اشک شوق ترکتباران
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۷/۵/۱ کد خبر: 152988 منبع: پرینت

روز گذشته در مراسم "ورود مقتدرانه دوستم" شاهد شور و شعفی مردمی بودم‌ که یکسال و اندی از صحنه و پهنه قدرت و هم از ذهن و حافظه شرکای سیاسی دیروزشان تجرید شده بودند.

با تبعید دوستم یکی پس از دیگری رجال برجسته ی وفادار به وی نیز مورد هتک و تحقیر قرار گرفتند.امروز اما ترک ها نشان دادند که هنوز هم حرفی برای گفتن و طرحی برای ساختن دارند آنان می توانند با تظاهرات ممتد و پرجوش و خروش خود طوفانی را‌ به راه انداخته و درخت استبداد و انحصار را از "بن" براندازند، آنان می توانند با بستن بنادر مهم گلوگاه فاشیزم را با پنچه فودلادین خود بفشارند و رمقی از ایشان بگیرند.

از حق که نگذریم افغانستان در طول تاریخ کهنش همواره صحنه ی ظهور و قدرتنمایی ترک ها بوده است. روز قبل هم جنرال قلب ها با صد رمز‌ و اشاره به ترک ها‌ فهماند که "شما یک انقلاب جدید و یک شاهکار جدید را خلق کردید". پیام‌ او پیام اتحاد، همدلی، خودباوری و اعتماد به نفس بود پیام "شدن و به جایی رسیدن" بود واقعیت این است که نام پر آوازه دوستم، محقق، عطا محمد نور قسما با تاریخ دور و دراز این کشور پیوند خورده و تداعیگر روزهای سخت و دشواری است که بر این سه قوم گذشته و به این سادگی ها وکم بینی ها هرگز از ذهن و حافظه تاریخی مردم قدرشناس این سرزمین محو نخواهند شد.

آنان به همراه "شهید فقید وحدت ملی استاد مزاری" و قهرمان ملی کشور مسعود " در روزهای سخت و روزگار غریب مردمشان در کنار آنان ایستادند و از وجب وجب این خاک پاک دفاع نمودند، آنان در برابر افزون خواهی تمامیت خواهان قامت راست کردند و در برابر امواج تروریزم نیز مردانه سینه سپر نمودند امر مهمی که نسل جدید و نوین مردم ما گاه گداری از آن غفلت می کنند تشکیل ایتلاف ملی بزرگ افغانستان بازگشت به تاریخ اصیل بایسته و ممتد همگرایی و همدلی است.

پهلوان نامدار هزاره استاد محقق دین تاریخی خود را نسبت به جنرال دوستم و در کل نسبت به ترکتباران به وجه احسن و اکمل انجام داده و از آزمون بزرگی سرخ روی برآمد چرا که دوستم و ترک ها پس از شهادت مزاری و در آن روزهای سخت و غریب در پهلوی مردم ما ایستاده شدند و ما را تنها نگذاشتند.

اینک اما استاد محقق رسم رفاقت و وفاداری را به جا و ادا کردند باری اینک خلق ازبک _برادر هم سرشت و هم سرنوشت ما_ در یک مقطع مهم تاریخی قرار دارند اتخاذ یک موقف همگرایانه ی تاریخی و استراتژیک یا نگاه کوتاه بین و سودجویانه شخصی و مقطعی؟!

تجارب تاریخی نشان داد که این سه قوم باید متحد باشند تا طعمه انحصار و استبداد نگردند رویکرد همگرایی این چنین ضرور می نماید اما نه بخاطر تفرقه و تجزیه کشور بلکه گامی است آسان و مطمین در راستای تحقق‌ وحدت ملی درافغانستان چرا که وحدت ملی هیچگاهی‌ از سوی این سه قوم به چالش کشیده نشده است و در آینده نیز از این آدرس به چالش کشیده نخواهد شد.

امید می رود که ارگ نشینان که هرگز نماینده ی قوم شریف پشتون هم نبودند و نیستند یکبار دیگر بفهمند که دیگر "دوران تکتازی، حذف دگری، تمامیت خواهی، انحصار طلبی و برتری طلبی به سر رسیده و تنها راه حل نجات افغانستان همانا تحمل، پذیرش و همدیگرپذیری است و بس".

