آیا کشور را بسوی تجزیه می‌ برند؟
در صورت واگذاری مناطقی از کشور به طالبان باید منتظر یک انقلاب و دگرگونی بزرگ دیگر در سطح کشور بود زیرا این موضوع در نزد دیگر گروه‌های سیاسی و قومی به مثابهِ تجزیه ی عملی کشور تلقی شده و سایر گروه‌ها نیز به اجرای کارهای مشابه تشویق خواهند شد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153212 منبع: پرینت

رسانه‌ها از قول مقامات مسوول در کابل خبر می‌دهند که دولت تصمیم گرفته است تا نیروهای نظامی‌اش را از مناطق کم‌ جمعیت کشور فراخوانده و آنان را در مناطق پرجمعیت مستقر گرداند.

خبرها نیز حاکی از آن است که این تصمیم دولت در مشوره یا به عبارتی صلاح دید مهمترین حامی خارجی آن آمریکا انجام می‌شود. اعلام این گزارش‌ها نگرانی برخی از مردم را برانگیخته است که مبادا طرح واگذاری مناطق دوردست به طالبان در دست اجرا باشد و با اجرای این طرح طالبان بر مناطق بیشتری از کشور حاکمیت خود را تثبیت و نظام طالبانی را به‌ گونه ی رسمی اعلان کنند.

اینکه چرا و چگونه دولت کابل و آمریکا همزمان و همگنان به چنین برآیندی دست یافته‌اند که از تداوم تسلط بر برخی از مناطق دوردست دست بکشند و به مخالفان شان اجازه دهند که حاکمیت خود را گسترش دهند پرسشی است که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر به رسمیت‌شناختن مخالفان را بعنوان یک شبه‌ دولت افزایش داده است افزون بر این اجرای این‌ کار خود دلیلی می تواند باشد مبنی بر ناتوانی دولت برای تداوم حاکمیت نیم‌ بند آن در تمام کشور.

در صورت اجرایی‌ شدن این طرح این فرضیه تقویت می‌گردد که اصلی‌ترین نیروی مخالف دولت در یک مدت‌زمان نه چندان دور بعنوان یک دولت جدیدالتاسیس عرض اندام خواهد کرد و این امر در نهایت منجر به تجزیه ی عملی کشور خواهد شد اما پرسش اساسی‌ تر این است که آیا در صورت بروز چنین وضعیتی کشور به سوی امنیت و آسایش پیش خواهد رفت و مردم به آرزوهای دیرین خود که همانا رسیدن به امنیت است دست خواهند یافت؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در صورت واگذاری مناطقی از کشور به طالبان باید منتظر یک انقلاب و دگرگونی بزرگ دیگر در سطح کشور بود زیرا این موضوع در نزد دیگر گروه‌های سیاسی و قومی به مثابهِ تجزیه ی عملی کشور تلقی شده و سایر گروه‌ها نیز به اجرای کارهای مشابه تشویق خواهند شد البته مشکل اصلی این طرح آن است که گروه‌های درگیر در قضایای کشور هرکدام برای تصرف مناطق بیشتر با یکدیگر به مقابله برخواهند خاست و دوباره سناریوی سه‌دهه جنگ در کشور تکرار خواهد شد.

در این میان راه حل آسان این مشکل آن است که اگر دنیا و مردم کشور ما به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات این جغرافیا جز به تجزیه حل نمی‎گردد بهتر آن است که این موضوع را در یک فرایند ملی و بگونه ی منطقی حل و فصل نمایند و آن اینکه طرح تجزیه را بعنوان یک مساله ی مهم همگانی و فراگیر مورد توجه قرار دهند و تمام مردم این سرزمین را در این مساله ی حیاتی شریک سازند.

در غیر این صورت سپردن بخشی از کشور به طالبان ریش و دستاردار و حفظ بخش دیگر آن در چنگ طالبان نکتایی‌دار نه تنها که مشکل اساسی این سرزمین را حل نمی‌کند بلکه اوضاع معلق کنونی را پیچیده‌تر از پیش می‌سازد و نابهنجاری‌های جاری را افزایش می‌دهد زیرا همین حالا دولت کنونی متهم به انجام رفتارهای قومی و فاشیستی است و برای دیگر اقوام غیر قبول است که یک بخش کشور را دولت فاشیستی اداره کند و بخش دیگر آن را نظامی که متحجرتر و فاشیست‌تر از این دولت باشد و در این میان با اکثریت مطلق این جغرافیا، سده‌های پی‌هم دیگر چونان برده رفتار شود.

