چراغ سبز ترکیه به آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۷/۵/۷ کد خبر: 153171 منبع: پرینت

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: در صورت درک تهدیدات امنیتی ترکیه از سوی دولت آمریکا، امکان نجات و احیای روابط میان آنکارا و واشنگتن وجود خواهد داشت.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مقاله‌ ای با عنوان «روابط ترکیه و آمریکا» که برای روزنامه «دیلی صباح» نوشته است، با اشاره به اینکه اقدامات سال‌ های اخیر دولت آمریکا باعث ایجاد بحران اعتماد افکار عمومی ترکیه به این کشور شده است، نوشت: برخی از اقداماتی که توسط آمریکا انجام گرفته است باعث ایجاد ضربه به اتحاد استراتژیک این کشور با ترکیه شده است و روابط قدرتمند دو کشور را که در راستای منابع مشترک دو کشور بود، تضعیف کرد. ترکیه هیچ نقشی در تضعیف روابط دو کشور نداشت. ترکیه تنها در راستای منافع ملی خود حرکت کرده و همواره حسن نیت خود برای همکاری با آمریکا در مسایل منطقه‌ ای و بین‌المللی را ثابت کرده است.

کالین افزود: ترکیه به عنوان عضوی از ایتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به آمریکا اجازه داد که از پایگاه نظامی اینجرلیک علیه تروریست‌ ها استفاده کند. اما آمریکا در عملیات رقه به جای ارتش ترکیه با یگان‌ های مدافع خلق (ی.پ.گ) که حتی از سوی سازمان سیا به عنوان شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک شناخته شده، همکاری کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ادامه داد: عدم اقدام جدی دولت آمریکا علیه گروه تروریستی فتح‌ الله گولن که بسیاری از سرکردگان آن در این کشور زندگی می‌ کنند باعث دلسردی ترکیه شده است. علی‌رغم ناراحتی شدید خود از این رویکردها، حتی پس از هدف قرار گرفتن مهمت آتیلا (معاون سابق هالک بانک ترکیه) با توطئه و مدارک ساختگی گروه تروریستی فتو نیز رویکرد صبورانه خود در قبال آمریکا را حفظ کردیم.

وی با تاکید بر استقلال دستگاه قضایی ترکیه، از تهدید توییتری ترامپ علیه ترکیه به دلیل محاکمه یک مبلغ مذهبی آمریکایی به اتهام همکاری با گروه‌ های تروریستی فتح‌ الله گولن و پ.ک.ک ابراز ناخرسندی کرد و خاطرنشان کرد: شاید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به دنبال روابط خوب با ترکیه و اردوغان به عنوان رییس‌جمهور ترکیه است. طبیعتا چنین رویکردی در چارچوب منافع و احترام متقابل عملی خواهد شد، اما تهدید ترکیه به غیر از زیان وارد کردن به روابط دوجانبه هیچ نفع دیگری در پی نخواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت درک تهدیدات امنیتی ترکیه از سوی دولت آمریکا، امکان نجات و احیای روابط میان آنکارا و واشنگتن وجود خواهد داشت.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است