سرنوشت ایتلاف ملی چه خواهد شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۷/۵/۷ کد خبر: 153174 منبع: پرینت

پس از شکلگیری "ایتلاف بزرگ ملی" در افغانستان گمانه‌زنی‌ها این است که اگر شیرازه‌ی این "ایتلاف" مانند سایر ایتلاف‌ ها از هم نپاشد می‌تواند نقشِ برازنده‌ای را در فرایند انتخابات ریاست جمهوری بازی نماید زیرا حضور دوستم، عطامحمد نور، محمد محقق و چند چهره‌ی متبارز دیگر تاثیر چند سویه را در روند انتخابات آینده برجا خواهد گذاشت که مهمترین آن تغییر سرنوشت انتخابات به سود این ایتلاف خواهد بود.

اما با توجه به تجربه‌‌ی از هم پاشیدن این گونه ایتلاف‌ها در هنگام انتخابات دیده خواهد شد که تا چه زمانی این ایتلاف دوام خواهد داشت زیرا تجربه‌ی سودجویی‌های فردی و پیشینه‌ی فرصت‌طلبی‌ها در بدنه‌ی این گونه ایتلاف‌ها نشان می‌دهد که به تعبیری این ایتلاف هم: "دولت مستعجل" خواهد بود.

چیزی که در بدنه‌ی شکل‌گیری این ایتلاف مهم است حضور پرقدرت جنرال دوستم با توجه به نفوذ گسترده‌اش در بین ازبک‌های شمال است زیرا هنوز هم دوستم رای یک میلیونی خود را دارد و درصورتیکه وی از بدنه‌ی این ایتلاف جدا شود دیگران نیز مجبورند در کنار یک یا چند تکت انتخاباتی دیگر وارد کارزار انتخاباتی شوند و همین درست نقطه‌ی شکست "ایتلاف بزرگ ملی" خواهد بود.

حضور جنرال دوستم در کنار یک نامزد مطرح دیگر بی‌گمان شانس برنده شدن آن نامزد را بیشتر می‌سازد چنانچه پشتیبانی‌ اش از غنی در انتخابات گذشته این مساله را نشان داد اکنون حکومت هم بی‌میل نیست تا این ایتلاف با جداشدن دوستم از بدنه‌ی آن از هم بپاشد اما بر بنیاد تجربه‌ی تلخ دوستم از بازی‌های گذشته‌ی سیاسی در برابرش محال است که وی دوباره طعم این تجربه را بیازماید مگر اینکه بازهم فریبش بدهند و سپس مانند پینه‌ی ناجور از دامن سیاست به دورش اندازند.

جاوید فرهاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف ملی
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   حاجی قدیر خو قبلآ اخطار داد که اگر این اتحاد، اتحاد سراسری و همه گانی برای تمام افغانستان و برای تمام ملیت ها نباشد و مثل من واری پشتون به پشتو بیانیه بدهد و تاجک به فارسی و ازبک به ازبکی، درینصورت اولین کسی که ازین اتحاد خارج میشود، من خواهم بود.
ا

>>>   Mansoor Badry
دقیق پیش بینی می توان کرد که ائتلاف تازه جور شده هنگام انتخاب رهبری از هم می پاشد . اگر در رهبری این ائتلاف اوغانی مقرر نگردد ، متباقی اواغنه به گلبدین خواهند پیوست !

>>>   وشه چین
چیزی که " افغان ها " از آن ترس زیادی دارند سرشماری جمعیت این کشور است . فکر نکنید رهبران افغان ها نمی دانند، به خوبی میدانند که اقلیت اند .

