دو ایتلاف موازی با یک هدف مشترک
ما تا هنوز از گذشته های تلخ تاریخ درسی نگرفته ایم به این دلیل که گروه متعصب و تبهکار فاشیزم افغانی به هیچ وجه حاضر نیستند از نفاق برای تجزیه اقوام و ملیت ها دست بردارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۳۹۷/۵/۲ کد خبر: 153015 منبع: پرینت

شورای بزرگ شمالی یا یک ایتلاف جدید دستوری؟!

در نوشته قبلی خویش از ایتلافی که در آن عطا محمد نور، جنرال دوستم، محقق، انورالحق احدی، لالی، احمدضیا مسعود، تورن اسماعیل، عبدالقدیر، صلاح الدین ربانی عضویت دارند صحبت کردم در باطن امر طناب این گروه به دست شاه فساد و مکار تاریخ (کرزی) خواهد بود و من اسمش را ایتلاف "فاشیزم و اخوانیزم" گذاشته بودم.

ولی گروه دیگری که امروز زیرنام "شورای شمالی بزرگ" چون یکباره سمارق سر کشید و تشکیل جلسه داد. ترسم از آن است و به گمان قوی که یک ایتلاف جدید دستوری دیگری است که آغاز به کار نمود که در عضویت این ایتلاف صافی، حاجی الماس، جمعه خان همدرد، نجیب الله کابلی، امان الله گزر، سالنگی، نجرابی، داکتر ضیا، کلکانی وکیل پارلمان شامل اند. من باور دارم که یونس قانونی هم نیز شامل این گروه خواهد بود و اگر چنین است من کاملا به این باور هستم که رهبری این گروه (شورای بزرگ شمالی) را شورای امنیت ارگ نماینده فوق العاده دولت انگلیس اتمر به عهده خواهد داشت و در آینده نه چندان دور در بیلانس اوضاع یا خود کاندید ریاست جمهوری خواهد بود و یا سفر برای آمر خود (اشرف غنی احمدزی) خواهد داشت.

ازهمه مهمتر اینکه رهبری این هر دو گروه یا ایتلاف یک هدف و یک سناریو تنظم شده ولی با هم موازی ممکن اندکی با اختلافات تاکتیکی را داشته باشند تعقیب می کنند و این همانا برنامه حفظ حاکمیت تک قومی و غضب قدرت است و من قطعا شکی ندارم این هر دو سناریو که یک هدف را دنبال می کنند قبلا توسط این کهنه کاران طراحی و برنامه ریزی شده است ولی ظاهرا رنگ مختلف دارند اما "دو روی یک سکه اند".

این وضعیت برای چیست؟
زیرا این بازی بدون قواعد سال های سال است ادامه دارد گرچه از نظر ظاهری ممکن است یک اختلاف ساختگی را بوجود بیاورند و این جز یک فریب بیشی نبوده و نیست که ما و دیگران تا هنوز از گذشته های تلخ تاریخ درسی نگرفته ایم و پندی نیاموخته ایم به این دلیل که این گروه متعصب و تبهکار فاشیزم افغانی به هیچ وجه حاضر نیستند از نفاق و شقاق برای تجزیه و یا به شاخه ها و جزیره های کوچک تقسیم کردن دیگر اقوام و ملیت ها دست بردارند.

اینها خوشبختی و داشتن قدرت خویش را در تفرقه و نابودی دیگران جستجو نموده اند و تاریخ تلخ این سرزمین گواه زنده بر آن است و هرگز نخواسته اند و نگذاشته اند که درخت امید وحدت دیگر اقوام و ملیت های بومی این سرزمین حتی برگ کند چه رسد به میوه آن کوشش کرده اند در نطفه خنثی نمایند.

متاسفانه و باهزاران درد دریغ که دو دهه است اشخاص معلوم الحال با استفاده از نام جهاد، تجارت نماینده اقوام و زبان به مردم این وطن خیانت کرده اند و جنابت نابخشودنی را مرتکب شدند معامله گری شرم آور و تحقیر ضد انسانی هست و بودشان را تشکیل می دهد و زندگی شان به این گند گره خورده است و با این زندگی غیر آبرومندانه عادت کرده اند و حاضر نیستند که از مرز توافقات ننگین "بن" بگذرند و حتی به خود اجازه نمی دهند که همچون انسان های باشرف خواست و سخن مردم خویش را مطرح کنند که گویی این توافقات نااعوذبالله برایشان به خط قرآن تبدیل شده است شرمبادا برایتان.

