ازبکستان و افغانستان منطقه آزاد تجاری ایجاد می‌ کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۷/۴/۲۳ کد خبر: 152677 منبع: پرینت

ازبکستان و افغانستان در تلاش هستند تا در آینده نزدیک منطقه آزاد تجاری با یکدیگر ایجاد کنند.

نمایندگان وزارت بازرگانی خارجی ازبکستان اظهار داشتند: هم اکنون طرفین در حال طرح ریزی این پروژه هستند این قرارداد معافیت کالاهای افغانستان از پرداخت عوارض گمرکی و همچنین کاهش دیگر محدودیت های بازرگانی را در نظر دارد.

به گزارش فارس، منطقه تجاری بین دو کشور باعث خواهد شد تا در آن تسهیلات ارزی، روادید و رژیم گمرکی بهتر اعمال شود و این موضوع به تجار دو کشور کمک شایانی خواهد کرد. ازبکستان امروز برای توسعه افغانستان ارزش زیاد قایل است و این کشور را بعنوان یک عضو جدانشدنی خانواده مردم آسیای مرکزی تلقی می‌ کند.

مقامات وزارت بازرگانی ازبکستان تاکید کردند که توسعه پایدار افغانستان ضامن ثبات و شکوفایی تمام منطقه است به این دلیل ازبکستان این کشور را بعنوان یکی از همکاران کلیدی منطقه تلقی می‌ کند و خواستار توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و حمل و نقلی و ارتباطاتی با افغانستان است.

براساس گزارش وزارت بازرگانی ازبکستان، در سال های اخیر مبادلات بازرگانی با افغانستان بیش از پیش افزایش یافته است. طی 6 ماه اول سال 2018 میلادی مبادلات بازرگانی دو کشور 18 درصد افزایش یافت هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی فعالیت می کنند در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبکستان فعالیت می کنند.

در ماه ژوین سال جاری میلادی در شهر ترمذ مرحله اول گفتگوها بین نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی ازبکستان و افغانستان برگزار شد همچنین ازبکستان از سال 2002 میلادی به افغانستان برق صادر می کند در سال 2002 میلادی حجم صادرات فقط 62 میلیون کیلووات ساعت برق بود.

این میزان در سال 2017 میلادی تا 200 میلیون کیلووات ساعت برق افزایش یافت در سال 2018 میلادی قراردادی برای صادرات تقریبا دو میلیارد کیلووات ساعت برق امضا شده است. ازبکستان برنامه ریزی می‌ کند در آینده نزدیک افغانستان را به حلقه واحد آسیای مرکزی وصل کند این از طریق ساخت خط انتقال جدید برق «سرخان-پل خمری» انجام می گیرد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منطقه تجاری
ازبکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است