جنرال دوستم مى آيد يا او را مى آورند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152903 منبع: پرینت

قرار است دوستم بعد از يک دوره طولانى توهين و تبعيد دوباره به وطن برگردد.

او در حالى برمى گردد كه بخش بزرگى از شمال در آشوب بسر مى برد، هوادارانش با اعتراض به دستگيرى قيصارى، ادارات دولتى، بنادر و گمركات و راه هاى مواصلاتى را مسدود نموده اند و تهديد به افزايش اقدامات مشابه آن كرده اند. برخى از تحليلگران تصور مى كنند كه ارگ با درماندگى در مهار ناآرامى هاى شمال و تحت فشارهاى خارجى دست به دامان دوستم شده تا از تركيه برون آيد و كارى بكند اما واقعيت چنين نيست.

ارگ كه از تحركات نظامى دوستم در شمال نگران بود بعد از عدم موفقيت در حذف فیزيكى او با توطیه ايشچى او را به خارج از كشور تبعيد نمود در اين مدت نه تنها دست پرورده های او و كدرهاى جنبش را استخدام نمودند بلكه آرايش نظامى را در مناطق ذینفوذ دوستم مطابق ميل خود تغیير شكل دادند حالا كه تمام نيش هاى دوستم را بريده اند مى خواهند مدتى او را تسلى و دلجويى نموده، نفوذ و كاريزماى قومى او را نوش جان كنند اين همان مانوری است كه كرزى نيز با دوستم انجام داد.

دوستم كه بخوبى مى دانست چه اقدامات اپراتيفى در غياب وى صورت گرفته است شش ماه قبل به ارگ اين پيام را داد كه قصد كنار رفتن از عرصه ى سياست را دارد او مى خواست با دو شرط مختومه شدن پرونده اخلاقى اش و جایگزينى فرزندانش بجاى خودش دردسر ارگ و خودش را كم ساخته، عاقبت بخير شود اما ارگ تا هنوز به او بعنوان گاو شيرى و صندوق راى نگاه مى كند ضمنا احتمال قرار گرفتن وى در كنار عطا محمد نور كه هواى ارگ و پادشاهى را در سر مى پروراند نيز براى ارگ ريسک غيرعاقلانه ای است.

بنابراین يكبار ديگر ارگ و شوراى امنيت با يک بحران تصنعى و كاذبِ دستگيرى قيصارى و ناآرامى هاى برخاسته از آن و بطور سازمان يافته پاى دوستم را بداخل كشور كشاند مسلما با ورود دوستم از او استقبال نسبى شده، موضوع قيصارى حل و فصل و آرامش دوباره به شمال برخواهد گشت اما دوسيه اخلاقى وى بعنوان شمشير داموكلس تا انتخابات بسرش باقى خواهد ماند.

قطعا مختومه شدن پرونده اخلاقى دوستم بمثابه حربه ى فشار بر او وابسته و پيوسته به همكارى بى قيد و شرط اين جنرال و سياست پيشه سرگردان و بى هدف الىٰ تجديد و تداوم حاكميت غنى براى يک دوره پنج ساله ديگر در ارگ خواهد بود.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
آمدن دوستم و آزادى قيصارى اگر به سقوط اين حكومت و تغيير اين نظام نينجامد ، در فرجام معامله ها شكل خواهد گرفت كه بازنده اساسى مردم خواهند بود.

>>>   قلادۀ تمام اینها به دست بادار کلان است. هروقت که به اینها ضرورت احساس کرد، میاوردش و هر وقت که نافرمانی کردند، به آشغالدانی پرتاب شان میکند.

>>>   اورا میآورند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است