بالاخره از هر طرفی که شما می خواهید محاسبه کنید در هر دو سر این طناب هر دو ایتلاف همان پدرکشته های تفنگ بدست قبیلوی قرار دارند و بقیه هم که دیری است خود را قناعت داده اند و قبول کرده اند همان یک شهروند درجه دوم و سوم باقی می مانند که اساسش را همان جلسه بن تشکیل می دهد که گویی مادرزاد به این شکل تولد شده اند و آنانیکه که ظاهرا بیرون از ایتلاف مانده اند و در هر دوغی مگس اند وظیفه دارند که گروه "حقیقت یاب" شوند و مداحی بکنند که گاهی یکی از این ایتلاف را ملامت و گاهی هم دیگرش را سلامت خواهند نمود و در آخر حق الزحمه کار خود را از طرفین خواهند گرفت.

بنابراین این گروه رهبران خودساخته و فروخته شده باید بدانند که روزی تاریخ قضاوت خود را خواهد نمود و این قضاوت بی رحم و کوبنده خواهد بود و ممکن است روزی به موجود ننگینی تبدیل شوند که حتی فرزندانشان این تحقیر را تحمل نکنند و خود روی شاه شجاع را در تاریخ سفید خواهند نمود.

دوستان و هموطنان!
اگر دیروز نزد هر کدام ما بسیاری از مسایل ناینحل باقی مانده بود و هرکدام ما به سوال های اگر و مگر روبرو بودیم و برایش جواب قناعت بخشی پیدا کرده نتوانسته بودیم فکر می کنم اکنون همه مان به آخر خط رسیده ایم و مسایل هر روز عریانتر می گردد و از ماحول خویش و از آنهاییکه تا دیروز برایش دل بسته بودیم و نعره تکبیر سر می ددایم و از هیچ ثنا و صفتی دریغ نکردیم دقبقا شناخت کامل از این چهره های گویا مطرح پیدا نمودیم و هریک از ما این جریانات را تجربه کردیم...

سوال اساسی این است که حالا چه باید کرد؟
گرچه من در نوشته خویش به این نکته اشاره کرده بودم و از همه هموطنان و خصوصا جوانان بادرک خویش خواسته بودم یگانه گزینه که در شرایط فعلی ما را حداقل از غرق شدن در این عمق بدبختی و سونامی تعصب قبیله گرایی نجات می دهد جمع شدن به دور تفکر داکترلطیف پدرام است و اگر هموطنانم درمورد کدام گزینه و یا آدرس دیگری دارند و یا شخصیتی دیگری را با چنین خصوصیات می شناسند هرچه زودتر به معرفی بگیرند تا برای هموطنان روزنه باز گردد در غیر آن زمان بیهوده می گذرد و به هیچ چیزی هم دست نخواهیم یافت و جبرانش در نهایت سنگین خواهد بود.

عطا صفوی


دو ایتلاف موازی با یک هدف مشترک

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبران خودساخته
ایتلاف جدید
نظرات بینندگان:

>>>   الوهاب عاصم
این ها ماموران اند که پلان های فاشیست، به نحوی بهتر در شمالی بزرگ تطبیق تا باردیگر یک دوره ی سیاه پنج ساله غنی و تیم آن را به پیروزی رسانده و فصل نا تمام غنی را تمام کنند.

>>>   Panjshiry
درود فراوان خدمت شما خیلی عالی و. دقیق فرمودید آقای عطا صاحب

>>>   شورای ائتلاف دزدان شمالی ،
چند ملیون لیتر تیل وزارت داخله را ایوب سالنگی فروخته باشد ؟؟؟

>>>   مقاله بسیارخوب وبعضی حقیقت ها را برملا کردی امامتااسفانه به طرف داری یک قوم صحبت کردی ودرضمن شخص که خودیت انرابه معرفی گرفتی او شخصیت ملی نیست ونی جوانان به اطراف چنین شخصیت ها گرد هم میایند امید وار هستیم که موضوع را ازفاشیزم افغانی که یک اصطلاح نا درست است دربرابر قوم بزرگ پشتونها استعمال نکنید زیراپشتونها درافغانستان درصحنه سیاسی کشور قوم مطرح است .

