شهرداری میدان‌ شهر به یک بانو واگذار شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۱    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152898 منبع: پرینت

برای نخستین بار یک بانو به سمت شهردار میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک برگزیده شده است.

ظریفه غفاری نخستین بانویی است که قرار است بعنوان شهردار میدان شهر کار کند او می‌ گوید از طریق رقابت آزاد که با بیش از 130 مرد و یک بانوی دیگر برای رسیدن به این کرسی رقابت کردند به این سمت راه یافته است.

ظریفه غفاری در بخش اقتصاد کارشناسی ارشد دارد و هم اکنون یک رادیو و نهادی برای پشتیبانی از زنان در میدان شهر دارد اما او می‌ گوید پیش از این در نهادهای دولتی کار نکرده است.

تاکنون سمت‌های شهرداری در شهرها توسط مردان اداره می‌شدند و هنوز هم شهردارهای شهرهای افغانستان مردان هستند. پیش از این در سال 1387 نخستین بانو شهردار نیلی، مرکز ولایت دایکندی انتخاب شد عذرا جعفری نخستین زنی بود که از سوی اداره ی ارگان‌ های محلی بعنوان شهردار نیلی انتخاب شده بود.

به گزارش طلوع، ظریفه غفاری دومین بانو در افغانستان است که به سمت شهرداری یک شهر می‌رسد. بانو غفاری می‌گوید: تجربه سال‌ ها زندگی در میدان شهر را دارد و محدودیت‌ها در برابر زنان در وردک را بسیار می‌ داند.
او می‌ گوید که خوشحال است که حضور وی همچو شهردار در آن ولایت سبب خواهد شد تا زنان بیشتری برای تحصیل و کار تلاش کنند: «مشارکت بانوان در نهادهای دولتی در مقایسه به توانایی و ظرفیت آنان بسیار کم و ناچیز است.»

میدان وردک از ولایت‌های مرکزی افغانستان است. این ولایت یکی از ولایت‌ های ناامن در افغانستان به شمار می‌رود که طالبان در آن حضور گسترده دارند.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهردار زن
میدان وردک
نظرات بینندگان:

>>>   یک شهر دار شهر باید در زمینه های ذیل یا تحصیلات مسلکی داشته باشد و یا هم آگاهی و تجربه کار داشته باشد:
سیاست، اقتصاد،روابط اجتماعی،رهبری،کار فرمایی،کاردانی،کنترول، ضرورت های شهری، امکانات اقتصادی،تخصیص بودجه برای پروژه های مختلف، کنترول مالی و تخنیکی پروژه ها وجمع آوری درست عواید شهری، رهبری شورای شهری، روابط با شهر های دیگر کشور ها در زمینه آوزش پلان های شهری و همچنان بدست آوردن کمک های شهری. آگاهی دهی مردم برای زندگی شهری و احساس مسؤلیت شان در مقابل شهر شان،منحیث خانه مشترک همه شان و بسیار مسایل دیگر است که نوشتن آن به درازا میکشد.
بنأ ما صرف با در دست داشتن یک سند تحصیلی نمیتوانیم از عهده تمام این مسؤلیت ها برآییم.
من طرفدار این هستم که در تمام عرصه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور، قشر اناث کشور دوشادوش مردان در زمینه پیشرفت و شگوفایی کشور سهیم باشند و سهم و وجایب ارزنده خویش را در عرصه های مختلف پیشرفت کشور انجام دهند، اما باید دارای تحصیل و دانش و تجارب مسلکی در زمینه های کاری که میخواهند انجام دهند، داشته باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است