محمد عیسی رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکتباران
قوم ازبک
مردم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   ازچاپلوسی تان خیلی .....نا ممنون

>>>   Badry
اگر آقایان دوستم ‌ نور و محقق باز دوباره با غنی معامله پولی کردند ، بدانید ۲۵۰ سال دیگر ازبیک ها باید نفر خدمتی کنند ، هزاره ها ریسمان ها به کمر ببندند و تاجیک ها قلم برداشته در وصف غازی ها و بابا ها مدح سرایی کرده منتظر یک استخوان برای جویدن از دسترخوان قبیله باشند .
1

>>>   Amirzada
اولین دروغ بزرگ دوستم پس از بازگشت: "مریض بودم"
فریاد و گیریه دوستم را در بیشتر از یک سال گذشته شنیدیم که می گفت "غنی پاشیست( فاشیست) من را به وطن اجازه برگشت نمی دهد."
اما در نخستین سخنرانی خویش دروغ شاخدار گفت" من جهت معاینات صحی و چکپ به ترکیه رفته بودم. در مدت ۱۴ ماه خوب تداوی اساسی و مهمان نوازی از طرف مقامات بلند پایه ترکی و شخص رجب طیب اردوغان شدم".
اما دوستم ناگهان از غنی تشکری کرد، که اجازه داد به کشور برگردد.
به نظر می رسد قسمت اول سریال جالب جدید دوستم تازه شروع شده.

>>>   اتچه راخوانديديک اعلان تجارتى بود

>>>   به جواب نويسنده دوم : رحمت به او مادر كه ترا به دنيا آمرده اگر اين نوشتار از شماست ، چون بسيار به دلم چنگ زد

>>>   عیسی جان! از موزه پاکی تان حال همه بهم خورد. دوستم کیست که استقبال از این آدم تجاوزگر و انسان کش و شراب خوار افتخار باشد. بشکند قلم هایی که در مدح جباران می نویسد. روز قیامت این فریاد را خواهی شنید عیسی جان که این الظلمه و این اعوان الظلمه؟؟ حتی کسانی که دیوات آنان را لقه کرده اند. شما نیز یکی از اعوان الظلمه هستید همانند رهبر فاشیست و ستمگر تان. فکر نکنید مردم جفاکاری های این پهلوان نامرد شما را از یاد برده اند.
عیسی جان! پهلوان نامدار هزاره استاد محقق؟؟؟؟
عیسی جان! شهید فقید وحدت ملی استاد مزاری؟؟؟
ای کاش سکوت کنی برادر بیش از این خودتان را ذلیل نکنید.
ترسم نرسید به کعبه اعرابی
کاین راه که می روید به ترکستان است.

>>>   محققیق و عطا واقعاٌ دوستی را با دوستم بجا کردند هر گاهی به ترکیه رفته وی را امید میداد و نمیگذاشت که فراموش شود. حالا بر این هر سه لازم است تا ایتلاف خود را گسترش و مدبرانه حرکت کنند از همه اولتر نگزارند که اتحاد شان را کسی بر هم زنند زیرا همین اتحاد یگانه کلید موفقیت هر سه شان است .

>>>   سریال هم ترکی بسیار عشقی عشقی سریال ها خواهد بود.
اریا

>>>   خون انگور را خوردن بهتر از خوردن خون انسان است. مسعودیان وسائر جنایت کارانش به شمول جلالت مآب عطا محمد نور مدت بیست سال از خون اطباع کشور قارون زمان شدند ،دوستم با یک کیلاس آب انگور خودرا بد نام ساخت ،شما مقایسه کنید کدام یک قابل محاکمه است.

>>>   مزاری همیشه میگفت مردم هوشیار باشید کسی به سر نوشت شما بازی نکند اما خودش همرا با دوستم به سر نوشت مردم بازی کرد وبا گلبدین هم پیمان شد تپه اسکات را به حزب اسلامی واگزار کرد موشک هارا به چهار اسیاب انتقال دادند روزان صد ها راکت وموشک در شهر کابل پرتاب مبی کردند

>>>   ای کاش این اشک شوقتان دوام داشت متاسف شدم که این همه تلاش ها و تظاهرات و حرکت ها و جنبش خود را در نهایت با حداقل اهداف متوقف کردید ای کاش از این جنبش برای درخواست عدالت بین الاقوام و مبارزه با تمامیت خواهی قبیله فاشیست هدف میگرفتید و با تاجیکان و هزاره ها همه هم صدا میشدیم و این طور زود تسلیم غنی نمیشدیم مطئن باشید چند روز بعد این ها همین حقوق اندک را هم پایمال خواهند کرد چون جوانمردی و عهد و پیمان ندارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است