاهای خود را گرفته نشود بدون شک و تردید که کوتاه مدت یک ملیون دیگر،از بانشنده گان کابل و بطور کلی یک ملیون دوصدو پنجاه هزار از جمیع ولایات افغانستان رو به مهاجرت خواهند آورد . آنگاه کابل می ماند برای شفتر غنی و افراد دوروبرش در ریاست جمچوری .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است