حکمتیار: خواهان برگزاری انتخابات شفاف هستیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۳۹۷/۴/۲۷ کد خبر: 152807 منبع: پرینت

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی اعلام آمار ثبت‌ نام بیش از 8 میلیون رای دهنده از سوی کمیسیون انتخابات و حکومت را دروغ خواند.

حکمتیار روز سه‌ شنبه 26 سرطان در یک نشست خبری در کابل گفت: تنها سه میلیون و ششصد هزار نفر برای انتخابات آینده ثبت نام کرده‌ اند.

وی علاوه کرد: از هشت میلیون و ششصد هزار نفری که کمیسیون انتخابات می‌ گوید برای شرکت در انتخابات ثبت‌ نام کرده‌اند پنج میلیون آن دروغ است و تنها سه میلیون و ششصد هزار نفر ثبت‌ نام کرده‌اند.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات و حکومت اعلام کرده اند که از آغاز روند ثبت‌ نام رای‌ دهندگان (25 حمل) تا تاریخ 15 سرطان، 8 میلیون و 918 هزار و 107 رای‌ دهنده ثبت‌ نام کرده‌ اند.

وی افزود: من از ابتدایی که به کابل آمدم در اولین دیدار خود با رییس جمهور غنی خواهان یک انتخابات شفاف و عادلانه بودم و حالا هم ما نه وزارت می‌ خواهیم و نه سفارت بلکه خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه هستیم.

به گفته وی هم اکنون غنی برخلاف تعهدات و گفته‌ های خود مبنی بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه عمل می‌ کند.

حکمتیار گفت: آغاز پروسه توزیع تذکره‌ ها و ثبت نام رای دهندگان یک پروسه مسخره و خیلی بی‌اعتبار است که برای یک نفر 20 تذکره توزیع شده و ادامه این روند زمینه ساز یک انتخابات پر تقلب در کشور است.

وی بیان داشت که تقلب گسترده در انتخابات گذشته باعث شده است که مردم نسبت به این پروسه بی‌ علاقه و بی اعتبار باشند. به گفته ی او اشتراک مردم در روند ثبت نام رای دهندگان خیلی کمرنگ بوده است.

گلبدین حکمتیار این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که شماری از احزاب و جریان‌ های برجسته سیاسی افغانستان بشمول حزب اسلامی به رهبری او روز شنبه هفته‌ی جاری 23 سرطان در نشستی در کابل خواستار برگزاری انتخابات با استفاده از سیستم بایومتریک شدند.

این احزاب و جریان‌ های سیاسی در جریان هفته جاری روند ثبت نام رای دهندگان را پر از تقلب خوانده و خواهان ابطال آن شدند اما محمداشرف غنی رییس جمهور این خواست احزاب را رد کرده و بیان داشت که این احزاب نمی‌ توانند از مردم افغانستان نمایندگی کنند.

حکمتیار در واکنش به اظهارات غنی درباره احزاب گفت: هیچ کسی حق ندارد که احزاب سیاسی را نفی کند.

او بیان داشت: ما خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف هستیم که تمام مردم افغانستان در پارلمان وکیل داشته باشند… نتایج باید به خواست مردم باشد نه به خواست خارجی‌ ها و کاندیدای بازنده باید به کاندیدای برنده تبریک بگوید نه اینکه با تقلب سرآغاز یک بحران دیگر در کشور باشیم.

حکمتیار وضعیت نابسامان جاری کشور را نتیجه انتخابات پرتقلب گذشته عنوان کرده و گفت: ما می‌خواهیم با انتخابات آینده بحران را از کشور دور ساخته و یک پارلمانی قوی و یک حکومت با اقتدار را تشکیل دهیم تا کشور از بحران نجات پیدا کنند.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نشست خبری
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت از کــــد 91 به مقدار 322 ملیون افغانی یا 400 ملیون کلدار به او بدهد

>>>   Najib Salam
من هميش گفته ام كه اخوانى ها كمر تاجيكان را شكسته اند ، اعتماد كردن به اخوانى ها بد تر از نوشيدن زهر است . ميان باور هاى فكرى و مكتبى جمعيت و حزب اسلامى و ديگران هيچ تفاوتى وجود ندارد . به ياد داشته باشيد دشمن و مانع اساسى داعيه يى عدالت خواهى اخوانى هاى است كه هم از نام تاجيك بودن سود مى برند و هم از نام اسلام .
نشست اخير جمعيتى ها در كنار حكمتيار نشان داد كه به سران مزدور جمعيت نمى شود اعتماد كرد.

>>>   Najib Salam
خطاب به نخبگان اقوام غير افغان ( پشتون)؛
تمام شواهد معتبر تاريخى به صراحت تائيد مى كند ، كه استعمار انگليس سرزمين خراسان شرقى را افغانستان نام گذاشت و تمام سرحداتش را خود معين و مشخص كرد، هيچ كسى اگر يك كتاب تاريخ را هم خوانده باشد نمى تواند از اين اصل انكار كند . تا زمان شاه عبدالرحمن در هيچ سند تاريخى سر زمين كنونى ، افغانستان نام ندارد و همه يى حاكمان يا بنام شاه خراسان خود را ناميده اند و يا بنام حاكمان محلات ياد شده اند . از احمد شاه ابدالى تا زمان عبدالرحمن همه شاهان خراسان ياد مى شوند و اين سرزمين نامى ديگرى نداشته است .
يعنى سرزمين خراسان را انگليس ها افغانستان نامگذارى وسرحداتش را معين و مشخص كرده اند و مردم خراسان هيچ نقشى در اين جفاى تاريخى نداشته اند ، آغاز فاجعه از همين نامگذارى استعمارى آغاز مى شود كه قوم بر گزيده انگليس صاحب نام كشور و قدرت و حاكميت شدند .
هركى در هر سطحى و در هر موقفى كه از اين اصل انكار كند يا سواد ندارد و تاريخ نمى فهمد و يا اينكه فهميده نامگذارى استعمارى را پذيرفته است . هويت اين سرزمين به حكم تاريخ خراسانى است و تمام اقوام در خراسان با هم به دور از تفوق طلبى قرن ها زيست كرده اند . بازگشت به اين تمدن و اين هويت مارا در مسير درست هدايت خواهد كرد

>>>   وای که چه کسی مدعی صلح و عدالت و دیموکراسی شده است به راستی که زمین بر رفتار متناقض برخی از انسانها که روی آن راه میروند متعجب و شرمنده میشود !!

>>>   سخنان پسندیده ونیک ونیاز مردم افغانستان اما اینکه چقدر به این اصول پابند هستند خداوند متعال میداند رفتار وکردار انسانی باید یکسان باشد تا مردم به اعتماد کامل به اینها نظر افگند
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است