محاسبات غنی در ساخت 6 هزار مکتب اشتباه است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۳۹۷/۵/۷ کد خبر: 153165 منبع: پرینت

غنی همان که به زور مغز خود رییس‌جمهور شده گفته است که در دو سال آینده شش هزار مکتب می‌سازد مغزش درد نکند حالا بیایید یک محاسبه کنیم.

تمام این شش هزار مکتب زمین ندارند و باید برای تعدادی از این مکتب‌ها زمین خرید ولی ما فرض را بر این می‌گیریم که تمام مکتب‌ ها زمین دارند و فقط باید ساخته شوند. هر مکتب حداقل به یک دفتر و یک انباری و یک اتاق نگهبان نیاز دارد کوچکترین مکتب از پنج صنف کمتر ندارد مکتب‌ های بزرگ تا چهل صنف هم دارند.

حالا ما هر مکتب را حد وسط دوازده اتاقه در نظر می‌ گیریم ساخت یک تعمیر دوازده اتاقه با امکانات لازم در شهر کابل که مواد ساختمانی نبست به محلات دور دست ارزان است حدود شش میلیون افغانی مصرف دارد این قیمت تخمینی برای ساخت یک تعمیر شخصی است پروژه‌های دولتی دو برابر قیمت اجرا می‌شوند. دزدی گرگی فاروق وردکی در هر پروژه این قیمت را تا دو و نیم برابر بالا می‌برد این یعنی ساخت هر مکتب تا حدود پانزده میلیون افغانی خرج برمی‌ دارد.

پانزده میلیون افغانی ضرب در شش هزار می‌ شود نود میلیارد افغانی. تبریکتان باشد می‌بینید که نود میلیارد چندان پولی نیست با این درآمدی که ما داریم نود میلیارد را در شش روز از بندر اشکاشم پیدا می‌کنیم.

از سوی دیگر غنی باید از چندروز اخیر که پروژه مکتب‌ سازی را شروع کرده روزانه بیش از هشت مکتب افتتاح کند اگر نه از برنامه عقب می‌ ماند اینکه در اکثر قسمت‌ های کشور فقط در ماه‌های تابستان کانکریت جوش می‌خورد و در خیلی جاها برادران ناراضی و زورمندان محلی مانع کار می‌شوند و مردم محل روی تطبیق پروژه جور نمی‌آیند و صاحبان شرکت‌های ساختمانی پول را می‌گیرند و کار تحویل نمی‌دهند را هم اگر در نظر بگیرم غنی باید از همین امروز حداقل بیست مکتب تحویل بدهد تا کمبود آن روزهایی را پوره کند که کار خوب پیش نمی‌رود.

من که هر رقم حساب می‌کنم جور نمی‌آید نه افغانستان‌ نود میلیارد افغانی برای ساخت شش هزار مکتب در دو سال آینده دارد و نه غنی زمان کافی برای تکمیل آن شما حساب کنید شاید به نتیجه دیگر برسید از من که پوچ برآمد شما با مغز خود یک زور بزنید.

موسی ظفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
مکتب
نظرات بینندگان:

>>>   اعمار این شش هزار مکتب در طی دو سال بهمان وعده کمپاین غنی می ماند که در جریان کمپاین انتخاباتی خود می گفت یک ملیون کار ایجاد می کنم. و مناطق مرکزی را از زندان و انزوا طبیعت با اعمار شاهراه شرق و غرب نجات می دهم کسی پرسان کند که چه شد ؟ حرف های مفت و غیر عملی زدن آسان است اما نمیداند که مردم درین مورد چه قضاوت می کنند.

>>>   غنی بهتر بود می گفت که در تمتم ولسوالی ها صد هزار مکتب ساخته می شود برای شش هزار و صد هزار برای دولت افغانستان یک سان است نه شش هزار ساخته می شود و نه صد هزار. چیزی است که اشرف غنی به زبان می آورد.

