بازگشت جنرال دوستم اما چگونه؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152910 منبع: پرینت

خبر بازگشت دوباره جنرال دوستم بعد از تبعید چندین ماه به کشور از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

بازگشت دوستم سوالاتی را در ذهن من و هزاران انسان کنجکاو بازی های سیاسی در کشور تداعی می کند که باید پاسخ یابد.
غنی دوستم را تا ختم انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری تبعید کرد تا از میان برادران ازبک کسانی را با زور سرمایه و قدرت بدیلی برای دوستم بسازد و در انتخابات آینده از آنها بحیث مهره و پرکردن صندوق های رای استفاده نماید و این پروسه با فرستادن استاندارهای جدید به ولایات فاریاب و جوزجان و سمنگان و تخار تا همین اکنون ادامه دارد.

چه بازی هایی جریان دارد؟
دوستم چگونه بازمی گردد؟
بعد از دستگیری قیصاری و جنایات هولناک کشتار بی رحمانه محافظین آن و زور و قوت تظاهرات مردمی که در بیست روز اخیر هر روز بیشتر از روز دیگر شدت می یابد و ادرات دولتی در ولایات مختلف توسط هواداران قیصاری و جنرال دوستم بسته می شوند، جریان دارد؟
به قوت و همکاری ایتلاف نجات که دوستم یکی از اعضای برجسته در این ایتلاف است؟
به اثر مذاکرات نماینده های غنی، ذکی و سادات و شاید هم افراد دیگر که تاهنوز رسانه ای نشده اند؟
چگونه بازمی گردد؟
بازی را چه کسی مدیریت می کند؟
ابتکار در دست کیست؟

به نظر من اگر این بازگشت با فشار و با قوت و زور مردمی به رهبری ائیلاف نجات که دوستم یکی از مهره های اساسی آن است و با صلابت و صلاحیت و اقتدار به سمت معاون اول مقتدرتر از گذشته بازگردد و قدر مردم و حمایت مردمی را بداند و با دوستانش در ایتلاف نجات صادق باقی بماند و از منافع مردم دفاع کند برای خود، مردم و خانواده اش افتحار بزرگی در تاریخ کشور کمایی می کند.

اگر به اثر یک بازی مدیریت شده توسط کانون توطیه وارد معامله شود و با این همه حمایت های مردمی به معامله با غنی تن دهد و به مردم و متحدین سیاسی اش خیانت کند تاریخ سیاه را رقم می زند.

در این صورت کانون توطیه از همه این مردم که بیشتر از بیست روز در تمام ولایات شمال کشور غنی را تحت فشار قرار داده اند مانند گذشته انتقام خواهد گرفت و خون خواهد ریخت و در ریختن خون مردم توسط غنی دست های جنرال دوستم نیز تا آرنج ها در خون مردم خودش غرق خواهد شد. امیدوارم که چنین نشود و جنرال دوستم چنین اشتباه تاریخی و جبران ناپذیری را در برابر مردم و متحدین سیاسی اش مرتکب نشود.

محمد اسلم سليم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
توطیه
نظرات بینندگان:

>>>   فکر نمیشود که چنین کار طفلانه و جاهلانه را جنرال دوستم در برابر حامیان و طرفداران اش ایتلاف بزرگ نجات مرتکب گردد ولو که به قیمت جان اش تمام شود باید قدر مردم و معتلفین خود را که نه در قدرت بود و نه قوت داشت بداند و دوباره فریب فریبکاران قومگرا نفاق افگن را نباید بخورد .

>>>   Ahmad Saeedi احمد سعیدی
با عرض سلام !

خواستم از این طریق بخاطر آمدن جنرال عبدالرشید دوستم دیدگاه خود را با شما در میان بگذارم، سوال اساسی این است
جنرال عبدالرشید دوستم مى آيد يا او را مى آورند ؟

قرار است جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور بعد از يك دوره طولانى توهين تحقیر و تبعيد روز یکشنبه همین هفته، دوباره بوطن برگردد. او در حالى بر مى گردد كه بخش بزرگى از ولایات شمال در آشوب بسر مى برد، هوادارانش با اعتراض به دستگيرى نظام الدین قيصارى، ادارات دولتى، بنادر و گمركات و راه هاى مواصلاتى را مسدود نموده اند و تهديد به افزايش اقدامات مشابه آن كرده اند.

برخى از تحليلگران تصور مى كنند كه ارگ ریاست جمهوری با درمانده گى در مهار نا آرامى هاى شمال و تحت فشار هاى خارجى، دست به دامان جنرال دوستم شده تا از تركيه برون آيد و كارى بكند. اما واقعيت چنين نيست.

ارگ كه از تحركات نظامى جنرال دوستم در شمال نگران بود، بعد از عدم موفقيت در حذف فزيكى او، با توطئه احمد ايشچى او را به خارج از كشور تبعيد نمود. در اين مدت نه تنها دست پرورده گان او و كدر هاى جنبش را استخدام نمودند بلكه آرايش نظامى را در مناطق ذينفوذ دوستم، مطابق ميل خود، تغير شكل دادند. حالا كه تا اندازه یاران نزدیک آقای دوستم با ارگ نزدیک شده اند مى خواهند مدتى او را تسلى و دلجويى نموده، نفوذ و كاريزماى قومى او را نوش جان كنند.

دوستم كه بخوبى مى دانست، چه اقدامات اپراتيفى در غياب وى صورت گرفته، شش ماه قبل به ارگ اين پيام را داد كه قصد كنار رفتن از عرصه ى سياست را دارد. او مى خواست با دو شرط مختومه شدن پرونده احمد ایشچی خاتمه داده شود و جاگزينى فرزندانش بجاى خودش، درد سر ارگ و خودش را كم ساخته، عاقبت بخير شود.

اما ارگ تا هنوز به او بعنوان گدام رأى مردمی نگاه مى كند. ضمناً احتمال قرار گرفتن وى در كنار استاد عطاء محمد نور كه گفته می شود امکان دارد کاندید ریاست جمهوری باشد، نيز براى ارگ، ريسك غير عاقلانه ايست

بناً يكبار ديگر، ارگ و حلقات مشخص با يك بحران تصنعى و كاذبِ دستگيرى قيصارى و نا آرامى هاى برخاسته از آن، و بطور سازمان يافته، پاى دوستم را بداخل كشور كشاند. مسلماً با ورود دوستم، از او استقبال نسبى شده، موضوع قيصارى حل و فصل و آرامش، دوباره به شمال برخواهد گشت. اما دوسيه احمد ایشچی بعنوان شمشير داموكلس تا انتخابات بسرش باقى خواهد ماند.

قطعاً مختومه شدن پرونده ایشچی بمثابه حربه ى فشار بر او، وابسته و پيوسته به همكارى بى قيد و شرط اين جنرال و سياست پيشه با نفوس تا تجديد و تداوم حاكميت آقای غنى براى يك دوره پنج ساله ديگر در ارگ خواهد بود.

>>>   Paiez
شمافکرمی کنیدغنی را مظاهره های شمال سر عقل آورد؟هرگز ! ایشان، استادجهل وجعل وتقلب هستند؛اگر تمام کشور بربادشود،اوازتمامیت خواهی اش تیرنمی شود؛دستور بادارنش به تمکین وادارش کرده...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است