سومین گنگره شورای قوم بیات افغانستان در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۰    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152893 منبع: پرینت

سومین گنگره شورای قوم بیات افغانستان در کابل دایر گردید و موفقیت‌های در پی داشت. من به عنوان یک بیات خوشحالم.
روی طرح احیایی مجدد شورای قوم بیات در پهلوی دوستان دیگر ماه‌های زیادی کار کردیم، بنابر ملاحظاتی که نمی‌شود اینجا گفت از کمیسیون و تمام کارهای قومی کنار رفتم. خوشحال‌تر هم این‌که از لحاظ ساخنار تشکیلاتی طرح را که بانو فاطمه کریمی و من ریخته بودیم اجرایی شده‌است.

قوم بیات افغانستان هنوز به ارتقا ظرفیت کاری و تعریف استراتژی مدون و دقیق و برنامه‌ریزی شده ضرورت دارد. بیشتر از این‌که ظرفیت کاری، توسعه‌ی سیاسی درون قومی و تعیین استراتژی قومی تحقق پیدا کند.

قوم بیات نیاز مبرم به هم‌پذیری و هم‌دلی دارد. در هر کار جمعی-قومی تعدادی از فهم، دانش، تجربه، قابلیت و ویژه‌گی‌های منحصر به فردش برخوردار است. قوم بیات به مثابه‌ی شهروندان شهر نشین و مدنی باید این ظرفیت‌ها را بدون در نظر داشت سن، پول و مقام حکومتی، افکار تنگ و تاریک طایفه‌گرایانه و منطقه‌ی جلب کند و بپذیرد. امیدوارم شورای تشکیل شده بتواند در قدم نخست زمینه‌ی اعتماد، فضای هم‌دلی و هم‌پذیری را مساعد کند و در گام‌های بعدی ظرفیت‌های دانش‌آموخته و جوان شان را حفظ و تشویق نمایند.

تجربه یک و نیم ساله من در کار با بیات‌ها این را نشان می‌دهد که متاسفانه حس هم‌پذیری، قبولی قابلیت‌های هم‌دیگربه شدت پایین است. در خیلی از زمینه‌ها من شاهد سوختن طرح‌ها و برنامه‌هایم بودم. هرچند کاری که من و یا هم‌کارانم برای بیات‌ها طی این مدت انجام داده‌ام در طول تاریخ بی نظیر است ودر دو دهه پسین صورت نگرفته‌است.

ما با وجود این‌که توهین و تحقیر شدیم راه را برای دوستان مان باز کردیم تا اگر بتوانند این کشتی شکسته را به ساحل مقصود برسانند. فضا برای من هر روز تنگ و تنگ‌تر شده می‌رفت و نمی‌توانستم به آنچه مطلوب و قابل قبول مردم است را به تنهایی انجام دهم. از این روی برای همیشه از کار قومی کناره‌گیری کردم. در کنار تمام گپ‌های خوب یکی همین خوب شد، که گنگره بیات‌ها برگزار شد، شورای سرتاسری شکل گرفت. ما هم ماه‌های پیش از کارهای قومی کناره‌گیری کرده‌ایم. حداقل پس از این کسی نمی‌گوید که تو نمی‌دانم چه کاره و فلان و به همان قوم بیات هستی، شعر می‌مانی، یا در باره فلان آدم می‌نویسید.

از دوستان که در راستای تدویر گنگره صادقانه زحمت کشیدند و هیچ‌گونه منفعت شخصی را دنبال نمی‌کردند تشکر می‌کنند.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم بیات
بیات
نظرات بینندگان:

>>>   این قوم به کدام زبان تکلم میکند ؟

>>>   تجارت اشکال متلف داردمانند تجارت سیاسی تجارت اموال تجارت دینی تجارت سمتی و یکی هم تجارت قومی است که میتواند چوکی وپول را نصیب تاجران شان سازد

>>>   قوم بیات از اقوام ترک و از بقایای مغول همانند ازبک ها هستند.

>>>   قوم بیات شیعه هستند و مغل بوده نمی توانند

>>>   قوم چه ربطی به مذهب دارد؟ مگر ازبک ها سنی هستند نمیتوانند مغول باشند؟ یا هزاره ها چدن شیعه هستند نمیتوانند مغول باشند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است