>>>   ائتلاف ملی نگوید ائیتلاف چهل دزد بگوید . همه این رهبران خود ساخته امتحان خود را به ملت داده اند همه شان دزد ،غاصب و آدمکش اند هر کس به این انسان های خبیث اعماد کند خود را بیچاره نموده کرده است. همه اعضای این ائتلاف جهت دزددیدن مال مردم دست به یکدیگر داده اند نه خدمت به مردم چون در گذشته کارشان مافیا ، غصب ،چپال ،زورگیری ،آدمکشی بوده است. پس به این جنایت کاران یا اعضای ائتلاف چهل دزد باید نه بگویم چون اگر خود را حامی و پشتیبان این دزدان و چپاولگران بدانیم و حمایت شان کنیم در همه جنایات شان شریک خواهیم بود و مشمول عذاب خداوند خواهیم شد.
پس جنایات این انسان های حوان صفت را برملا کنید تا چهر این خبیث ها بهتر شناخته شود.
شیرحسین امیری

>>>   لطیف پدرام:
مهم ترین مساله و موضوع برای من بحث تذکره و دفاع از هویت است، نه ایتلاف های کاذب و فرمایشی و نه هم انتخابات تاریک و ناشفاف.

>>>   Feroughi
وقتی اعتراضات شجاعانه ی جوانان عراق علیه حکومت فاسد شان را امروز دیدم ، از خود پرسیدم :
چرا جوانان ما همانند جوانان عراقی ، کوریایی ، تونسی وغیره نمیتوانند ویا نمیخواهند علیه فساد گسترده در دولت ، علیه کشتار و ویرانی دایمی ؛ علیه بی قانونی و زورگویی و علیه دزدان ، غاصبان و قاچاقبران مواد مخدر که علت اصلی بی ثباتی و بیعدالتی درکشور اند ، شجاعانه به پا برخا سته ، صدای اعتراض و پرخاش شان را به گوش جهانیان برسانند ؟
این روزها مردم عراق شجاعانه بپا خاسته ، علیه فساد گسترده در عراق اعتراض نموده اند . چندی پیش مردم کوریای جنوبی ، روزها به خیابان ها ریختند تا رییس جمهور فاسد شانرا به چنگ قانون سپردند . همینگونه مردم تونس و مردمان دیگر...
تنها مردمانی که فساد ، بیعدالتی و بی ثباتی دایمی را تحمل دارند ما استیم .
این خاموشی و تحمل بی پایان درد از نظر شما چگونه تعبیر می شود ؟

>>>   اگر ایت : ان الباطل کان ذهوقا قابل باور است ّس این مردم قابل باور نیست زیر این مردم حق را ّنها کرده! اینه قاتلین هزاران مسلمان اند!

>>>   اگر در این ایتلاف جنایتکاران وقاچاقبران برازنده عضویت نمیداشت.امید پیروزی شان بود.حال در انتظار بد نامی وفروپا شی شان باشید.

>>>   افغانها اقلیت اند وغالمغالیان لچراکثریت؟ چند وقت دیگام صبرکنین معلوم میشود

>>>   ای کاش جوانان افغانستان درای فهم سیاسی می بودند که علیه زورگویان وجنایت کاران جنگی به پامیخستند امامتااسفانه جوانان نافهم ازهمین جنگ سالاران فاسد که دراین هفده سال اخیر صرف فساد را رایج وتمامی درایی های ملی کشور وکومک های بین المللی راغارد کردند وهنوز هم دعوای حکومت رادارند وتحت نام ایتلاف بزرگ ملی دسیسه برای تداوم جنگ ، فساد وچوربیت المال ایجاد کردند وهمین جوانان نافهم درپهلوی شان ایستاده میشوند تاسف به همچوجوانان بی فکروبی اندیشه ملی .

>>>   ای غافل ها وقتی ترکیب ایتلاف همان کسانی اند که به کرات و مرات امتحان خوده دادند پس اینقدر تلاش بیهوده برای چه است؟. حال دیگر آن پول هنگفتی از امریکا بر سرزمین وجود ندارد که باز این بازی گران قدرت از آن بخاطر جبران خساره شان و سایر غرامات پرداخت کنند در آنصورت باید جیب های مردم را بزنند ولی بهتر اینست که این عالی جنابان بخاطر ترس از خدا و مسولیت واقعی آینده از نسل جوان و متحرک و با افکار نوین استفاده کنند نه اینکه همیشه از حربه و زور و ترکیب کلاسیک غیر عملی.
وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است