کارنامۀ نسبتاً قابل دفاع روشنفکری دینی در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۵    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153194 منبع: پرینت

آنچه در اصطلاح «روشنفکری دینی» نامیده می‌شود تا هنوز به جریانی نیرومند در افغانستان تبدیل نشده و موجی قوی ایجاد نکرده و تا هنوز در جامعه ریشه ندوانده است. با این‌همه، در زمان اندکی که از عمرش سپری شده توانسته کارنامۀ قابل دفاعی ارایه کند.

یکی از مهمترین کارهایی که «روشنفکری دینی» در این سال‌ها انجام داده نقد قرائت سنتی و خشونت‌پرور و غیر اخلاقی از دین است. «روشنفکری دینی» توانسته تا حدودی این مسأله را جا بیندازد که حقیقت دینی در انحصار گروه و طیف خاصی نیست و دیگران هم می‌توانند در این باره حرف بزنند و تفحص کنند.

روشنفکران دینی معتقدند که می‌باید با زیست جهان سنتی وداع کرد، اما در عین حال می‌توان در عین دینداری در سایۀ عقلانیت زیست.
برای اثبات موفق بودن «روشنفکری دینی» در افغانستان، کافی است به این نکته توجه کنیم که بالاتر از نود درصد محتوایی که در عرصۀ مسایل دینی در کشور ما در سال‌های پس از سقوط رژیم طالبان تولید شده از سوی روشنفکران دینی/ نو‌اندیشان دینی بوده است.

در این سال‌ها سنتی‌ها هیچ حرفی برای گفتن در زمینۀ مسایل دینی نداشته‌اند جز اینکه حرف‌های پو‌پولیستی برای تحریک عوام و توده‌های بی‌سواد و کم‌سواد بزنند و عربده بکشند و تهدید کنند و دشنام دهند.

در مجادله‌ای که در روزهای اخیر میان طیف سنتی و طیف نو‌اندیش در فضای مجازی صورت گرفت، به درستی محرز شد که سنتی‌ها در پهلوی اینکه آشنایی ابتدایی با شیوه و روش مباحثه و مناظره ندارند، با سفسطه‌بافی‌های نا‌هنجارمند خود ثابت می‌کنند که بویی از اخلاق و معنویت نیز نبرده‌اند.

مهران موحد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روشنفکری دینی
سنتی
نظرات بینندگان:

>>>   وای از آن روزی که امثال اسد بودا و عزیز رویش روشنفکر دینی !! شوند
خوشا به سعادت اسلام و مسلمین