>>>   Paryani
با دورد جناب داکتر گرامی!
تاریخ بی رحمانه در باره ی این فرمایه گان و خود فروخته گان همین حالا قضاوت اش را کرده است !!! زیرا ما و شما خود شاهد عینی کار کرد های این شمکپرستان زر دوست را بوده و استیم و می بینیم که این ها چه معامله های ننگینی را انجام داده اند و به اطمینان گفته میتوانم که ان روز دور نخواهد بود که نسل جوان و آگاه و عدالتخواه گریبان این فرومایه گان خیانتکار را بگیرند زیرا به هر توانی که میشود باید این خود فروخته گان را از سر راه ی عدالتخواهی برداشت و این دلقکان خود فروخته را باید در زباله دان تاریخ افگند!
1

>>>   Arian
متن بامحتوا ، تحليل حكيمانه و نتيجه گري عالي و با ديد ژرف !
صفوي صاحب عزيز ، قلم تان نويسا باشد !

>>>   Sata
یک دو سه ماه همه چیز بر ملا می شود اینها تاجران سیاسی هستن بالا من قمار و تجارت و معامله می کند مردم افغانستان هوشیار شوند دیگر به تاجران سیاسی لبیگ نگویند چه تاجیک است چه هزاره چه پشتون چه ازبک و سایر ملت ها کشور

>>>   Khorosoni
درود برشما مرد بزرگوار!
واقعا این تحلیل تان از وضع موجود کشور وشناخت ازاین گروه نابکار تاجران دین ودولت زیرنام مجاهد خیلی ها ارزنده است. واقعا جنایت تاریخی که اوغان ناقل واخوان تاجیک به تاریخ تاجیکان ضربه وارد کرده است که حتی مومند این کار رانکرده است . وضمنا اینکه شما در نوشته خویش جز دوکتور لطیف پدرام این شخصیت ناترس را یگانه گزینه میدانید درود برشما. واقعا تاجیکان دیگرز هیچ گزینه دراین شرایط جز پدرام ندارند.ببینید مشت نمونه خروار از این دارگریخته ها چه جور میشود؟

>>>   Alimi
راستي جناب داكتر صاحب فاشيزم و اخوانيزم باهم سر سازش دارند يكي دين و ديگري وطن را معامله نموده و دست صداقت را در سينه هاي گنديده و پر كينه بي شرمانه ميكوبند حيا در وجود شان مرده مشكل عمده ملت درد مند نبود رهبري سالم و مركزيت است

>>>   Omar Ahmad Parwani en Ahmad Zaki Zahid.
و اما چرا جنبش شمالی بزرگ؟!
جنبش شمالی بزرگ از شورای شمالی بزرگ جداست و خیلی هم از هم فرق دارند. دو فرق اساسی شان این است که این جنبش پیش از شورای فرمایشی ارگ و شواری امنیت ساخته شده است و این جنبش حاصل زحمات شبان‌روزی جوانان دانش آموخته‌ای شمالی بزرگ (کوهدامن،‌ پروان،‌ کاپیسا و پنجشیر) است.
خوب، چرا جنبش شمالی بزرگ نشانی بهتر برای حوزه شمالی بزرگ است؟
۱- این جنبش را جوانان دانش آموخته، پاک، صادق و متعهد به ارزش های شمالی بزرگ ساخته اند.
۲- اعضای این جنبش کوچه به کوچه،‌ خیابان به خیابان فریاد عدالت سر داده اند و در این راه چندین قربانی نثار کرده اند.
۳- این جنبش دارای عقبه فکری است و بر اساس یک دورنما حرکت و مبارزه می‌کند.
۴- به هیچ کس وابسته نیست و مستقلانه فعالیت می‌کند و با جراات خواست های شان را مطرح می‌کنند.
۵- همه شمول است از گوشه - گوشه‌ای حوزه‌ای شمالی بزرگ در آن نماینده وجود دارد.
۶- این جنبش توانسته است در تمامی شهرستان های هر چهار بخش از شمالی بزرگ نامزد معرفی کنند.
۷- دست کم هشت نامزد با سواد،‌ متعهد و پاسدار ارزش های هویتی، زبانی و منافع سیاسی حوزه شمالی بزرگ از این جنبش ثبت نام کرده اند.
۸- اعضای این جنبش به شکل مستمر در اکثر جریان های دادخواهی حضور داشته اند و بر علاوه درد شمالی بزرگ برای تمامی قربانیان بی عدالتی دادخواهی کرده اند.
۹- این جنبش با امکانات خیلی ناچیز جلو توزیع غیر قانونی تذکره به کوچی ها در پروان را گرفت.
۱۰- این جنبش با وجود همه تهدیدات و چشم کشی های اعضای شورای شمالی بزرگ،‌ قلب پروان در برابر توزیع غیر قانونی تذکره های الکترونیک اعتراض کردند.

