جام جهانی 2018 و نکته‌ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۷/۴/۲۶ کد خبر: 152791 منبع: پرینت

جام جهانی 2018، علاوه بر این‌که صرفاً یک سرگرمی بود و هفته‌ها علاقه‌مندان فوتبال را مشغول نگهداشت، نکته‌های اجتماعی و سیاسی فراوانی را نیز در خود پنهان کرده بود.

این جام جهانی نشان داد که هنوز مردم ما دوره استعمار را فراموش نکرده‌اند. بسیاری‌ها بدون این‌که حامی تیم بلژیک و کرواسی باشند، دوست داشتند که انگلیس در برابر بلژیک و فرانسه در برابر کرواسی ببازد. این امر نشان می‌دهد که انگلیس و فرانسه با گذشت یک قرن از پایان دوره استعمار، هنوز موفق نشده‌اند که ذهن مردم سرزمین‌های استثمارشده را تغییر دهند.

زمانی که تیم ایران به مصاف حریفانش رفت، بسیاری‌ها تیم ایران را نیش و کنایه زدند. تاختن آنان به تیم ایران نه از باب آن که این تیم ضعیف عمل کرد بلکه ازآن‌جهت که منتقدان در دوره مهاجرت، خاطرات خوشی از ایران نداشتند، دیوار کوتاه‌تر از تیم ایران پیدا نکردند تا انتقام بگیرند. برای ترمیم شکافی که بر اثر برخی رفتارها و ناملایمات بین شماری از شهروندان افغانستان و ایران به وجود آمده است، ده‌ها سال وقت لازم است. این گمانه نیز وجود دارد که این شکاف هرگز ترمیم نشود.

روسای جمهوری کرواسی و فرانسه در کنار هم و در حال تماشای بازی تیم‌های ملی کشورشان در فینال جام جهانی 2018 در استادیوم لوژنیکی مسکو، نشان داد که برای اروپایی‌ها مرزها تقدس خود را از دست داده بلکه برای آنان آنچه مهم است، یک ملت واحد اروپایی است.

سرانجام این‌که جهام جهانی 2018 نشان داد که فاکتورهای سنتی ملت‌سازی تغییر کرده است. ترکیب تیم فرانسه نمونه بارزی از به چالش کشیدن تعریف آکادمیک ملت‌ها/ کشورها است. حضور سیاه‌پوست‌ها در تیم فرانسه نشان داد که سال‌ها است تابوت فاشیسم و قومیت و ملیت برتر دفن شده و ادعای نژادخالص، مضحکه‌ای بیش نیست

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جام جهانی
مرادی
نظرات بینندگان:

>>>   ارزش های جوامع در طول تاریخ مورد تغیرات گسترده یی قرار گرفتند.
بعضی اوقات ارزش های زبانی مدار اعتبار بودند،بعضی اوقات ارزش های دینی،بعضی اوقات ارزش های ایدیولوژیکی،بعضی اوقات ارزش های فرهنگی،بعضی اوقات ارزش های نژادی.
اما با ختم دوره بشریت و شروع دوره روبات ها و هوش مصنوعی،شاید همه این ارزش ها در قالب تمام آنها نمایان شوند و با هم شاید ارزش های دیگری جای این ارزش ها را بگیرند و یا شاید هم هیچ ارزشی بغیر از انجام وظیفه،درنزد شان وجود نداشته باشد.
این تعلق میگیرد به آن که انسانها در مرحله اول آنها را چگونه پروگرام میدهند و در مرحله بعدی چگونه آنها خودشان برای خودشان پروگرام میدهند.

>>>   حد اقل ایران یک کشور اسلامی خو هست شرم داشته باشید از انگلیس وامریکا اگر نفرت شود درست است.
اریا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است