>>>   من خودم از طریق همین سایت اکثر پدیده های طبیعت را از پیدایش زمان و جهان گرفته ، تا پیدایش ماده و حیات و تکامل حیات و دیگر پدیده های طبیعی را از نقطه نظر علوم طبیعی مانند فزیک و ریاضی و کیمیا و بیولوژی و غیره علوم طبیعی، بیان داشتم و در آینده نیز بیان خواهم کرد.
چون این سایت نه تنها در داخل افغانستان، بلکه در ایران نیز خوانندگان زیاد دارند، بنأ یک تعداد از بنیاد گرایان دینی ، در پی ساختن فزیک و کیمیا و بیولوژی دینی شدند و به دولت ایران پیشنهاد کردند تا علوم طبیعی دینی بسازند.
این پیشنهاد آنها سخت مورد انتقاد رییس جمهور ایران واقع شد و در جواب شان گفت:
مگم میشه که ما یک ماشین بسازیم و در داخل آن یک قرآن کریم بگذاریم و نام اش را بگذاریم ماشین اسلامی؟
حالا روشن فکری دینی و یا بنیاد گرایی دینی، هیچ چیزی را تغیر نمیدهد.
در جهان ما که به اساس قوانین طبیعت بمیان آمده است و فعالیت میکند، دو پدیده نظم و عدم نظم در پهلوی هم قرار دارند. آنچه که منظم است، به اساس قوانین طبیعت فعالیت میکند و آنچه که نا منظم است، به اساس امکان و بدون پیشبینی فعالیت میکند.
بنأ درین جهان همه پدیده ها میتوانند از نظم بطرف بی نظمی بروند و همچنان از بی نظمی بطرف نظم بروند.
بنأ همه اینها پدیده های طبیعی طبیعت هستند که هیچ عامل خارجی( کم از کم تا زمانی که این عامل خارجی کشف نشود و یا تأثیرات آن بالای پدیده های طبیعی ثابت نشود)،در تشکیل و یا از بین رفتن این پدیده ها، تاثیر گذار نیستند.
شما چه بخواهید و یا نخواهید، قوای قوی هستوی باعث ایجاد هسته اتم های هایدروجن و در نتیجه باعث ایجاد عنصر هایدروجن میشود و قوای جاذبه باعث تراکم عناصر هایدروجن و جوش هستوی و در نتیجه باعث ایجاد ستاره ها و در نتیجه تشکیل عناصر ثقیل در داخل ستاره ها و بالاخره تمام شدن عنصر هایدروجن در میان ستاره و انفجار ستاره و در نتیجه پاشان شدن این عناصر ثقیله در فضای کیهان و باز در اثر قوای جاذبه، تراکم این عناصر ثقیله به کره های خاکی مانند زمین وهمینطورپیدایش آب و حیات و تکامل حیات، همه و همه پدیده های طبیعت و به اساس قوانین طبیعت صورت میگیرد.
در مرکز آفتاب جوش هستوی صورت میگیرد و در هر ثانیه میلیون ها تن هایدروجن در اثر جوش هستوی به هیلیوم تبدیل میشود و انرژی آزاد شده ازین جوش هستوی، بعد از هفتاد هزار سال بعد از گذشتن از لایه های مختلف آفتاب ، به سطح آفتاب میرسد و از سطح آفتاب تا زمین در ظرف هشت دقیقه و هفده ثانیه، نظر بهسرعت نور که سیصد هزار کیلومتر فی ثانیه است ، میرسد و بالای ابحار می تابد و آب ابحار تبخیر میشود و به جو اتموسفیر بالا میشود و در آنجا در اثر برودت هوا، دوباره بصورت قطرات باران و یا ژاله و برف به کوه ها میریزد و از کوه ها در اثر قوه جاذبه زمین بطرف پایین حرکت میکنند و دره ها را تشکیل میدهند و این آبها یا به زیر زمین تبخیر میشوند و یا مورد استفاده ما قرار میگیرند و یا در اثر حرارت آفتاب دوباره تبخیر میشوند و یا جریان پیدا کرده، دوباره وارد ابحار میشوند.
حالا وقتی که شما تمام این جریان را در نظر میگیرید، بعد از قدرت خدا و خلقت عظیم او دیگر هیچ کدام قوت و قدرت خارجی یا کدام جادوگری باشد، شما نمیتوانید دریافت کنید.
اینجاست که اگر ما جهان را به چشم خلقت بنگریم و از قوانین طبیعی طبیعت انکار کنیم، ما طبیعت را به درستی درک نکردیم و درک درست طبیعت را به کافران و یا به عبارت دیگر به حقیقت بینندگان واگذار شده ایم و ما هیچ چیزی از طبیعت نیاموخته ایم.
امید وارم نشر شود.

>>>   خاموش :
جوانان عزیز ومسلمانان محترم بیاید از خود شروع نمایم وتفکرنمایم که چگونه به قدرت خالق یکتااز یک قطره آب منی کثیف خلق شدیم نظام هستی که باتمام ابعاد آن میبینیم خاوند عزوجل به قدرت های بلاکیف خود خلق نموده ودر اختیار بشر قرارداده است اگر ما به کتاب مقدس خود یعنی قران مجید چنگ بزنیمهمه اینها درقران پاک ذکرگردیده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است