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   Feroughi
وقتی اعتراضات شجاعانه ی جوانان عراق علیه حکومت فاسد شان را امروز دیدم ، از خود پرسیدم :
چرا جوانان ما همانند جوانان عراقی ، کوریایی ، تونسی وغیره نمیتوانند ویا نمیخواهند علیه فساد گسترده در دولت ، علیه کشتار و ویرانی دایمی ؛ علیه بی قانونی و زورگویی و علیه دزدان ، غاصبان و قاچاقبران مواد مخدر که علت اصلی بی ثباتی و بیعدالتی درکشور اند ، شجاعانه به پا برخا سته ، صدای اعتراض و پرخاش شان را به گوش جهانیان برسانند ؟
این روزها مردم عراق شجاعانه بپا خاسته ، علیه فساد گسترده در عراق اعتراض نموده اند . چندی پیش مردم کوریای جنوبی ، روزها به خیابان ها ریختند تا رییس جمهور فاسد شانرا به چنگ قانون سپردند . همینگونه مردم تونس و مردمان دیگر...
تنها مردمانی که فساد ، بیعدالتی و بی ثباتی دایمی را تحمل دارند ما استیم .
این خاموشی و تحمل بی پایان درد از نظر شما چگونه تعبیر می شود ؟

>>>   Hai Khurasani
بزرگ‌ترین مرکز فساد و معمار مثلث فساد ،ارگ و تفکر فاشیسم افغانی در کشور می باشد.
پیشوایان فساد سازمان یافته و برگزاری کنفرانس مبارزه با فساد در کشور.
اضلاع مثلث کبیر فساد در کشور را؛
فاشیسم افغانی( محمد اشرف غنی )،
رهبران مافیا( قاچاقبران مواد مخدر، تاراجگران بیت المال، غاصبان زمین، صاحبان تجارت سیاه، اختلاس کنندگان بنادر کشور، تاراجگران معادن، صاحبان رسانه های مافیایی و انحصارگران قدرت و ثروت محلی ...)و
رشوت و فساد گسترده اداری تشکیل می دهد.
آیا حکومت جرئت مبارزه‌ی صادقانه با این مثلث خبیث و شرور را دارد؟
جواب یک کلمه است:
نه
زیرا با تفکر فاشیستی نمی توان به مبارزه با مثلث فساد برخاست.
این نهاد روحانیون درباری هم خود یک نهاد فاسد است.
آیا آقای کشاف حاضراست برای شفافیت جهت افکار عمومی سقف معاشات، امتیازات و هدایایی شورای غیر مشروع و فراقانونی نهاد فاشیست پرور علماء را از بدو تشکیل تا امروز اعلام نماید؟

>>>   من نمیدانم که فساد چیست ! در یک وزارت خانه و یا اداره یک تعداد افراد وابسته خلاف قانون خدمات ملکی معاشات ماهانه ۱۰۰۰۰۰ الی ۳۵۰۰۰۰ افغانی می گیرندو در همان وزارت و یا اداره اکثریت مامورین بیچاره ماهانه ۸۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ افغانی.
بنام مشاورین یعنی باد آورده ها مانند کشاف ماهانه ۳۰۰۰۰۰ افغانی و کسی که ۲۰ الی ۳۰ سال در دولت کار و عمر خود را صرف خدمت کرده ۱۵۰۰۰ افغانی معاش دارند و یک معلم ۷۵۰۰ افغانی معاش میگیرد. بناٌ کشاف باید بگوید که در دولت فساد است حد اقل راست خود را در لفافه بیان می کند..... در کدام کشور این بی عدالتی جریان دارد که در افغانستان است. همه میدانند که رشوت و فساد هم توسط همین اقلیت که در امتیازات و مراتب بلند قرار دارند صورت میگیرد نه مامور پاین رتبه و بی صلاحیت. تنها رشوت فساد نیست فساد اصلی خویش خوری ، قوم پرستی ، تعصب در برابر اتباع کشور به نام و هر رنگ دیگر ،فساد اخلاقی ، بی دینی و فحشاه ، جرایم جنایی که هر روز مردم از آن رنج میبرند و ده ها کردار و رفتار ضد اخلاقی و ضد بشری همه فساد اند . باید بخاطر محو آن چیغ نزد و گلو پاره نکرد بلکه با صداقت و تامل عمل کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است