>>>   زنده باد قهرمان آزادی لطیف پدرام
علی هزاره

>>>   مکان وجای انگور است شمالی
به دزدی نامـــت منشـــــور است شمالی

>>>   عمر راوی
ما میگوییم که فراقومی اندیشی ، گشتن پشت نخود سیاه وحدت ملی، نداشتن یک اندیشه و تفکر تاجیکانه ، هویت و نام و نشان تاجیک را در پس کندو های فراموشی افگندن ، برای بقا و بهروزی تاجیکان به طور خاص یک برنامه راهبردی روشن نداشتن، در جامعه صد در صد قومی شده ای اوغانستان که همه اقوام دیگر نگاه و طرح و نقشه های قومی خود شان را دارند، تاجیک بدون برنامه ، بدون نگاه روشن قومی ، سرگردان و نالان به هر سو دویدن ، برای ما تاجیکان خراسان بسیار ضرر و زیان دارد. ما در ضمن هر کار دیگر، باید و حتمن به حال قوم خود نیز فکر کنیم و خود را نیز باید منظم و منسجم و متحد و قوی و مجهز سازیم. باید از جایگاه قوت ، با دیگران وارد گفتگو و داد و گرفت سیاسی شوییم. دیگران بر محور های قومی خود تنظیم شده اند، ما که هیچ محوری نداریم ، ما که شعار های مبهم میدهیم، ما که گپ های بسیار کلی و انتزاعی و غیرعملی و جهان وطنی سرمیدهیم ، همیشه شکست میخوریم. برای اینکه دیگران نابود مان نکنند ، ما باید پیشتر و بیشتر از هر چیز دیگر به خود سازی قومی خویش بپردازیم. متحد که نباشیم، منسجم که نباشیم، صاحب برنامه و نقشه روشن که نباشیم، قوی و قدرتمند که نباشیم ، زیر پا میشویم و از تمامی عرصه های زندگی سیاسی و اجتماعی به حاشیه ها رانده می شوییم .

>>>   Salam
ائتلاف كه از تركيب دوستم ، محقق و عطا ، لالى ، رازق پاى لچ و .....باشد، حال خودتان آينده را پيشبنى كنيد . اينها مزدوز ترين ، معامله گر ترين و زر اندوز ترين ها در ميان تيكه داران قومى اند . به لحاظ خدا به اين مسخره ها ديگر ميدان ندهيد ، چند آدم و انسان درست را پيش كنيد و مردم را بيش از اين مسخره نكنيد . اينها نه سواد دارند ، نه دانش نه هم مرام و هدف انسانى .

>>>   این ایتلاف بر مایه های سستی بنیان شده است. در این ایتلاف چیزی که مطرح نیست ملت و کشور است بلکه همه اعضای ان بر اساس منافع شخصی در این ایتلاف جمع شده اند. اشرف عنی و دار ودسته نقطه های ضعف همه انان را نی دانند و با نشان دادن چند دالر و چند مقام همه را از هم می پاشانند و سپس همه را دور می ریزند. تجربه این مسئله ثابت کرده است. وقتی که هدف واحد و مقدس محور ایتلاف را تشکیل ندهد ان ایتلاف ثبات و دوام نخواهد داشت.

>>>   جناب صفوی صاحب درد را تا حدی تشخیص نموده ایدولی دوای را که پیش کش کرده اید سودمند به نظر نمی رسد درینجا هرکه قد میکشد وسربلند مینماید بدون حامی وپشتیبان نیست ویا خارجی ها خود برای تمثیل دموکراسی این نوع بازی هارا به راه می اندازند درشرایط فعلی دامن زدن به اختلاف وتفرقه به صلاح ملت وافغانستان وجهان نیست پدرام دو چیز ندارد وگرنه مهره ای خوب برای مبارزه میتوانست به حساب اید یکی ایمان ودیگری هم وجدان وقتی این دو عنصر ناب وکار ارا را از یک انسان بگیریددیگر میشود کلوخ چشم دار در شرایط فعلی نجات این کشتی شکسته واز هم گسیخته که به قول فرخنده زهرا نادری در تاطم امواج گیر امده است!!! به بزرگ مردهای مانند مزاری ومسعود ضرورت دارند که متاسفانه هرکه به نشان انها سر بلند مینماید قلع وقمع مینمایند ومن وپدرام وقانونی وبهزاد وچند مزدور دیگر بجز معامله وامتیاز گیری چیزی از ما ساخته نیست
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است