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجزیه افغانستان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry
اگر جنوب اوغانستان و نواحی کوه سلیمان به امر ترامپ به طالبان اوغان واگذار شود ، در دیگر نقاط اوغانستان اواغنه ( زی ، زوی، خیل و وال ) حق ندارند در مدیریت و رهبری دولت گماشته شوند ! بروند به وطن شان و با طالبان دولت اوغانی بسازند .

>>>   اين سياست واگزاري مناطق صرف براي تجزيه است و بس.
به افغانستان هاي جديد خوش آمديد. الان دمار از روزگار مان را خواهند گرفت. يعني كه پنجاه سال ديگر با جنگ هاي نو كنار بياييد. آنهم به خاطري كه بابا ترامپ عرضه را تنگ ديده و دستور داده.
اين همه شعار آزادي و استقلال و امنيت برابري صرف براي كشته شدن بود؟
در واقعيت خودمان خيلي بي حساب و كتاب مردمي هستيم كه بعد از چهل سال جنگ خانمان سوز درس عبرتي هم نگرفتيم و كشور را به سوي تجزيه پيش برديم زندگي و آخرت را هم سودا كرديم.
نميخواهم دوباره كلمه هاي شجاعت، غيرت، عزت و وطن دوستي، همدلي و مروت را از دهان وطنفروشان بشنوم.
با احترام

>>>   عبدالحمید خراسانی ریس نهضت اسلامی مقاومت چقدر زیبا جنایات بزرگ را در چند سطر کوتاه ودقیق بیان نموده اگر این مردمی که سالیان دراز بفرمان ملا های معاش خوروخویشاوندان لارس انگلیسی قتل وغارت وکشتزار های شان به اتش کشیده شده است بیدار نشوند این بار خون شان بگردن خود شان است ما دیگر از وضعیت ونامردی های فاشیزم که دریک دست قران دارد ودر دست دگر شمشیر خسته شده ایم
چه دقیق بیانی از عبدالحمید خراسانی مرد عیار وهمرزمانش
عبد الرحمان جلا د عده یی ملا های پول پرست را جمع کرد تا فتوا صادر کنند که هزاره و شیعه واجب القتل و دارایی اش قابل ضبط است. وبعداً این جنایت تاریخی را انجام هم داد.
نادر غدار مرتدهم چند ملای پول پرست دشمن اسلام را جمع کرد و پول داد تا ملت شمالی را به نام اشرار شمالی نام گذاشته و بر آن ملت تا ختند و از حمله برجان و مال و نا موس شان دریغ نکردند.
حالا غنی یهودهم چند ملای جاهل ونادان درباری مفسد و پول پرست را جمع کرده تا صدای خود را از منبر بلند کنند و رقبای غنی را مفسد اعلا ن نمایند .
وتاباشد ازاین طریق رقبای سیاسی خودرا سرکوب نماید
مفسداصلی خود غنی یهود است که دارایی های کشور را
ازطریق لبنانی های اقارب وخوسیاوندان خانمیهودی اش به بیرون انتقال داده چنان که استاد عطامحمدنور شاهدی داد
اگرقرار باشد مفسدین محاکمه شوند درنخست غنی یهود باتیم اش محکمه صحرائی شوند ازطرف مردم وبعد دیگران
درغیر آن این همه توطعه هاودسیسه ها برای سرکوب اقوام دیگر اند وما نسل مقاومت رابسیج ساخته ودربرابر این مفسدین ایستاده گی مقاومت ومبارزه خواهیم کرد ان شاالله ج ...
خراسانی .

>>>   همین حالا تجزیه شده است دیگر چطور میخواهید تجزیه شود؟

>>>   کوچی به حکومتداری نمیفهمد و اگر دور دوم رویکار آید تجزیه کشور حتمی است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است